Bukefalos 28 år!

Era bästa vegetariska recept!!

Carand

Trådstartare
Skulle behöva fylla på ideförrådet med vegetariska måltider då sambon o jag har tänkt skära ner på köttkonsumtionen.

Så in med alla era favvo recept tack!! :):bump::banana:
 
Gör aldrig efter recept så har inga mått.

Linssås (brukar käka med pasta och toppa med bjäst)
röda eller svarta linser + vatten
havregrädde
soltorkade tomater
zucchini
vitlök
massa basilika
svartpeppar
örtsalt

Cashewost (gott till mycket, jag brukar ha främst till rödbetor och/eller ugnsrostade grönsaker)
cashewnötter (blötlägg några timmar, häll av)
olivolja
pressad citron
bjäst
salt
mixa ihop allt, ev. lite vatten om man tycker det behövs

Quinoasallad med hummus
googla recept, man kan ju variera hur mycket som helst.

Galetter
bovetemjöl, vatten, salt (ställ i kylen 30-60 min)
stek galetterna och lägg på linser, babyspenat, ruccola, valnötter, solrosfrön och färskost (jag tar oatlys havreost).

Kikärtssoppa
mixa kikärtor och vatten
vitlök
timjan
buljong
örtsalt + peppar
en skvätt sojagrädde

Kokosgryta (brukar äta med ris)
kokosmjölk
broccoli
blomkål
bönor (vita, kidney)
zucchini
färsk riven ingefära (mycket!)
pressad lime
röd currypaste
sojasås
curry, gurkmeja, örtsalt
 
Våra vardagsrätter här hemma är:

Tofu Tikka Masala
Pad thai
Singapore noodles
Risnudelsallad med mynta & koriander
Nudelsallad med vad för krafs som nu finns hemma ( :p )
Tacos (gör med sojafärs)
Enchiladas (på paprika)
Sötpotatissoppa med lime
Göttfärssås med spaghetti (gör med sojafärs)
Pasta med svampsås
Rostad majssoppa
Hemgjord pizza (det är gott att ersätta tomatsås+ost med hummus för en lite annorlunda smak!)
Bulgursallad (ofta med typ melon och koriander. Älskar koriander)
Potatis- och purjolökssoppa
Matknyten/piroger. Färdig filodeg om det ska vara en riktig slövariant. Egen deg annars.
Hemgjord potatissallad
Pannkakor

Jag kan förstås skriva recept om något av det verkar intressant, men i allmänhet tycker jag inte att vegetariskt är så komplicerat :) Man tar bara goda grejer, blandar det med mer goda grejer och så brukar resultatet bli ännu mer goda grejer ;) Det är myyyycket svårare att hålla på med kött, imo.
 
Sedan ska jag inte förneka betydelsen av att smaksätta ordentligt heller. Vi har alltid färska örter hemma (bäst i alla former av pastasås, för att inte tala om att koriander som passar till allt ... ;)), färsk ingefära, sambal, chili och sådant. Vin är också bra. Och vitlök, förstås. Men har man bara smaksättare kan man i princip dänga grönsaker i ett lämpligt matlagningskärl och göra antingen wok, gryta eller soppa på det, ofta på ganska kort tid också. No biggie. Vegetariskt är lätt och roligt!
 
Jag blev glatt överraskad av ett recept på kikärts/linsbiffar. Hittar självfallet inte receptet igen men i princip hade man ner förvällda kikärtor eller linser, soltorkade tomater, fetaost, timjan och boveteflingor i en matberedare. Mixa till en grynig massa, forma biffar och stek på. Gjorde även en sallad på påstekta, rivna morötter, sesamfrön, blandade bönor, pumpafrön, lite balsamvinäger och lök efter tycke och smak - snyggt, enkelt och mättande.
 
Jag lagade den här i helgen. Gott!
linsgryta med kokosmjölk, sötpotatis och halloumi (går ju att utesluta).
 
Sedan ska jag inte förneka betydelsen av att smaksätta ordentligt heller. Vi har alltid färska örter hemma (bäst i alla former av pastasås, för att inte tala om att koriander som passar till allt ... ;)), färsk ingefära, sambal, chili och sådant. Vin är också bra. Och vitlök, förstås. Men har man bara smaksättare kan man i princip dänga grönsaker i ett lämpligt matlagningskärl och göra antingen wok, gryta eller soppa på det, ofta på ganska kort tid också. No biggie. Vegetariskt är lätt och roligt!

Ja, det är väldigt enkelt med vegetariskt! Jag tänker sällan att jag ska laga maträtten y (förutom galetter då :love:) utan jag tar bara de grönsaker jag har hemma och steker/wokar/ugnsrostar och har nånting till. Ibland i med nån vätska för att få sås. Ibland med kikärtor, ibland bönor, ibland linser.

(Men jag förstör inte maten med koriander ;) )
 
Våra vardagsrätter här hemma är:

Tofu Tikka Masala
Pad thai
Singapore noodles
Risnudelsallad med mynta & koriander
Nudelsallad med vad för krafs som nu finns hemma ( :p )
Tacos (gör med sojafärs)
Enchiladas (på paprika)
Sötpotatissoppa med lime
Göttfärssås med spaghetti (gör med sojafärs)
Pasta med svampsås
Rostad majssoppa
Hemgjord pizza (det är gott att ersätta tomatsås+ost med hummus för en lite annorlunda smak!)
Bulgursallad (ofta med typ melon och koriander. Älskar koriander)
Potatis- och purjolökssoppa
Matknyten/piroger. Färdig filodeg om det ska vara en riktig slövariant. Egen deg annars.
Hemgjord potatissallad
Pannkakor

Jag kan förstås skriva recept om något av det verkar intressant, men i allmänhet tycker jag inte att vegetariskt är så komplicerat :) Man tar bara goda grejer, blandar det med mer goda grejer och så brukar resultatet bli ännu mer goda grejer ;) Det är myyyycket svårare att hålla på med kött, imo.

Risnudelsalladen tar jag gärna recept på :)
 
Gör som ovanstående och skriver ner våra favoriter här hemma :)
- Belugabolognese
- Tomatsoppa
- Vietnamesiska vårrullar
- Indisk daal med majsbröd
- Pizza
- Bönburgare
- Tacos med mosade kidneybönor
- Stark gryta med bla. kikärter och kidneybönor
 
Skulle behöva fylla på ideförrådet med vegetariska måltider då sambon o jag har tänkt skära ner på köttkonsumtionen.

Så in med alla era favvo recept tack!! :):bump::banana:

Jag har gjort paj det sista.
Köpta smördegsplattor (eftersom jag är lat) i en form. Lägga i valfritt innehåll - sist var det självplockade ängschampinjoner, squash, babyplomontomater, purjolök och lite kryddor, och så en stanning på tre ärr, 1½ dl mjölk (fast jag använde grädde), 1 dl creme fraiche, 2dl riven ost.
Gott blev det.
 
@pepp jag tar gärna recept på daalgrytan!

Du behöver:

♥ 3 dl röda linser
♥ 1 gul lök
♥ Vitlök efter smak (jag tog två stora klyftor)
♥ 1 - 3 chili
♥ En påse bladspenat (ca 70 g)
♥ Kokosmjölk
♥ 2 tomater eller fler om man vill det
♥ Färsk koriander
♥ Ingefära
♥ Spiskummin
♥ Gurkmeja
♥ Örtsalt


Koka linserna enligt anvisning, fräs lök/vitlök och häll sen ner kokosmjölken.
Släng i linserna, hackade tomater, riven ingefära och sen massor av kryddor.

Till sist sätter du ner bladspenaten, drar ner plattan till 2:an och låter det puttra tills det blivit en krämig gryta :)

Man behöver egentligen inte förkoka linserna lärde jag mig här på buke :D men jag tycker det blir godast så!
 
Jag gör ofta någon form av bönburgare. Jag mosar en burk bönor av valfri sort (kidney, vita, kikärtor...). Kikärtor mixar jag lite mer än t ex kidneybönor. Två ägg och sen är det allsköns variationer. Riven zuchini och vitlök, riven morot och dragon, biryanikrydda har jag i allt nuförtiden. Potatis är gott i. Och rödbetor. Men ibland blir det bara någon krydda och sen steker jag i en blandning av smör och olivolja.
 

Liknande trådar

Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
336
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Är det någon som vet om en annan läkare än ens egen kan skriva ut recept? Sambon var hos VC igår och fick konstaterat astma på gränsen...
Svar
11
· Visningar
682
Senast: Gnist
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 697
Senast: Squie
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 320
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp