Erfarenheter av Roaccutan?

Du ska byta din Effaclar, det är den med H du ska ha, ingen annan. Den med K är till för de som inte tar medicin typ Roacutan.
Hävda bestämt att du ska få byta trots att du öppnat förpackningen, du blev lurad. Visst är Effaclar K bra, men den är till för de som inte tar medicin.

Be att få hudkräm utskrivet på recept om du behöver smörja stora delar av kroppen, så går det på ditt högkostnadsskydd. Det är stor skillnad på hur torr du blir beroende på hur stark dos du får. Jag fick jätteproblem med underlivssvamp, de i allmänna vården sa då att jag fick en väldigt hög dos. Jag hade jordnötsolja till att kunna smörja inne i näsan.

Var försiktig med varmvatten, duscha snabbt och så kallt du kan, samma med ansiktet, tvätta svalt och fort.
 
Jag vet inte vad jag ska göra med min hy. Har alltid haft finnar och röda utslag i ansiktet, periodvis flagar huden mkt på vissa ställen vilket gör det omöjligt att sminka över. Det är väl inte supermycket men tillräckligt för att störa såpass att det gett mig rejäla komplex. I höstas gick jag till en hudterapeut i hopp om att bli av med skiten. Köpte deras svindyra produkter (Dahls) men jag gav upp efter fem veckor. Min hy pallade inte att de var så starkt uttorkande, det spelade ingen roll hur mycket jag återfuktade - jag hade ONT. Så jag gav upp.
Har väl alltid varit lite känslig i hyn men efter detta är jag jättekänslig, blossar rejält vid minsta kyla, värme, om jag blir torr...
Efter det här inser jag att jag aldrig skulle kunna använda Roaccutan. Jag har blivit rekommenderad p-piller av gyn men kan inte kombinera hormoner med min medicin.
Finns det nåt en hudläkare kan hjälpa mig med? Eller är det liksom bara Roaccutan eller liknande starka saker? Vilka alternativ finns?
Borde jag gå till någon annan hudterapeut? Finns det några som säljer flera olika märken eller är det oftast som den jag gick till som bara hade ett? Och hur hittar man en bra??

Så less på det här och har tyvärr inte jättemycket pengar så det är svårt att ha tålamod och prova sig fram. Det är DYRT att ha dålig hy....
 
Det finns annat, gå till hudläkare. Om du vill prova en annan hudvårdsserie så länge, så är La Rocher Possay och serien Efaclar som nämdes här innan en bra serie för känslig hy med orenheter.
 
Det finns annat, gå till hudläkare. Om du vill prova en annan hudvårdsserie så länge, så är La Rocher Possay och serien Efaclar som nämdes här innan en bra serie för känslig hy med orenheter.

Tackar så mycket för tipset om Effaclar H! Har införskaffat en sådan och tycker det är den bästa kräm jag har provat. Svider fortfarande i ansiktet efter att jag har tvättat mig (med Effaclars rengöringsgel) och smort in med Effaclar H, men inte lika mycket som med den kräm jag tidigare använde, och jag behöver inte smörja in ansiktet femtioelva gånger för att få tillräckligt med återfuktning :up:


Såg nu att det var Kaki som hade tipsat om krämen först. Ursäkta! :D
 
. Svider fortfarande i ansiktet efter att jag har tvättat mig (med Effaclars rengöringsgel) och smort in med Effaclar H, men inte lika mycket som med den kräm jag tidigare använde, och jag behöver inte smörja in ansiktet femtioelva gånger för att få tillräckligt med återfuktning :up:
Det finns även en Effaclar H Foam, som kan vara ännu bättre för dig nu när du har medicin. Den är för hud som går på uttorkande medicin precis som krämen.
 
Tack för svaren! Hur länge behövde du äta Roaccutan? Mer än en kur?

Precis, jag ska lämna blodprov kontinuerligt. Men som du säger är det nog bara att lita på läkaren :)

Jag åt det i ungefär 6 månader (kanske bara blev 5,5 månader i slutändan, minns inte exakt). Hittills har jag klarat mig med bara en kur, peppar peppar :) Visst kan jag få lite smått med huden ibland men ingen akne som jag hade förut.

Jag blev också jättetorr, smorde till slut in mig med allt som fanns till hands :p Tror även jag tog handkräm ibland hehe. Och alltid nått för läpparna, använde min vaselinburk flitigt ett tag. Men torrheten blev nog lite bättre mot slutet, jag har nog iaf aldrig haft så fin hy som då. Det va lite som att den skimrade typ :)
 
Här är en till med problem hy, var hos hudläkaren igår igen. Får nu ännu en omgång tetralysal, samt någon kräm som jag ska smörja ansikte med på kvällen. Men har inget större hopp om att det fungerar långsiktigt då jag gjort exakt samma "kur" 2 gånger innan och aknen kommer tillbaka efter avslutad behandling. Känns så hopplöst, hade velat ha något som tar bort det för gott!
Men med tanke på min redan super torra hy, samt eksem så verkar ju roccutan absolut inte lämpligt för mig vilket min nya hudläkare nämnde :( trodde inte den biverkan var så vanlig men även bland bukare verkar det ju vanligt. SUCK
Kan inte ta p-piller alls pga familjens sjukdomshistoria, så tar p-spruta. Så även det alternativet är uteslutet. DUBBEL SUCK

Lästa att någon rekommenderat La-rocher Possays Effaclar produkter och där kan jag bara hålla med! Min hy har faktiskt blivit bättre sedan jag började med dem, nu är det bara 1-2 knutor under huden och kanske någon vanlig finne samtidigt, ibland inga alls! Innan så hade jag 4-5 knutor under huden och 2-3 finnar. Så helt klart en förbättring de senaste månaderna. Så rekommenderar också den serien starkt :)
 
Har inte ätit någon medicin eller har de problemen, där emot har jag haft problem med psoriasis som yngre och då blir man supertorr, så jag ville bara in och tipsa om en lotion på apoteket somheter "Propyless" som var en klassiker för oss som blev så torra. Kanske funkar på er andra med?

Tänk så olika det är, propyless har läkarna envisas med att skriva ut sedan jag var spädbarn (eksem och väldigt torr hy) men tycker aldrig den hjälpt. Ska jag vara ärlig fungerar victoria secrets bodylotion mycket bättre för mig hahaha :laugh: vilket känns otroligt konstigt då de är pafymerade.
Har även fått en massa andra stora dunkar med kräm, men de flesta vill inte sugas upp av min hy vilket resulterar i att jag är klibbig hela dagen och fryser (smörjer in mig på kvällen innan jag ska sova)
Tror aldrig jag kommer bli klok på min problem hy:banghead:
 
Tackar så mycket för tipset om Effaclar H! Har införskaffat en sådan och tycker det är den bästa kräm jag har provat. Svider fortfarande i ansiktet efter att jag har tvättat mig (med Effaclars rengöringsgel) och smort in med Effaclar H, men inte lika mycket som med den kräm jag tidigare använde, och jag behöver inte smörja in ansiktet femtioelva gånger för att få tillräckligt med återfuktning :up:


Såg nu att det var Kaki som hade tipsat om krämen först. Ursäkta! :D

Vad roligt att höra att du tycker bra om tipset :) Effaclar H foam som någon ovan skrev om låter ju bra men har jag aldrig sett i svensk handel? Men hittar du inte den så råder jag dig att byta ut rengöringsgelen (den är ju för kombinerad hy) till deras antingen som heter Toleriane (innehåller inget "onödigt" och ska tolereras även av den känsligaste hyn), eller den som heter Fysiologic (garanterat felstavat) som är deras rengöringsmjölk på pumpflaska för torr och mycket torr känslig hud. För nu ska du bara rengöra huden, inte bekämpa finnar för det gör Roaccutan åt dig :)
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Dåså, då var det till slut dags för uppdatering.
Var hos hudläkaren i morse dit jag hade fått remiss och ja, kort sagt kände jag mig ganska överkörd.

Kom hem igen med ytterligare behandling med Tetralysal och nu även Duac -som någon nämnde tidigare.
Tetralysalen ska jag i princip egenvårdsbehandla -2 tabletter/dag i 3 mån och sedan 1 tablett/dag, där det sistnämnda inte fungerar för mig så i så fall får jag gå kvar på 2 tabletter/dag eller ev sänka till 2 tabletter varannan dag och 1 tablett andra dagen. Helt enkelt, höja och sänka som jag känner för beroende på resultat. Dessutom sa han att jag kan gå på detta i 3-4 år utan problem, dock tolkade jag det med ca 6 mån i taget -så man hela tiden försöker hitta rätt nivå och se om man fortfarande behöver behandlingen.

Idag har det gått 5 veckor för min del utan någon behandling och hela min hy är verkligen kass. Så det känns åtminstone bra att ha någon behandling alls att kunna ta till... Roaccuttan fick jag definitivt inte åtminstone, han tyckte att jag hade alldeles för lite för det (han verkar endast ge det i ytterst extrema fall), dessutom är jag kvinna i fertil ålder och då det kan leda till stora fosterskador ville han heller inte ge det (nej, jag har inte en tanke på barn, och skulle jag ha gått på roaccutan hade en abort varit självklar av den orsaken).

Jadu. Mina Tetralysal -som jag fortfarande äter 2 st/dag 'a 400 mg av hjälper mig dessvärre mindre och mindre.
Har därmed inte minskat dosen alls och har absolut ingen tanke på något uppehåll.
Funderar snarare på att be om en ytterligare remiss till hudläkare och hoppas att jag kommer till någon annan än den förra.
Tyvärr har min läkare på vårdcentralen slutat så jag hoppas att jag får en ny där som lyssnar och förstår vettigt nu som steg ett...

Long time no see. Men nu är det dags igen!
Det som har hänt nu;
-Skickat egenremiss till Sahlgrenska i Oktober. Ringde häromdagen och kollade hur det låg till.
"Vi tänkte kalla dig nu i januari-februari men det får bli först om ca 6 månader".
Kalas, då finns det ju definitivt inget att göra. Roaccutan mitt i sommaren liksom...

-Bestämde mig för att gå till en privat hudläkare istället. Tid hade de inom en vecka men det kostade 700 kr istället för 300 (som sahlgrenska skulle ha tagit).
Han jag kom till lyssnade och var faktiskt vääääldigt bra! Var inga problem alls att få roaccutan utskrivet så länge levertester och grav-test är godkända.

-Var på provtagning idag (ytterligare 300 kr) och får besked under morgondagen, så om allt stämmer börjar jag gå på min nya medicin då!
Sedan blir det ytterligare en provtagning om 1 månad och ska gå på detta totalt ca 6 månader.

Förbereder mig på att bli vansinnigt torr, men känns ändå rätt skönt att man arbetar på ett apotek och har olika produkter nära till hands :D
 
Någon som har tips på en bra hudkräm? Jag har köpt en dunk Decubal Basic som de rekommenderade på apoteket, men den absorberas inte av min hud alls, så behöver hitta någon annan. Deras läppbalsam är suveränt dock!

Och hur är det med Isotretinoin och sol egentligen? Enligt min läkare är solen inga problem, men de flesta andra säger att man ska akta sig för solen :confused:
 
Någon som har tips på en bra hudkräm? Jag har köpt en dunk Decubal Basic som de rekommenderade på apoteket, men den absorberas inte av min hud alls, så behöver hitta någon annan. Deras läppbalsam är suveränt dock!

Och hur är det med Isotretinoin och sol egentligen? Enligt min läkare är solen inga problem, men de flesta andra säger att man ska akta sig för solen :confused:
Jag har kört på kokosolja (kallpressad, ekologisk) inhandlad på Ica under hela min kur. Både ansiktet till natten och kroppen. Betydligt billigare och går snabbt in i huden.

Angående sol så gäller det att vara försiktig, precis som man alltid ska vara. Jag har precis kommit hem från USA, kalifornien så har fått mycket sol och även en fin solbränna. Med Spf 50 och smörja in ofta så har det gått finfint.
 
Har tagit Roaccutan i lite mer än fyra månader nu (26 Jan) och ska vara klar i början av augusti. Finnarna i ansiktet har varit borta i flera veckor (månader?). Tills nu... Har fått finnar i ansiktet igen :( De på ryggen har aldrig försvunnit, har hoppats på att de ska försvinna innan kuren är slut. Men ansiktet... :( Någon som har varit med om att få finnar igen när kuren börjar gå mot sitt slut?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har köpt ny mobilmodeller tänkte sälja min gamla via swappie. Är det någon som har erfarenhet av dem?
Svar
2
· Visningar
307
Senast: Philosophia
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
2 755
Senast: CaisaCax
·
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
272
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Jag tänkte köpa menstrosor och testa om det är något för mig. Vilka rekommenderar ni? De är ju ganska dyra tycker jag, går liksom inte...
Svar
12
· Visningar
838
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp