Bukefalos 28 år!

Era tankar om detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Be honom hålla tyst, kan jag inte göra av respekt mot honom. Han har mer erfarenhet än jag, och kan mycket mer, dessutom är han just nu för en tid framöver även min chef.

Låter inte som att han förtjänar nån respekt, men okej. I så fall skulle jag göra allt för att undvika att hamna i diskussioner med honom alls om det inte rör något som är just jobbrelaterat.
 
En nära person till mig sa så här;

Om man är fysiskt stark så är man psykiskt stark
Om man är fysiskt svag (dvs överviktig) så är man också psykisk svag.
Summan av kardemumman är att överviktiga är svaga psykiskt och personer i form med bra BMI osv, är starka psykiskt.

Håller ni med denna eller inte?
Vilka är era åsikter?

Välkommen till tråden! :bow:

Dumheter.
 
Men alltså, varför försöker du övertyga oss om hans förträfflighet som att det gör någon skillnad? Det spelar ingen roll vad han har åstadkommit i sitt liv, hans unkna åsikter är inte mer legitima för det. Jag undrar vad du ens ville ha ut av tråden?
Det kom senare i tråden, är hur jag ska ska på ett artigt sätt, då han är min chef och även en som på fritiden står mig nära, bemöta eller förklara för honom att det inte stämmer det han anser.
 
Alltså Personen som kommenterade mig ifråga är oerhört smidig, välmusklad, välformad och inte en uns överblivit fett.
Och han anser att klarar man inte av trädgårdsarbete, som med en Lie och är överviktig så är man psykiskt svag speciellt om man då råkar vara överviktig.
Gubben är helt klart klen i knoppen = ointelligent.
Att slå med en lie handlar om teknik och rätt redskap. Med morfars gamla trälie kan jag slå hur mycket som helst, järnlien som följde med huset jag köpte gör sig bättre som skrot hur välslipad den är, den passar mig inte alls. Att slå med en lie har inget med varesig BMI eller intelligens att göra, det är en upprepad monoton rörelse som vem som helst kan lära sig, oavsett nivå på IQ.
 
Det kom senare i tråden, är hur jag ska ska på ett artigt sätt, då han är min chef och även en som på fritiden står mig nära, bemöta eller förklara för honom att det inte stämmer det han anser.

Vill du slösa din energi på det? Har han levt under den där stenen i 70 år trivs han förmodligen väldigt bra där, det lär inte vara en enkel diskussion och så ber han om ursäkt för sitt korkade uttalande.
Vill du försöka så go ahead men jag personligen hade inte sett nån poäng med det. Hade minskat hans inflytande över mitt liv istället och successivt fasat ut honom så mycket jag kunnat.
 
Det kom senare i tråden, är hur jag ska ska på ett artigt sätt, då han är min chef och även en som på fritiden står mig nära, bemöta eller förklara för honom att det inte stämmer det han anser.
Visa honom tråden? Du har referenser för att det inte stämmer, använd det.
 
Det kom senare i tråden, är hur jag ska ska på ett artigt sätt, då han är min chef och även en som på fritiden står mig nära, bemöta eller förklara för honom att det inte stämmer det han anser.
Du behöver inte bemöta det alls. Antagligen kommer han inte att ändra uppfattning. Det viktiga är att DU förstår att han har helt fel där.

Hade han haft rätt skulle det inte finnas djupt deprimerade elitidrottare och i verkligheten finns ju folk med alla kroppstyper som besitter enorm mental styrka.

Att bli deprimerad eller överviktig handlar inte om mental svaghet.

Min erfarenhet av gubbar med starka åsikter är att det kan vara väldigt svårt att argumentera med dem. När jag diskuterar med någon där jag känner att vi inte kan komma någonstans så säger jag typ. ”Jaha, du tycker så? Jag håller inte med”.
 
Och då sa han detta rakt i ansiktet på dig?
Låter som att du har bekymmer med både internaliserat fetthat och otrevliga kollegor.

Tror du på riktigt att det inte finns smala människor som också är deprimerade, eller vice versa?
Han anser just att jag behöver en dietist för att få hjälp att komma i form. Har dock gått ner 6 kg utan dietist bara genom att hålla igång här, mindre portioner och minska ner på sött.
Utifrån detta började han prata om detta.
Eftersom han står mig nära, så menade han att han gör det av omtanke och oro för mig.
Nåja sedan jag kunnat säga till honom att jag faktiskt gått ner 6 kg sedan först snart en månad sedan när jag började, eller mer tre veckor, så har han tystnat lite. Han vet att jag kämpar med min vikt och han kommer inte retas mer.
 
Han anser just att jag behöver en dietist för att få hjälp att komma i form. Har dock gått ner 6 kg utan dietist bara genom att hålla igång här, mindre portioner och minska ner på sött.
Utifrån detta började han prata om detta.
Eftersom han står mig nära, så menade han att han gör det av omtanke och oro för mig.
Nåja sedan jag kunnat säga till honom att jag faktiskt gått ner 6 kg sedan först snart en månad sedan när jag började, eller mer tre veckor, så har han tystnat lite. Han vet att jag kämpar med min vikt och han kommer inte retas mer.

Men du hyser ändå en rädsla för att personen kan ha rätt?
 
Det kom senare i tråden, är hur jag ska ska på ett artigt sätt, då han är min chef och även en som på fritiden står mig nära, bemöta eller förklara för honom att det inte stämmer det han anser.
Inse att han är för gammal och för korkad för att det ska vara värt mödan att försöka få honom att ändra åsikt. Du kan fortfarande respektera hans kunnande med hästar men det finns ingen anledning att respektera hans åsikter.
Han anser just att jag behöver en dietist för att få hjälp att komma i form. Har dock gått ner 6 kg utan dietist bara genom att hålla igång här, mindre portioner och minska ner på sött.
Utifrån detta började han prata om detta.
Eftersom han står mig nära, så menade han att han gör det av omtanke och oro för mig.
Nåja sedan jag kunnat säga till honom att jag faktiskt gått ner 6 kg sedan först snart en månad sedan när jag började, eller mer tre veckor, så har han tystnat lite. Han vet att jag kämpar med min vikt och han kommer inte retas mer.
Tror han att du blir psykiskt starkare av att han pratar så till dig? Då har han verkligen ett och annat att lära, det är inte så man bygger upp någon annan, det är så man bryter ner.
 
Han anser just att jag behöver en dietist för att få hjälp att komma i form. Har dock gått ner 6 kg utan dietist bara genom att hålla igång här, mindre portioner och minska ner på sött.
Utifrån detta började han prata om detta.
Eftersom han står mig nära, så menade han att han gör det av omtanke och oro för mig.
Nåja sedan jag kunnat säga till honom att jag faktiskt gått ner 6 kg sedan först snart en månad sedan när jag började, eller mer tre veckor, så har han tystnat lite. Han vet att jag kämpar med min vikt och han kommer inte retas mer.

Jag fattar inte riktigt, har HAN gjort kopplingen "du är överviktig, gå till en dietist så blir du av med depressionen på köpet när kilona försvinner" eller har DU gjort den kopplingen?

Att få hjälp av en dietist om man har problem med kosten eller sin vikt kan vara jättebra och visst kan det hjälpa det psykiska måendet att äta bra, både kroppen och knoppen behöver ju bra näring för att fungera osv. Men steget därifrån till "överviktiga är psykiskt svaga och vältränade är fysiskt starka" är liksom: :confused: O_o
 
Visa honom tråden? Du har referenser för att det inte stämmer, använd det.
Han är en av det gamla traditionella typerna som inte tror på internet eller sådana här forum. Eller att man ska ventilera bekymmer osv på internet. Utan att diskussionsforum gällande sådana saker är bara ett f*nskap.
 
Jag fattar inte riktigt, har HAN gjort kopplingen "du är överviktig, gå till en dietist så blir du av med depressionen på köpet när kilona försvinner" eller har DU gjort den kopplingen?

Att få hjälp av en dietist om man har problem med kosten eller sin vikt kan vara jättebra och visst kan det hjälpa det psykiska måendet att äta bra, både kroppen och knoppen behöver ju bra näring för att fungera osv. Men steget därifrån till "överviktiga är psykiskt svaga och vältränade är fysiskt starka" är liksom: :confused: O_o
Han har gjort den kopplingen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 833
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har haft ett jättebra samtal idag med psykolog på företagshälsovården. Vi pratade om allt möjligt; min fysiska och mentala hälsa, PTSD...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 794
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
749
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp