Nu har jag förtidsröstat. Är som @sjoberga parti jag röstar på inte person. Känns bra eftersom det känns som något av ett ödesval pga högerextremistiska vindar som blåser. Både i Europa och i Sverige. Att man som barnmorska lagligt ska få vägra att utföra vissa arbetsuppgifter pga något vagt moral/etiskt/religiöst gör mig rasande. Att en representant för ett svenskt parti vägrat fördöma att en tioårig flicka som våldtogs av sin pappa skulle beviljas göra abort gör mig vansinnig.

Dessutom att några av de mest EU fientliga länderna är de som är netto mottagare och samtidigt inte gör något annat än klagar på EU gör mig också förbannad. Ja men lämna EU då, om det är så negativt och stäng alla gränser och fri rörlighet och frihandelszon. Avstå från alla EU bidrag. Påminner ibland om de amerikanska delstater som hatar de federala myndigheterna men när det behövs står de där med handen utsträckt och kräver bistånd.

Ja och naturligtvis miljö, att vissa partier inte ens tror på klimatförändringar eller anser att ekonomiskt välstånd och utveckling ska ske på miljöns bekostnad är för mig obegripligt.
 
Inte orkat sätta mig in i debatten (eller debatterna snarare) och allt vad gäller valet men tycker mitt parti tänker vettigt så ska rösta på dem imorgon.
Men en sak som slog mig är att har det inte varit ganska mycket pajkastning och bitvis sandlådenivå partierna emellan? Tänker bla på Fi:s Post mot KD:s Skyttedal. Jag vet inte det kanske var befogat men reagerade på sättet. Och ja många mer eller mindre huggande inte alls som ett vanligt val.
 
Ska hjälpa en person att rösta imorgon. Hen har slarvat bort röstkortet så hen vet inte vad hen har för vallokal. Hen sitter i rullstol och kan inte kuska runt och leta rätt vallokal. Vart kan man söka rätt på vilken vallokal som gäller? Antar att det måste gå att leta rätt på med personens adress? Försökt googla men hittar inte!
 
Ska hjälpa en person att rösta imorgon. Hen har slarvat bort röstkortet så hen vet inte vad hen har för vallokal. Hen sitter i rullstol och kan inte kuska runt och leta rätt vallokal. Vart kan man söka rätt på vilken vallokal som gäller? Antar att det måste gå att leta rätt på med personens adress? Försökt googla men hittar inte!
Kommer personen ihåg var hen röstade i höstas? Är väl ofta samma tänker jag.
 
... eller anser att ekonomiskt välstånd och utveckling ska ske på miljöns bekostnad är för mig obegripligt.
Det är väl något alla riksdagspartier är för? För något parti kan kanske retoriken låta annorlunda men det är en läpparnas bekännelse, det som har betydelse är reella beslut och där skiljer de sig inte från övriga partier.
 
Påverka som i mest effekt efter valet?

Parti.
Om det inte är någon med väldigt hög profil som driver opinion med sin egen person som front.

Makten aggregeras i partigrupper och oftast röstar personer som gruppen.
Partierna har inte egna grupper i EU - vi i C har en ledamot idag. Blir en väldigt liten grupp :D

Parlamentarikerna ingår i europeiska grupper och de tycker inte alltid som våra svenska partier.
Jag tror att det hänger väldigt mycket på person. Marit Paulsson är ett bra exempel. Hon gjorde mycket för djurskyddet trots att hon var ensam från sitt parti. Samma med Fredrick Federley från C. Han tillhör de flitigaste förslagsställarna och är en bra förhandlare. Kort och gott aktiv.

SD-ledamoten har tydligen skapat sig ett gott renommé eftersom han är kunnig i försvarsfrågor och iom det har fått förtroende.

I P1 just nu hävdar de att det är vettigt att rösta på en person man har förtronde för. Oavsett var på listan de står.
 
Marit Paulsson är ett bra exempel. Hon gjorde mycket för djurskyddet trots att hon var ensam från sitt parti. Samma med Fredrick Federley från C. Han tillhör de flitigaste förslagsställarna och är en bra förhandlare. Kort och gott aktiv.
Vad konkret gjorde hon? Och vad har Federley fått igenom i EU? Det enda jag kan komma på är att Sverige fått behålla sina restriktioner när det gäller antibiotikaanvändning och det beror på att resistensproblemet håller på att bli akut i stort sett över hela världen och att stora länder som Tyskland börjat inse det. Annars hade de rykt.
 
Har varit och röstat nu😃. Det jobbiga var att min gamla skola har byggts så mycket sedan jag gick där så fick fråga så jag hamnade i rätt vallokal 😆 (3 vallokaler på den skolan).
 
Jag måste bara fråga;
Det sägs ju att en kan rösta igen och att den sista rösten räknas. Men hur fungerar det praktiskt? Hur försvinner min förra röst? Är den registrerad? Alltså VAD jag röstade på? Är inte det åsiktsregistrering?
 
Jag måste bara fråga;
Det sägs ju att en kan rösta igen och att den sista rösten räknas. Men hur fungerar det praktiskt? Hur försvinner min förra röst? Är den registrerad? Alltså VAD jag röstade på? Är inte det åsiktsregistrering?
Den ligger i ett kuvert som hamnar hos samma röstmottagare som tar emot din röst idag. Röstar du idag så räknas inte förtidsrösten.
 
Jag måste bara fråga;
Det sägs ju att en kan rösta igen och att den sista rösten räknas. Men hur fungerar det praktiskt? Hur försvinner min förra röst? Är den registrerad? Alltså VAD jag röstade på? Är inte det åsiktsregistrering?
Den är registrerad eftersom du inte ska kunna rösta flera gånger. Efter kl 20 ikväll öppnas kuverten och rösterna räknas.
 
Jag måste bara fråga;
Det sägs ju att en kan rösta igen och att den sista rösten räknas. Men hur fungerar det praktiskt? Hur försvinner min förra röst? Är den registrerad? Alltså VAD jag röstade på? Är inte det åsiktsregistrering?
Din förtidsröst räknas bara om du inte röstat på valdagen. Efter valet kontrolleras om du röstat på valdagen också och i så fall kastas förtidsrösten (oöppnad) annars läggs den i valurnan med de andra rösterna.
 
Den här länken funkade inte för mig :confused: Min adress hittades inte :cautious:

Edit: Kom på att det gäller nog bara innerstaden och inte Stockholm län. Meh.

Precis tror den gäller Sthlm stad, inte län. Personen bor på Söder så hittade iaf hens adress där! :)
 
Jag blev ju sosse i SVTs valkompass. Började kallsvettas och hörde min granntants uppretade röst ringa i bakhuvudet ”Gudars skymning, säg inte att du gått och blivit SOCIALDEMOKRAT nu också!?”.
Sosse = hennes värsta skällsord :rofl:
Hursom, jag har röstat men inte på sossarna ;)
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 938
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 385
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 993
Senast: Niyama
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp