Bukefalos 28 år!

Equiterapeut när hästen är behandlad?

Defensivt ingen spatt.

Pratade med vet idag som tyckte det bar en kanon idé att behandlade ihop med en duktig vet. Finns inget farligt med det.

Röntgen är inte alltid ett bra alternativ då de är ganska missvisande många gånger. Inte alltid svaret finns där men kvarstår problemet så absolut ska han röntgas men det är inte alltid rätt väg att börja där.
 
Defensivt ingen spatt.

Tyckte du skrev tidigare att hästen inte var röntgad så hur kan ni se att det inte finns pålagringar eller sammanväxningar i glidlederna? Eller blandar du ihop spatt med tuppspatt kanske? Tuppspatt ser man ju med blotta ögat eftersom det är en specifik rörelsestörning.
 
Min häst har blivit behandlad av ET parallellt med behandlingar av veterinär. Veterinären rekommenderade ET och pållan har blivit behandlad ca 1 gång/månad sen dess :)
Tillägg: Veterinären behandlade inflammationer i kotled, bicepsbursor och facettleder. Det var även en ligamentskada och tätliggande tornutskott involverade...
 
Defensivt ingen spatt.

Pratade med vet idag som tyckte det bar en kanon idé att behandlade ihop med en duktig vet. Finns inget farligt med det.

Röntgen är inte alltid ett bra alternativ då de är ganska missvisande många gånger. Inte alltid svaret finns där men kvarstår problemet så absolut ska han röntgas men det är inte alltid rätt väg att börja där.
Att röntga leder som man behandlar är oftast ett bra alternativ och för det mesta rätt väg att börja innan man behandlar.
 
Tyckte du skrev tidigare att hästen inte var röntgad så hur kan ni se att det inte finns pålagringar eller sammanväxningar i glidlederna? Eller blandar du ihop spatt med tuppspatt kanske? Tuppspatt ser man ju med blotta ögat eftersom det är en specifik rörelsestörning.
Det är tuppspatt jag tänker på
 
Min häst har blivit behandlad av ET parallellt med behandlingar av veterinär. Veterinären rekommenderade ET och pållan har blivit behandlad ca 1 gång/månad sen dess :)
Tillägg: Veterinären behandlade inflammationer i kotled, bicepsbursor och facettleder. Det var även en ligamentskada och tätliggande tornutskott involverade...
Hur gick det då? Var du nöjd med kombinerad behandling?
 
Hur gick det då? Var du nöjd med kombinerad behandling?

Hästen är friskförklarad (så gott det nu går med KS ;) ) och håller på att sättas igång igen efter 1,5års vila. :D ET kommer fortfarande 1gång/månad och kollar av situationen och behandlar det som behövs.
Har en toppen bra ET som förklarar allt hon gör och varför samt ger tips på vad jag kan göra hemma för att underhålla muskler osv. Hästen kommer bli kollade resten av livet om jag får bestämma. Super nöjd helt enkelt!
 
Vilken är anledningen?
Jag kan gissa för att många tyvärr väljer att anlita en ET istället för en vet och utreda ordenligt och med ordentligt menas att man med alla medel tillgängliga ( som röntgen ) utesluter allt som kan behandlas veterinärt- alltså med veterinär behandling. Och sedan undrar de varför hästen inte blir bra eller varför den får följdskador eller ännu värre att man maskerar symptomen och gör hästen ännu sämre kanske med kroniska besvär som följd. En ET är inte ett alternativ till en vet, det är ett komplement som ska användas i samråd med behandlande veterinär. En ET måste veta vad den behandlar och utan en grundlig och omfattande veterinärunderöskning av den aktuella skadan kan den inte veta det och ingen seriös ET skulle göra det, tyvärr finns det andra typer av ET, massörer, alternativare som gör det ändå.
Jag använder mig gärna av både ET och massör, är diplomerad massör själv men jag skulle aldrig behandla en häst som inte har ett "friskintyg" från vet, alltså att den behandling jag erbjuder inte kommer förvärra skadan.
 
Hästen är friskförklarad (så gott det nu går med KS ;) ) och håller på att sättas igång igen efter 1,5års vila. :D ET kommer fortfarande 1gång/månad och kollar av situationen och behandlar det som behövs.
Har en toppen bra ET som förklarar allt hon gör och varför samt ger tips på vad jag kan göra hemma för att underhålla muskler osv. Hästen kommer bli kollade resten av livet om jag får bestämma. Super nöjd helt enkelt!
Kul att det fungerat för någon det ger mig hopp istället för att bara se och höra svart.
 
Jag kan gissa för att många tyvärr väljer att anlita en ET istället för en vet och utreda ordenligt och med ordentligt menas att man med alla medel tillgängliga ( som röntgen ) utesluter allt som kan behandlas veterinärt- alltså med veterinär behandling. Och sedan undrar de varför hästen inte blir bra eller varför den får följdskador eller ännu värre att man maskerar symptomen och gör hästen ännu sämre kanske med kroniska besvär som följd. En ET är inte ett alternativ till en vet, det är ett komplement som ska användas i samråd med behandlande veterinär. En ET måste veta vad den behandlar och utan en grundlig och omfattande veterinärunderöskning av den aktuella skadan kan den inte veta det och ingen seriös ET skulle göra det, tyvärr finns det andra typer av ET, massörer, alternativare som gör det ändå.
Jag använder mig gärna av både ET och massör, är diplomerad massör själv men jag skulle aldrig behandla en häst som inte har ett "friskintyg" från vet, alltså att den behandling jag erbjuder inte kommer förvärra skadan.
Jag använder inte ET istället för en rejäl veterinär koll. Jag försöker gör allt så bra som möjligt för min häst men du får tro vad du vill. Är inte van av att ha sjuka hästar därav är allt inte så självklart alla gånger.
Är han inte bättre nästa gång ( då det gått 3 veckor emellan) ska ha röntgas och kollas ordentligt, min ET och vet är i samarbete och inte istället för det ena eller andra.
 
Jag använder inte ET istället för en rejäl veterinär koll. Jag försöker gör allt så bra som möjligt för min häst men du får tro vad du vill. Är inte van av att ha sjuka hästar därav är allt inte så självklart alla gånger.
Är han inte bättre nästa gång ( då det gått 3 veckor emellan) ska ha röntgas och kollas ordentligt, min ET och vet är i samarbete och inte istället för det ena eller andra.
Jag sa inte du specifikt, du frågade vad det fanns för anledningar till att en del är tveksamma till alternativbehandlare och jag svarade generellt, både utifrån perspektiv som hästägare och som yrkesverkam alternativbehandlare (massör). Jag tror att många också reagerade på att du inte verkade tycka att röntgen var någon bra eller självklar del i en utredning utan istället verkade ville använda en ET. Om du ber om råd på ett forum så skulle jag rekomendera att inte ta allt som personliga påhopp och svara med en snar attityd för då är det inte så pepp att råda och komma med egna erfarenheter. Om man bara vill ha medhåll och bli struken medhårs så är inte ett diskussionsforum rätt plats, här kommer folk med sina erfarenheter och åsikter och du behöver inte hålla med om dem eller ens gilla dem men om någon tog sig tid att dela med sig av sin tid och sina erfarenheter så skulle jag iaf läsa och tänka efter och svara med ödmjukhet och inte gå i försvarsställning med en gång. Bara ett tips.
 
Jag använder inte ET istället för en rejäl veterinär koll. Jag försöker gör allt så bra som möjligt för min häst men du får tro vad du vill. Är inte van av att ha sjuka hästar därav är allt inte så självklart alla gånger.
Är han inte bättre nästa gång ( då det gått 3 veckor emellan) ska ha röntgas och kollas ordentligt, min ET och vet är i samarbete och inte istället för det ena eller andra.
Jag har jättesvårt att förstå vad du vill med din tråd och frågeställningarna du hade i början av tråden som sen du fått många bra svar på där du kontrar med att låta defensiv och påstå att tråden har en tråkig ton ang ET inblandning ? Jag ser inget enda svar du fått som är varesig negativt mot ET allmänt eller svåra att tolka hur folk menar när de svarat och motiverat sina svar ?
Men du postar svar att du tycker det är tråkig läsning att folk är negativa mot ET ? Fast du frågat om det är tillrådligt att ta in en sådan (då hade du ingen veterinär som var konsulterad - sen har du nu fått ok från veterinären .)
Och nu har du nya svar runt varför det är helt logiskt att ingen röntgen finns på hästen ? Varför är du så ovillig att ta emot feedback/motiveringar på ditt läge när du bett om det ?
Du har ju dessutom en nystartad tråd om huruvida röntgen är logiskt på en häst som har många inflammerade leder ?

Jag säger som @Aliche : frågar du om ngt och vill ha feedback som är dig till gagn så måste du ju kunna läsa den feedbacken för vad den är och inte bli defensiv helt obefogat . Inte heller ändra scenariot under tiden eller din egen inställning till frågor du bett om feedback på, då blir det svårt att få bra svar ....
 
Senast ändrad:
Det är tuppspatt jag tänker på

Ok, då förstår jag. Tuppspatt ser man ju som sagt tydligt men det har oftast ingen betydelse alls för användbarheten om inte rörelsemönstret är extremt och man vill tävla dressyr. Dock inte smärtsamt. Jag vet eftersom min nuvarande häst har lindrig tuppspatt men den syns bara i skritt i nerförsbacke genom att hon lyfter framförallt vänster bak lite högre. Min häst har ärvt sin rörelsestörning av sin far så hon är född med den.

"Vanlig" spatt är ju en kronisk artros (pålagring) i hasens glidleder som också kan leda till sammanväxningar av lederna. Oftast smärtsamt och ger hälta när den är aktiv men hästen kan vara smärtfri när spatten är vilande.

När det gäller alternativ behandling så har jag själv använt massör till min f d häst på inrådan av veterinär. Han hade som sagt en diagnosticerat pålagring i SI-leden och massagen var bara ett hjälpmedel för att kunna känna om han satte spänningar i musklerna. Tyvärr blev han aldrig smärtfri så jag fick ta bort honom.
 
Jag använder inte ET istället för en rejäl veterinär koll. Jag försöker gör allt så bra som möjligt för min häst men du får tro vad du vill. Är inte van av att ha sjuka hästar därav är allt inte så självklart alla gånger.
Är han inte bättre nästa gång ( då det gått 3 veckor emellan) ska ha röntgas och kollas ordentligt, min ET och vet är i samarbete och inte istället för det ena eller andra.

Jag har absolut inget emot att man använder duktiga alternativare i kombination med veterinär om veterinären ok:at det.
Problemet som jag ser det med just det här fallet är att man inte har någon diagnos på hästen. Det vill de behandlare jag tycker är seriösa och bra ska finnas på en häst som är under veterinärvård och behandling, dvs varit rent halt. De får ju behandla en häst som står under behandling om vet säger ok.
Men jag tycker det är märkligt att då man inte vet diagnos och har provbehandlat och väntar på resultat om den behandlingen funkat eller ej vill blanda in annat som ev kan påverka det resultatet. I mina ögon är det knepigt!

Hade man konstaterat en diagnos tycker jag sen absolut man i samråd med vet kan använda sig av alternativare. Min vet jobbar i team med en duktig kiropraktor tex. De har några dagar/månad som de tillsammans gör utredningar av sjuka hästar.

För som jag ser det nu vet ni inte om det är veterinärbehandlingen eller altarnativarens jobb som ev gör hästen bättre eller sämre. Det blir då svårt att veta vad som just gör den bättre/sämre.
Hade man röntgat eller bedövat fram så man är säker på diagnos kan alternativare vara bra komplement.
Men här känns det ju som att man inte är säker på vad problemet beror på. Eller hur man ska behandla det.
Då är det viktigt att man kan utreda vad behandlingen ger för effekt. Och då vill man inte blanda in annat.

Om du lagar mat och häller i 10 kryddor samtidigt blir det svårt att veta vilken krydda som gör att det smakar gott. Om det helt plötsligt smakar äckligt då du haft i de 10 kryddorna vet du inte vilken av dem du inte ska ha i nästa gång. Om du haft i en krydda i taget hade du kunnat smaka av och veta det.
 
@tuaphua precis .

Dessutom så "alternativare" är ju numera en gammal term ;) De är ju inga alternativare så som tidigare alls och etablerade enligt normer , accepterade och etablerade veterinärt och FB mässigt osv , men tack och lov reglerade precis som andra som utövar sjukvård legitimt och de regler som gäller för att slippa kvackare . Dock finns det ju oavsett som i alla branscher kvackare och även oinsatta konsumenter som i dessa fall Bidrar till kvackares existens även om det sker i all tilltro och god sådan (tilltro ) .
 
Senast ändrad:
@tuaphua precis .

Dessutom så "alternativare" är ju numera en gammal term ;) De är ju inga alternativare så som tidigare alls och etablerade enligt normer , accepterade och etablerade veterinärt och FB mässigt osv , men tack och lov reglerade precis som andra som utövar sjukvård legitimt och de regler som gäller för att slippa kvackare . Dock finns det ju oavsett som i alla branscher kvackare och även oinsatta konsumenter som i dessa fall Bidrar till kvackares existens även om det sker i all tilltro och god sådan (tilltro ) .

Jag var trött och försökte få med så många behandlare som möjligt i en term. Så jag klantade mig med formuleringen om man vill vara korrekt.
Det är absolut så att en hel del av dem inte alls är alternativare idag även om en del fortfarande även om sig själva använder den termen, eller faktiskt även kallar sig själva kvackare iom att de har humor. ;)
 
Manipulationer/massage och andra mjukdelsbehandlingar påverkar ju helt klart hästen. och om kroppen är "upptagen" med att läka ut inflammerade leder kan det vara bra att vänta tills den smärtan är utläkt.

Men vissa gånger kommer smärtan ifrån just stumma och låsta mjukdelar, som orsakat tryck och överdriven nötning av ledytor (låsningar/tröga leder) då kan så klart alternativbehandling vara rätt. Men så bråttom behöver man kanske inte ha, utan kan vänta ut medicineringen. Antiinflammatoriskt eller kortisoninjektioner påverkar kroppen, och svaren på alternativbehandlingen kan bli svårtolkad.

I bland är det bra med en sak i taget. :)
 
Ett par svar har redan tagit upp det jag vill säga, men jag säger gärna igen hur viktigt det är att veterinär godkänner massage eller liknande behandlingar. Sen är det extremt oprofessionellt av en ET som påstår att det kan behandla en häst utan att ens ha sett hästen. Även om veterinär har sagt att det är okej för ET att behandla bör de alltid kolla så att hästen är frisk nog för behandling vid just det tillfället. Inflammationer är inte att leka med när det gäller massage, och speciellt inte innan man lyssnat på hjärtat och kollat så att hästen är frisk nog att bli masserad. Massage/alternativ behandling av häst med inflammation kan leda till större problem än vad du hade till att börja med om det görs på fel sätt.

Missförstå mig inte nu, jag är för "alternativa" behandlingar då jag själv utbildar mig till sportsmassör (ET med inriktning på tävlingshästar inom diverse sporter), men det måste göras på rätt sätt och av en väl utbildad ET. Massage i samband med skada kan snabba på läkningsprocessen och även göra det lättare att komma igång efter friskförklaring, men det finns vissa riktlinjer som är viktiga att följa för hästens bästa. Som i det här fallet skulle jag förmodligen säga nej till din häst då det verkar vara en aktiv inflammation och massage kan i värst fall sprida den vidare i kroppen och även påverka hjärtfunktion och lever. Hur som skulle jag personligen rådfråga din vet först och få detaljer om nuvarande behandling etc.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 441
Senast: Fiorano
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 410
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp