Erfarenheter av olika dietmetoder

Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Utifrån en person kan man säga att tesen att ALLA måste äta en viss mängd kolhydrater inte stämmer, vilket var det som påstods här.

Nej, det påstods det inte alls. Den enda som pratat om mängd kolhydrater är du själv. Det Tacitus skrev, som startade det här spåret, var att "om hjärnan ska funka tiptop behöver den kolhydrater".

Ditt resonemang om ALLA har inget med kostråd, forskningsresultat osv att göra. Sådant uttrycks aldrig i termer av alla, ett påstående av typen "november är en regnig månad" betyder inte att alla novembermånader är regniga. Lika lite som att påståendet "idrottsmän kolhydratladdar för att prestera bättre" måste innefatta Björn Ferry och Luleå Hockey.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Utifrån en person kan man säga att tesen att ALLA måste äta en viss mängd kolhydrater inte stämmer, vilket var det som påstods här.

Det jag vänder emot är att folk skräms från att prova LCHF

(Konstigt nog verkar GB-operationer

Är det inte fantastiskt om en typ 2-diabetiker

Du är den som har skrivit om ALLA, du är den som har preciserat någon mängd kolhydrater (jag vet inte ens vad det var för siffra du använde dig av).

Jag lutar åt att ju färre som äter enligt lchf desto bättre, av en lång rad skäl, däribland risken för tjocktarmscancer vid stor konsumtion av rött kött, förutom då miljö-, klimat. och djuretiska aspekter. Tjocktarmscancer är inte att leka med.

De flesta har inte diabetes typ 2, så varför du blandar in den sjukdomen vet jag inte. Och jag vet inte vad en GP-operation är och har således ingen åsikt om dessa.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

De flesta har inte diabetes typ 2, så varför du blandar in den sjukdomen vet jag inte. Och jag vet inte vad en GP-operation är och har således ingen åsikt om dessa.

Jag nämner diabetes typ 2 därför att det är en sjukdom som ökar lavinartat i västvärlden och där man vid den diabeteskost som till helt nyligen varit den enda som rekommenderats räknar som normalförlopp att sjukdommen hela tiden förvärras och medicineringen succesivt måste ökas livet ut. Men där SÅ många kunnat sluta helt med medicineringen, ofta bara inom ett par dagar, när de gått över till lågkolhydratkost. I o m det normaliserade blodsockret och viktnedgången har också den förhöjda risken för hjärtkärlsjukdomar minskat. För dessa människors hälsa är det förståss revolutionerande! (SBU har ju äntligen "vaknat" och som ett första steg tagit med lågkolhydratkost i sina rekommendationer.) Men jag ser en risk i att många typ 2 skräms från att prova LCHF när de läser uttalanden av den typ som förekommit i den här tråden.

GB står för gastric bypass och är också något som ökar som en epidemi här i Sverige - även bland ungdomar under 18 år. Det innebär att man opererar bort helt friska organ, både risker och biverkningar är många och har man väl gjort en sådan operation går kroppen inte att återställa igen utan man får leva med konsekvenserna resten av livet. (Om man överlever - alla gör ju tyvärr inte det...) Nyligen visade en studie att personer som genomgått en sådan operation dessutom krävde MER vård 2 år efter operationen... Att DETTA inte sticker folk i ögonen och orsakar mer debatt övergår verkligen mitt förstånd! Om någon istället testar LCHF - som man ju faktiskt kan sluta med igen ifall man inte trivs med det - får däremot folk att se rött. Vad alla GB-operationer kostar oss skattebetalare vill jag inte ens tänka på...
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Jag tror inte att det har mycket med saken att göra, men eftersom du tar upp det så: det tillfälle varje dygn då det är åtta timmar eller mer sedan jag åt sist en vanlig dag är kl 05.00 och fram tills dess att jag äter frukost, ca kl 7.30. Detta är också den tid på dygnet då jag utan tvekan är mer korkad än övrig tid. Framåt halvniotiden brukar jag funka på normal nivå igen.

Självklart är det så att du inte har "dina smartaste timmar då". Dels är det ju "normal sovtid" för dig - vilket alla som upplevt jetlag förstår betydelsen av. Men dessutom äter du alldeles för mycket kolhydrater gör att ha en effektiv ketogenes. Kroppen är ju inte dummare än att den är inställd på att förbränna det den brukar matas med. Och får man normalt huvuddelen av sitt energibehov från kolhydrater så använder kroppen bara ketosen som reservsystem - t ex tidigt på morgonen.

Om man lägger om till kolhydratkost får man oftast räkna med att det tar 2-3 veckor innan kroppen ställt om sig helt och optimerat ketogenesen. Under denna omställningstid upplever de flesta vissa övergångsbesvär, som t ex ökad hunger eller att de känner sig "tunga i huvudet". På samma vis som att alla som fastar brukar uppleva de första dagarna som väldigt jobbiga. Övergångsbesvären påverkas förståss av hur tvär kostomläggning man gör. De som plockar bort större delen av kolhydraterna direkt brukar uppleva mycket större omställningsbesvär än dem som fasar ut dem succesivt. Fast å andra sidan så innebär en successiv utfasning att de som lidit av ett svårt sötsug får vänta längre innan detta försvinner.

Jag nämnde bara ketosen under den tidiga morgonen för att belysa att ketos faktiskt är ett helt naturligt tillstånd och inte något farligt (förutsatt att man inte har mkt höga insulinnivåer) vilket annars många tycks tro. Därav citatet från landstinget i Kronobergs hemsida också.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Det väl ingen som har påstått att inte LCHF kan vara bra vid vissa sjukdomar - liksom det kan vara direkt skadligt vid vissa andra sjukdomar.

Det finns ingen universallösning som fungerar på allt...

Gladiatorerna i det gamla Rom åt i princip endast kornmjöl och dom presterade på topp, trots det skulle jag inte gå ut med någon rekommendation att livnära sig på bara kornmjölsgröt hela livet.

Man kan diskutera väldigt mycket och väldigt länge hur stor del av kosten som ska vara av protein, fett och kolhydrater men att exkludera något av dessa tre helt och hållet tror jag inte på.

Vi har inte samma enzymuppsättning och tarmsystem som en varg eller en katt för den delen.

Vi har en enzymuppsättning som är fenomenalt bra på att hantera stärkelse, bland våra tamdjur så är det endast höns och grisar som öht taget kommer i närheten medans stärkelsen däremot kan vara dödligt farlig för de flesta andra djur - hos häst orsakar den kolik.

En sådan enzymuppsättning är resultatet av tusentals års evolution, människan har alltså bevisligen under många tusen år till stor del livnärt sig på stärkelse. För 10 000 år sedan började vi odla, men innan det så livnärde vi oss till största delen på stärkelserika växtrötter.

Inuiterna däremot har under tusentals år lärt sig att leva på späck, många inuiter har inte ens samma enzymuppsättning som oss vanliga västerlänningar.

Enzymer är lustiga rackare, västerländska män har tom ett enzym som bryter ner alkohol vilket visar att män i västerlandet har druckit alkohol vääääldigt länge :angel:

LCHF är fortfarande så pass nytt att det återstår att se hur det påverkar människan, jag tror att vi snart kommer att få se baksidorna av LCHF-dieten.

Vad gäller miljön däremot så vet vi ju att LCHF inte är särskilt bra, men det är det å andra sidan inte med överkonsumtion av mat heller.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Enzymer är lustiga rackare, västerländska män har tom ett enzym som bryter ner alkohol vilket visar att män i västerlandet har druckit alkohol vääääldigt länge :angel:
Har västerländska kvinnor inte det?

LCHF är fortfarande så pass nytt att det återstår att se hur det påverkar människan, jag tror att vi snart kommer att få se baksidorna av LCHF-dieten.
Åldrandet till exempel. Man vet att ju mer proteiner man äter ju fortare åldras man. Inte bara utseendemässigt, utan hela kroppen åldras snabbare ju mer proteiner du äter, eftersom proteinerna säger till cellerna att förnya sig. Och varje gång en cell förnyar sig glöms lite av informationen den tidigare cellen bar på av av den nya cellen.

De som vill leva länge ska äta mer kolhydrater än protein.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

He he, nä de flesta västerländska kvinnor saknar detta enzym.

Fördelen är ju att ni inte blir riktigt lika bakis, nackdelen är ju att ni blir odrägliga fortare ;)
 
Varannandags-fasta

Nån som testat?

Mycket lågt kalori-intag ena dan och nästa "fri" ätning. Vad tror ni om det?
 
Sv: Varannandags-fasta

Då jag vet att jag lätt kan äta 4000-5000 kcal på en dag skulle det inte funka för mig (fastedagarna skulle jag få leva på vatten i så fall). :p
 
Sv: Varannandags-fasta

Det låter helt galet! Svälta och gå svimfärdig en dag och sen hetsäta. Ätstörning hej?
 
Sv: Varannandags-fasta

Kaloriintaget fastedagen skulle vara ungefär som vid nutrilett-diet. Alltså svälter man inte ihjäl.

Inget säger väl att man måste hetsäta?

Har googlat lite och några som provat skriver att de åt nyttigare även på ätdagarna än de gjorde tidigare.
 
Senast ändrad:
Sv: Varannandags-fasta

Kaloriintaget fastedagen skulle vara ungefär som vid nutrilett-diet. Alltså svälter man inte ihjäl.

Nä men man skulle förmodligen gå rejält hungrig.

Jag skulle aldrig palla och jag tycker inte det låter hälsosamt alls.
 
Sv: Varannandags-fasta

Bulimiker svälter inte ihjäl de heller förresten. Inte är det hälsosamt för det.
För det är vad jag tycker det låter som. Organiserad bulimi.
 
Sv: Varannandags-fasta

Såg ett program på tv för ett tag sen, var det Vetenskapens Värld månne tro.
I alla fall så kom de där fram till att man ska fasta 4-5 dagar om det ska ge någon skillnad. Men sen under vilken period och hur ofta minns jag inte.

En länk: här
 
Sv: Varannandags-fasta

En vän pratade om detta för någon vecka sedan, om jag inte minns fel så var det fasta 4-5 dagar i månaden det rörde sig om (alltså inte i följd).

Fast vi kanske inte pratar om samma sak iofs :)
 
Sv: Varannandags-fasta

Minns inte helt, men har för mig att det skulle vara i följd för att det skulle ge effekt på nån gen.
Men, jag kan ha fel.
 
Sv: Varannandags-fasta

kolla dukandieten , den går ut på att i början bara äta proteiner i ca 5 dgr, sen varva med protein, protein/kolhydrater....googla på det
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 767
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 058
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 136
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 339
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp