Bukefalos 28 år!

Era tankar om Ram.. :)

Sv: Era tankar om Ram.. :)

Om stödhjulet är nere och man fokuserar på att via det försöka dra runt trailern, ja då får man vara stark.

Precis. Jag försöker inte dra runt min häst om den är på framdelen, inget att vinna på det. Om hästen är på framdelen så vill jag först meddela hästen att jag tycker det skulle vara fint om vi kortade steget något (vevar upp hjulet) så att vi kan svänga, sen säger jag till hästen att det skulle vara fint om vi svängde. När jag har fått hästen att förstå att: "aha! ska vi svänga?!", så kan jag underlätta för hästen svängen genom att välja att svänga när den har som lättast för det (när hästen står på inner fram) samt vara noga med att vänta in hästen så att jag har mitt ytterbak med mig och då fråga om hästen kan tänka sig skjuta på lite mer med det. Om jag låter bli att dra runt hästen kommer den själv att komma på att det är lättare att svänga om steget kortas något innan, samt om framdelen får leda svängen sas. Om jag ser till att alltid svänga när jag har med mig det påskjutande bakbenet så kommer han inte att "mellandelssvänga" utan han kommer att göra det till en vana att svänga "rätt" för det är det enklaste och bekvämaste sättet. Så ser jag på det :)

Eg så går det att svänga en häst som rent går på framdelen, hyffsat enkelt, bara det går att få ett av bakbenen att skjuta på lite mer samt få hästen att fatta att korsa ett framben. Låter hästen göra jobbet sas. Jag tänker nog inte att hästen är en trailer som är utan kraft när jag rider, jag vill ju att hästen ska använda sin kraft. Jag förstår din tanke med metaforen, men jag skulle nog inte själv tänka mig ridning som att jag styr en trailer som inte har påskjut. Hoppas du förstår hur jag menar? :)
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

intressant - fast jag tänker att ju tvärare sväng ju mer måste ytterbak vila i steget jag ser ytterbak som ppivotpunkten

Sedan allt är bilder och allegorier och alla här skrivna låter vettiga sedan så beror det ju på hur man sätter ihop delarna och i vilken ordning

Jag är med på det mesta av det alla skriver. jag gillar att du har insett att man först måste tillåta ryggen/senare kanske den kan vara stark nog att sitta på

Spännande med olika tankar
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Ja, vila i steget håller jag med om krävs mer när böjningen blir större, som du säger, tvärare sväng. Det blir ju tydligt hur stark hästen är här, för det visar böjningen och hur svängen blir. Om hästen ballar ur och inte klarar svängen så räknar jag med att böjningen är för stor för hästens styrka. Inner bak visar sig kanske bli rakt och jag puttas över på utsidan tex. Det värsta är om jag inte får med yb, och det blir en mellandelsvändning. Ush, då skäms jag :o

När jag säger att jag vill att yb ska skjuta på så menar jag att den ska göra det från ett sviktande, men det är fullt möjligt att svänga på raka bakben, fast inte så snävt bara :) .

Jag menar att jag vill känna kraften upp och iväg. Inte från ett rakt ben, utan från ett sviktande ben.

Spännande att du ser yb som pivot, för jag tänker nog i liknande banor. Har jag inte yb så har jag inte nån sväng. Det är det som skjutsar oss iväg i svängen sas.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Jag tror jag hänger med på hur du menar. Vi har bara ett lite olika sätt att tänka iom att jag behöver fokusera på att "sitta med" (eller "ta med") bakbenen mer. När bakbenen är med och arbetar och ryggen är mjuk så kan framdelen lättare flyttas och påverkas.
Min gamla häst hade väldigt svårt att få med sig bakbenen pga sin exteriör och där blev det tvunget med fokus på "att sitta på" bakbenen.

Jag skriver "man" när jag menar lite mer allmänt. Har själv inga problem med sadelläget (en av få saker jag faktiskt kan skryta med:D). Och jag tänker inte heller på min häst som en trailer när jag rider:crazy: Tog det bara som exempel på hur jag menar med att få mer tryck bak för att kunna påverka fram.

När det gäller sadelläge och fokusering på framdelen så tänkte jag på att man (se där, nu kom "man" igen, men menar att det är inte bara "jag" som ser) ofta ser ryttare som dels skulle behöva tänka mer på att "ta med sig" bakbenen och aktivera och desto mindre på hur böjen i halsen är eller var öronen befinner sig, men också lära sig att sadla rätt. OBS! Det är ingen som helst anklagelse om din ridning utan rent allmänt surr och flum i värmen. Snart semester!;)

Får man fråga vart i Västmanland du flyttat? Norra? Södra?
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Ja, vila i steget håller jag med om krävs mer när böjningen blir större, som du säger, tvärare sväng. Det blir ju tydligt hur stark hästen är här, för det visar böjningen och hur svängen blir. Om hästen ballar ur och inte klarar svängen så räknar jag med att böjningen är för stor för hästens styrka. Inner bak visar sig kanske bli rakt och jag puttas över på utsidan tex. Det värsta är om jag inte får med yb, och det blir en mellandelsvändning. Ush, då skäms jag :o

När jag säger att jag vill att yb ska skjuta på så menar jag att den ska göra det från ett sviktande, men det är fullt möjligt att svänga på raka bakben, fast inte så snävt bara :) .

Jag menar att jag vill känna kraften upp och iväg. Inte från ett rakt ben, utan från ett sviktande ben.

Spännande att du ser yb som pivot, för jag tänker nog i liknande banor. Har jag inte yb så har jag inte nån sväng. Det är det som skjutsar oss iväg i svängen sas.
Jag begriper inte alls vad du menar:confused:

Försökte sen tänka efter om du menar i skritt o sen skrittpiruett
Ytter är endast pivot om vi pratar om galoppiruett. annars ska belastningen vara lika- även om ytter tar ett längre kliv på böjt spår- spårar. Det inre böjer sig lite mer- sätts in underkroppen.

Jag vill känna bakbenen under mig- inte bakom mig. Där någonstans behöver de vara för att bära upp oss.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Jag vill känna bakbenen under mig- inte bakom mig. Där någonstans behöver de vara för att bära upp oss.

Så vill jag också ha det. Men jag tror att några tolkar det som att man skulle sitta i bakvikt då. Och det gör man ju inte.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Ja o på en yngre häst vill man ha bakbenen under sig pga påskjut- som i sin tur höjer ryggen o den söker sig till en bra form som man kan jobba vidare på.

Det blir lite väl mkt flum för mig när man tror att hästen kan utbilda sig själv.

då skulle vi ha miljoner GP-hästar. ingen konst alls-bara maskiner. Att inget skulle bero på skickligheten hos ryttarna.
Ingen häst är bättre än sin ryttare. Den kan ha potential, förutsättningar, talang...... men den blir inget utan en god utbildare. En oslipad diamant.

Hmm.... då skulle vi ej heller ha några Gurus- förebilder.:banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Så vill jag också ha det. Men jag tror att några tolkar det som att man skulle sitta i bakvikt då. Och det gör man ju inte.


men tolkar och tolkar...

Det räcker ju inte att tänka rätt mental bild så blir det rätt. Olika bilder kan ju funka för olika ryttare, och samma bilder kan inte funka.

Finns det en stärkt pilbåge så känner man ju bakbenen visst, men det finns ju en väg dit också. jag säger inte att den mentala bilden är fel, inte heller att den är rätt.

Det som funkar i verkligheten för varje enskild ryttare är ju bra.

huvudsaken att det funkar - eller?


(faktum är att rätt många i Sverige sitter i bakvikt om de kommit förbi ridskolans framvikt men det tror jag inte har med mental bild att göra utan med felaktig inlärning av sitsen)
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Jag begriper inte alls vad du menar:confused:

Försökte sen tänka efter om du menar i skritt o sen skrittpiruett
Ytter är endast pivot om vi pratar om galoppiruett. annars ska belastningen vara lika- även om ytter tar ett längre kliv på böjt spår- spårar. Det inre böjer sig lite mer- sätts in underkroppen.

Jag vill känna bakbenen under mig- inte bakom mig. Där någonstans behöver de vara för att bära upp oss.

Orkar inte formulera mig ett dugg men nickar förnöjsamt åt att du redan skrivet allt jag ville skriva ändå.

Rida på frambenen, varför?

:crazy:

Dessutom, och förövrigt..kanske till och med ett litet KL... tyngdpunkten är inte alltid direkt under ryttaren, det beror på fart form och hastighet.

Tillbaka till ryggläge i Hammock. *Pust*
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Rida på frambenen, varför?
:crazy:

Därför att ryggen inte håller att sitta på förrän den är stark nog

Med tanke på hur många som inte kan visa upp vare sig pilbåge eller en swingande rygg så kanske fler skulle lätta ur :o och inte tro sig vara så långt framme i sin ridning

Så många ryttare släpper inte in de bakben de tror sig sitta på

KL

Ovanstående var allmänt och inte riktat till enskild bukare, jag vet inte hur någon rider här.

Och igen huvudsaken är vad som fungerar IRL - inte hur man tänker.

Olika ryttare har olika tänk, jag bara undrar varför man måste förkasta andras?
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Här är det varmt och jag måste erkänna att jag inte alls fattar vad du menar. Om hästen är framtung men har en snygg böj på halsen och KÄNNS bra, är det OK då menar du? Eller om hästen knäppt av helt och ger en behaglig känsla i ryttarens hand pga det, är det OK bara för att det KÄNNS bra för ryttaren ifråga? T.ex.
Eller försöker du på något vis dumförklara mig? Jag får den känslan ibland faktiskt av en del av dina inlägg.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Därför att ryggen inte håller att sitta på förrän den är stark nog

Med tanke på hur många som inte kan visa upp vare sig pilbåge eller en swingande rygg så kanske fler skulle lätta ur :o och inte tro sig vara så långt framme i sin ridning

Så många ryttare släpper inte in de bakben de tror sig sitta på

KL

Ovanstående var allmänt och inte riktat till enskild bukare, jag vet inte hur någon rider här.

Och igen huvudsaken är vad som fungerar IRL - inte hur man tänker.

Olika ryttare har olika tänk, jag bara undrar varför man måste förkasta andras?

Men om inte ryggen är stark nog ska man ju inte sitta på den alls...:laugh:
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

nej jag försöker inte dumförklara dig - varför skulle jag det?

Jag försöker bara skapa lite nyans då här kritiseras varandras tänk - då det till syvende och sist inte handlar om vare sig tänk eller hur det känns utan hur hästen presterar

Släpp rätt - fel tänkande, så blir det jag skriver helt begripligt
 
Senast ändrad:
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Finns det inget mellanting mellan remontsits och sitta och rida samlat?


Kookie
jag fattar hur du menar och jag tycker det verkar som du har kommit till en del ryttarinsikter, grattis till dem

jag tror inte du har sadeln ovanpå manken och rider på frambenen bokstavligt - men jag kan ju ha fel - gudbevares :p
 
Senast ändrad:
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Och igen tråden handlar om ram, man måste få till den bakre ramen= befästa den innan den håller att sitta på.

Utifrån min egen ridning och vad jag ser runt mig är det en av de större svårigheterna i ridning att se till att man hela tiden har hästen framför sig.

- vem rider runt så perfekt hela tiden? Inte så många faktiskt, inte ens eliten fixar det hela tiden.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Finns det inget mellanting mellan remontsits och sitta och rida samlat?

Tömkörning Löshoppning Liberty Cirkuslektioner och diverse annat som säkert inte ens har namn men som bygger muskler styrka balans och lär hästen att först o främst balansera sig själv.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

nej jag försöker inte dumförklara dig - varför skulle jag det?

Jag försöker bara skapa lite nyans då här kritiseras varandras tänk - då det till syvende och sist inte handlar om vare sig tänk eller hur det känns utan hur hästen presterar

Släpp rätt - fel tänkande, så blir det jag skriver helt begripligt

Då får du nog läsa lite mer noggrant och inte vara så snar att kritisera mina inlägg. Jag skriver nämligen inget om rätt/fel. Men för MIG blir det fel att tänka på att jag sitter på framdelen. JAG behöver tänka att jag sitter på bakbenen, vilket innebär att jag tänker mig att jag "tar dem med mig". Motorn på min häst sitter bak och i min hjärna blir det kajko om jag skulle fokusera på att sitta på framdelen, i tanken. Om du vill tänka dig att du sitter på framdelen, så fine, gör det. Och jag tänker inte kritisera ditt sätt att rida då jag aldrig sett dig i sadeln.

Däremot så får jag intrycket att de som tänker sig att de sitter på framdelen tror att de skulle hamna i bakvikt om de ändrade tänk. Och så är det inte.

Förstår du hur jag menar eller är det fortfarande otydligt?
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Kookie
jag fattar hur du menar och jag tycker det verkar som du har kommit till en del ryttarinsikter, grattis till dem

jag tror inte du har sadeln ovanpå manken och rider på frambenen bokstavligt - men jag kan ju ha fel - gudbevares

Jag kan förstå hur du menar med att man inte ska kriga om tänk, för de är bara ens egna och säger inget om resultatet. Men det som man kan invända är att en bild av att sitta på frambenen borde ge mer fokusering på framdel och därmed bädda för att rida på bogarna. Det är viktigt vad den mentala bilden ger för känsla, och det är svårt att tro att det ger en lättframdelskänsla att "sitta på frambenen". Men det kanske det gör för den personen vad vet jag:confused:

Jag har svårt att förstå det likaväl som jag inte gillar saker som är fokuserade till axlarna, för mentalt tror jag det sätter tyngdpunkten för högt. Men det kanske funkar för andra, jag skulle ändå aldrig ge det rådet.

Det är väl det som många menar här, det blir heltokigt som tänk, därför att det man tänker mentalt brukar återspeglas i det man gör. Tycker jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Ärligt så trycker jag på din knapp för husfridens skull. det borde jag inte gjort för du utrycker dig nyanserat - det har du rätt i.

Ta det inte personligt - jag fick ett anfall och ville försvara Kookie som jag tyckte blev dumförklarad - dock inte av dig

Och jag kritiserar inte dig, jag har arton ggr skrivit att jag inte har en preferens, själv tänker jag inte att jag rider frambenen eller bakbenen - jag försöker hålla hästen inne i ramen
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

fast jag tycker ibland att det tävlas här.

Buke är givetvis ett egorace för alla, men - lev och låt leva liksom.

What ever floats ones boat - så länge den flyter
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 361
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej alla. Nu ar det inte langt tills vi far hem nya valpen :) Vi har redan en 2.5 arig schafer tik, och valpen kommer bli en hane...
Svar
9
· Visningar
1 685
Senast: ElinAgnes
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 117
Senast: Corminta
·
Mat Min Chrons har beslutat att vara riktigt besvarlig igen och just nu ar jag lite "lost" i vad jag kan fixa for mat som ocksa smakar som...
2
Svar
24
· Visningar
2 098
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp