Era bästa tips och knep vid potträning?

doglover

Trådstartare
Vad har ni för knep och tips vad gäller potträning? Hur gamla är/var barnen? Vad för potta använde ni?
Har ni någon särskild blöja?

När vet man att det är dags att gå till pottan och vart har ni pottan? Enbart i badrummet eller överallt?

Loke är 17 månader, avskyr att sitta stilla och har aldrig blivit pottränad innan.
 
Sv: Era bästa tips och knep vid potträning?

Mitt tips är att skita i potträning, erbjud toa/potta vid lämpliga tillfällen, vill barnet inte sitta så är det inte moget för det än.

Lämpliga tillfällen att erbjuda toa/potta är direkt efter att de har vaknat, efter att de har ätit, när man märker att blöjan är torr trots att den har suttit på ett bra tag.

Ska man "potträna" så tror jag att det bör man göra från dag 1, och då handlar det mer om att tränar föräldrarna på att se signaler från barnet att det behöver göra något, med nr två här hemma gjorde jag det, han vart snabbare torr än ettan, men jag var inte riktigt så "på" som man kan vara, jag vet barn som har varit torra från knappa året, men då är det föräldrar som verkligen har "orkat" sett signaler och erbjudit potta/toa så snabbt som möjligt, och inte gjort någon som helst min om det har kommit i byxorna.

Att börja "potträna" en 17 mån är risken stor att det blir mer problem istället, jag gjorde misstaget med äldsta och det gjorde att hon total vägrade pottan och blev inte torr förrens hon klarade av att gå på toa.
 
Sv: Era bästa tips och knep vid potträning?

Ikeas potta som jag målat lite häftigt.
26208792.jpg


Är inte sådär jätte hård och intensiv, utan jag sätter honom på pottan beroende när han bajsat dagen innan ;) Sen måste han ha sysselsättning, borsta tänderna och läsa annars reser han sig och går på en gång och så hamnar det någon annan stans ;)
Började när han var 1 år och han bajsa första gången när han var 14 månader.


Kissa på pottan gör han nästan jämt och han har bajsat på pottan några gånger också och man ser då så tydligt på honom:
"Men, de här gick ju enklare än i blöjan och dessutom så mycket bekvämare"

Rasmus sittar på pottan på morgonen framför mig som sitter på toan och så läser vi tidningen :rofl:
 
Sv: Era bästa tips och knep vid potträning?

Någon pott-träning har vi inte sysslat med. Sonen har alltid haft en potta på toaletten som han fått använda när han vill. Första 1.5 året tyckte han det var totalt ointressant. Framåt 2 årsdagen började han sitta där och det kom både kiss och bajs. Sen hade han en period då han enbart satt på pottan, gjorde inget i blöjan. Men det tvärvände efter ett par veckor och efter det har han varit lite ovän med pottan. Vi har slutat prata om den, han vet var den finns och det händer nån gång ibland att han vill sitta där. Då kommer det både det ena och det andra.
Jag tror det blir bättre igen när han är redo. Känner ingen större stress även om det är bekvämt när han bajsar på pottan... Nu när vi ska ha en liten till så hade det varit behändigt om han iaf bajsade på pottan men vi får väl se...

Pottan vi har är min gamla, en vit helt vanlig. Mina föräldrar köpte nån på ÖB och den tycker jag är bra, rätt hög framtill så risken att kissa utanför är rätt obefintlig. Just det, han ber om en tidning när han sitter på pottan hos mina föräldrar. Så gulligt! Där sitter han och "läser" en lång stund.
 
Sv: Era bästa tips och knep vid potträning?

Jag har inte så bråttom med att låta honom gå på pottan och han är inte särskilt intresserad utav den.

Det är mest personer i min omgivning som propsar på att det´är myyyyycket viktigt att börja lära honom...

Men jag tänkte mest på om det är något man kanske ska ha i åtanke eller så. Vill han inte så kommer jag absolut inte att tvinga honom.

Kommer att låta honom borsta tänderna på pottan, han gillar att borsta tänderna. Frågar jag om vi ska borsta tänderna, så får han en väldans fart in till badrummet.:D
 
Sv: Era bästa tips och knep vid potträning?

Jag läste att man inte ska potträna dom överhuvudtaget- när barnet är moget för att bli torr så kommer dom själva vilja gå på toa :). Så här hemma struntar vi i pottan.
 
Sv: Era bästa tips och knep vid potträning?

Jag vet att Loke kommer att vilja använda pottan/toan när han sj vill, men tänkte att man kanske kunde mjukstarta för att se vad han tycker om det.:)
 
Sv: Era bästa tips och knep vid potträning?

Jag började när Li var 8 månader att sätta henne på pottan efter mat och sömn. Nu (15 månader) bajsar hon nästan dagligen på pottan efter frukost och kissar på komando så fort hon satt sig på pottan! Har inte gjort någon stor grejj av det. Låter henne sitta så länge hon själv vill och blir det inget i pottan så blir det inget.
 
Sv: Era bästa tips och knep vid potträning?

har börjat vid 1,5 år när de visat intresse, sen har vi tagit det lite i perioder när det funkar och de vill osv.

Hanna blev dagtorr vid 2,5 år och natt-torr vid 3 år.
 
Sv: Era bästa tips och knep vid potträning?

Så här gjorde vi...

Från 9 mån ungefär så började vi sätta vår dotter på pottan för att bajsa. Vi såg på henne att det var dags liksom, hon har alltid varit väldigt tydlig med det. Direkt man såg att hon var på väg så av med kläderna och ner på pottan.

Någon månad senare så där så började vi sätta henne på pottan lite med jämna mellanrum. Sa hela tiden till henne att "nu ska vi kissa på pottan" Använde ordet potta och pekade på pottan och talade om vad det var. Om det kom kiss så apploderade vi och så hela tiden säga orden "duktig du var som kissade på pottan" osv.

Nu är vår dotter snart 17 mån. Hon säger till när hon behöver bajsa. Då säger hon "potta" helt enkelt. Kissar gör hon ganska ofta på pottan men hon säger inte till. Ibland säger hon jaa när vi frågar om hon behöver kissa på pottan men sen är det inte säkert att det kommer nått för det....

När hon kissar på pottan så apploderar hon själv och vi apploderar och berömmer.

Vi har alltid pottan i badrummet. Tar med den om vi ska någonstans där det inte finns potta att låna.

Jag kommer inte ihåg senast jag bytte en bajsblöja kan jag säga:laugh:
 
Sv: Era bästa tips och knep vid potträning?

mitt tips... MUTA...

du får en kaka om du pikar på pottan.... ohh *applåder* det kom guuult pink oj vad skööönt och vad duktig du är!!!!

Äsch jag är värdelös, Lova pinkade första gången som nästan 3-åring och då efter att jag mutat med en pepparkaka, det enda som funkade till en början :P

Edit: hon har slutat helt med blöja även på natten och aldrig gjort i sängen, tog ca 4 veckor från hon började med pottan tills hon var helt blöjfri :)

och nej hon fick bara pepparkaka där i början några ggr för att hon skulle få upp intresset ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Era bästa tips och knep vid potträning?

Haha, ja det kanske man skulle testa!!

Annars kan man låsa toadörren på utsidan för att man inte vill ha en klåfingrig 2.5åring på toa. Idag gjorde jag det för Emil var där inne för jämnan och bråkade med katten som sov så gott. Helt plötsligt står han och skriker som en galning utanför dörren, har plockat av sig blöjan. Jag går bort och frågar om han behöver bajsa och jaaa det behövde han. Sen blev det ett antal stooora laddningar i pottan!!!
 
Sv: Era bästa tips och knep vid potträning?

Vad menar du med potträna? det låter så "hemskt" som du radar upp det?

Vi har en potta stående i vardagsrummet (:D), och så får hon vara utan blöja när hon själv vill. Vi frågar henne ibland om hon behöver gå på pottan. Mer än så är det inte liksom?
 
Sv: Era bästa tips och knep vid potträning?

Jag tänker då inte potträna. Tids nog så tycker dom det är äckligt att bajsa i blöja. Min syrra har 2 barn ( 13 & 4) och hon har aldrig pottränat någonsin. Det har bara skett helt naturligt att hennes barn börjat gå på toa. Folk tycker så mycket att man ska göra det eller det, presis om att det finns en regelbok alla måste följa. Gör som du vill och vad som känns bäst för er.

Förässten, fråga din omgivning VARFÖR det är så extremt viktigt med potträning. Vad kan hända annars...huvva, något hemskt kanske ;)
 
Sv: Era bästa tips och knep vid potträning?

Vi har en hake på toadörren, presis så mycket öppet att katterna kan gå in. Haken sitter givetvis i huvudhöjd på oss så dottern inte kan pilla upp den. Känns lite meckligt att låsa dörren hela tiden då måste man ju springa och öppna hela tiden när katterna ska in på toa. Fast du kanske har din låda någon annanstans ?
 
Sv: Era bästa tips och knep vid potträning?

De tycker väl att han behöver bli torr snart, att han är för gammal för blöja.
Min syster blev torr när hon var ett halvår yngre än vad Loke är nu.

Jag testade häromdan, han var icke intresserad:p.
 
Sv: Era bästa tips och knep vid potträning?

Jag är nog lite skadad efter att ha sett ett par barn som föräldrar har "pottränat" och alltså ställt krav på en 1,5 åring att den ska vara torr, skäller på barnet om det kissar på sig, tvingar barnet att sitta på pottan tills det kommer något och lite mer saker... Barnen har verkligen inte mått bra...
 
Sv: Era bästa tips och knep vid potträning?

Utan att ha läst hela tråden så kan jag berätta hur vi har gjort. Tom Var 2,5 år när vi plockade bort blöjan på dagtid. Han fick en godis varje gång han gick in och satte sig på pottan. Under första dagen klockade jag när det blev olyckor för att jag skulle ha referensramar och andra dagen så påminde jag honom lite innan. När två dagar hade gått hade han fattat galoppen och jag tog bort godiset till att bara bli om det var resultat i pottan och när en vecka var gången var han helt torr på dagtid. Då trappade jag långsamt ner godiset och så var det borta. En månad senare sa han nej till blöja på natten och sen dess har han varit torr. (med några få olyckor)
 
Sv: Era bästa tips och knep vid potträning?

:eek: ja då förstår jag ditt första inlägg mkt bättre.

Huuu! Finns inte i min värld att man gör så!
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 693
Senast: Pilot
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 724
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 713
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp