Bukefalos 28 år!

Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Hon har kollat med sina försäkringsbolag, men inget tar det eftersom det är i tjänsten och då ska arbetsgivarens försäkring gälla enligt dom. Vilket den ju också gör, bara att dom inte vill använda den. Jobbet är på visstid och hon slutar och åker hem sista maj.

OT: ;)
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Jag vet inte. Hon visste inte att det var enkelriktat. Vårdslöshet är väl när man medvetet gör nått? Fast vad vet jag.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Problemet kan just vara att hon, även om det inte var medvetet har brutit mot trafikreglerna. När sådan sker är det inte säkert att en svensk försäkring hade gällt heller.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Enligt försäkringsbolaget hade det inte gällt ändå, eftersom det var i tjänsten.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Svaret blev:
Om hon har alla papper i ordning och det går att bevisa att detta skedde på arbetstid på arbetsgivarens begäran kan dom inte kräva henne på mer än självrisken. Om dom ber henne betala självrisken ska hon be om papper/prata med försäkringsbolaget så att summan verkligen stämmer, borde ligga mellan 100-300 euro.
Lycka till!
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Fast det där hjälper er nog inte så mycket, är jag rädd. Din systers arbetsgivare tänker ju inte blanda in försäkringsbolaget, det är därför han är fräck nog att kräva att din syster ska betala istället.

AsVegas familj har ju dessutom försäkringar som gäller även au-pairerna, skriver hon. Det verkar din systers chef ha för sina anställda.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Som jag fattade det så är det så att om hon körde på jobbet på begäran av arbetsgivaren och detta går att bevisa, och arbetsgivaren sen inte har en försäkring som täcker att någon annan kör bilen så får arbetsgivaren skylla sig själv och betala. Det är mycket svårt att komma någonvart med detta i rätten sålänge systern har ALLA papper iordning.
Däremot kan situationen för systern säkert bli aningens otrevlig när hon vägrar betala. Även om det blir tufft är det viktigt att hon uppfyller sin del av sitt kontrakt så att hon kan visat att hon gjort allt rätt och riktigt.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Och om arbetsgivaren inte vill blanda in försäkringsbolaget är det hans/hennes problem, inte systerns.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

I rätten, ja. Men hur skulle det hamna där? Som svensk på ett kortare stalljobb i Frankrike har man knappast varken resurser eller kunskaper att ta strid med sin arbetsgivare...
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Men det är ju arbetsgivaren som vill ha pengar utav systern, alltså får arbetsgivaren starta en process om denne nu känner för det. Systern kan ju vägra betala och se om dom öht drar det vidare. Gör dom det så har de mycket små chanser att lyckas.
Men du har en poäng, frågan är om systern har något rättsskydd?
Fast det känns ändå osannolikt att det skulle dras till rätten, om det som MissFideli skriver stämmer så har ju systern rätten på sin sida och det vet nog arbetsgivaren om men försöker göra en fuling...
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

men borde inte den som visade vägen betala.. det var ju den som skulle visa vägen och körde fel..?
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Ja, jag tycker också att det han gör är fult. Och eftersom de inte verkar ha något avtal sinsemellan som reglerar försäkringsfrågor så riskerar systern sitta med skägget i brevlådan om han fortsätter pressa på henne. Hon har ju inget formellt att hänvisa till.

Det bästa hon kan göra tror jag är att försöka resonera honom tillrätta - och inte betala mer än självrisken. Sen får man väl hoppas att han inte håller inne lönen för henne då.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

de argument jag skulle framföra till chefen, om jag vore din syster, skulle varit följande ungefär:
"Det finns alltid en risk för olyckor när man kör bil. OM jag hade vetat att jag riskerade att få betala en hel skada på bilen och inte bara självrisken, så hade jag aldrig satt mig i den. Och framförallt inte in till stan, som jag egentligen inte ville köra till."

Var det dessutom så att arbetsgivaren beordrade henne att köra (var det så?) så vete katten om jag ens tycker att hon ska stå för självrisken.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Ja, mer eller mindre. Hon måste köra i tjänsten för att fixa vatten och så till hästarna som står i hagar lite längre bort. Just denna dag var det ett vägarbete som gjorde att hon var tvungen att åka annan väg är normalt och då hände detta.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Lönen är det ju högst troligt att hon blir av med om hon vägrar betala, dock brukar ju inte hästjobb av den typ där man bor på gården vara välbetalda så hon kanske förlorar mindre på att bli av med än lön än att betala skadan.
Hur som är det väl arbetsgivaren som med hjälp av papper ska bevisa att hon är skyldig att betala. Det är ju arbetsgivaren som vill ha pengar, och då också denne som ska bevisa att hon ska betala. Att han inte vill bruka sin försäkring som uppenbarligen täcker skadorna är inget skäl i rätten om han inte har papper på att hon står för allt som händer bilen.
Bevisbördan ligger ju hos arbetsgivaren eftersom denne är den som vill ha pengar, eller har jag fel?
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Dubbelkollade vad som gällt alla AuPairer som varit här. Av ca 15 är det bara jag och en-två till som inte krockat något. Alla tidigare har fått betala självrisken, och det fanns enligt familjen ingen möjlighet att kräva AuPairerna på mer även om det velat.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Jag tror inte att du har fel, men jag tror att du överskattar systerns möjlighet att få rätt med hjälp av juridiken.

Det finns tusen frågor som behöver redas ut innan man är där:

Hur ser anställningsförhållandet ut?
Finns det ett avtal kring att systern ska använda arbetsgivarens bil?
Är bilen en företagsbil eller någons privata?
Hur är bilen försäkrad?
Hur är systern försäkrad av arbetsgivaren?
Fick hon veta innan vad som gällde om hon krockade med bilen?

Osv

Det är frågor som inte kräver något svar här - men som en jurist skulle börja med att reda ut om hen jobbade med fallet. Men här har vi inget fall, bara en svensk tjej med tillfälligt stalljobb utomlands och mycket små möjligheter att använda juridik (som hon naturligtvis inte ens känner till i ett främmande land).

Din familj verkar för övrigt ha varit seriösare än systerns arbetsgivare, som har mage att kräva henne på betalt för mer än självrisken - inte minst för att de verkar ha försäkrat sina aupairer.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Har din syster skinn på näsan? Jag tror att hon gör bäst att lugnt och fint bara fortsätta vägra betala mer än självrisken. Om hennes arbetsgivare varit schyst för övrigt borde han ge sig isåfall.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Jag ska absolut säga det till henne. Hon tycker det här är skitjobbigt, framför allt eftersom hon jobbar kvar där maj ut.
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 526
Senast: palle
·
S
Gravid - 1år Hejsan! jag ska försöka göra mig kort. jag och pappan (vi kallar honom H) var inte tillsammans när våran son blev till. vi bestämde...
2
Svar
31
· Visningar
3 234
Senast: strösslet
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 688
Senast: Sockertoppen
·
Övr. Hund Mammas granne har en katt,som ofta är på mammas gård,och vi har hundar... Problemet är att hon har gämt sin hund lös på gården,och...
2
Svar
36
· Visningar
2 629
Senast: Jolanta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp