Bukefalos 28 år!

Equiterapeut när hästen är behandlad?

huggabugga

Trådstartare
Hej!

Jag har en 8 årig häst som nu är sprutad för hovledsinflammation på bägge fram sam höger kota och knä sedan knappt en vecka tillbaka.

Tidigare är han behandlade i bägge glidleder samt bägge bak knän för ca 2 månader sedan. Men det är sedan han blev sprutad med kortison och en omgång butta bra och inget syns där. Enligt vet.

Min fundering är var allt detta kommer ifrån då denna häst inte är direkt hårt tränad eller så utan är mer en vanligt normalt arbetad häst som innan detta aldrig varit skadad.

För att undvika inflammationer i framtiden och för att få bukt med detta tänker jag att man måste få reda på orsaken vilket ibland är svårt eller helt omöjligt.

Jag har funderat på om jag kan ta ut en equiteraput för att se så problemen inte kommer någon annan stans ifrån. Min fråga är om detta är dumt då han nu är behandlad i bägge hovleder fram sam höger frams kota och knä? Jag vill ju inte göra detta värre samtidigt som jag vill veta så problemet inte kommer någon annan stans ifrån.
Tips? Hur hade ni gjort? Kan jag ta ut equiteraputen tror ni eller bör jag vänta?
 
Jag skulle ha frågat veterinären som behandlat hästen dels vad denne hade för teori om orsaken till att det uppstått och vad du ska göra för att det inte ska uppstå igen.

Jag tänker att hästens exteriör kan ha med det hela att göra, t ex kan en stupande bog kan ge felaktig belastning på frambenen. Hur hästen rids och motioneras kan också påverka.
 
Jag skulle ha frågat veterinären som behandlat hästen dels vad denne hade för teori om orsaken till att det uppstått och vad du ska göra för att det inte ska uppstå igen.

Jag tänker att hästens exteriör kan ha med det hela att göra, t ex kan en stupande bog kan ge felaktig belastning på frambenen. Hur hästen rids och motioneras kan också påverka.
 
Eftersom hästen inte varit riden så mycket så känns inte ridningen som felet. Den ridning som varit har varit varierande på alla sätt med underlag och vad man gjort.

Vi pratade om orsak när jag var där och veterinären ord var typ att det är omöjligt att säga vad som kan vara den verkliga orsaken.

Anledning till att jag vill ha ut equiteraput är att jag vill tänka längre än bara fokus på benet.
 
Finns det något negativt med att ta ut equiteraput när han är behandlad?

Det måste behandlande veterinär bedöma.

Om hästen är lite riden och du inte tror att det orsakat inflammationen tänker jag att det kan bero på exteriören. Hästar med stupande bog, korta framben, byggda i nedförsbacke, har oftast lättare att få kotledsinflammationer och liknande.
 
Jag skulle kontakta en duktig Equiterapeut. Veterinärer behandlar inte spända muskler osv som kan ligga och störa och en duktig equiterapeut gör inget om hästen är i behov av mer veterinärvård. Många veterinärer jobbar i samverkan med equiterapeuter så hör med din veterinär om den kan rekommendera någon.
 
Anledning till att jag vill ha ut equiteraput är att jag vill tänka längre än bara fokus på benet.

Jag skulle föredra en veterinär som tänker längre än bara fokus på benen.

Är hästen röntgad i alla dom lederna som är behandlade så att man den vägen kan utesluta att huvudskadan inte sitter någonstans där?

Min f d häst som hade en pålagring i högra SI-leden fick sekundära inflammationer i höger bakknä och dubbelsidig hovledsinflammation fram. Fanns dock inga anmärkningar på röntgen på dessa ställen. Jag använde en klinik som är kända för att titta på HELA hästen när de gör hältutredningar så grundorsaken hittades ganska snabbt när man hade uteslutit knä och hovleder.
 
Han är ej röntgad. Vet tyckte han såg korrekt ut så därav blev det inget.
Men har iaf kontaktat en equiteraput som ska komma ut och hon sa att man ofta behandlar med det hon gör ihop med sprutade leder.
Har ringt vet för att rådfråga också men hon har ej ringt upp ännu.
 
Finns det något negativt med att ta ut equiteraput när han är behandlad?
Många veterinärer brukar vilja att inflammationerna först får läka ut innan hästen behandlas av ET av flera anledningar . Kortfattat så är det ibland så att om hästar tex gått och felbelastat länge så har kroppen vant sig vid det och mitt under en behandling kan det påverka negativt att manipulera / ändra hästens rörelse/belastning så tillvida att den led som då är behandlad frestas på genom att hästen korrigeras och kan störa läkningen /göra behandlingen av ledens inflammation mindre effektfull .

Fråga din veterinär hur denne ställer sig . En ET får heller inte behandla ett sjukt djur utan inrådan från veterinär .
 
Senast ändrad:
Många veterinärer brukar vilja att inflammationerna först får läka ut innan hästen behandlas av ET av flera anledningar . Fråga din veterinär . En ET får heller inte behandla ett sjukt djur utan inrådan från veterinär .
Vilka anledningar?

Finns många equiteraputer som just samarbetar under en pågående behandling för bästa resultat.
 
Vilka anledningar?

Finns många equiteraputer som just samarbetar under en pågående behandling för bästa resultat.
Jag har utvecklat svaret ovan.
Ja många veterinärer samarbetar med ET . Det är helt i sin ordning om som sagt det sker i samarbete dvs veterinären är med i det samarbetet .
 
Finns många equiteraputer som just samarbetar under en pågående behandling för bästa resultat.

Ja, och då sker behandlingen på veterinärens inrådan så din veterinär bör avgöra om det är till fördel för din häst eller inte.

Jag kan dock inte förstå varför man inte har röntgat lederna för att utesluta pålagringar o s v. Det är ju inget som en ET kan åtgärda isåfall. Känns vanskligt att blanda in alternativ behandling när man inte har gjort en fullständig klinisk check först.
 
Pålagring kan vara ett alternativ men det kan ju lika gärna vara något annat.

Ja, men det får du ju aldrig veta om inte hästen röntgas/ultraljudas. Den utrustningen har inte en equiterapeut.
De kan känna om hästen är spänd eller låst och de kan släppa på spänningarna/låsningarna (dock inte garanterat att de inte kommer tillbaka om och om igen så länge inte orsaken är åtgärdad). De kan också se om hästen musklat sig oliksidigt och en bra ET kan säkert ha ett hum om vart i kroppen felet sitter men de kan inte ställa en exakt diagnos eftersom ingen människa kan se en pålagring, senskada, ligamentskada osv med blotta ögat.

I det här fallet har ju veterinären inte ens gjort ett ordentligt jobb för att utesluta att det verkligen finns något i de leder som är behandlade. Det tycker jag är dåligt. Varför börjar ni inte i den änden? Är den dessutom behandlad i glidlederna bak så kanske det är spatt?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 442
Senast: Fiorano
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 412
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 779
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 436
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp