Bukefalos 28 år!

Eurovision Song Contest 2024

På ett rent själviskt plan så är det så sorgligt att min fina stad och Sveriges produktion av tävlingen överskuggas av allt detta drama. Jag minns hur euforisk jag var när det gavs besked att Malmö skulle vara värdstad för den roligaste veckan på året. Ju närmre vi kommit den hör veckan, desto mindre roligt har det känts. Finalen har inte ens startat, och Malmö 2024 är redan historiskt... men knappast på ett positivt vis.

Fina Malmö förtjänar bättre.
 
Spinner vidare med att jag tror att hela stämningen hade varit annorlunda om EBU inte markerat hårt mot tysta protester, som Erik Saades palestinasjal eller låtit "eldupphör" fått stå kvar på Bambi Thugs ansikte. Många hade nog sett sig mer sedda, och det i sin tur hade säkert minskat buandet Eden Golan fått utstå. För då hade det nog inte känts lika viktigt, om man fick visa mer "positiva" tysta ställningstaganden.
Jag tycker det är bra att de markerade hårt. För det kan bli hur stökigt som helst annars. Någon kanske vill hylla IS, Putin eller t.o.m. Israel.

Sen anser jag att Israel inte borde få delta.
 
Spinner vidare med att jag tror att hela stämningen hade varit annorlunda om EBU inte markerat hårt mot tysta protester, som Erik Saades palestinasjal eller låtit "eldupphör" fått stå kvar på Bambi Thugs ansikte. Många hade nog sett sig mer sedda, och det i sin tur hade säkert minskat buandet Eden Golan fått utstå. För då hade det nog inte känts lika viktigt, om man fick visa mer "positiva" tysta ställningstaganden.
Men var drar man gränsen?
 
Jag tycker det är bra att de markerade hårt. För det kan bli hur stökigt som helst annars. Någon kanske vill hylla IS, Putin eller t.o.m. Israel.

Sen anser jag att Israel inte borde få delta.
Håller med, offensivt krigförande länder borde aldrig få delta. Ett utfall eller hot mot kameraman är en piss i Nilen i jämförelse. Även om den också bör beivras. Och nu är det till och med en diskussion om begreppet folkmord. 1500 israeler drabbades i den hemska terrorattacken men nu räknar vi flera tiotusentals döda civila i Israels urskillningslösa krig i Gaza.

Nu har Eden Golan ändå valt att representera Israel internationellt och får helt enkelt stå ut med kritik för det valet.
 
Håller med, offensivt krigförande länder borde aldrig få delta. Ett utfall eller hot mot kameraman är en piss i Nilen i jämförelse. Även om den också bör beivras. Och nu är det till och med en diskussion om begreppet folkmord. 1500 israeler drabbades i den hemska terrorattacken men nu räknar vi flera tiotusentals döda civila i Israels urskillningslösa krig i Gaza.

Nu har Eden Golan ändå valt att representera Israel internationellt och får helt enkelt stå ut med kritik för det valet.
Håller helt med om ovan.
 
Håller med, offensivt krigförande länder borde aldrig få delta. Ett utfall eller hot mot kameraman är en piss i Nilen i jämförelse. Även om den också bör beivras. Och nu är det till och med en diskussion om begreppet folkmord. 1500 israeler drabbades i den hemska terrorattacken men nu räknar vi flera tiotusentals döda civila i Israels urskillningslösa krig i Gaza.

Nu har Eden Golan ändå valt att representera Israel internationellt och får helt enkelt stå ut med kritik för det valet.
Det hör väl till saken att Golan nämnt att hon ska joina IDF när Eurovision är klart. Så hon kommer liksom strida i konflikten snart.
 
Jag tycker det är bra att de markerade hårt. För det kan bli hur stökigt som helst annars. Någon kanske vill hylla IS, Putin eller t.o.m. Israel.

Sen anser jag att Israel inte borde få delta.
Iof, men tänker att en palestinasjal är så harmlöst att det känns lite löjligt att man drar en gräns redan där. Och att önska fred, frihet och eldupphör är något annat än att tex. skrika att ett annat land bör utrotas (som ett ganska extremt exempel på något som vore mycket stökigare).
 
Iof, men tänker att en palestinasjal är så harmlöst att det känns lite löjligt att man drar en gräns redan där. Och att önska fred, frihet och eldupphör är något annat än att tex. skrika att ett annat land bör utrotas (som ett ganska extremt exempel på något som vore mycket stökigare).
Ja det kanske är harmlöst för en del. Men det är onödigt elda på hatet mot judar. Malmö har redan stora problem med antisemitism, jag har några kollegor som mer eller mindre flytt från staden p.g a trakasserier och hot.
 
Ja jösses vad stormigt det blev kring årets final!

Jag tittar aldrig på några av programmen som leder fram till finalen, så för mig blir ikväll första gången jag hör de flesta bidragen. Min ukrainska kompis "tvingade" mig dock att se Ukrainas bidrag igår, det var riktigt bra tyckte jag! Så hittills hejar jag på Ukraina :D Sveriges har jag inte mycket för, tycker ärligt talat att det är väldigt slätstruket och tråkigt. Tjejen de sjunger om kanske är unforgettable, men låten är det definitivt inte ;)

Jag har bjudit hem ovan nämnda ukrainska kompis, en svensk kompis och en brittisk kompis som ska komma hit och se spektaklet med mig. Håller just på att snickra ihop ett Eurovision-bingo som vi tänkte ha som underhållning under programmets gång, det kan bli kul!
 
Ja jösses vad stormigt det blev kring årets final!

Jag tittar aldrig på några av programmen som leder fram till finalen, så för mig blir ikväll första gången jag hör de flesta bidragen. Min ukrainska kompis "tvingade" mig dock att se Ukrainas bidrag igår, det var riktigt bra tyckte jag! Så hittills hejar jag på Ukraina :D Sveriges har jag inte mycket för, tycker ärligt talat att det är väldigt slätstruket och tråkigt. Tjejen de sjunger om kanske är unforgettable, men låten är det definitivt inte ;)

Jag har bjudit hem ovan nämnda ukrainska kompis, en svensk kompis och en brittisk kompis som ska komma hit och se spektaklet med mig. Håller just på att snickra ihop ett Eurovision-bingo som vi tänkte ha som underhållning under programmets gång, det kan bli kul!
Jag tycker också att Sveriges bidrag är trist... 🤪
 
Nu vill jag också ha chips och cola fast jag inte ens kommer titta särskilt mycket ;) Det hörde till när jag var barn och vi samlades för att titta. Läsk, chips, ostbågar. Vilket vi inte fick äta så ofta och därför smakade det extra högtidligt.
 
Jag kommer skämmas öronen av mig om juryn ger bra poäng till Sverige. På resultattavlan förväntar jag mig att de landar på den högra sidan.

För att du inte gillar låten ? Så då måste ju självklart ALLA hata den ? Wow...
Själv tycker jag låten är riktigt bra och VAR BÄST att representera Sverige i enlighet med att den vann mello ...
 
Tyskland, Schweiz och Österrike kör tillsammans.
 

Bifogade filer

  • 20240511_203241.jpg
    20240511_203241.jpg
    282,9 KB · Visningar: 49
För att du inte gillar låten ? Så då måste ju självklart ALLA hata den ? Wow...
Själv tycker jag låten är riktigt bra och VAR BÄST att representera Sverige i enlighet med att den vann mello ...
Jag är inte särskilt förtjust i låten, nej, men jag kan inte se att jag har skrivit att alla måste hata den för det? :confused:

Däremot brukar juryn ge Sverige betydligt många fler poäng än vad tittarna gör, och det gör oss ganska opopulära bland ESC-fansen. Se typ Benjamin Ingrosso. Jag har inte heller sett något direkt kärlek till bidraget i de kretsar jag kikat runt i på nätet, så min bild är att de inte är så populära bland tittarna. Därför hoppas jag att juryrösterna kommer matcha tittarrösterna, och jag tror att detta kommer att resultera i en placering på den högra sidan av resultatlistan.

JAG tycker det är pinsamt när det är en jättestor diskrepans mellan jury och tittarröster. Får jag tycka det?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 367
Senast: Tonto
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 442
Senast: zassoo
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
15 393
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp