Era tips och ideer på hur man får en hund att inte kränga sig ur halsband och sele?

Bexzor

Trådstartare
Lite kort info; Min hund är 1 år, kastrat och blandras av tre raser. Det är mycket hund, mycket energi som ska riktas rätt.
På hundklubben gör han allt för min uppmärksamhet och ibland riktas det mot mig genom att gnaga i händer, armar osv. Det enda som fungerar då är att jag håller i halsbandet/selen, han sätter sig då ner rätt fort och söker ögonkontakt. MEN i helgen lyckades han nästan kränga sig ur retriverkopplet när vi hade rallylydnad, och igår på unghundskursen lyckades han nästan kränga sig ur sin sele. Nu har han lärt sig på 2 tillfällen att han kan komma loss ifall han håller på tillräckligt länge så vi måste hitta en ny lösning. Vi har försökt träna bort detta med att avleda med leksak, bli arga, osv men märkt att det enda han reagerar på är att bli nonchalerad så det får bli den metoden. Han är inte understimulerad och inte heller ouppfostrad. Vi får alltid beröm av instruktörer vi möter att jag har en förig hund, att vi har bra samarbete och att vi är duktiga när man får se oss jobba.

Vi har gått på privata hundklubbar samt miljötränar i den mån vi hinner, och det finns inga såna tendenser alls någon annanstans. Det mesta är att han kan studsa omkring och man får jobba lite för att få fram arbetsmotivationen när det kommer nya störningsmoment. Beteendet har funnits sedan han var liten, och förekommer endast på hundklubben numera. Ibland, får jag poängtera för han kan jobba också.

Min tanke är därför att ha hans vanliga halsband, men även ha ett helstryp att fästa kopplet i. Vilket innebär att han inte kan kränga halsbandet men jag kan hålla i hans vanliga halsband när energin går åt fel håll ? Vi har tidigare vägrat helstryp, men eftersom han kränger halsband, sele osv så är kanske dubbla halsband en ide ett tag ? Tanken är inte att använda helstryp som ett korrigeringshalsband eller dressyrhalsband utan endast för att han inte ska kunna kränga sig loss.

Hur har ni i liknande sits gjort?
 
Jag tycker att problemet är att du måste hålla fast honom i halsbandet. Inte att han kränger sig ur halsbandet/selen (det är iaf inte det primära problemet som jag ser det). Försök lösa problemet med gnagandet på händerna på annat sätt. Om han blir uppskruvad på brukshundsklubben enbart så se till att ha gått en lång runda med honom innan så han inte kommer dit fulladdad med energi som han inte vet vad han ska göra av. Kanske köra lite lydnad eller annan hjärngympa på promenaden innan ni åker till klubben? För att undvika att problemet uppstår.
 
Jag hade kört på rymningssäker sele under tiden jag jobbat på att få hunden att inte hamna i ett läge där den försöker ta sig loss.

Den här modellen på sele brukar vara rymningssäker för alla hundar eftersom bandet längst bak hamnar där bröstkorgen smalnar av.
ruff-wear-web-master-harness-1141-dv-2-p.jpg
 
Jag tycker att problemet är att du måste hålla fast honom i halsbandet. Inte att han kränger sig ur halsbandet/selen (det är iaf inte det primära problemet som jag ser det). Försök lösa problemet med gnagandet på händerna på annat sätt. Om han blir uppskruvad på brukshundsklubben enbart så se till att ha gått en lång runda med honom innan så han inte kommer dit fulladdad med energi som han inte vet vad han ska göra av. Kanske köra lite lydnad eller annan hjärngympa på promenaden innan ni åker till klubben? För att undvika att problemet uppstår.

Gör ingen skillnad om vi gått långpromenad eller tränat innan vi åker dit. Han gör likadant ändå.
Nej det primära problemet är att bryta innan han når den punkten att vi håller i halsbandet. Vi jobbar på det.
 
Men retrieverkopplet är väl ett helstryp?

Ja, problemet är att när han hoppar upp snabbt och sen ner så hinner det bli en stor öppning på öglan -> han är lös.

Att vi ens tog retrieverkopplet är för att sele inte är tillåtet på rallylydnad och vi hade inget lämpligt halsband, så vi provade med det kopplet.
 
Ja, problemet är att när han hoppar upp snabbt och sen ner så hinner det bli en stor öppning på öglan -> han är lös.

Att vi ens tog retrieverkopplet är för att sele inte är tillåtet på rallylydnad och vi hade inget lämpligt halsband, så vi provade med det kopplet.

Kan du inte sätta stoppen tightare då, så att det inte kan öppna sig så stort? :)
 
Jag är bara rädd för att han ska förknippa helstrypet med att det är endast då han behöver uppföra sig.

Jag tror inte att risken för det är så stor, det ska väl främst vara ett verktyg medan han lär sig att ta det lilla lugna, som sedan fasas ut, inte konstant strypeffekt som någon slags hållhake. Annars kan rymningssäker sele som @Red_Chili redan föreslagit kanske vara ett alternativ?

Eftersom det bara händer på en specifik plats känns det för mig som att det är kopplat till någon förväntan i just den miljön. Har ni testat passivitetsträning på plats? Jag tänker att om han lär sig att det inte alltid ska hända något när ni är där så borde det hjälpa till att släcka ut det här beteendet.
 
Jag säger som andra, en helt rymningssäker sele. Min ena whippet tog sig ur både halsband och "whippetsele" (sele i slingmodell, som ibland kallas för rymningssäkra men som näppeligen är det) i ett nafs. Hon behövde inte ens krångla, utan det gick utan att man hann reagera.
 
Jag tror inte att risken för det är så stor, det ska väl främst vara ett verktyg medan han lär sig att ta det lilla lugna, som sedan fasas ut, inte konstant strypeffekt som någon slags hållhake. Annars kan rymningssäker sele som @Red_Chili redan föreslagit kanske vara ett alternativ?

Eftersom det bara händer på en specifik plats känns det för mig som att det är kopplat till någon förväntan i just den miljön. Har ni testat passivitetsträning på plats? Jag tänker att om han lär sig att det inte alltid ska hända något när ni är där så borde det hjälpa till att släcka ut det här beteendet.

Mina instruktörer var också inne på att vi ska åka förbi någon dag i veckan och bara träna passivitet eftersom han vet att det är superkul på klubben. Liksom lära honom att ha tråkigt där med.
Problemet är att vi bor drygt 30-40 min åt fel håll. Det är inte bara att åka förbi en snabb sväng.
 
Jag tror att dubbla halsband kan fungera fint under tiden man tränar.
Sele fungerar ju med, men jag tycker det är lättare att få styr på en stor hund med halsband. Iaf mina har fått så mycket rörelseyta i sele sas.

Ja, alltså jag älskar selen. Vi har den till allt.
Men på hundklubben fungerar den rätt dåligt tydligen. Vi köpte ett helstryp, så matte får träna på att vara lugn även när andra hundar kommer för nära (under utbrotten vill säga, eftersom jag är så rädd att han ska kasta sig mot dom i leksyfte).
 
Ja, alltså jag älskar selen. Vi har den till allt.
Men på hundklubben fungerar den rätt dåligt tydligen. Vi köpte ett helstryp, så matte får träna på att vara lugn även när andra hundar kommer för nära (under utbrotten vill säga, eftersom jag är så rädd att han ska kasta sig mot dom i leksyfte).

Varför blir du rädd?
 
Varför blir du rädd?

Inte rädd.
Jag blir orolig för att han ska skada en mindre hund med sin tyngd. Han saknar kroppskontroll och vissa hundägare har låtit sina hundar gå nära när han får ett bus-utbrott. Jag säger på varje kursstart att han kan bli burdus och att vi går undan när det blir för mycket. Och att vi önskar att folk respekterar det. Men ändå har det hänt att hundar/ägare följt efter eller gått förbi väldigt nära nästan som om de vill se vad som händer.
 
Inte rädd.
Jag blir orolig för att han ska skada en mindre hund med sin tyngd. Han saknar kroppskontroll och vissa hundägare har låtit sina hundar gå nära när han får ett bus-utbrott. Jag säger på varje kursstart att han kan bli burdus och att vi går undan när det blir för mycket. Och att vi önskar att folk respekterar det. Men ändå har det hänt att hundar/ägare följt efter eller gått förbi väldigt nära nästan som om de vill se vad som händer.

Krasst sett så är det ju deras eget fel om de inte lyssnar på era önskemål. Säger inte instruktören åt er att hålla avstånd i gruppen? På våra kurser säger vi ifrån om kursdeltagare går så nära varandra, meningen är ju att alla ska få förutsättning för att lyckas med övningarna. Du kanske kan be instruktören att hålla koll och säga till om de går så nära?
 
Jo, jag provade men det där stoppen kanade med honom utan låste aldrig fast "ringen". Fick kopplet hos en veterinär, så vet inte om det ska kunna låsa ens.

Jaha, okej :) Vill ni använda retrieverkoppel slår jag ett slag för Biltemas, de är grymma för den pengen (och har en fungerande stopp!).
 
Att hålla i själva halsbandet är ett sätt att få hunden att kunna kränga sig ur - håll aldrig i halsbandet, utan håll i kopplet :)
Jag skulle inte tveka sätta på helstryp om jag hade en hund som medvetet försökte kränga sig ur halsbandet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 911
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 096
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp