Bukefalos 28 år!

Ett tredje världskrig?

I den moderna krigföringen är det lättare att slå ut styrsystem i elsystemet än att kapa staglinor.

Tack Internet, för att du gjort allt så tillgängligt.
Enklast är ju att "jamma ut" gps och andra liknande system som behövs i ett skymningsläge men kapa elen stadigvarande måste man iallafall för att hålla vårat moderna samhälle nere. Jag tänker inte gå in på i detalj vad man ska göra då någon kanske får en idé att testa live vad som händer.
 
Enklast är ju att "jamma ut" gps och andra liknande system som behövs i ett skymningsläge men kapa elen stadigvarande måste man iallafall för att hålla vårat moderna samhälle nere. Jag tänker inte gå in på i detalj vad man ska göra då någon kanske får en idé att testa live vad som händer.
Du kan vara lugn för att det stadigvarande går att fucka upp det som styrs med datorer också.

Se bara vilken entusiastisk fantasi två icke av mig namngivna länders cyberkommando använde för att fucka upp Irans urananrikningsprogram:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stuxnet

Det här rörde sig om sabotage mot en anläggning som hade militärt skydd av datorer som inte på något sätt var anslutet mot Internet.
Våra anläggningar som servar oss med el, vatten och avlopp är kopplade mot Internet - samt är tillräckligt väl dokumenterade för allmänheten så att tekniker med onda avsikter ska finna fina angreppspunkter.

Tack Offentlighetsprincipen, för att du gjort allt så tillgängligt.
 
Japp visst är det fantastiskt vad nån fanatisk kan ställa till med men när jag skrev "stadigvarande" menade jag nåt som inte kan åtgärdas genom att byta grejer som finns i omlopp, jag menade sådant som inte ens finns på lager utan måste tillverkas först och det är ju svårt att smälta stål eller svetsa och bearbeta utan el.

En aspekt när du nu tog upp bla. vatten, fint med skitsjuka för hela Stockholm m.fl. storstäders befolkning samtidigt och gärna på en storhelg kompletterat med elbortfall, inte en utopi utan en högst reell fara. Scenariot av detta får den som läser detta räkna ut på egen hand, det är inget jag skulle vilja höra talas om iallafall.

Dom som sitter bakom sina datorer och läser detta och känner sig trygga och resonerar "men det kan väl inte hända här med alla säkerhetssystem" så, jodå, det kan det visst för värre saker har terrorrister ställt till med och dom finns mitt ibland oss.
 
Japp visst är det fantastiskt vad nån fanatisk kan ställa till med men när jag skrev "stadigvarande" menade jag nåt som inte kan åtgärdas genom att byta grejer som finns i omlopp, jag menade sådant som inte ens finns på lager utan måste tillverkas först och det är ju svårt att smälta stål eller svetsa och bearbeta utan el.

En aspekt när du nu tog upp bla. vatten, fint med skitsjuka för hela Stockholm m.fl. storstäders befolkning samtidigt och gärna på en storhelg kompletterat med elbortfall, inte en utopi utan en högst reell fara. Scenariot av detta får den som läser detta räkna ut på egen hand, det är inget jag skulle vilja höra talas om iallafall.

Dom som sitter bakom sina datorer och läser detta och känner sig trygga och resonerar "men det kan väl inte hända här med alla säkerhetssystem" så, jodå, det kan det visst för värre saker har terrorrister ställt till med och dom finns mitt ibland oss.
Dom där rödklädda guruföljare förorenade en stads vattentäkt i USA med magsjukebakterier, några dårar i Japan släppte ut saringas i tunnelbanan, finn säkert flera samtida exempel på sådant terroristbeteende.
 
Dom där rödklädda guruföljare förorenade en stads vattentäkt i USA med magsjukebakterier, några dårar i Japan släppte ut saringas i tunnelbanan, finn säkert flera samtida exempel på sådant terroristbeteende.
Jadå, det är inte precis okänt. Nu är ju alla vattentäkter larmade och skyddsobjekt men alla system har svagheter som kan utnyttjas och det är precis det som händer när nån vill nåt illa. Vi lever i en liten trygghetsbubbla men uppvaknandet blir desto värre när ingenting är förberett för "va-f*n-som-helst" och alla litar på att myndigheter och "Nån Annan" ska lösa problemen.
 
Det lär väl inte ha undgått någon att "kriget i Syrien" inte längre är Syriens krig, så att säga. Allt fler länder blandar sig i, allteftersom att det drabbar dem och det sprider sig allt längre bort från Syrien också i och med att allt fler lägger sig i...

Har vi ett tredje världskrig på gång? Och vad bör Sveriges roll i så fall vara, bör vi hålla oss undan och låta "de andra" sköta det hela och hoppas på det bästa, eller ska vi hjälpa till efter bästa förmåga?

Vi kan väl göra ett försök att inte få den här tråden att möta samma öde som Paris-tråden, det är ju högst aktuellt och framför allt tycker jag att det är ett otroligt viktigt ämne att prata om.

Det är väl knappast ett tredje världskrig på gång, eftersom alla stormakter är helt ointresserade av att delta i ett sådant.

Skulle det komma till en FN-insats, så kan man ju tänka sig att Sverige skulle ingå i en sån. Annars har jag svårt att se att vi skulle engagera oss militärt, tror det är väldigt svagt stöd för det.
 
Det är väl knappast ett tredje världskrig på gång, eftersom alla stormakter är helt ointresserade av att delta i ett sådant.

Skulle det komma till en FN-insats, så kan man ju tänka sig att Sverige skulle ingå i en sån. Annars har jag svårt att se att vi skulle engagera oss militärt, tror det är väldigt svagt stöd för det.
USA gör det, Ryssland gör det, Frankrike gör det Storbritannien gör det. Vadå? Har styrkor aktiva i Mellanöstern. Och du säger att tredje världskriget inte börjat?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 853
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 934
Senast: cili
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 420
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp