Eurovision Song Contest 2021 - Semifinal 1

Alla testas dels var 48:e timme för att få vara på området. Dels ingår Eurovision i ett forskningsprojekt så därför kan de ta in publik. Publiken ska vara testad innan (negativt såklart) och även testa sig efteråt och annat, vilket kommer ingå i studien.
Jag tror du missat poängen i det hela. Holland har varit mer eller mindre nersläckt sedan förra året och nu öppnar man upp Eurovision som om ingenting skett. Senast för två veckor sedan var fler än ett sjukhus i Rotterdam i code black..
 
Jag tror du missat poängen i det hela. Holland har varit mer eller mindre nersläckt sedan förra året och nu öppnar man upp Eurovision som om ingenting skett. Senast för två veckor sedan var fler än ett sjukhus i Rotterdam i code black..

Fast du missar att man inte öppnar det som om inget hänt.
 
Fast du missar att man inte öppnar det som om inget hänt.
Lite synd att high jacka tråden men berätta gärna vad jag missat gällande den holländska coronasituationen, fieldlab-experimenten och alla krögare och affärsinnehavare som precis om sjukhusens intensivvårdsavdelningar gått på knäna det senaste halvåret..
 
Lite synd att high jacka tråden men berätta gärna vad jag missat gällande den holländska coronasituationen, fieldlab-experimenten och alla krögare och affärsinnehavare som precis om sjukhusens intensivvårdsavdelningar gått på knäna det senaste halvåret..

Du missar att de inte bara har ESC som om allt var som vanligt. ESC ingår i ett försök. Det är därför de kan ha publik. Annars hade de fått ha det utan publik. Andra lösningar fanns t.ex. en helt digital ESC eller en helt utan publik. Australien har t.ex. inte åkt till Europa utan stannar hemma och de kommer ändå tävla. Delegationerna + journalister + alla andra som ska in i ESC-bubblan måste testa sig var 48h för att få komma in i bubblan. Antalet personer är reducerat. Delegationerna får övrig tid inte lämna sina hotell förutom för promenader utomhus. Jag tycker att det låter som att det genomförs på ett klokt sätt.

En person i den isländska delegationen har testats positivt så nu är både hela den isländska delegationen plus de andra nationerna som bor på samma hotell i karantän och får inte komma in i bubblan. De fick t.ex. inte vara med på röda mattan ceremonin som var igår. Backup-planer finns så att det ska gå att köra ESC även om nån skulle bli sjuk.

Nedeländernas corona-sitution är Nederländernas att hantera på det sätt de finner lämpligast och nu har de uppenbarligen bestämt att ESC ska gå att genomföra på just det här sättet. Annars fanns planer för en helt digital lösning men de har uppenbarligen ansett att detta sätt är lämpligt. Nederländks politik och sjukvård är rätt ointressant för mig. Det sköter de säkert bäst själva utan att vi lägger oss i.
 
Jag är så pepp på morgondagen! Eurovision-veckan är typ bästa veckan om året för mig :bump::banana::bump::banana:
Jag lägger upp listan utifrån vilka jag hoppas kommer att gå vidare, snarare än vilka som det tisslas och tasslas om.

Lithuania: The Roop – “Discoteque” - Tyckte mycket bättre om "On Fire" och höll The Roop högt inför förra året. I min värld är de självklart i final, men tror inte de går lika långt som de skulle gjort för ett år sedan.
Russia: Manizha – “Russian Woman” - Har inte fastnat för Russian Woman förrän häromdagen. Tror den går till final och kan placera sig högt. Manizha har karisma och jag gillar numret utifrån vad jag fått se från genrepen.
Sweden: Tusse – “Voices” - Gillade inte Voices till en början och det tog ett par lyssningar innan jag tyckte den var bra (och numera är den sönderlyssnad p.g.a. 6-årig dotter som tycker Tusse är bäst i världen!). Tycker Voices är så pass bra att den borde gå till final.
Australia: Montaigne – “Technicolour” - Älskade "Don't break me" förra året och hejade stenhårt på Montaigne! Första gångerna jag hörde Technicolour tyckte jag att det var en blek och tjatig kopia, men det vände och nu har jag spelat den massor. Heja Australien!
Ireland: Lesley Roy – “Maps” - Snäll, trallvänlig och okomplicerad låt som borde gå vidare till final.
Cyprus: Elena Tsagrinou – “El diablo” - Inte min favorit, men utifrån startfältet i övrigt borde den gå till final.
Israel: Eden Alene – “Set Me Free” - Samma som ovan.
Romania: Roxen – “Amnesia” - Amnesia har spelats i min hjärna flera dagar senaste veckan och tuggat om och om igen. Gillar låten och tycker bättre om denna än Roxens låt förra året. Utifrån vad jag sett på genrepen blir det nog ett intressant scennummer.
Ukraine: Go_A – “SHUM” - Tyckte Shum till en början var ett jävla oljud som jag led mig igenom.... men den har vuxit! Jag gillar musikvideon och ser fram emot att se dem på scenen. De sticker ut och jag tror Ukraina kommer att gå långt i år!
Malta: Destiny – “Je me casse” - Har inte förstått hypen kring Maltas bidrag och varför de varit segertippade, men senaste dagarna har även Je me casse vuxit för mig. Absolut en finalplats till Destiny!
 
Jag blir mer och mer osäker på om Tusse ens kommer komma till final. Jag har en dålig känsla inför kvällen. Han är underbar! Men rösten verkar inte hålla helt efter röstproblemen och låten är tyvärr för beige, för safe. Den kommer glömmas bort tror jag. Och missar han att sätta tonerna så kommer det kommas ihåg. ESC-publiken är inte förlåtande när det gäller sånt.

Jag vidhåller fortfarande att Eva och Ewa borde skickats till Rotterdam!

Sverige måste tänka om när det gäller vilka låtar vi skickar till ESC.
 
Jag blir mer och mer osäker på om Tusse ens kommer komma till final. Jag har en dålig känsla inför kvällen. Han är underbar! Men rösten verkar inte hålla helt efter röstproblemen och låten är tyvärr för beige, för safe. Den kommer glömmas bort tror jag. Och missar han att sätta tonerna så kommer det kommas ihåg. ESC-publiken är inte förlåtande när det gäller sånt.

Jag vidhåller fortfarande att Eva och Ewa borde skickats till Rotterdam!

Sverige måste tänka om när det gäller vilka låtar vi skickar till ESC.

Ja jag tänkte på detta senast igår efter att ha lyssnat igenom alla årets bidrag, att det ska bli spännande att se om vi kunde få lite mer variation i de (alltför) strömlinjeformade svenska bidragen efter Christer Björkman. Men i sista hand är det ju vi själva som är med och röstar fram den slutliga segraren. Jag hade också gärna sett Eva och Ewa, det hade varit mycket uppfriskande! Men jag tror också att Eric Saade hade haft bättre chanser än Tusse - dock hade ju inte den heller varit någon vinnarlåt, antagligen inte topp 5 heller.

Längtar hur som helst till ikväll! Mest för Ukrainas bidrag som jag tyckt mycket om hela tiden och förstås The Roop/Litauen. Men efter genomgången av hela startfältet har jag konstaterat att Ukraina är en av mina mesta favoriter i år, topp två för mig. Även om jag älskar videon, och de varken lär få in monsterfordonet eller en levande fågel på scen, så har jag goda förhoppningar från första glimten av repetitionerna att det blir ett riktigt bra scenframträdande. Andra repet hade de en holländsk stand-in som sångerska så svårare att bedöma, men cred åt en jäkla bra insats av henne också!
 
Varför det? De senaste åren har det ju gått jättebra om man ser till rena placeringar. På tio år har vi två segrar, två bronsplatser och tre femteplatser.

För att den största delen av Sveriges poäng de senaste åren kommit från jurygrupperna. Televoters ger Sverige mycket låga poäng och gillar inte alls det vi skickar.

Uppdatering:

Benjamin Ingrosso var 2:a om jurygrupperna hade fått bestämma (253p) men bara 23:a (21p) om tittarna fått bestämma. Samma mönster sågs även när John Lundvik kom 5:a (241 p från juryn och 93 p från tittarna). Robin Bengtsson var det likanande även om det inte var lika extremt (218 p från juryn och 126 p från tittarna).
 
Senast ändrad:
Jag blir mer och mer osäker på om Tusse ens kommer komma till final. Jag har en dålig känsla inför kvällen. Han är underbar! Men rösten verkar inte hålla helt efter röstproblemen och låten är tyvärr för beige, för safe. Den kommer glömmas bort tror jag. Och missar han att sätta tonerna så kommer det kommas ihåg. ESC-publiken är inte förlåtande när det gäller sånt.

Jag vidhåller fortfarande att Eva och Ewa borde skickats till Rotterdam!

Sverige måste tänka om när det gäller vilka låtar vi skickar till ESC.
Jo, det börjar bli lite enformigt med unga snygga pojkar. Jag gillar Tusse, jag gör verkligen det men Eva&Ewa hade varit så kul att skicka till ESC!
 
Jo, det börjar bli lite enformigt med unga snygga pojkar. Jag gillar Tusse, jag gör verkligen det men Eva&Ewa hade varit så kul att skicka till ESC!

Ja, vi måste skicka nåt annan än unga pojkar som sjunger välpolerad pop. Jag skulle vilja se ett metal/rock-band! Och inte mellofierad metal/rock utan äkta!

Men i år var Eva och Ewa definitivt mina favoriter! det hade varit såå roligt att se dem i Rotterdam! Jag tror att det hade blivit en bra placering.
 
Ja, vi måste skicka nåt annan än unga pojkar som sjunger välpolerad pop. Jag skulle vilja se ett metal/rock-band! Och inte mellofierad metal/rock utan äkta!

Men i år var Eva och Ewa definitivt mina favoriter! det hade varit såå roligt att se dem i Rotterdam! Jag tror att det hade blivit en bra placering.
Mamas vann ju förr året :D Men det känns som att det är killarna som dominerar absolut, men så länge de har starkare låtar säger jag ingenting. Jag röstar på låt/framträdande inte kön ;)
 
NU börjar det snart!! :banana: :banana: :banana:

Kommer in här lite då och då men har en facebooktråd att underhålls samtidigt :)

Så vad tror ni nu då? Kommer Tusse gå vidare? Vilka 10 blir det? Vad snacksar ni?

NU KÖÖÖÖÖR VIIIII!
 
NU börjar det snart!! :banana: :banana: :banana:

Kommer in här lite då och då men har en facebooktråd att underhålls samtidigt :)

Så vad tror ni nu då? Kommer Tusse gå vidare? Vilka 10 blir det? Vad snacksar ni?

NU KÖÖÖÖÖR VIIIII!
visst är det så att vi inte kan rösta i kväll?
 
Jag blir mer och mer osäker på om Tusse ens kommer komma till final. Jag har en dålig känsla inför kvällen. Han är underbar! Men rösten verkar inte hålla helt efter röstproblemen och låten är tyvärr för beige, för safe. Den kommer glömmas bort tror jag. Och missar han att sätta tonerna så kommer det kommas ihåg. ESC-publiken är inte förlåtande när det gäller sånt.

Jag vidhåller fortfarande att Eva och Ewa borde skickats till Rotterdam!

Sverige måste tänka om när det gäller vilka låtar vi skickar till ESC.
Fast jag gillar att man röstar efter vad man gillar mer än vad som skullle funka i ESC, för det vet msn aldrig!
Om man ser till ESC vinnarna så är det en salig blandning av smäktande ballader, tokiga kycklingljud och monster ;) så att försöka rösta fram en vinnare av ren taktik är svårt!
Vi röstar fram den vi gillar bäst sen får man se hur det går helt enkelt :D
 
TROR att dessa går vidare ikväll

Sverige
Ryssland
Malta
Litauen
Cypern
Ukraina
Rumänien
Azerbaijan
Kroatien
Irland

Med Norge och Israel som utmanare ;) sjukt svårtippat!
 

Liknande trådar

Kultur Nu är det snart dax! Semi 1 på tisdag och semi 2 på torsdag. Jag tänker att vi kan ta semifinalerna i en gemensam tråd och finalen i en...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
11 323
Senast: Rosett
·
Kultur Nu är det dags! Dagen vi väntat på! FINAL I EUROVISION SONG CONTEST! Sverige kom med, och i finalen väntar följande delatagare...
18 19 20
Svar
382
· Visningar
17 387
Senast: voltis
·
Kultur Dags för den officiella tråden för ESC SEMIFINAL 1! :banana::banana::banana: Sverige deltar i semi 2, och de redan klara finalisterna...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 376
Senast: Lingon
·
Kultur På lördag är det äntligen dags! Dagen vi väntat, nu faktiskt, i 2 år på! FINAL I ESC! :banana: :banana: :banana: Och wow vilken...
32 33 34
Svar
668
· Visningar
27 825
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Renovera badrum

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp