Erfarenheter av olika dietmetoder

Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Åsikter - verkligen! Det är ju därför vi är här:laugh:. Men när man påstår sig korrigera rena felaktigheter och skriver "det där stämmer inte alls" - då är man ute på en annan bana än åsikternas.

Är det inte underförstått att det är Minetts åsikt? Eller menar du att alla påstående och åsikter ska följas av "tycker jag" eller referens till forskning?
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Åsikter - verkligen! Det är ju därför vi är här:laugh:. Men när man påstår sig korrigera rena felaktigheter och skriver "det där stämmer inte alls" - då är man ute på en annan bana än åsikternas.

Det är dessutom ett påstående som inte är vetenskapligt belagt. Det är en fanatisk pr-prestation och inget annat.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

"Jag tycker" är helt klart att föredra framför "det där stämmer inte alls". T ex "jag tycker att vi som äter Lchf visar att det där inte riktigt stämmer".

Skriver man däremot "Det där stämmer inte alls", följt av att man "korrigerar direkta felaktigheter" - då uttrycker man inte en åsikt, då säger man ett sakpåstående är fel.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Fast det provades (i detta program) även en variant med repeterad 5 dagars "normal"-kost och 2 dagars lågkalorikost (600 kalorier), vilket gav precis den effekt som eftersöktes. (Effekten fick man också ut om man fastade mer sällan och 3-4 dygn, men det verkade inte särskilt positivt på många andra sätt).

Teorin, som har visst stöd, är att kroppen behöver få lite längre viloperioder utan nedbrytning av mat för att köra igång reparationsmaskineriet för cellerna. Men det är långt ifrån studerat tillräckligt.

Fast det handlade inte om vattenfasta. Att han som provade denna periodiska fasta fick bättre värden av det är inte särskilt förvånande. Han tappade vikt (han hade mer bukfett än vad som anses sunt). Drar man ned på kalorierna tenderar man att gå ner i vikt och ofta förbättras blodfetterna bara av det.

Att bara dricka vatten under flera dagar i sträck låter långt ifrån sunt.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Det första stämmer inte alls, förutom under en kort övergångsperiod. Sedan fungerar hjärnan alldeles utmärkt med ketoner som bränsle! Mattias Ribbing, som sist jag kollade innehade alla svenska minnesrekort (ett 20-tal) toppar formen inför tävlingarna genom att minimera kolhydraterna så att han är i ketos. Och det fungerar ju uppenbarligen alldeles utmärkt!

När det gäller just fasta har jag väl ingen egentlig åsikt...förutom att långvarig vattenfasta inte kan vara nyttigt! (Men man behöver ju inte heller fasta för att vara i ketos.) Men jag håller absolut med om det sista - mat ÄR både roligt och gott!!!

Precis, och man springer bättre om man saknar ben. Oscar Pistorius har varit världselit i löpning med sina proteser. Sist jag kollade.
Dessutom har Jan Björklund varit ansvarig för svensk skola under flera år.

Nej, att svälta sig kan aldrig vara nyttigt.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Fast det handlade inte om vattenfasta. Att han som provade denna periodiska fasta fick bättre värden av det är inte särskilt förvånande. Han tappade vikt (han hade mer bukfett än vad som anses sunt). Drar man ned på kalorierna tenderar man att gå ner i vikt och ofta förbättras blodfetterna bara av det.

Att bara dricka vatten under flera dagar i sträck låter långt ifrån sunt.

Och dessutom halterna av det tillväxtsubstans de mätte IGF-1 som kopplas till snabb tillväxt av celler, cancerogena och inte.

Men det handlade absolut inte om vattenfasta utan om en 5/2 diet-variant med 5 dagar med normalt kaloriintag och 2 dagar med lågkaloriintag. De positiva effekterna verkade vara goda, utan att ta riskerna som är förenat med fasta i längre tid.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Kl.
Det låter som något som skulle vara en omöjlighet för mig som blir totalt odräglig om jag inte käkar något var fjärde timma.

Under min värnplikt hade vi en tre dygn (kort) överlevnadsövning där vi endast fick vatten att "gå runt på". Jag blev inplockad och tvingad att bryta efter halva tiden eftersom jag slutade fungera helt.

Baserat på mina begränsade erfarenheter så tycker jag att vattenfasta låter helt galet!
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Periodisk fasta är ju något nytt också. Nytt för mig i alla fall men verkar väldigt populärt nu.
Har en kompis som kör på det och fastar 24 timmar varannan dag.
Jag tycker att det låter helt vansinnigt :crazy:

Samma med denna fasta. Vatten fasta. Vart tar magsyran vägen? Låter som upplagt för magproblem.
Jag kör en variant 24 timmar två ggr i veckan,äter som vanligt 2+ 3 dagar.
Mår väldigt fint och känner mig pigg,inga problem med magen.Antagligen produceras magsyra när det finns något att bryta ner,naturen är ingen slösare på resurser.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Jag kör en variant 24 timmar två ggr i veckan,äter som vanligt 2+ 3 dagar.
Mår väldigt fint och känner mig pigg,inga problem med magen.Antagligen produceras magsyra när det finns något att bryta ner,naturen är ingen slösare på resurser.

Det har jag också börjat med (vetenskapens värld ;)). Får se om omgivningen står ut, det brukar vara tålamodet som brister när blodsockret sjunker:o
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Jag kör en variant 24 timmar två ggr i veckan,äter som vanligt 2+ 3 dagar.
Mår väldigt fint och känner mig pigg,inga problem med magen.Antagligen produceras magsyra när det finns något att bryta ner,naturen är ingen slösare på resurser.

Periodisk fast är väl något muskelbyggare gör när de vill 'stay put' efter deffning för att sen bygga upp muskelmassa på det mha mer än generös proteinkost (googla leangains).

Om man nu inte är muskelbyggare - på vilket vetenskapligt sätt skulle vattenfasta, eller periodisk vattenfasta vara bra då?
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Enligt vetenskapens värld så skulle det påverka kolesterol osv osv. Dvs samma effekt som hårdare fasta under flera dygn eller en konstant lågkalorikost.

Själv gör jag det mest som en kul grej.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Låter inte vidare nyttigt.
Hur klarar man sig utan mat?

Jag blir en smått rabiat bitch om jag inte äter på en dag.
Tänk då 60 dgr :p
Nej det låter lite galet tycker jag.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

+ Migo


Varför, jag menar, vad är meningen för er med denna fasta? Vad vill ni uppnå?
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Periodisk fast är väl något muskelbyggare gör när de vill 'stay put' efter deffning för att sen bygga upp muskelmassa på det mha mer än generös proteinkost (googla leangains).

Om man nu inte är muskelbyggare - på vilket vetenskapligt sätt skulle vattenfasta, eller periodisk vattenfasta vara bra då?

http://en.wikipedia.org/wiki/Intermittent_fasting
Det finns mycket forskarfakta i ämnet.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Jag är väl ffa ute efter att upptäcka hur mycket/ofta jag småäter. En lågkaloridag ks jag nu äta 500 kcl, dvs förväntade hungerskänslor och små möjligheter till småätande.

Samma sak skulle självklart ha fungerat om man genom lite självkontroll bara låter bli att småäta. Men jag är rätt odiciplinerad;)

Dessutom behöver jag ställa om kosten, efter att ha kroppsarbetat hårt i nästan 10 år är jag nu ganska stillasittande. Aptiten och portionerna har dock inte förändrats (även om det inte märks på min vikt. Än)
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Vadå kul??? Hur kan det vara kul att leva på bara vatten?

Nyss åt jag fiskgratäng med potatismos och sedan chokladpudding med grädde. DET var kul ;)!!

500 kcl, 2 dagar i veckan, resten precis som man vill. Varför inte? Jag gör verkligen inte bara bekväma saker här i livet, men kan tycka att det är jättekul ändå.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Då förstår jag, tack:)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 699
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 781
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 851
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp