Bukefalos 28 år!

Ersättning för blodförlust

Jolanta

Trådstartare
Om man har Trygghansas Gravidförsäkring+ den delen som kostar 950:-, får man då ersättning för blodförlust?

Jag förlorade 1,6 liter under min förlossning, och igår sa en jobbarkompis att man kan få ersättning då.

Är det någon som varit med om det?
 
Sv: Ersättning för blodförlust

Förhoppningsvis fick du blodförlusten ersatt redan under vårdtiden...
 
Sv: Ersättning för blodförlust

En väninna till mig hade samma försäkring och hon förlorade ungefär lika mkt blod som du. Hon pratade med Trygg Hansa och de hade tydligen nån gräns som skulle "uppnås" för att ersättning skulle utbetalas. Om jag inte minns fel var det 2 liter. Men jag kan ha fel - ring och hör med Trygg Hansa. :)
 
Sv: Ersättning för blodförlust

Nej det får du inte. I Trygg Hansas försäkringsvillkor gäller minst 2 liter eller mer. Visst gjorde du kejsarsnitt ?? Om så var fallet får du för vanprydande ärr, dvs för själv snittet.
 
Sv: Ersättning för blodförlust

Nej, jag födde vaginalt.

Aha, ja men då vet jag. Skickade in en skadeanmälan visa mailen, men då får jag väl avslag då! :)
 
Sv: Ersättning för blodförlust

Jag är lite sur för att jag inte hade försäkring. Jag trodde ju att allt skulle gå bra, jag förlorade 3 liter blod, blev vårdad i en vecka samt fick göra akutkejsarsnitt.

Täcker ens vanliga försäkring det? Jag tror att jag har en vanlig försäkring.. Är inte helt säker på att den fortfarande gäller dock..
 
Sv: Ersättning för blodförlust

Jag hade kollat upp det.

Synd att du nte hade gravidförsäkringen, då hade du ju fått lite pengar.

Jag tycker man borde få ersättning för att man lyckades klämma ut en 5 kilos klump vaginalt :angel:
 
Sv: Ersättning för blodförlust

Nej det får du inte. I Trygg Hansas försäkringsvillkor gäller minst 2 liter eller mer. Visst gjorde du kejsarsnitt ?? Om så var fallet får du för vanprydande ärr, dvs för själv snittet.

Gjorde själv kejsarsnitt och ringde till Tryagg Hansa efteråt för att höra ang ersättning vid snitt. Fick bara förklaringen att det skulle jag inte få.... Kanske skulle ringa dem igen.
 
Sv: Ersättning för blodförlust

Nej det får du inte. I Trygg Hansas försäkringsvillkor gäller minst 2 liter eller mer. Visst gjorde du kejsarsnitt ?? Om så var fallet får du för vanprydande ärr, dvs för själv snittet.


Konstigt jag sökte för snittärret, men fick avslag.

Sökte även för att jag fick infektion i livmodern osv men det gällde inte för det.... var inskriven längre än dottern på sjukhus :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Ersättning för blodförlust

Som jag förstått det ökar ju blodmängden i kroppen med upp till 50% under graviditeten, vilket borde bli sisådär 1,5-2 liter. Att man förlorar de litrarna vid förlossningen är kanske inte så konstigt, så jag tycker nog Trygg-Hansas regel om 2l inte är så märklig.

Nu har jag min första förlossning framför mig, men jag har inte svårt att föreställa mig att man mår rätt kyvigt efter att ha förlorat så stor mängd blod - även om det så att säga är "normalt".
 
Sv: Ersättning för blodförlust

Ja, det är sant...läste nu att Trygg hansa ersätter endast klart vanprydande ärr vid olycksfall. Folksam däremot ersätter vid AKUT kejsarsnitt, inte planerat. Jag fick ersättning från Folksam, men det var ju ett akut snitt.
 
Sv: Ersättning för blodförlust

Nej jag hade fel, trodde alla bolag agerade likadant nämligen. Mitt bolag ersatte vanprydande ärr OM man gjort akutsnitt. Trygg hansa ersätter endast vanprydande ärr vid olycksfall.
 
Sv: Ersättning för blodförlust

Ojj jisses vilken baddare!
Min sambo vägde 5.3 och på honom fick dom knäcka nyckelbenet på och dra ut honom för att han skulle komma ut!
 
Sv: Ersättning för blodförlust

Arvid vägde 5030g. Han kom ut utan hjälp, otroligt nog. Och jag gick knappt sönder heller, fick sy några stygn
 
Sv: Ersättning för blodförlust

Min son vägde 4130 och han spräckte mig ganska mycket.

Att det kan vara så olika :D
 
Sv: Ersättning för blodförlust

*Knapplån*
Är det bara jag som tycker att det är skrämmande att man vill ha ersättning för såna här simpla saker? Det är väl liksom en följd av att föda... Ingår i paketet så att säga.
 
Sv: Ersättning för blodförlust

Vadå, är väl detsamma som med alla försäkringar, vare sig man köper hus, hund, bil. Då kan man väl säga att, köper du ett hus så får du ta följderna att det kanske inte håller hela din livstid, köper du en bil, jamen ta följderna av att den kan gå sönder. Samma med barnförsäkringar, barn slår sig och gör illa sig...jamen det är ju en följd man får ta för det är bara så. Vad ligger skillnaden ? Varför ska man teckna olycksfallföräskring egentligen till sig själv ? Olycker händer ju alltid.
 
Sv: Ersättning för blodförlust

Vadå, är väl detsamma som med alla försäkringar, vare sig man köper hus, hund, bil. Då kan man väl säga att, köper du ett hus så får du ta följderna att det kanske inte håller hela din livstid, köper du en bil, jamen ta följderna av att den kan gå sönder. Samma med barnförsäkringar, barn slår sig och gör illa sig...jamen det är ju en följd man får ta för det är bara så. Vad ligger skillnaden ? Varför ska man teckna olycksfallföräskring egentligen till sig själv ? Olycker händer ju alltid.


Precis :bow:

Om man har en försäkring ska man väl nyttja den om man tror sig vara berättigad :confused: annars varför har man försäkring?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 017
Senast: Migo
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 663
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 138
Senast: Cattis_E
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 853
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp