Från

Till

”Man bör” är klart bättre än ”det är visst en skyldighet”, även om ”jag tycker att man bör” inte hade skadat. Hur många statsvetare du än radar upp så finns det ingen skyldighet att rösta. Det är en rättighet. Rösträtten. När rösträtten uppfattas som en skyldighet kan det gå illa, som i Nordkorea. Där är folk så rädda för repressalier att valdeltagandet steg från 99,7 till 99,9% i senaste ”valet”.

Och nu är ju den här tråden ingen utsnitt ur en statsvetenskaplig diskussion, utan en konkret vädjan om hjälp från en konkret person att kunna fatta sitt röstningsbeslut.
”Man bör” och ”skyldighet” är samma sak, skulle jag säga. Och jag tänker att det är lika dumt att bortse från vad statsvetare säger om hur demokrati fungerar som att bortse från vad läkare säger om hur kroppen fungerar.

”Man bör” och ”skyldighet” är samma sak, skulle jag säga. Och jag tänker att det är lika dumt att bortse från vad statsvetare säger om hur demokrati fungerar som att bortse från vad läkare säger om hur kroppen fungerar.
Fast det handlar ju inte om det. @MarieJ är naturligtvis fullständigt fri att ta del av vad olika statsvetare säger - men som tur är även fri att INTE göra det. Vi behöver inte kvalificera oss särskilt högt för att få rösta i Sverige, det räcker att vi uppnått en viss ålder, är medborgare i EU osv. Men jag har inte mer än en kandidatexamen i statsvetenskap så jag har säkert missförstått alltihop.

"Man bör" och "skyldighet" är fortfarande vad du tycker om hur vi ska ställa oss till att rösta. Och jag tror fortfarande inte att TS var ute efter en diskussion om statsvetenskaplig teoribildning när hon startade tråden.

@MarieJ Här finns partiernas valmanifest och intervjuer med alla kandidater:

"Prognoserna om deltagandet i valet den 26 maj tyder redan nu på ett rekordstort engagemang från svenska väljare.
Årets val till Europaparlamentet, där 751 platser ska fyllas, betecknas också av många – inte minst av svenska EU-kandidater – som ett av de viktigaste på många år.
– Det är ganska uppenbart att mer står på spel den här gången eftersom det finns en ökad polarisering i Europa kring globalisering/internationalisering och öppenhet, kontra nationalism och isolationism. "

https://www.europaportalen.se/2019/05/eu-valet-har-borjat

Vad tror ni påverkar mest, det specifika parti man röstar på eller personen ?

Jag tror att det hänger ihop.

Jag röstar inte på en person som tillhör ett parti vars partiprogram jag inte håller med om, eftersom jag ju då inte håller med personen om hens samhällsideologi och de frågor som hen driver... Om du inte menar en politisk vilde som kör sin egen grej utan partikoppling.

Däremot kan jag föredra vissa personer inom partiet eftersom jag vet hur de arbetat tidigare, vilket kontaktnät de har, och liknande.

Jag kommer rösta enligt mitt egensnickade system.

På lokal /regional nivå i "vanliga valet" röstar jag på person före parti för på denna nivå är det som allra enklast för mig att vara nära politiken.

På nationell nivå röstar jag på parti men allt som oftast inte person om inte någon lokalt ställer upp som jag har någorlunda koll på.

I EU valet röstar jag ideologi och riktning för här har jag som svårast att bilda en uppfattning.

Detta leder till att jag oftast röstar på upp till 3 olika partier, men det ser inte jag som en konstighet eller ett problem! :)

Nu förstår jag inte riktigt?

Om en står i valet mellan två partier som liknar varandra, så är det bättre att rösta på det lilla så det kommer in, än att rösta på det större så det får fler mandat. Olika partier kan sitta i olika grupper i EU och driva ungefär samma politik.

Jag tänker främst på V och F!. Det ger mer för feminismen om både F! och V finns representerade i EU, jämfört med om bara V finns där.

Mer feminism behövs för att kämpa mot de bruna krafterna som rasar i Europa.

Puffar den här tråden och ställer en fråga - det känns som att det är så mycket mer kandidatfokuserat till det här valet än i riksdagsvalet. Är det det? "Behöver" jag välja en kandidat också eller "räcker" det med bara ett parti? Jag har koll på vilket parti jag ska rösta på men matchar oftast bäst med kandidater från mitt "vanliga" parti (dvs det jag röstat på i dom senaste riksdagsvalen). Ska jag rösta olika då?

Puffar den här tråden och ställer en fråga - det känns som att det är så mycket mer kandidatfokuserat till det här valet än i riksdagsvalet. Är det det? "Behöver" jag välja en kandidat också eller "räcker" det med bara ett parti? Jag har koll på vilket parti jag ska rösta på men matchar oftast bäst med kandidater från mitt "vanliga" parti (dvs det jag röstat på i dom senaste riksdagsvalen). Ska jag rösta olika då?
Välj parti först och främst; därefter om du vill så kan du även kryssa en kandidat i det partiet.

Själv så älskar jag att få gå och rösta. (Ej ironisk)
Och att på kvällen se på valvaka
Älskar't.
Så jag längtar tills imorgon :D
Jag har "egentligen inte tid", så för mig blir det en "måste göra" sak som stjäl lite sovmorgon som jag egentligen behöver :cautious: ska hinna jobba, rida, elitkampen, elitloppsförsök, elitloppet, middag och slänga mig på en buss till Umeå typ senast 18. Och ja, jag vet att man kan förtidsrösta. Har glömt. :p

Det räcker med ett parti. Eller en kandidat. Eller vad som helst som gör att en röst är bättre än att bara låta bli.

Jag kollade också på Naturskyddsföreningens sida som @MiniLi tipsar om. Eftersom jag tycker att klimatet och miljön bör prioriteras över allt annat så behövde jag inte göra några tester efter att ha läst det här:

"Miljöpartiet
Miljöpartiet är ett av de partier som under mandatperioden har visat störst engagemang för miljön av de svenska partierna. Deras fyra parlamentariker har lagt bra miljöröster i omkring 95 procent av de granskade omröstningarna. Linnea Engström och Jakop Dalunde har utmärkt sig som särskilt drivande i miljöfrågor, exempelvis i frågor om en mer hållbar fiskeripolitik och energi- och transportfrågor. De har båda fått betyget utmärkt."

Här är länken igen.
https://m.naturskyddsforeningen.se/euval2019/rapport-blaslampor-och-bromsklossar

Tyvärr är de emot kärnkraft pga ordvalet och har en något ambivalent inställning till EU - annars hade det kunnat varit min röst också. (Har varit det förut i riksdagsval)

Liknande trådar

IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på... 2 3
Svar
58
· Visningar
1 699
Senast: MJLee
·
Samhälle Jag har inte sett filmen Anora, som blev Oscarsgalans stora vinnare med 5 priser. Jag läste bara regissörens kommentar, om att han menar...
Svar
4
· Visningar
525
Senast: Otherside
·
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 345
Senast: Tantan
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 971
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka