Ett Dilemma + Hingstval.

Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Kan ju slänga in en film på mitt sto, så får ni se hur hon rör sig.
Så kanske det är fler som vill ge hingsttips? :)
Galoppen är lite kaninskuttig bak för dagen, hon hade handbromsen i lite, galoppen är egentligen hennes bästa gångart, men den blir som skrivet skuttig när hon inte riktigt vill.
Bytena var riktigt dåliga den här dagen, men :D hon var så söt när hon hoppade runt så de fick vara med endå!


"watch in high quality"
LÄNK
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag rekommenderar bla Casio RP 141. Han har minst sagt resultatet i bagaget och är nu tillbaka i Sverige! 99 på skritt o trav, 137cm hög. EM-medalj samt Guld på Nordiska Mästerskapen. Han har själv 7 på benen med kommentar tåvid fram, men flera avkommor verkar fått bättre än sin pappa med 8or.

Veronas Gerswin tycker du om? (jag med!), han verkar riktigt bra, är där någon hake på honom med? 8a på benen som 4-åring, 7 som 5-åring, men inte tåvid utan endast omarkerade framknän. 142cm låter rätt lagom?

Om Feno-Me har fått lite mer kvalite på sperman så är väl han kanske också en het kandidat? 8 på benen, 144,5, 989 på gången, snygg :d.

Magic Dancer H är svart o snygg! Godkänd i Sverige, Danmark och Norge, tävlar MsvB, tåvid, 147cm hög, gång 879 och 50% fullblod.

B Capriole är visserligen 147,5cm, men har 9109 på gång, 8 på benen (ngt rakhasig stillastående, men in action "utmärkt hasarbete och mekanik"). Både hans far och farfar framgångsrika inom dressyren (fadern bla 2 SM-brons). :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

*kl*
Tycker mycket on Stella så jag vill gärna följa den här tråden. Ska se om jag kommer på någon hingst att rekommendera. Det var dock ett tag sedan jag själv sysslade med ponnyavel så de hingstarna är nog inte aktuella längre.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag vet inte direkt men kriterierna låter ju som om att Juno Rory skulle passa.

Han är ju dock Connemara fast han var ju i sin ungdom väldigt smäcker och elegant och det finns ju inte så många hingstar i Sverige som presterat mer än han i dressyr ;)

Här är en mkt gammal bild på honom:
deaosterrike11.jpg
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag tycker du ska gå in på de två avelsföreningars hemsidor som har ridponnier www.sportponny.se och asrp.se läs om de olika hingstarna och läs stamtavlorna. För mycket stort bakom kan vara svårt i ditt fall som inte har någon stam. Man måste forska lite bakom varje hingst.
Magic Dancer är en snygg hingst som har en mamma som stod på en av mina vänninors station för betäckning hon var 163 cm hög, och jag har sett mycket stora avkommor efter honom.

Du ska välja en hingst som har gett bra och har själv ridbarhet, antingen i stammen eller själv. Vi har ett par A premierade hingstar på sina avkommor i Sverige, sedan har vi några nya super läckra moderna Internationella hingstar som har det mesta i sig!
Det är bara att leta sig fram.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Casio tycker jag om, bra storlek med, har han några avkommor som presterat något?

Veronas Gerswin, är nog en av de få som är utan tveksamheter storleksmässigt och exteriör osv. - jag ska kolla upp om man kan få tag i film på honom, tror att det enda som kanske jag tvekar på är om han rör sig så super som jag vill ha det ;)

Feno-Me, ja här oroar jag mig bara för storleken, men han härstammar väll från en hel rad ponnyer?

Magic Dancer H - Stora avkommor.

B Capriole, den är så stor, grov och ser så "tjock" ut på bilderna :o Stella är även hon stor, grov och tjock - avkomman = Ardenner :angel:

1000 tack för svaret, nu har jag i alla fall två som är lite mer intressanta :idea:
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

*kl*
Tycker mycket on Stella så jag vill gärna följa den här tråden. Ska se om jag kommer på någon hingst att rekommendera. Det var dock ett tag sedan jag själv sysslade med ponnyavel så de hingstarna är nog inte aktuella längre.

:D Tack, nej det kanske de inte är, men återkom gärna om du hittar någon :) Vilda förslag skadar inte!
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag tycker Magic Dancer H är en underbra ponnyhingst, det lilla jag har sett av honom :love: Dock är han 147 cm hög.

Här kmr några länkar så du kan se bedömningar, avkommor mm.
http://www.asrp.se/hingstar/2008magicdancerh.html

Har tyvärr hört om stora avkommor osv.
Då skulle jag kunna betäcka med storhäst istället och få samma resultat :p (Quaterback :love: - fast vem vill ha en ponnyhäst förutom jag :angel:)

Tack för svar :bump:

---

Här är två tyska som jag tycker om, de är ganska olika varandra dock.

http://www.youtube.com/watch?v=v3yaGN0pBEk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=0Enj_BLwbIg
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag har själv ridit Juno Rory när jag var liten :idea: Supertrevlig hingst, men jag är rädd för att han är lite för trevlig, så lugn. Verkar nedärva
det lugna tempramentet i sina avkommor med, red en Juno son i sommras som är en liten kopia av sin far, samma temprament osv. Liten var han med.

Slänger in en liten bild på Juno sonen, var väldigt sugen på att köpa den, men lite väl liten var han åt mig, runt 140 cm tror jag.
Mulle007.jpg


Stella är ju lite seg i sitt huvud när det gäller arbetsviljan, det skulle inte skada med lite mer fart i avkomman. Men annars; helt klart värt att
tänka över! kunde inte tänka mig något annat än rid ponnyer när jag började, men får kanske titta lite på andra raser? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

( - fast vem vill ha en ponnyhäst förutom jag :angel:)

Jag! :love:


En sak bara - enligt Svenska Connemarasällskapet så är Golden Garlic inte efter Juno Rory, utan en efter en helbror till honom som heter Juno Rort. Eller är detta helt enkelt en felskrivning på deras sida?
 
Senast ändrad:
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag! :love:


En sak bara - enligt Svenska Connemarasällskapet så är Golden Garlic inte efter Juno Rory, utan en efter en helbror till honom som heter Juno Rort. Eller är detta helt enkelt en felskrivning på deras sida?

Då måste jag ha läst fort! Har ingen aning! :o


Jaa jag brukar fantisera om en stor Stella, lite ädlare och mer gång :love:
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag vill också ha en ponnyhäst :love:

Rider en svensk ridponny, dock över ponnymåttet och är helt såld. Aldrig mer halvblod ;)
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag! :love:


En sak bara - enligt Svenska Connemarasällskapet så är Golden Garlic inte efter Juno Rory, utan en efter en helbror till honom som heter Juno Rort. Eller är detta helt enkelt en felskrivning på deras sida?

Felskrivning! Finns ingen helbror till Juno som heter så. Golden Garlic är e.Juno Rory och ingen annan
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag vill också ha en ponnyhäst :love:

Rider en svensk ridponny, dock över ponnymåttet och är helt såld. Aldrig mer halvblod ;)

:D En till i klubben, jag skulle dock inte ha något emot en flashig PRE :d Eller ett mycket snyggt halvblod.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Kanske kolla in Valdo? :)
Riktigt fin är han :heart

Svensk Ridponny hingst
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag hade en ponny e. Fredriksminde Hazy Chance. (ue. Tulira highball) Hon hade en helt underbar ridbarhet och jättefina gångarter. (tror att det var 8-8-8 från utställningen, var diplomsto). Väldigt lovande häst som jag tävlade upp till FEI och som sedan blev hopp-fälttävlansponny och visade stora talanger även där vad jag förstått:)

Hon var liten D, ca 143-144 om jag inte minns tokigt!


Exteriörbild:

 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Magic Dancer är 147 cm. Han är en tysk dressyrhingst och riktigt fiin!

Ett sto fölade hemma hos mej som var betäckt med honom och fölet är väldigt trvligt. en riktigt gosegris. Han är oxå väldigt fin att kolla på!

Kan däremot va lite svår att få tag i? Förra sesängen var man tvyngen att imp sperma från honom som skulle kosta en massa extra, men kanske går bättre iår? ;)
 

Liknande trådar

Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
3 780
Senast: Novali01
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 456
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 109
Senast: pastejja
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 100
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp