Bukefalos 28 år!

Era tankar om Ram.. :)

Sv: Era tankar om Ram.. :)

Älskar hans färg:love:

Och jag tycker att det ser ut som ni är på rätt väg på sista videon. Reagerade oxå på underlaget- svårt att rida en häst framåt på så djupt underlag utan att de börjar "gräva".
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

faktum ar att ju mer jag funderar och jamfor kanslan fran forra gangen med denna gangen sa blir jag nojdare och nojdare.... :D kanns som om han Vill forsta... och som om min kropp Vill hitta "dit" sa att saga.

f.o. kan jag beratta nagot som ar lite offtopic men hor till anda... Mr Gulefule ar en PAIN in the ASS att fanga i vanliga fall... men Gissa vem som kom knallande pa eget bevag och motte mamma idag :love: kanske gjorde jag nagot ratt forra gangen..... far val se vad han sager nasta gang :rofl:

Stor ihjal mig pa mina fotter och laga hander. Verkligen irriterande. FulaFULA ovanor! :cool: stryk ska jag ha.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Om du tänker mer på att rida o även att du sitter på bakbenen istället för att bara kolla på det som är framför- kan man börja känna när det är bra.

Övergångar. rid på- stäm av........

Fin färg på pålle:love:
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

joda, rumpan ar ytterligare en del som ska komma in i pusslet. Anledningen att jag just nu i forsta hand fokuserar pa framkarran ar for att jag vill dels fa igenom bettbytet helt innan jag egentligen kraver nagot fran honom, dels undvika fula stjarnkikarvanor... men arslet kommer, som nagon (minns inte vem) sa sa ar han ganska lang i ryggen och aven om han blivit riden (ugh... knappa 30 ggr/ar senaste 3 aren och innan det stod han i en hage orord i tva ar) sa kan jag inte riktigt krava av honom vad galler samling oht just yet. Inte sa att det far komma nar det kommer, men jag kan inte krava mkt mer an han ger mig just nu for jag tror helt enkelt inte det finns muskler for det.. Hanger du med pa hur jag menar? (I synnerhet som jag Verkligen maste hitta mig sjalv i sadeln mer... det kommer la.. lol)
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Delvis KL
Tänkte på det här tjatandet om energi som behövs för att häste ska bli starkare- kunna utföra svårare rörelser med tiden o lätt i framdelen.

så börjar man i klassisk dressyr inte tänker- ned med bakdelen.Det kommer av sig självt när den måste bära mer vikt- av att den kommer upp i fram.

För det krävs energi. När baken kommer in längre o hästens samtidigt får hjälp att stämmas av- hålla kvar balansen- energin rinner inte bara iväg framåt utan uppåt.


Länkar en bild från Falsterbo- hoppas att det är OK.
http://iloapp.teresa.se/data/_gallery//public/28/1278625933_resized.jpg

Snacka om att stärka ett bakben i taget o att få överlinjen att hänga ihop.

då får dock inte formen vara för låg- tippar omkull alla planer att hjälpa hästen.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Om du tänker mer på att rida o även att du sitter på bakbenen istället för att bara kolla på det som är framför- kan man börja känna när det är bra.

Övergångar. rid på- stäm av........

Fin färg på pålle:love:

Hmm. Här tänker vi olika. Spännande! Jag tänker mer att jag rider på frambenen än bakbenen, vilket jag tycker underlättar att tillåta bakbenen skjuta på framåt. Om jag börjar tänka att jag sitter på bakbenen (vilket jag ibland har provat bara för att se vad som händer) upplever jag att det är svårare att få en "ren" kraft bakifrån. Risken är att jag hindrar bakbenen att göra det de ska och detta leder till att hästen börjar sätta ut ett bakben eller två för att hjälpa till att balansera - det som frambenen ju skulle ha gjort. Eller att hästen förlorar svikt i ryggen pga jag sitter i vägen.

Jag har förstått det som så att det är framdelen som balanserar och bakdelen som skjuter på, från olika grader av samling/vinkling. Om jag balanserar min egen vikt över framdelen så lämnar jag bakdelen att göra sitt jobb utan att störas. Med detta betyder det inte att jag sitter framåtlutad eller på något annat konstigt vis utan det är mer kanske en tanke och en bild som hjälper mig i huvudet att sitta rätt över tyngdpunkten och ger mig en chans att förhålla mig bra till balans och påskjut.

Jag kan be hästen förlägga mer vikt (vinkla mer) på bakdelen men ändå balansera mig själv på framdelen, vilket jag upplever gör att min häst får mer nigande i steget - än om jag skulle tänka att jag "belastar" bakdelen med min vikt. Detta knepet tycker jag har hjälpt mig otroligt med att få till känslan att bakbenen är "rena" och det har även hjälpt mig och min häst att hitta mer gung och vinkling, som sedan kan trycka ifrån underifrån istället för utanför kroppen.

Bara ett annat perspektiv på ord :)
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Men hela tanken är att småningom få känslan av att den går mer på bakdelen.
Tänk dig ett fyrspann där draghästarna( bakdelen)- de bakre sköter grovjobbet o stånghästarna leder dit de ska. Precis som känslan i Öppna eller diagonalsluta ska vara. Lite som en Käpphäst.:idea:

Nu har du en energisk häst som har lättare för samling, men jag skulle inte tänka på att underlätta för påskjutet o riskera att hamna i framvikt.

Hästen klarar sig bättre om man inte tynger ner på den redan mer belastade framdelen. Är du med i ryggrörelsen eller t o m hjälper till att förstärka den påverkar det inte bakbensarbetet negativt.
Avstämningarna är till för att den ska sätta sig en gnutta var gång o sedan orkar gå kvar där längre o längre sträcka.

Av samma anledning vill man oxå sadla längre bak( inte över njurtratkten som i isisvärlden men...)

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_28/31300000-31309999/640x480/31306685.jpg?0
 
Senast ändrad:
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Men hela tanken är att småningom få känslan av att den går mer på bakdelen.
Den känslan upplever inte jag stärks pga att jag sätter mig mer på hans bakben, snarare tycker jag mig uppleva det tvärt om. Jag laddar honom genom att lätta ur och sedan släpper jag iväg honom genom att slappna av och balansera mig själv över framdelen (i tanken). Jag upplever mig få mer häst under mig då, än om jag "sitter bak". Det blir lite dragster ;) Jag känner inte att jag behöver tynga ner hans bakdel för att han ska ta mer vikt på den. Det kan jag be honom göra på annat sätt, genom omfördelning av balanspunkten. Om du fattar var jag menar?

Man alla gör och känner ju olika, det är ju det som är spännande!
Tänk dig ett fyrspann där draghästarna( bakdelen)- de bakre sköter grovjobbet o stånghästarna leder dit de ska. Precis som känslan i Öppna eller diagonalsluta ska vara. Lite som en Käpphäst.:idea:
Utveckla gärna detta, för jag är inte säker på att jag förstår hur du menar. Jag har inte erfarenhet av körning, så jag kan inte förstå liknelsen. Sen förstår jag inte käpphästen heller... :crazy: :D
Visst är det svårt att få andra att förstå!!
Nu har du en energisk häst som har lättare för samling, men jag skulle inte tänka på att underlätta för påskjutet o riskera att hamna i framvikt.
Hur riskerar du att hamna i framvikt genom att underlätta för påskjutet om du är med i rörelsen och stämmer av? För mig är det a och o att forma påskjutet. Det är livskraften för mig, och det är det jag har mina samlande övningar till.

Hästen klarar sig bättre om man inte tynger ner på den redan mer belastade framdelen. Är du med i ryggrörelsen eller t o m hjälper till att förstärka den påverkar det inte bakbensarbetet negativt.
Du tycker att hästen klarar sig bättre... ;)

Nej, tynger ner är inte bra, på varken framdel eller bakdel, det håller jag med om. Jag använder mig av balanserandet över frambenen som en mental bild som hjälper mig att känna balanspunkten bättre, och den innefattar inte att jag sitter på varken frambenen eller bakbenen ;) Precis som jag tror att jag skrev i mitt inlägg. Det handlar om att uppleva balanspunkten på ett sätt som främjar min ridning. Jag ville bara visa på att det finns olika sätt att tänka på det hela.

Avstämningarna är till för att den ska sätta sig en gnutta var gång o sedan orkar gå kvar där längre o längre sträcka.
Avstämningarna har jag till att "behålla hästen hos mig" inom balanspunkten, och det gör att han måste konservera sin energi vilket i sin tur leder till att han blir jämnare inom "ramen" eller vad jag ska kalla det.

Det är kul att se hur olika vi tänker om samma sak. Vad som leder till vad och vad vi har till vad :idea:

Av samma anledning vill man oxå sadla längre bak( inte över njurtratkten som i isisvärlden men...)
Jag sadlar så att inte bogbladen hindras i sin rörelse, det är min anledning till placeringen av sadeln. Jag vill inte ha sadeln längre bak. Längre bak än så klarar inte ryggen av att bära för där är ju ryggen instabil för att bära och då tappar jag ju bakbenen av den anledningen.

Ge mig gärna lite bildtext så jag kan förstå bättre vad du vill visa med din bild :)
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Själv har jag alltid haft för mig att man både sadlar och sitter där hästen har sin tyngdpunkt (ungefärliga, den är inte helt stilla jämt tyvärr)? Allt annat är väl tankelekar och liknelser, har jag rätt? För om man fysiskt hamnar bakom häst-tyngdpunkten blir man ju efter (whiplash-känsla genom ryggen, som om någon upprepade gånger ryckte fram mattan under en. Hamnar man framför stannar dom (mina iaf).
Men när jag ska styra hästen tänker jag nog mer som om jag satt på dens rumpa; som om hästen var ett reaplan (fast med piloten längst bak) och jag svänger den som en hel bit, oavsett böjningsgrad.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Hmmm... stulade en knapp: an sa lange ar hjarnan for mos for att komma med ett vettigt inlagg till era klokheter - men jag ar Himla glad att ni skrivit en del. Gule har fatt vara backup hast pa brandingarna sa det har varit lite lungt med nagon annan traning, tufft nog anda.


Men en tanke jag har - visst ar det lite som korhast - ingen gas, ingen broms. Ingen energi i ridhasten - ingen vilja - ingen dans. Det ar ju som om jag idag skulle forsoka dansa balett - bara om i musklerna, grynig i ogonen o supertrott.. det hade bara blivit pannkaka av det.

Sen vet jag inte om man ska fokusera mer eller mindre pa fram/bakdel pa hasten - tror mer man ska vara flexibel och forflytta sin fokus. Allt handlar ju eg om att bygga de ratta musklerna, pa ratt satt for hasten - inte sant? Jag -tror- att jag fokuserar for mkt pa bogkontroll (westernridningen - det ar bogen du styr, inte huvet) och det ar egentligen bogen pa yeller jag verkligen stravar efter att komma at sa sakteliga - sa den slutar "trilla" an hit och an dit och sa att den i framtiden ar fri och stark och kan lyftas upp...

Nu ska jag ha mer kaffe..
Tack for era tankar!
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Ja, precis. Det är tankelekar och liknelser för känslan. Det hela handlar för mig om att hitta ett sätt som fungerar och ett sätt där ryttaren hittar balanspunkten och känner det. Iaf så som jag ser det här. Det är roligt att höra hur andra tänker kring just känslan och att det finns så många olika vägar för att beskriva den.

Jag tänker mig när jag svänger att min vikt befinner sig mer över frambenen, men att det är i tex en högersväng, vänster bakben som trycker på svängen. Jag tänker inte att jag sitter mer på det bakbenet, men jag måste känna att jag har det med mig innan jag svänger. Svängen gör jag genom att lixom ta med mig framdelen och se till att ha kvar suget i vänster bak, ev se till att det blir lite kraftigare. Då kan jag vid behov ge ett litet stöd/förhållning i tyglarna när det bakbenet sätts i marken för att känna om jag har kraften i det och se vart jag har det. Sen känns det ju i kroppen oxå.

När jag har provat att tänka att jag sitter på bakbenen så tycker jag mig uppleva att jag inte får det där gunget jag kan få till när jag tänker att jag balanserar över frambenen. Det har något med hur jag gör med min kropp, jag blir lite mer "spänstig" och det tycker jag mig känna spegla av sig i hästen, för han bjuder bättre och "gör mer själv".

oj, måste skynda mig iväg.... skjutsen är redan här :o
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Jag tänker att jag sitter på bakbenen. Men det innebär inte att jag tynger ned bakbenen. Utan jag tänker mig att jag ska känna bakbenen, fånga upp dem och ta dem med mig. Det skulle inte funka om jag skulle försöka "sitta på framdelen". Jag tror att om man fokuserar på framdelen så är risken stor att t.ex. sadla för långt fram och därmed störa framdelen, hindra bogarna.

Man skulle kunna jämföra med hur man flyttar runt en boggietrailer för hand. Veva upp stödhjulet så mycket att trycket lättar på främre hjulparet och istället ökar på det bakre. Sedan kan trailern lätt "gungas runt". Om stödhjulet är nere och man fokuserar på att via det försöka dra runt trailern, ja då får man vara stark.

Helt OT: har du flyttat? Bodde inte du i Västerbotten?
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Jag ska testa din tankelek nästa gång! Det kan ju vara nåt jättestort jag gått miste om! Jag gillar att prova nytt.
Det som jag tror gör att många föredrar att känna att de har hela hästen framför sig är att vi människor verkar ha en tendens att ha svårt att känna våra baksidor och vad som finns bakom oss. Hur många kan känna hur långt det är mellan tex nedersta revbenen och bröstryggraden? Man vet för att man har sett i en spegel, men att känna det. Eller att känna rumpans bakre del. Jag har svårt för det i alla fall och då tycker jag att har jag lagt mycket fokus på att träna upp förmågan. :/
Kanske beror det på att våra armar alltid används framåt och alla våra sinnen sitter på framsidan av skallen. Så att placera hästen bakom sig i tanken kräver nog en förmåga som många saknar?
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Fast det var ju bara en tankelek, inte att hon faktiskt satt över frambenen.
Min sambo red för en kompis som föreslog att han skulle tänka sig att han satt som en undulat på en pinne där han stod upp i fältsits och balanserade i stigbyglarna och fann balansen mycket lättare än om han bara fått instruktionen "stå upp och försök hitta balansen". Tankelekar behöver inte vara verkliga, huvudsaken är väl att de fyller ett syfte?
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Ja, alla tänker olika för att få det att fungera. Jag antar inte att mitt sätt funkar för alla, jag ville bara visa att det finns fler än ett sätt att tänka och känna balansen på :)

Jag tror det har med hur människan förstår rörelse och kroppen i rörelsen och balanspunkten. Alla förstår sin kropp på olika sätt när den sitter på hästkroppen. Jag förstår det så att hästen balanserar på framdelen och skjuter på med bakbenen, att procentuellt bär hästen mer på framdelen än bakdelen, vilket alltså då i min hjärna betyder att balanspunkten faktiskt inte sitter bakom mig när jag rider, utan snarare under mig, kanske även något mot främre delen av mig i vissa fall. Om jag med min kropp då fokuserar på att balanspunkten ligger längre bak (över bakbenen) så kommer jag för långt bak och i och med det är jag ur balanspunkten och kan inte påverka den. Bakbenen väntar jag in, jag vill att hästen själv ska bjuda med sina bakben. Alltså på det sätt som jag rider nu driver jag inte hästen till bjudning, jag vill få bjudningen genom att gå in och ur övningar. Jag vet att det säkert låter strange, men för mig känns det bra att rida så här just nu.

Jag har provat både att tänka balansera över frambenen och balansera över bakbenen, och upptäckt att med min kropp får jag ett jämnare påskjut när jag balanserar över framdelen. Jag tycker även det är lättare att känna vad bakbenen gör och att påverka dem. Jag upplever mig få stadigare bakdel mer vinkling och gung samt att jag upplever att hästen själv bjuder till vinklingen bättre. När jag sedan ska ur vinklingen slappnar jag av mer, vilket gör att jag sitter djupare i sadeln, och får mer påskjut framåt. Men jag vill ändå även då tänka mig balansera mer i förhållande till vad framdelen gör, så att jag lättare kan känna bogarna och förebygga ett ojämnt påskjut bakifrån, vilket jag upplever mig känna bättre om jag inte tänker att jag balanserar över bakbenen. När hästen har en bra takt och "går fint" så upplever jag att hästen förflyttar tyngdpunkten längre bak, vilket gör att det känns mer som att balansera närmare mitten. Det är härligt, för det är då ridningen känns som bäst. När hästen bär mig.
Hjälp va svårt det är att beskriva! Hur jag än gör så känns det inte som att jag får med alla delar i känslan :D

Jag är lite osäker på hur sadlingen eg kom in i det hela, för det har ju eg inte med detta att göra :D men så kan det ju bli ibland så här. Tror det var Axel som tog upp det och så fastnade det kanske? Självklart ska ju sadeln sitta där den ska sitta, annars blir ju mycket fel på grund av detta.

(Du skriver många man i ditt inlägg, jag undrar vem du menar, är det du? Eller menar du andra? Bara rent och ödmjukt nyfiken :) )
OT svar: Jepp. jag har flyttat ;)
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Hallelulja

visst sitter hästens tyngdpunkt/balanspunkt under dig, det är svårt att flytta bak den - för ivirigt resulterar alltid i spänning i ryggen och i värsta fall förstör man all försök till pilbåge

Skriver jag i värmen
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 361
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej alla. Nu ar det inte langt tills vi far hem nya valpen :) Vi har redan en 2.5 arig schafer tik, och valpen kommer bli en hane...
Svar
9
· Visningar
1 685
Senast: ElinAgnes
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 117
Senast: Corminta
·
Mat Min Chrons har beslutat att vara riktigt besvarlig igen och just nu ar jag lite "lost" i vad jag kan fixa for mat som ocksa smakar som...
2
Svar
24
· Visningar
2 098
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp