Era tips och ideer på hur man får en hund att inte kränga sig ur halsband och sele?

Uppdaterar lite eftersom vi har arbetat hårt med att lösa detta problem.

Vi köpte en stryphalsband, och vilken skillnad. Vi lyckades avsluta unghundskursen (vi gick under samma period som rallylydnadskursen) med enormt mycket beröm över vårt samarbete och kontakt vi har. Fick privata meddelande på fb efter kursen ; "Ville bara säga att va duktiga ni var ikväll!!!" samt "Bara så ni vet, så är ni superduktiga". För mig är detta guld värt, det värmer att se att folk märker att vi jobbat på att lösa problemet.

Han har varit med oss på olika ställen under sommaren, samt varit inlämnad på hundpensionat vid ett tillfälle där han fick beröm från hundpensionatet om vilken lätthanterlig och glad hund han var. Han har även varit med på medeltidsdagar där gick han fot med selen mitt i all smet, förbi både människor som satt på gräset och åt samt förbi andra hundar.

Summan av kardemumman, han hade helt enkelt lärt sig en dålig ovana att kränga sele samt gnagde på mina händer pga frustration och efter några tillfällen med halsband så har han slutat med dessa dumheter och vi har återgått till att ha mest sele igen. Även när vi besöker brukshundklubben.

Tack för alla tips, speciellt @FrauleinLeo och @Wingates som hjälpte oss att knäcka problemet!
 
Uppdaterar lite eftersom vi har arbetat hårt med att lösa detta problem.

Vi köpte en stryphalsband, och vilken skillnad. Vi lyckades avsluta unghundskursen (vi gick under samma period som rallylydnadskursen) med enormt mycket beröm över vårt samarbete och kontakt vi har. Fick privata meddelande på fb efter kursen ; "Ville bara säga att va duktiga ni var ikväll!!!" samt "Bara så ni vet, så är ni superduktiga". För mig är detta guld värt, det värmer att se att folk märker att vi jobbat på att lösa problemet.

Han har varit med oss på olika ställen under sommaren, samt varit inlämnad på hundpensionat vid ett tillfälle där han fick beröm från hundpensionatet om vilken lätthanterlig och glad hund han var. Han har även varit med på medeltidsdagar där gick han fot med selen mitt i all smet, förbi både människor som satt på gräset och åt samt förbi andra hundar.

Summan av kardemumman, han hade helt enkelt lärt sig en dålig ovana att kränga sele samt gnagde på mina händer pga frustration och efter några tillfällen med halsband så har han slutat med dessa dumheter och vi har återgått till att ha mest sele igen. Även när vi besöker brukshundklubben.

Tack för alla tips, speciellt @FrauleinLeo och @Wingates som hjälpte oss att knäcka problemet!

Vad kul att ni löste problemet. Satt och läste tråden och blev lite förvånad när någon tyckte att det lät som en problemhund. :)
 
Vad kul att ni löste problemet. Satt och läste tråden och blev lite förvånad när någon tyckte att det lät som en problemhund. :)

Tack, det var tufft att blotta den sidan men jag hade själv kört fast. Jag försöker vara en ödmjuk hundägare som är öppen för förslag inför folk i liknande situation. Jag önskar att fler slutar bedöma ett hundägarskap och relation med sin hund över internet. För en korrekt bedömning så krävs det att vara på plats, i flera olika miljöer och situationer. När folk som träffat oss flertal gånger säger att vi har en bra kontakt och att hunden vill jobba för mig så väljer jag att inte lyssna när en okänd person dömer ut min hund som problemhund :)
 
Uppdaterar lite eftersom vi har arbetat hårt med att lösa detta problem.

Vi köpte en stryphalsband, och vilken skillnad. Vi lyckades avsluta unghundskursen (vi gick under samma period som rallylydnadskursen) med enormt mycket beröm över vårt samarbete och kontakt vi har. Fick privata meddelande på fb efter kursen ; "Ville bara säga att va duktiga ni var ikväll!!!" samt "Bara så ni vet, så är ni superduktiga". För mig är detta guld värt, det värmer att se att folk märker att vi jobbat på att lösa problemet.

Han har varit med oss på olika ställen under sommaren, samt varit inlämnad på hundpensionat vid ett tillfälle där han fick beröm från hundpensionatet om vilken lätthanterlig och glad hund han var. Han har även varit med på medeltidsdagar där gick han fot med selen mitt i all smet, förbi både människor som satt på gräset och åt samt förbi andra hundar.

Summan av kardemumman, han hade helt enkelt lärt sig en dålig ovana att kränga sele samt gnagde på mina händer pga frustration och efter några tillfällen med halsband så har han slutat med dessa dumheter och vi har återgått till att ha mest sele igen. Även när vi besöker brukshundklubben.

Tack för alla tips, speciellt @FrauleinLeo och @Wingates som hjälpte oss att knäcka problemet!
Åh superkul att höra att det har gått bra!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 913
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 096
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp