Ett Dilemma + Hingstval.

Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Kanske kolla in Valdo? :)
Riktigt fin är han :heart

Svensk Ridponny hingst

Valdo är som sagt inte ett alternativ. Både rakhasig och tåvid fram... Utöver det som redan är
skrivet så är han inte min typ, Sen så rör han sig inte riktigt tillräckligt för min smak.

Magic Dancer H - Ger stora avkommor.

Tack för svar :bow:
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Tack för svar, men den hingsten är nog lite för gammal kanske? äldre modell och så.
Men den ponnyn du visar bild på är mycket fin! :bow: Har du en film på den?
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Varför inte åka till hingspremieringen på Grevagården sista helgen i mars? Där är 16 RP-hingstar anmälda. Nya och återkommande för ev. slutgodkännande (bl.a. EG Goodwin) Dessutom kan man se NF och Connemara då de tre ponnyraserna har gemmensamt i år. Sedan finns de tyska hingstarna oxå, lite krångligare kanske. Vad gäller oprövade nygodkända så får man försöka läsa bakåt i stammarna och kanske chansa lite särskilt vad gäller storlek, inte så lätt att förutspå även om man har sas "givna kort" ASRP:s godkända hittar du här http://www.asrp.se/
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Tack för svar, men den hingsten är nog lite för gammal kanske? äldre modell och så.
Men den ponnyn du visar bild på är mycket fin! :bow: Har du en film på den?

Tyvärr inte! Bara på VHS, det var några år sedan jag hade henne nu..

Ja, det är sant, han kanske är lite gammal modell.. Har sett honom live på visning på hagens (där min ponny var född) och tyckte att han var väldigt trevlig! Har dock inte kollat upp poäng på gångarter osv.

Vet inte hur andra avkommor till honom rör sig, men min ponny var väldigt, väldigt luftig och mkt gest i trav och galopp. Hade lätt för sig med allt och var aldrig stoig. Väldigt positiv och framåt, med nerv fast på ett bra sätt. har aldrig haft en mer komplett ponny/häst. :love: Alltid en domarfavorit på tävlingar!

Ska kolla om jag hittar andra efter honom.. är lättare då och bilda sig en uppfatting om vilken typ han ger generellt ju..:)
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Hej.
Jag är en sån där New forestälskare, är själv en lycklig ägare av en en helt underbar liten ponny och eftersom att Stella tydligen har vissa exteriöra likheter så tänkte jag tipsa om en ganska ny, riktigt snygg new foresthingst. Tyvär har jag inte hittat hur han är bedömd, Åstratorps hemsida verkar ligga nere för tillfället. Jag ska inte påstå att jag kan särskillt mycket om exteriör och avel, men jag försöker lära mig;):D
Här kommer han i alla fall
http://www.newforest.se/hingstotto.asp

långlinjerad, fruktansvärt snygg och lagom stor är han och ska ha goda anlag för både dressyr, hoppning och FT:)
Hoppas du hittar din drömhingst till ditt fina sto;)
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Varför inte åka till hingspremieringen på Grevagården sista helgen i mars? Där är 16 RP-hingstar anmälda. Nya och återkommande för ev. slutgodkännande (bl.a. EG Goodwin) Dessutom kan man se NF och Connemara då de tre ponnyraserna har gemmensamt i år. Sedan finns de tyska hingstarna oxå, lite krångligare kanske. Vad gäller oprövade nygodkända så får man försöka läsa bakåt i stammarna och kanske chansa lite särskilt vad gäller storlek, inte så lätt att förutspå även om man har sas "givna kort" ASRP:s godkända hittar du här http://www.asrp.se/

Jag ska försöka åka till Grevagården, alltid lättare att se live :)
Tack för svar!
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Tack för svar!

Tyvärr så är han på tok för lågt bedömd när det gäller gångarter för min del skritten har han 6a på och traven en 7a.
Galoppen hade han en 9a på. Eftersom att jag vill ha en dressyravkomma med så bra gång som möjligt så är det en gångartshingst jag är ute efter :)
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Även jag vet en Fredriksminde. Trevlig ponny, enda negativa är att han är lite svår att korta.

Magic Dancer är ju inte så speciel i sina gångarter - men snygg är han!

Om jag var du så skulle jag vilja ha kvar det maffiga. FS Don't Worry?

Annars skulle jag helt klart fundera på Power Boy som har en massa dressyrponnyer bakom sig!
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

För det första tror jag att du kan titta på welshponnyer också, många är mycket korrekta i sina ben, är lätta och har bra gångarter även om många inte får chansen att tävla dressyr. Om du tittar på C-ponnyer behöver du inte oroa dig över att det blir en liten stor häst, skulle det bli en stor C är det ju inte lika illa om du ska sälja den sen. Kolla tex Fleetfoot (e: Carolina Foxglove som nu börjar bli för gammal) och kanske Simberg Superman, men det finns många andra.

På ridponnysidan har Veronas Gerswin fått många högt bedömda gångartsponnyer vilket du undrade över. Annars kan du läsa mer om:
* Pondus (138 cm, Power Boy-Urbino är väl en bra kombination, Ext: 8-8-8-8-7-8= 47p, Uppsuttet gångarter: 8-7-8-8)
* Dunhill (147 cm, FEI dressyr, rättställd. Framåtgripande, ren skritt. Taktmässig, luftig trav med bra påskjut. Poäng: 88789=40 poäng)
* Verona´s Bo-Gi (140 cm, 10 9 8 8 8 = 43 poäng, FEI dressyr)
* Bodethal's Notre Petit (145 cm, elegant 987888=48 poäng. Gångartsprov: 8-8-8-8)
* Coelehages Prins Thatch (135 cm, 987888=48 poäng, gångartsprov 8-7-8-8, son Int dressyr)
* Speyksbosch Diablo (bra gångarter, endast 140 cm, de finns inga jättestora eller väldigt små ponnyer i deras närmsta stamtavla utan förärver sin storlek)
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Själv skulle jag, trots egen godkänd hingst, använda Top Nonstop RP158! Har ganska små avelsston. Snygg, trevlig, bra gångsarter, välstammad och har gett bra avkommer
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Delvis KL*

Tack för alla tips!

Lektra; Power Boy är ju av lite tyngre, äldre modell, men även om Dont Worry är lite tyngre så tycker jag om honom väldigt mycket.

mumrikan; Jag har ett gott öga till en B-ponny, Henfynyw Tywysog RWC 3. Den lilla ponnyn är underbar!
Men kanske lite liten. Vad tror ni om det? Han har ju fina poäng och bra gång.

Dartmoorforever; Ja han är fin! Han och mitt sto har exakt samma mörka fläck på magen :D Hon har även vita prickar precis som han har.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag kan varmt rekomendera Chippyn red crusader! En otroligt fin wesh cob hingst med framgångar i både dressyr och hoppning. Fina gångarter och fin hoppteknik. Hans avkommor har blivit otrligt fina därbland B caprifol som vann 4-års championatet och rasmus på luffsen som har haft framgångar i hoppning.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Premieringsresultat Cippyn Red Crusader RWD 5
Generalmönstring 1995:
Harmonisk hingst av god rastyp. Utmärkt hals, överlinje och bål. Vägvinnande skritt. Taktmässig vägvinnande trav. 89788=40 poäng. Avelsvärdesklass: AB
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Tack för tipset!

Det är otroligt många Welsh Cob hingstar som är underbart fina!
Tyvärr så är de ju på gränsen, många av dem blir små hästar... Men de är precis den typ av häst jag tycker är ruskigt snygg!
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag tycker du ska gå in på de två avelsföreningars hemsidor som har ridponnier www.sportponny.se och asrp.se läs om de olika hingstarna och läs stamtavlorna. För mycket stort bakom kan vara svårt i ditt fall som inte har någon stam. Man måste forska lite bakom varje hingst.
Magic Dancer är en snygg hingst som har en mamma som stod på en av mina vänninors station för betäckning hon var 163 cm hög, och jag har sett mycket stora avkommor efter honom.

Du ska välja en hingst som har gett bra och har själv ridbarhet, antingen i stammen eller själv. Vi har ett par A premierade hingstar på sina avkommor i Sverige, sedan har vi några nya super läckra moderna Internationella hingstar som har det mesta i sig!
Det är bara att leta sig fram.


Magic Dancers mamma er ikke stor, hun er ikke mer enn 155cm, hans far Golden Moondancer, var 145 og avlet små avkom. Magic Dancer har noen avkom her i Norge som er 4 år nå, og ingen er over 146 cm.
 

Liknande trådar

Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
3 780
Senast: Novali01
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 456
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 109
Senast: pastejja
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 100
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp