Ett dilemma..

Helt kort, för det här kan skrivas mycket om.

Tobbe vill tydligen inte lämna sin relation. Hon är förmodligen redan hans älskarinna? Tobbe vill beskrivs även som hårdhänt. Då undrar jag om han verkligen kan ge Lovisa bra sex? (Såvida hon inte gillar hårdhänthet då)

Jag skulle råda TS att jobba vidare på den nuvarande relationen. Eller göra slut, dumpa Tobbe och leta upp något bättre. Förmodligen kommer hon inte att lyssna på det, utan stanna hos Sune och pippa med Tobbe.
 
Helt kort, för det här kan skrivas mycket om.

Tobbe vill tydligen inte lämna sin relation. Hon är förmodligen redan hans älskarinna? Tobbe vill beskrivs även som hårdhänt. Då undrar jag om han verkligen kan ge Lovisa bra sex? (Såvida hon inte gillar hårdhänthet då)

Jag skulle råda TS att jobba vidare på den nuvarande relationen. Eller göra slut, dumpa Tobbe och leta upp något bättre. Förmodligen kommer hon inte att lyssna på det, utan stanna hos Sune och pippa med Tobbe.
Tobbe har ju ingen relation?
 
Tobbe har ju ingen relation?

Aha, missuppfattade då det fetstilta nedan. Det kanske var Lovisa och Sunes relation som avsågs.

Tobbe:
En kollega från jobbet som är singel och hon pratar med dagligen, har roligt med, delar nästan samma intressen och humor samt han är intresserad, men han vill inte förstöra nuvarande förhållande.

Det gör det hela kanske ännu mer intressant, och är kanske ett "snällt" eller mindre rakryggat sätt av Tobbe att säga att han inte vill ha henne. Hon bör vara medveten om att hon inte kan "välja" honom, på det sättet som frågan är ställd.

Vänstrar hon med honom?
 
Behöver veta vad Lovisa tycker är viktigt i en relation, vad som går att acceptera i en relation utan för mycket uppoffring av vad som är viktigt, hur Lovisa tänker kring sig själv, hur Lovisa resonerar kring för- respektive nackdelar med de båda männen, hur Lovisa tänker kring att vara singel, vilket ansvar Lovisa tar i sin relation, hur Lovisas historia kring relationer ser ut, om det är ett mönster.

Vi kan börja med det.
Lovisa har inte haft några relationer innan Sune, så det kanske är därför deras relation inte är så bra, han har heller inte haft någon partner innan henne.

Jag vet att hon tycker det är viktigt med närhet och omtanke, vilket Tobbe tydligen är bättre på än Sune. Jag vet hon pratade med mig att Tobbe har gått och blivit kär i henne, men vill inte förstöra något för henne och Sune och ifall hon stannar hos Sune så kan de fortfarande vara vänner.
Hon har funderat mycket på om det skulle funka med svärföräldrar och hennes familj osv. Tror inte hon har tänkt på att vara singel.

Blir lite osäker på vad du menar med ansvar i relationen, är det samma som vem som tar hand om disken, tvätten å så eller var det något annat du syftade på?
 
Det man behöver veta för att kunna ge ett svar är vad Lovisa själv känner. Vad hon vill med sitt liv och vilka känslor hon har för vem. Och när Lovisa väl talat om vad hon själv känner och hur hon vill leva sitt liv så vet hon själv hur hon ska göra...
Hon vill komma vidare i livet, skaffa familj, köpa hus, gifta sig osv. Men med Sune står det helt still och kommer ingen vart, trots att de pratat om det sen de flyttade in i lägenheten för 7 år sedan (alltså 7 års väntan och inget händer, inte ens börjat spara till ett gemensamt hus), de är inte ens förlovade fast hon gärna hade velat vara det. Hon är osäker på sina känslor just nu, men som en annan kompis sa att hade hennes relation med Sune varit bra så hade hon inte ens brytt sig om Tobbe.
 
Det går inte att ge bra svar eftersom Lovisa, Sune och den tunnhårige bara är pappersfigurer. Verkliga människor är så mycket mer komplexa! Utifrån din information kan jag bara säga det jag sa innan. Om man frågar sig varför man bor ihop med någon är det kanske dags att packa sina väskor? Att flytta hem till någon annan bara sådär är inte vettigt. Alltså bör Lovisa vara singel tills hon vet vem hon är kär i. Kanske inte i någon av dem?

Enligt mig är man ihop för att man vill det; för att det känns bra. Inte för att någon är snygg eller tjänar mycket pengar. Varför dissa en tunnhårig kille förresten; många (de flesta) killar blir ändå tunnhåriga med tiden? Kan du inte föreställa dig att vara ihop med din man/kvinna när hen drabbas av naturliga åldersförändringar?
Ingen av personerna i texten är "pappersfigurer" eftersom människor är så komplexa är det svårt att återge allt hon berättat för mig, sen är jag inte så bra på att beskriva känslor i text. :/
 
Hon kanske får flytta hem till mamma? Så kan hon skaffa häst och ha den inackorderad och söka KBT terapi eller ngt (eller bara testa att bo själv och inse att det fungerar och därmed bli mer psykiskt stabil när hon känner sig självständig, dvs hon behöver inte vänta på att "det händer" saker utan kan själv agera.).

Det är inte helt ok att utnyttja människor för att bo hos dem bara för att man inte klarar att bo ensam. (Dvs om det är enda orsaken till att man bor kvar.)

Ibland låter det som att huset redan finns och ibland som att de letar efter ett, och det är kanske begripligt att Sune inte vill köpa ett hus om han älskar sina föräldrars hus och inom några år ska flytta dit, och ofta är där som det är. Då får han först sköta två hus och betala lån på ett som han ändå snart måste försöka sälja. (O Lovisa verkar inte så effektiv i att vara en som renoverar och fixar och så, så det blir ju Sunes ansvar.).
Flytta hem till mamma går inte, hennes mamma bor 11 mil bort och hon har fastjobb och trivs här. Sen är inte relationen mellan dem väldigt bra heller, de skulle börja bråka efter något dygn för att de inte delar samma åsikt om saker.

Det finns två hus som Sunes föräldrar äger, varav det ena behöver total renoveras för att bli beboligt. Tanken har varit att Sunes pappa skulle bekosta renoveringen, men han har inte råd då han betalar av lånet på gården. Lovisa har föreslagit att hon och Sune skulle bekosta allt, så blir det deras och de kan bo där, samt att de äntligen kommer till skott, men inget händer. Lovisa känner sig låst för hon kan inte pusha eftersom det inte är hennes familj, så hon kan bara försöka ge råd och idéer eftersom hon inte bestämmer i slutänden ändå eller får vara med å bestämma.
 
@Mazzz Det jag tycker saknas är ju alla känslorna. Vad känner hon egentligen? Jag stannar ju inte med min sambo för att han har fint hår, bra framtid och är duktig på att organisera sitt liv utan för att vi har så roligt tillsammans, han får mig att skratta, vi kan prata i timmar, sexet är fantastiskt och för att han är så empatisk. Bland annat då. Du däremot beskriver saker som egentligen är irrelevanta tycker jag, som om det inte är personer det handlar om utan en produkt hon ska köpa.
Jag tror hon är lite utseende fixerad, men om det är som du beskriver med att ha roligt och så har hon och Tobbe väldigt roligt tillsammans, skrattar, skämtar, retas, snackar om allt mellan himmel och jord.

Tror nästan hon önskar att man kunde ta Tobbes personlighet och stoppa in i Sune. :laugh:
 
Seriöst - jag var HELT övertygad om att detta var ett påhittat exempel för att se hur bukes råd skulle utfalla. Och så skriver du nu att det är en riktig person som har de här funderingarna :eek: :crazy:

För mig var det så fullständigt otänkbart att man skulle fatta beslut utifrån materiella saker, ev tunnhårighet etc etc.

Var finns känslorna?
Finns inga känslor ska man väl inte vara i någon relation alls?
Ja, det är en riktig person varför skulle det inte vara det??
Jag vet inte vad hon känner för hon har inte berättat och sen är det svårt att beskriva känslor med text.
 
Hon vill komma vidare i livet, skaffa familj, köpa hus, gifta sig osv. Men med Sune står det helt still och kommer ingen vart, trots att de pratat om det sen de flyttade in i lägenheten för 7 år sedan (alltså 7 års väntan och inget händer, inte ens börjat spara till ett gemensamt hus), de är inte ens förlovade fast hon gärna hade velat vara det. Hon är osäker på sina känslor just nu, men som en annan kompis sa att hade hennes relation med Sune varit bra så hade hon inte ens brytt sig om Tobbe.
Det blir lite konstigt om viljan att "komma vidare i livet" är det som ska styra vilken relation Lovisa ska välja, tycker jag. Det finns ju många sätt att leva på, att skaffa familj, köpa hus och gifta sig är ett sätt att leva. Några av dessa saker kan man göra (delvis) på egen hand. Är detta målet eller skulle målet kunna vara att leva tillsammans med någon hon har en bra relation till, oavsett hur formerna för livet ser ut (och då menar jag hur familjen ser ut, bostad, relationsstatus)? När jag läser låter det som om vissa av formerna är viktigare än känslorna för och relationen till den andra personen. Kanske behöver Lovisa fundera över vad det är hon egentligen är ute efter? Livet blir inte alltid som man har tänkt sig och man kan behöva fundera över vad som är det viktigaste för en själv då och då.
 
Hur gamla är personerna, på ett ungefär?

Om Lovisa nu vill förlova sig så kan väl hon själv gå och köpa ringar, så länge problemet är att Sune aldrig får tummen ur.
Känner Lovisa verkligen att det är värt att förlova sig, gifta sig och skaffa barn med Sune som inte verkar vara sådär jätteperfekt?

Kan inte Lovisa börja spara själv till gemensamt boende? Om hon säger att "nu lägger vi 5% av lönen på sparkonto varje månad", vad säger Sune då? Säger han nej vill han inte ha ett fortsatt liv med Lovisa. Säger han ja så är ju det bra för förhållandet.

Varför ska allt ansvar ligga hos Sune?
 
Enda reaktionen är att det verkar helknäppt att "välja" lösning på ett problem som inte är formulerat utifrån en massa ytliga observationer som vem som helst som bara träffat Tobbe och Sune i en dag hade kunnat göra.

Jag misstänker att om någon hade vänt på situationen kvinna / man i det här fallet hade det uppstått ett ramaskri på detta forum. Med rätta. Eller vad sägs om:

Vem ska Sune välja?

Lovisa: sambo sedan 7 år tillbaka. Vill aldrig ha sex och verkar mest gå runt och tänka på hur snygga andra män är, särskilt bedömer hon sina kolleger. Kan laga god vardagsmat och dammsuger gärna fint hemma. Perfekt att jobba mycket övertid eftersom förhållandet är baserat på att det är praktiskt att Sune kan laga bilar och Lovisa städar. Trivs inte särskilt bra i varandras umgänge, om inte de gemensamma vännerna är med. Oerhört ytlig och fördomsfull när det gäller attityden mot andra människor.

Anna-Lena: Ännu yngre, kåt och tacksam. Kan erbjuda intressant sex och har stora bröst och tight rumpa. men har väldigt mycket hår i armhålorna. Kollega, trevlig att spendera sena kvällarna till 22 på jobbet med. Kan snacka om det mesta och har humor. Visar ett uppenbart intresse för Sune. Inga gemensamma vänner, delvis pga åldersskillnad. Social, trevlig och kan umgås med de flesta.
 
Hon vill komma vidare i livet, skaffa familj, köpa hus, gifta sig osv. Men med Sune står det helt still och kommer ingen vart, trots att de pratat om det sen de flyttade in i lägenheten för 7 år sedan (alltså 7 års väntan och inget händer, inte ens börjat spara till ett gemensamt hus), de är inte ens förlovade fast hon gärna hade velat vara det. Hon är osäker på sina känslor just nu, men som en annan kompis sa att hade hennes relation med Sune varit bra så hade hon inte ens brytt sig om Tobbe.

Vilket ansvar har Lovisa för att någonting ska hända? Om Lovisa verkligen vill flytta till ett hus varför börjar hon inte redan nu spara till huset och visar vad hon vill? Jag får känslan av att Lovisa är en passiv person som hela tiden väntar på att Sune ska ta initiativ.
 
Hur menar du då eller hur vet man det?
Lovisa verkar väldigt fokuserad på vad som är bra för henne. Funderar hon aldrig på vad som är bra för andra? Tobbe kanske är jättebra för henne, men tänk om hon är skit för Tobbe? Hur ska de kunna ha en bra och lycklig relation om det bara är den enas behov som räknas?
 
Lovisa verkar väldigt fokuserad på vad som är bra för henne. Funderar hon aldrig på vad som är bra för andra? Tobbe kanske är jättebra för henne, men tänk om hon är skit för Tobbe? Hur ska de kunna ha en bra och lycklig relation om det bara är den enas behov som räknas?
Fast ärligt talat, varför ska man tänka så? Man måste väl göra det som känns bäst för en själv. Ifall det inte passar en annan vuxen människa får väl den ha ett eget ansvar och säga till.

Jag är inte den som ska ta beslutet om jag är rätt eller fel för någon, det beslutet måste ju den andra parten ta!! Jag hade blivit helt rosenrasande ifall någon kom med argumentet att denne är jättekär i mig, men att den personen är fel för mig! Det är väl upp till mig att bestämma vem som är rätt eller fel för mig?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 943
Senast: jemeni
·
Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 163
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 627
Kropp & Själ Det här blir det mest privata jag skrivit. Och jag har ALDRIG tagit upp det med någon, men jag har utvecklats någon sorts sexuell ångest...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 726
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp