Erfarenheter av olika dietmetoder

Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Alltså PelleP...hade du ingen mer relevant länk? Någon annan?
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Snö och is?

trevligt i perioder, jobbigt att skotta men utmärkt för skidåkning.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Nej, att svälta sig kan aldrig vara nyttigt.

Absolut inte! Men ketos är inte svält!

Jag har föresten fastat en gång på 80-talet. Det var med örtteer, buljong och potatisavkok (om jag minns rätt) efter ett schema från en av dåtidens absolut största hälsogurus, vilken rekommenderade fasta som start vid alla kostförändringar. Jag mådde pyton de två första dagarna men efter det hade jag hur mycket energi som helst - blev nästan överenergisk! Höll på i ca två veckor men hade lätt kunnat fortsätta längre om jag inte saknat att tugga så oerhört...det blev riktigt plågsamt att höra någon äta hårdbröd tillslut.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Nu är du onödigt nedlåtande. Du har självklart rätt att tycka vad du vill om kolhydrater och vad som helst. Det har även Minett. Hon svarade på ett direkt påstående i en diskussion. Glöm inte att detta är ett diskussionsforum och alla har rätt att uttrycka sina åsikter utan att få ett :crazy: för att man yttrar sig.

TACK! Tyvärr upplever jag att honung brukar komma med sådana kommentarer... vilket tydligen anses OK bara man inte är LCHF:are själv.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Det är dessutom ett påstående som inte är vetenskapligt belagt. Det är en fanatisk pr-prestation och inget annat.

Kan du inte presentera lite vetenskapliga belägg för motsatsen då - att hjärnan slutar fungera om man inte äter minst 120 g kolhydrater?!

Faktiskt hamnar alla i ketos i en period under dygnet - när det gått minst 8 timmar sedan man åt sist. Och jag har inte sett en enda forskningsrapport om att detta skulle vara farligt (under förutsättning att man inte har för höga insulinnivåer.) "Ketoner är INTE farliga om det finns tillräckligt med insulin i kroppen." skriver t ex Landstinget i Kronoberg på sin hemsida.

Ketonerna bildas i levern, processen kallas ketogenesen, för att tillföra hjärnan energi. En mindre del av hjärnans celler kan bara glukos, men denna mängd glukos kan tillverkas i levern i vad som kallas glukoneogenesen. Menar du att inget av detta är vetenskapligt bevisat?!
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Jag känner mig också övertygad. Det räcker för mig. Jag såg Vetenskapens världs program och det verkade logiskt.

Om inte det är ett vettigt resonemang att kroppen sjävläker under "svält" så kan det aldrig skada att vara utan mat då och då. Människan är anpassningsbar och så mycket mat som vi äter nu blir vi uppenbarligen sjuka av.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Jag känner mig också övertygad. Det räcker för mig. Jag såg Vetenskapens världs program och det verkade logiskt.

Om inte det är ett vettigt resonemang att kroppen sjävläker under "svält" så kan det aldrig skada att vara utan mat då och då. Människan är anpassningsbar och så mycket mat som vi äter nu blir vi uppenbarligen sjuka av.

Fast, i det argumentets vidd - vad nyttan är att "svälta" ett par dagar i veckan när man äter som vanligt övriga i någon slags jojo-princip övergår mitt förstånd?
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Man gjorde flera olika typer av fasta. En gick ut på att fasta 4 eller 5 dagar i månaden, en gick ut på att man fastade (600kcl) varannan dag och frossade varannan (men, test personerna åt aldrig mer än 110 % av sitt vanliga intag under frossardagarna trots att man fick äta hur mycket man ville) sen var det 2 dagar fasta (600kcl) i veckan.

Testpersonerna fick bättre värden på kolestrol, minskade risken för cancer pga av det som beskrivits i tråden tidigare och man minskade även risken för olika hjärnsjukdomar som tex demens.

Tydligen är det så att tillväxten av hjärnceller ökar vid svält vilket var väldigt intressant. Man tror det är en evelutionärgrej eftersom man behöver bli påhittigare för att hitta mat under svältperioder. Det finns tydligen väldigt mycket forskning på det här.

Men om du är intresserad så titta på svt play där finns ju hela programmet.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Kan du inte presentera lite vetenskapliga belägg för motsatsen då - att hjärnan slutar fungera om man inte äter minst 120 g kolhydrater?!

Faktiskt hamnar alla i ketos i en period under dygnet - när det gått minst 8 timmar sedan man åt sist.

Om hjärnan slutade fungera om man inte äter en viss mängd kolhydrater, skulle ju alla som äter mindre än så vara hjärndöda. Det är förvisso inte fallet.

Det har ingenting att göra med att det mycket väl kan vara bättre för hjärnans prestationsförmåga att man äter en varierad kost, inkluderande kolhydrater, framför att man inte gör det.

Intellektuella övningar får ju ses som hjärnans överkurs, så det är heller inte en helt vild och galen gissning att det är de kapaciteterna som tar stryk fortast om hjärnan inte underhålls på bästa sätt med energi.

Jag som gillar min hjärna, inklusive den där överkursen, skulle inte ta risken att leva på ett minimum av kolhydrater, precis som jag inte heller skulle ta risken att avstå från det för hjärnan hälsosamma fettet (som det som finns i fet fisk).

Jag tror inte att det har mycket med saken att göra, men eftersom du tar upp det så: det tillfälle varje dygn då det är åtta timmar eller mer sedan jag åt sist en vanlig dag är kl 05.00 och fram tills dess att jag äter frukost, ca kl 7.30. Detta är också den tid på dygnet då jag utan tvekan är mer korkad än övrig tid. Framåt halvniotiden brukar jag funka på normal nivå igen.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Man gjorde flera olika typer av fasta. En gick ut på att fasta 4 eller 5 dagar i månaden, en gick ut på att man fastade (600kcl) varannan dag och frossade varannan (men, test personerna åt aldrig mer än 110 % av sitt vanliga intag under frossardagarna trots att man fick äta hur mycket man ville) sen var det 2 dagar fasta (600kcl) i veckan.

Testpersonerna fick bättre värden på kolestrol, minskade risken för cancer pga av det som beskrivits i tråden tidigare och man minskade även risken för olika hjärnsjukdomar som tex demens.

Tydligen är det så att tillväxten av hjärnceller ökar vid svält vilket var väldigt intressant. Man tror det är en evelutionärgrej eftersom man behöver bli påhittigare för att hitta mat under svältperioder. Det finns tydligen väldigt mycket forskning på det här.

Men om du är intresserad så titta på svt play där finns ju hela programmet.

Lite halvt knapplån
Jag såg också programmet och tyckte det va jätteintressant. Men jag tycker det är fel att blanda ihop det han gjorde (600 kcl 2ggr/vecka) med svält. Det är lite kalorier men svält är det ju inte. Och jag tror ju även att det nog va en anledning till att man åt 600kcl och inte tex vattenfastade 2 dgr per vecka. Det va såvitt jag såg ingenting i programmet där dom sa att det va bra för kroppen att svälta i långa perioder utan det va just minskat kaloriintag två dagar per vecka
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Om hjärnan slutade fungera om man inte äter en viss mängd kolhydrater, skulle ju alla som äter mindre än så vara hjärndöda. Det är förvisso inte fallet.Nej, precis!

Det har ingenting att göra med att det mycket väl kan vara bättre för hjärnans prestationsförmåga att man äter en varierad kost, inkluderande kolhydrater, framför att man inte gör det.

Fast om det uppenbarligen fungerar för att "toppa formen" när man t ex ska memorera ordningen i 30 blandade kortlekar (eller, det är nog egentligen ännu fler) så kan det ju inte innebära en försämrad prestationsförmåga?! Däremot räcker det självklart inte med att vara i ketos för att bli minnesmästare.

Det finns ju också inuiter som är i ständig ketos och jag har aldrig sett några rapporter om nedsatt kognitiv förmåga hos dem.

För inte så länge sedan läste jag också en intervju med en svensk läkare som jobbat på Grönland. Där hade hon, vid ett besök på en avlägsen forskningsstation blivit "infrusen" i ett halvår och under denna tid bara kunnat äta det som fanns lokalt, d v s fisk och valspeck. Hon konstaterade att hon mått alldeles utmärkt under denna tid - till hennes förvåning hade hon inte alls märkt av någon försämring av hjärnans kapacitet. Och när hon tillslut kunde åka tillbaka till "civilisationen" igen och av nyfikenhet kontrollerade sina värden avs blodfetter etc så hade de aldrig varit bättre. Och hon hade gått ner i vikt - trots att möjligheterna till motion varit ytterst begränsade.

Ribbings prestationer bevisar inte att man blir minnesmästare av att vara i ketos (tyvärr...!) Men de visar däremot att tesen att hjärnans prestationsförmåga skulle minska av att man äter mindre än 120 g kolhydrater per dag inte stämmer.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Det finns fortfarande ingen expert på ämnet som säger att hjärnan inte behöver kolhydrater. Exemplet Mattias Ribbing motbevisar inte det, lika lite som exemplet Björn Ferry motbevisar hundratusentals idrottsmän kolhydratsladdning inför tävlingar.

Men det är så typiskt lchf-are att avfärda årtioenden av forskning som att de "korrigerar rena felaktigheter". Ketoner är ett reservbränsle som hjärnan tar till när den inte får kolhydrater, eftersom den behöver kolhydrater. Att ketoner är fungerar "alldeles utmärkt" eller lika bra tvivlar jag på ens är undersökt.

Att Björn Ferry kan maximera sin prestation, i en så konditionskrävade idrott som skidskytte, visar inte att man tar OS-guld genom att vara i ketos. Men det visar att man inte MÅSTE vräka i sig kolhydrater för att topprestera.

Luleå hockey spelade sig igår till elitseriefinalen genom att besegra Färjestad med 4-1 i matcher. Inför denna säsong har LHC för att maximera sina prestationer dragit ner kraftigt på kolhydraterna (uteslutit allt socker och all stärkelse) och ersatt detta med energi från fett. I en intervju med deras kostansvarige tillika fystränare på lokalradion berättade han att de genom att gå över till LCHF gjort precis samma erfarenhet som Björn Ferry berättat om. De har lyckats med något som varit omöjligt tidigare: att utifrån utgångsläget vältränade idrottsmän kunna minska kroppens fettvikt UTAN att samtidigt tappa i muskelvikt. Muskelmassan har kunnat bibehållas eller i många fall t o m öka.

På en fråga från reportern ang kolhydratladdning menade fystränaren att detta är på väg bort i den yppersta eliten då man sett att ett minskat intag av kolhydrater inte bara har fördelen som nämnts ovan utan också att idrottarnas ständigt krånglande magar mår så mycket bättre, att man har färre sjukdagar, samt att behovet av vila mellan träningarna minskar och därmed kan man träna mer o s v. (Även detta fördelar som Björn Ferry beskriver.)

Reportern undrade också om spelarna aldrig tilläts fuska, med att äta en semla t ex. (Intervjun gjordes på fettisdag.) Svaret blev att självklart var det OK med vissa avsteg ibland - fast ABSOLUT inte på en matchdag. "Gärna grädde, men ALDRIG socker eller mjöl på en matchdag!" svarade han.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Det finns ju också inuiter som är i ständig ketos och jag har aldrig sett några rapporter om nedsatt kognitiv förmåga hos dem.

Men de visar däremot att tesen att hjärnans prestationsförmåga skulle minska av att man äter mindre än 120 g kolhydrater per dag inte stämmer.

Nej, inte ens det. Ett urval om en person är för litet för det. Det är helt otroligt hur svårt just lchf-are verkar ha för att lära sig att enstaka exempel inte kan bevisa vare sig det ena eller det andra.

Men jag vet alltså inte om hjärnan påverkas negativt (och på något för personen själv eller omgivningen märkbart sätt) av att inte få kolhydrater, men det skulle heller inte förvåna mig om så vore fallet.

Skillnaden mellan mig och lchf-are som resonerar som du, är att jag inte nöjer mig med enstaka anekdoter som bevis för vare sig det ena eller det andra.

När det gäller inuiterna har jag inte hört något om att man direkt mätt deras kognitiva förmåga, med hänsyn tagen till matvanor, vilket väl är den mest troliga anledningen till att du inte har sett sådana rapporter. Om jag ville resonera som du, skulle jag väl skriva att jag inte heller känner till någon inuit som levat på traditionell kost och som fått nobelpris, så kanske är det där fettet inte så nyttigt för hjärnan ändå - man jag fattar ju att man inte kan resonera så.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

När det gäller inuiterna har jag inte hört något om att man direkt mätt deras kognitiva förmåga, med hänsyn tagen till matvanor, vilket väl är den mest troliga anledningen till att du inte har sett sådana rapporter. Om jag ville resonera som du, skulle jag väl skriva att jag inte heller känner till någon inuit som levat på traditionell kost och som fått nobelpris, så kanske är det där fettet inte så nyttigt för hjärnan ändå - man jag fattar ju att man inte kan resonera så.

Dessutom ska vi inte utesluta att extrema miljöer kan leda till evolutionära anpassningar. Att inuiter lever och frodas på en typ av kost betyder inte att alla andra populationer kommer göra detsamma. De har levt under extrema förhållanden under väldigt lång tid och kan därför ha genetiska anpassningar som vi saknar.

Att en del vuxna människor kan bryta ned laktos och kan frodas på mejeriprodukter innebär inte att alla kan det. Där har vi ett typiskt exempel på anpassning efter sin miljö hos vissa populationer.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Fel av mig jag borde skrivit hunger och inte svält.

Två dagar utan mat är knappast svält det heller även om det kanske verkar så för oss som är vana att kunna stoppa i oss när vi vill och önskar.

Jag försökte mest förklara vad programmet handlade om och har ingen kommentar på vattenfastan.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Nej, inte ens det. Ett urval om en person är för litet för det. Det är helt otroligt hur svårt just lchf-are verkar ha för att lära sig att enstaka exempel inte kan bevisa vare sig det ena eller det andra.

Utifrån en person kan man säga att tesen att ALLA måste äta en viss mängd kolhydrater inte stämmer, vilket var det som påstods här. För bevisligen finns det ju undantag. Men man kan självklart inte säga att ALLA klarar sig lika bra utan att äta kolhydrater. Det är bara det jag försöker få fram, att verkligheten inte verkar vara så "svartvit" som många trott - utan att det verkar finnas stora individuella variationer. Jag säger inte alls att alla ska äta LCHF, men vill uppmärksamma att många mår mycket bättre av att göra det. Och även inom LCHF finns det oerhört stora variationer för hur folk äter - just för att människor är olika och mår bra av olika typ av kost.

Det jag vänder emot är att folk skräms från att prova LCHF - trots att det ju faktiskt är så enkelt att man kan sluta igen ifall man inte mår bra av det. (Konstigt nog verkar GB-operationer inte alls vara på långa vägar lika kontroversiella, trots att man aldrig kan göra en sådan ogjord. Har inte ens sett någon livligare debatt kring att dessa, trots att inga långtidsstudier finns, numera t o m utförs på personer under 18-år...)

Är det inte fantastiskt om en typ 2-diabetiker, som år från år succesivt måst höja sin medicindosering när han/hon åt den kost som till nyligen varit "allenarådande" för diabetiker, upptäcker att han/hon inte behöver några mediciner alls efter en övergång till LCHF? Om inte kartan stämmer med verkligheten är det väl kartan vi ska vara öppna för att ändra på?!
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

raderat.....................................................................................................................................
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 699
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 779
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 848
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 754
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp