Era tips och ideer på hur man får en hund att inte kränga sig ur halsband och sele?

Jaha, okej. Då förstår jag. Men ja, det är ju bättre om man kan rätta till sig där och då, istället för efteråt. :) Säger inte instruktörerna till de som inte har kort koppel? Det är inte tillåtet att hundarna irrar runt som de vill hos oss när vi har genomgång. Framför allt stör det ju de andra.

Jag tror inte att rallylydnadsinstruktören antar att alla ska tävla, men det är ju viktigt att informera om tävlingsregler och sådant också, och hur det går till på en tävling. Att hen säger "när ni" blir väl en naturlig formulering för hen för att uppmärksamma de som faktiskt tänkt tävla, när ni har genomgångar och dylikt, istället för att peka ut enstaka personer eller börja rada upp namn.

Ja, lite så känner jag med. Därför blev jag så ledsen, på mig själv häromdagen för jag förstör för honom. Jag är inte ledsen på ,eller skäms för honom som många tror och försöker övertyga mig om att han kan. Jag vet att han kan, jag vet att vi kan. Bara inte där. En frustrerad låsning.

Ja, många går nog absolut vidare till tävling. Men det kommer så många småpunkter som att lära om vårt handtarget då det blir svårt på tävling. Nu har vi under veckan kommit på en liknande fingervariant för att förtydliga vart jag vill att han ska gå eller röra sig så förblir vårt handtarget densamma som alltid.
 
Du har fått bra svar tycker jag vad det gäller en sele som han inte kan bryta sig ur.
Sen tycker jag att ditt problem är inte vad du ska ha för grejer på din hund när han får som du kallar det utbrott/anfall.
Jag skulle ta en paus från hundklubben och fortsätta med privat träning, jag gissar, utan att ha sett hunden, att det finns mycket att jobba på er relation.

Jag undrar också såklart på vad du baserar det på eftersom vi alltid får beröm för vår relation :)

Det är bara på brukshundsklubben det ibland spårar ur, och jag inser ju mer jag skriver och får tips att det är jag som brister i min tydlighet på vad jag vill. Det blir missförstånd, och i sin frustration att vilja göra mig till lags så går han upp i varv. (jösses vad det svider att skriva att felet är hos mig på hundklubben. Men efter massor inlägg här, och privat med instruktörerna, så har jag insett att jag är inte lika tydlig med vad jag vill som jag annars är. Men insåg när jag skrev "frustrerad låsning"i förra inlägget att det har vi nyckeln till lösningen--> mattes egna inställning och otydlighet :o:banghead:)
 
Lägger in en film när vi tränade lite lätt hos veterinären. Så kan ni själva se om det brister i vår relation. Min hund blir stressad hos veterinären, vilket stundtals syns på filmen om man är van att läsa stress-signaler redan på ett tidigt stadie.

Hunden blev störd och stressad av att det gick folk utanför fönstret som finns bredvid dörren samt av dofter ,men han gör det jag ber om. Om man observerar filmen noga så sätter han sig inte ner förrän det kommer ett rätt tyst sitt, likaväl följer han inte efter mig förrän jag säger kom när jag backar. Det är därför jag skrattade till, för jag insåg när jag backat att jag glömt kom- så hunden satt ju kvar :rofl: Det är ingen klockren träning, och varje övning är improviserad med stor känsla/lyhördhet på vart han ligger i sin stressnivå. Detta är övningar som han kan både inne och ute i trädgården, så inga nya övningar. Utan vi tränar gamla övningar i nya miljöer, även passivitet i nya miljöer. Det rådet har vi fått av alla instruktörer, våga träna även i stressande miljöer.

Ignorera mitt tuggummi, jag hade inte hunnit att borsta tänder så jag försökte tugga frenetiskt tills veterinären kom :o Han har förövrigt på sig det nyinköpta nylonstrypet, men vår träning går via röst samt kroppspråk och inte kopplet.

 
Ja, lite så känner jag med. Därför blev jag så ledsen, på mig själv häromdagen för jag förstör för honom. Jag är inte ledsen på ,eller skäms för honom som många tror och försöker övertyga mig om att han kan. Jag vet att han kan, jag vet att vi kan. Bara inte där. En frustrerad låsning.

Ja, många går nog absolut vidare till tävling. Men det kommer så många småpunkter som att lära om vårt handtarget då det blir svårt på tävling. Nu har vi under veckan kommit på en liknande fingervariant för att förtydliga vart jag vill att han ska gå eller röra sig så förblir vårt handtarget densamma som alltid.

Lägger in en film när vi tränade lite lätt hos veterinären. Så kan ni själva se om det brister i vår relation. Min hund blir stressad hos veterinären, vilket stundtals syns på filmen om man är van att läsa stress-signaler redan på ett tidigt stadie.

Hunden blev störd och stressad av att det gick folk utanför fönstret som finns bredvid dörren samt av dofter ,men han gör det jag ber om. Om man observerar filmen noga så sätter han sig inte ner förrän det kommer ett rätt tyst sitt, likaväl följer han inte efter mig förrän jag säger kom när jag backar. Det är därför jag skrattade till, för jag insåg när jag backat att jag glömt kom- så hunden satt ju kvar :rofl: Det är ingen klockren träning, och varje övning är improviserad med stor känsla/lyhördhet på vart han ligger i sin stressnivå. Detta är övningar som han kan både inne och ute i trädgården, så inga nya övningar. Utan vi tränar gamla övningar i nya miljöer, även passivitet i nya miljöer. Det rådet har vi fått av alla instruktörer, våga träna även i stressande miljöer.

Ignorera mitt tuggummi, jag hade inte hunnit att borsta tänder så jag försökte tugga frenetiskt tills veterinären kom :o Han har förövrigt på sig det nyinköpta nylonstrypet, men vår träning går via röst samt kroppspråk och inte kopplet.


Jag förstår att du blir ledsen, men ta det lugnt - han är bara en yster 1-åring och nu är jag förvisso inte problemhundsutredare som @Blandrastik men efter vad du har skrivit här verkar ni inte ha några större bekymmer än att du måste stressa ner och bli tydlig på klubben, och han kan gott miljötränas extra där när ni har möjlighet för att veta att det inte alltid behöver hända något bara för att man åker dit.

Ah, då förstår jag vad du menar med rallylydnaden! Jag har inte erfarenhet av den sporten själv. Jag hade nog bara envisats med att "men vi gör såhär, och vi ska inte tävla". Punkt, liksom. :p
 
Jag förstår att du blir ledsen, men ta det lugnt - han är bara en yster 1-åring och nu är jag förvisso inte problemhundsutredare som @Blandrastik men efter vad du har skrivit här verkar ni inte ha några större bekymmer än att du måste stressa ner och bli tydlig på klubben, och han kan gott miljötränas extra där när ni har möjlighet för att veta att det inte alltid behöver hända något bara för att man åker dit.

Ah, då förstår jag vad du menar med rallylydnaden! Jag har inte erfarenhet av den sporten själv. Jag hade nog bara envisats med att "men vi gör såhär, och vi ska inte tävla". Punkt, liksom. :p

Jag anser inte att han går under kategorin problemhund, jag vet ju att det är jag som brister när han går upp i för mycket varv. Han får gärna ta ut sin energi genom att vibrera när han ligger eller sitter, eller studsa jämfota under gång. Han behöver inte ha "snygga -lydnadskommandon", men han behöver sluta rikta energin mot mig. Mycket har vi som sagt jobbat bort, och nu sitter bara mattes mentala spärr kvar över hur valpkursen var.

Tusen tack för att du vridit lite tankar och infallsvinklar som fått mig att analysera exakt VAD det är som brister där. Nu ska bara matte jobba på mer lugn, mer tillit på att de andra hundägarna får ta ansvar för sina hundar samt våga säga ifrån när övningarna förvirrar hunden för mycket. Vi ska åka till hundklubben idag för passivitetsträning medan de kör öppen-träning på rallylydnaden samt att min man ska åka på 2 kurstillfällen. Jag och min käre hund ska fokusera på att ta det lugnt på klubben, och träna på andra störande ytor för att träna mer på att fokusera på mig. Innebär även passivitet.

Om 2 veckor ungefär är vi tillbaka som vanligt på kurserna, med lite mer kunskap om när exakt jag ska bryta och när jag inte ska göra övningarna alls. Mer kunskap om hur jag läser min hund i extremt stressiga miljöer, vilket jag hoppas kunna börja med redan idag under passivitetetsträningen. Trägen vinner har jag hört.
 
Ni är ju där för att träna och ha kul. Försök slappna av och fokusera om tycker jag. Att din man kommer med låter ju kanon, så kan du kanske titta på honom och kolla hur det ser ut. Jag kan tycka mina hundar uppför sig gräsligt ibland men andra ser bara två överlyckliga spralliga typer.
 
Lägger in en film när vi tränade lite lätt hos veterinären. Så kan ni själva se om det brister i vår relation. Min hund blir stressad hos veterinären, vilket stundtals syns på filmen om man är van att läsa stress-signaler redan på ett tidigt stadie.

Hunden blev störd och stressad av att det gick folk utanför fönstret som finns bredvid dörren samt av dofter ,men han gör det jag ber om. Om man observerar filmen noga så sätter han sig inte ner förrän det kommer ett rätt tyst sitt, likaväl följer han inte efter mig förrän jag säger kom när jag backar. Det är därför jag skrattade till, för jag insåg när jag backat att jag glömt kom- så hunden satt ju kvar :rofl: Det är ingen klockren träning, och varje övning är improviserad med stor känsla/lyhördhet på vart han ligger i sin stressnivå. Detta är övningar som han kan både inne och ute i trädgården, så inga nya övningar. Utan vi tränar gamla övningar i nya miljöer, även passivitet i nya miljöer. Det rådet har vi fått av alla instruktörer, våga träna även i stressande miljöer.

Ignorera mitt tuggummi, jag hade inte hunnit att borsta tänder så jag försökte tugga frenetiskt tills veterinären kom :o Han har förövrigt på sig det nyinköpta nylonstrypet, men vår träning går via röst samt kroppspråk och inte kopplet.

Jag ser mest en lydig matte som hela tiden rättar upp sig efter hunden. Det går inte att bedöma er relation utifrån den filmen .
 
För att TS beskriver en frustrerad hund som sysslar med omriktade beteenden. Frustration grundar sig oftast på att man kommunicerar förbi varandra. För att öka förståelsen och kommunikationen skulle jag jobba med relationen som en självklarhet.

I mina ögon beskriver TS vilken yster unghund som helst. Varför skulle de droppa av hundklubben för det? Vad är det som säger att de inte jobbar med sin relation varje dag? Är det något magiskt som bara privatträning kan lösa? Du får ursäkta men jag tyckte din kommentar var onödigt hård. Hade jag varit TS hade jag verkligen inte uppskattat den.

Att hundar på kurs gärna slänger sig efter varandra och vill nosa och komma fram, är det så allvarligt att jag bör skicka hem alla på slyngelkursen nästa gång och be dem ta privatkurser innan de kommer tillbaka?
 
I mina ögon beskriver TS vilken yster unghund som helst. Varför skulle de droppa av hundklubben för det? Vad är det som säger att de inte jobbar med sin relation varje dag? Är det något magiskt som bara privatträning kan lösa? Du får ursäkta men jag tyckte din kommentar var onödigt hård. Hade jag varit TS hade jag verkligen inte uppskattat den.

Att hundar på kurs gärna slänger sig efter varandra och vill nosa och komma fram, är det så allvarligt att jag bör skicka hem alla på slyngelkursen nästa gång och be dem ta privatkurser innan de kommer tillbaka?

Inser att min kommentar låter väldigt snäsig, ber om ursäkt för det @Blandrastik . Jag tvivlar alltså inte på din kompetens inom problemhundsområdet, men att så (i mina ögon) lättvindigt kommentera att de behöver privat träning för att jobba på sin relation lämnar väldigt mycket följdfrågor för min del. Hade jag varit TS hade jag inte haft en aning om vad jag skulle göra med den kommentaren. Vad för typ av privat träning? Vad för typ av privat tränare? Varför just privat och inte på hundklubben? Vad för typ av relationsbyggande övningar går bara att ta till sig på privat träning och inte på hundklubben? Privat, helt själv eller grupp så länge det är en privatinstruktör? Varför skulle inte en annan instruktör kunna hjälpa? Etc. Jag tränar både privat och på min lokala BK, så jag hade inte haft en aning om vad som åsyftas.

Du skriver att du skulle "jobba med relationen som en självklarhet", men utifrån en kort tråd på tre sidor där TS först och främst frågat efter något halsband/sele som hunden inte kan dra sig ur, så blir det märkligt att anta att TS inte också jobbar på relationen med sin hund. Eller? Det är så kort med information att jag inte riktigt ser anledning till att göra ett så häftigt antagande. Min äldre hane kan hoppa upp och nafsa mig i armar på tävling, av frustration, det betyder ju inte att vi inte jobbar på det. Som sagt, många följdfrågor.
 
Det står som @FrauleinLeo skriver ingenting om hur vi jobbar på relationen eller vart vi brukar träna mer.
".
Citat från mitt första inlägg "Vi har gått på privata hundklubbar samt miljötränar i den mån vi hinner, och det finns inga såna tendenser alls någon annanstans. Det mesta är att han kan studsa omkring och man får jobba lite för att få fram arbetsmotivationen när det kommer nya störningsmoment. "

Jag skrev denna tråd för att få tips på att få min hund att stanna i kopplet, jag vill inte att han kommer lös på hundklubben då han kan skada sig själv och/eller andra. Sannolikheten är inte så stor, men jag tänker inte chansa. Hur ledsen, stressad eller frustrerad jag må bli på mig själv så ska även denna kod knäckas.

Just nu så tränar vi på att hundklubben är tråkig, och att jag ska lita på att folk har koll på sina hundar.
I torsdags åkte vi dit och bara satte oss på en filt några meter ifrån ett 10-tal hundar som tränade. Han fick fryst färskfoder i sin kong för att rikta sin eventuella energi dit.
Allt som hände var några minimala hopp, men inget nafsande. En av personerna som tränade går även rallylydnad med oss trodde inte att det var samma hund, så vi pratade återigen om mattes stress.
Likväl som hennes hund som älskar agility stressar upp sig på hundklubben för att där tränar man agility, så stressar jag upp mig då valpkursen gick mest ut på att hålla halsbandet på min hund för att undvika skador på valpar som fick gå alldeles för nära. Min hund är som sagt ingen problemhund, utan det är jag som associerar hundklubben med stress. Finns även tankar från folk att han inte klarar att hålla sig fokuserad så länge som kurslängderna (45x45 min) , då det blir för mycket intryck för honom att sortera eftersom han dels är ung, men även för att han bor på enslig gård med helt andra intryck.

I lördags struntade han tex att det dundrade från en traktor mitt framför näsan på honom (vårt staket emellan), och att traktorföraren gick fram och tillbaka på gårdsplanen för att byta maskiner. Men det är ett liv han kan. Att vistas på en hundklubb, nära/på andra hundar är helt ovant för honom.
 
Bör kanske tilläggas att om jag misstänkt att detta beteende fanns kvar, så hade vi börjat i rätt ände direkt. Dvs passivitetsträna och träna med mindre störningar. Eftersom detta beteende inte finns kvar på andra ställen så trodde jag att det var borta helt, och jag bokade hundkurser på hundklubben.

Kanske är jag för snål, för nu när jag har betalt en slant så ska jag gå, om så utan hund hädanefter om det fortsätter bli kaos.
 
Det står som @FrauleinLeo skriver ingenting om hur vi jobbar på relationen eller vart vi brukar träna mer.
".
Citat från mitt första inlägg "Vi har gått på privata hundklubbar samt miljötränar i den mån vi hinner, och det finns inga såna tendenser alls någon annanstans. Det mesta är att han kan studsa omkring och man får jobba lite för att få fram arbetsmotivationen när det kommer nya störningsmoment. "

Jag skrev denna tråd för att få tips på att få min hund att stanna i kopplet, jag vill inte att han kommer lös på hundklubben då han kan skada sig själv och/eller andra. Sannolikheten är inte så stor, men jag tänker inte chansa. Hur ledsen, stressad eller frustrerad jag må bli på mig själv så ska även denna kod knäckas.

Just nu så tränar vi på att hundklubben är tråkig, och att jag ska lita på att folk har koll på sina hundar.
I torsdags åkte vi dit och bara satte oss på en filt några meter ifrån ett 10-tal hundar som tränade. Han fick fryst färskfoder i sin kong för att rikta sin eventuella energi dit.
Allt som hände var några minimala hopp, men inget nafsande. En av personerna som tränade går även rallylydnad med oss trodde inte att det var samma hund, så vi pratade återigen om mattes stress.
Likväl som hennes hund som älskar agility stressar upp sig på hundklubben för att där tränar man agility, så stressar jag upp mig då valpkursen gick mest ut på att hålla halsbandet på min hund för att undvika skador på valpar som fick gå alldeles för nära. Min hund är som sagt ingen problemhund, utan det är jag som associerar hundklubben med stress. Finns även tankar från folk att han inte klarar att hålla sig fokuserad så länge som kurslängderna (45x45 min) , då det blir för mycket intryck för honom att sortera eftersom han dels är ung, men även för att han bor på enslig gård med helt andra intryck.

I lördags struntade han tex att det dundrade från en traktor mitt framför näsan på honom (vårt staket emellan), och att traktorföraren gick fram och tillbaka på gårdsplanen för att byta maskiner. Men det är ett liv han kan. Att vistas på en hundklubb, nära/på andra hundar är helt ovant för honom.
Kör ni träning 45x45 min? Då förstår jag verkligen om han blir övertrött.
Jag hade typ kört 15 min och sen lagt hunden i bilen en stund och sen kört igen.
Det är nog få hundar (och förare) som orkar träna så länge och få kvalitet på det.
 
Kör ni träning 45x45 min? Då förstår jag verkligen om han blir övertrött.
Jag hade typ kört 15 min och sen lagt hunden i bilen en stund och sen kört igen.
Det är nog få hundar (och förare) som orkar träna så länge och få kvalitet på det.

Ja, det har hänt. Tror tanken är att det ska vara kortare men ibland drar det ut på tiden, Beror lite på instruktörernas upplägg.

Ja, det är min tanke numera också för det är framåt slutet som det blir kaos. Hade inte tänkt det förrän en instruktör påpekade för mig att han skötte sig bra första perioden.

Detta har snurrat i mina tankar länge, men det är också en förklaring på hans extrema beteende; han blir övertrött. Vi tränar aldrig så länge, så visst finns det många punkter att gå in och justera. Nackdel/fördel är att hans matte älskar att lösa problem även om det tar tid ibland :o:angel:
 
Ja, ungefär 45x45 , ibland 30x30. Lite småvila emellan när de gör genomgång. Beror lite på instruktörernas upplägg.

Ja, det är min tanke numera också för det är framåt slutet som det blir kaos. Hade inte tänkt det förrän en instruktör påpekade för mig att han skötte sig bra första perioden.

Detta har snurrat i mina tankar länge, men det är också en förklaring på hans extrema beteende; han blir övertrött. Vi tränar aldrig så länge, så visst finns det många punkter att gå in och justera. Nackdel/fördel är att hans matte älskar att lösa problem även om det tar tid ibland :o:angel:
Även min börjar hitta på en massa skit när han är övertrött. Benen bara går (dobermann :angel:) eller så kan han få för sig att klättra på mig etc. Sånt som aldrig händer annars, så jag hade kört kvalitet framför kvantitet.

De vilar ju oftast sämre ute på plan så jag tycker det ger mer att lägga hunden i bilen en stund istället.
 
Även min börjar hitta på en massa skit när han är övertrött. Benen bara går (dobermann :angel:) eller så kan han få för sig att klättra på mig etc. Sånt som aldrig händer annars, så jag hade kört kvalitet framför kvantitet.

De vilar ju oftast sämre ute på plan så jag tycker det ger mer att lägga hunden i bilen en stund istället.

Tack, jag vet inte hur jag ska kunna tacka både dig och @FrauleinLeo för era tips !
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 908
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 096
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp