Få katten att vilja sova i sängen

Bukefalos 30 år!

anciplanki

Trådstartare
Har en kattunge på 4 månader och har försökt allt för att hon ska vilja sova i sängen hos mig. Men hon gör absolut inte det.
Eller ligga i knät, famnen. Är annars trygg, leker, gosar på sina villkor. Vad gör man?

Senast ändrad av en moderator:
Katter är väldigt egna varelser. Umgås med katten på sätt som ni båda tycker om istället för att försöka få den till att bara anpassa sig efter dig. Kanske kommer hon komma upp i sängen någon gång, eller så gör hon inte det. Men en katt är oavsett inget gosedjur, de är egna och man hanterar dem på deras vilkor :)

Har en kattunge på 4 månader och har försökt allt för att hon ska vilja sova i sängen hos mig. Men hon gör absolut inte det.
Eller ligga i knät, famnen. Är annars trygg, leker, gosar på sina villkor. Vad gör man?Visa bifogad fil 182362
Skulle nog säga att ignorera katten lite, gosa och umgås inte med den om inte den kommer till dig. Katter fungerar ju lite så att bryr man sig inte om dom så drar dom sig till en ofta.

Min mors katt har blivit mer kelen med åren. Tidigare lösstrykande stallkatt som blev infångad som 1-åring och då endast lät sig klappas i förbifarten. Bära och gosa fick man bara göra inne på toaletten mellan klockan 2 och 5 på morgonen :confused:

Idag är kissen närmare fyra och har successivt förstått att det är trevligt med gos även andra tider på dygnet och i andra miljöer. Kan nu lägga sig i knät när man ligger i soffan och sover gärna någon timma eller två i sängen.

Men det är alltid, alltid, alltid på hans villkor. Han accepterar att bli buren korta stunder numera men det är på nåder och akta den som försöker hålla kvar honom när han vill ner.

Min mors katt har blivit mer kelen med åren. Tidigare lösstrykande stallkatt som blev infångad som 1-åring och då endast lät sig klappas i förbifarten. Bära och gosa fick man bara göra inne på toaletten mellan klockan 2 och 5 på morgonen :confused:

Idag är kissen närmare fyra och har successivt förstått att det är trevligt med gos även andra tider på dygnet och i andra miljöer. Kan nu lägga sig i knät när man ligger i soffan och sover gärna någon timma eller två i sängen.

Men det är alltid, alltid, alltid på hans villkor. Han accepterar att bli buren korta stunder numera men det är på nåder och akta den som försöker hålla kvar honom när han vill ner.
Har haft henne sedan hon var 12 veckor. Och är med henne hela tiden då jag är långtidssjukskriven. Numera ensam och barnen är vuxna. Så jag behövde verkligen närheten. Blev tvungen att sälja min älskade häst också. Som det är nu går hon hellre och lägger sig i handfatet än hos mig.

Har haft henne sedan hon var 12 veckor. Och är med henne hela tiden då jag är långtidssjukskriven. Numera ensam och barnen är vuxna. Så jag behövde verkligen närheten. Blev tvungen att sälja min älskade häst också. Som det är nu går hon hellre och lägger sig i handfatet än hos mig.

Tyvärr är det ju så att om man vill ha en gospropp så antingen köper man en ras man vet är gosig, a la burma, korat och liknande. Eller så en vuxen katt. Både Nikita och Megara var vuxna omplaceringar från samma katteri och jag visste att de uppfyllde min 'kravprofil'

Men min systers katt som kom till henne från Kattstallet från ett missbrukarhem som slängde ut katterna när de vräktes. Han var ganska avmätt de första året. Numera är han det gosigaste som finns och vandrar från knä till knä och sover i min systers säng - lite sur när hon får besök som också ska trängas i samma säng.

Ps. Tillägg till texten ovan..

Fick nyligen ta bort min katt 4 år, som var sjuk. Och sälja min älskade häst p.g.a ekonomi då jag är långtidssjukskriven. Min mamma som jag umgicks med varje dag gick bort efter 18 dagar på sjukhus. Barnen är vuxna och jag bor ensam. Min bror tyckte jag behövde något och tyckte förstås hund. Men vågade inte ge mig in på det med mitt mående. Och hade lovat mig själv ”ingen mer katt”. Har haft en underbar Perser tidigare i 18 år, när vi var familj. Fick nu oväntad semesterersättning och väljer då, en dyr får jag säga 8700 kr långhår blandras som jag tycker om. Ragdoll/Chinchilla Perser/Korthårig Brittisk.Hade först tänkt välja systern..så då kan det väl gå så 🙄
Jag behöver verkligen sällskapet och ville ha närheten. Därför jag skaffade katt. Det är..förhoppningsvis ett långt åtagande men också dyrt.
Har gjort plats genom att ta bort kuddar jag har i sängen. Lagt favoritfilt och kudde hon gillar. Och gett godis vid sänggående, då kommer hon. Men går direkt. Det är såklart inte roligt eller det jag tänkt alls. Så väldigt ledsen. Ger mycket kärlek och lek på hennes villkor. Är ju också hemma med henne i princip hela tiden.

Jag var också desperat efter en väldigt taktil individ efter att jag förlorade min första hund, och jag har mycket riktigt en kardborrekatt. En oriental. Helst ska vi sitta ihop eller leka tillsammans typ tjugo timmar om dygnet (de andra fyra vill han sova i sitt träd och då ska matte lämpligtvis vara på jobbet, alternativt utomhus men bara om det regnar för annars vill han vara med då också.), men han kräver ju också mycket underhållning.
Det är väl det som är skillnaden mellan de mer aktiva men närhetstörstande raserna och de som förespråkas som gosiga mest för att de är lugna och ligger stilla mer ofta.
Jag tror det kommer att lösa sig för er, annars finns ju alltid alternativet att skaffa en katt till? :angel:

Jag har en katt som nu är fem år, har haft henne sen hon var 12 veckor. En smart och aktiv individ som är väldigt mycket "sin egen". Har aldrig legat i knät på någon, är ingen älskare av kroppskontakt överhuvudtaget. Men hon är social på sitt vis - älskar att leka "tittut"/kurragömma, svarar när man ropar på henne och hon ropar på mig om hon vill något. Hon har bland annat tränat mig till att katterna (jag har ytterligare en) ska ha Dreamies innan vi går och lägger oss :D

Den här katten sover numera i min säng - men absolut helt utan kroppskontakt! Hon har en plats bredvid min huvudkudde som är hennes och där ligger hon någon stund varje natt, men sällan hela natten. Börjar jag klappa för mycket eller blir påträngande på annat sätt så går hon. Jag har helt fått anpassa mig efter hur HON vill vara social - inte tvinga henne till något baserat på mina behov - och jag har lärt mig att uppskatta hennes sätt att visa sig social och hennes sätt att visa att hon tycker om mig. Hon väljer ju att vara med mig även utan att vara fysiskt "på" eller särskilt gosig. Hon kan sitta och titta på mig på avstånd och långsamt blinka med ögonen - det är så långt hon går i att visa kärlek! (om jag inte har räkor, förstås, då är hon extremt PÅ :laugh:)

Så mitt tips till dig @anciplanki är att lära dig hur din katt fungerar och anpassa dig efter det!

Jag var också desperat efter en väldigt taktil individ efter att jag förlorade min första hund, och jag har mycket riktigt en kardborrekatt. En oriental. Helst ska vi sitta ihop eller leka tillsammans typ tjugo timmar om dygnet (de andra fyra vill han sova i sitt träd och då ska matte lämpligtvis vara på jobbet, alternativt utomhus men bara om det regnar för annars vill han vara med då också.), men han kräver ju också mycket underhållning.
Det är väl det som är skillnaden mellan de mer aktiva men närhetstörstande raserna och de som förespråkas som gosiga mest för att de är lugna och ligger stilla mer ofta.
Jag tror det kommer att lösa sig för er, annars finns ju alltid alternativet att skaffa en katt till? :angel:
Ja, jag är väldigt ledsen! Ville ju ha en långhår också, så.. 🤷🏻‍♀️En till katt i en 1:a hmm..jag har nu definitivt inte råd med en till heller efter att ha lagt ut 8700 på henne..och man måste vara säker på att dom kommer överens också. Eller inte kommer över för bra, så att jag blir bihanget. Lugn är hon inte, lekfull och på upptäcktsfärd hela tiden och vill att jag ska underhålla. När hon inte sover, helst då i handfatet..inte hos mig i soffan eller så. På natten ser jag inte skymten av henne eller hör..än så länge. Jag är ju som sagt här på plats nästan hela tiden, så hade funnits all tid i världen tillsammans. Så hade jag det inte förut, då fanns inte tiden. Så det här trodde jag verkligen inte. Hon är ju så gullig och söt också så man vill ju gosa.
Även om systern jag valde bort visade sig..när jag såg henne igen..bli en drömkatt för mig. Var väldigt svårt att avgöra när dom var runt 9 veckor när jag såg dom först. Tingade systern först..men ändrade mig, bl. annat efter att ha pratat med uppfödaren. Så det var väl tyvärr ett misstag.

Jag har en katt som nu är fem år, har haft henne sen hon var 12 veckor. En smart och aktiv individ som är väldigt mycket "sin egen". Har aldrig legat i knät på någon, är ingen älskare av kroppskontakt överhuvudtaget. Men hon är social på sitt vis - älskar att leka "tittut"/kurragömma, svarar när man ropar på henne och hon ropar på mig om hon vill något. Hon har bland annat tränat mig till att katterna (jag har ytterligare en) ska ha Dreamies innan vi går och lägger oss :D

Den här katten sover numera i min säng - men absolut helt utan kroppskontakt! Hon har en plats bredvid min huvudkudde som är hennes och där ligger hon någon stund varje natt, men sällan hela natten. Börjar jag klappa för mycket eller blir påträngande på annat sätt så går hon. Jag har helt fått anpassa mig efter hur HON vill vara social - inte tvinga henne till något baserat på mina behov - och jag har lärt mig att uppskatta hennes sätt att visa sig social och hennes sätt att visa att hon tycker om mig. Hon väljer ju att vara med mig även utan att vara fysiskt "på" eller särskilt gosig. Hon kan sitta och titta på mig på avstånd och långsamt blinka med ögonen - det är så långt hon går i att visa kärlek! (om jag inte har räkor, förstås, då är hon extremt PÅ :laugh:)

Så mitt tips till dig @anciplanki är att lära dig hur din katt fungerar och anpassa dig efter det!
Förstår absolut och du har helt rätt! Tyvärr så kan inte jag känna att det räcker för mig. Inte därför jag skaffade katt och så dyr för mig i min situation. Jag behövde närheten. Det kostar också att ha katt för att inte tala om eventuella veterinär kostnader. Som sterilisering nu snart. Betalar av på förra katten fortfarande, som jag fick ta bort. Och hade då dyr försäkring. Hade lovat mig själv ”ingen ny” men ”du behöver något” enligt familj. Jo visst..det blev ju bra.

Förstår absolut och du har helt rätt! Tyvärr så kan inte jag känna att det räcker för mig. Inte därför jag skaffade katt och så dyr för mig i min situation. Jag behövde närheten. Det kostar också att ha katt för att inte tala om eventuella veterinär kostnader. Som sterilisering nu snart. Betalar av på förra katten fortfarande, som jag fick ta bort. Och hade då dyr försäkring. Hade lovat mig själv ”ingen ny” men ”du behöver något” enligt familj. Jo visst..det blev ju bra 🙄

Är den godisglad så kan man alltid muta lite. Men ja, en katt är en katt, och särskilt en kattunge spritter det i benen på. Så om den kommer så är det bara kortare stunder.
Godisglad är hon definitivt! Aldrig känt till eller haft förut med någon katt. Fått se på nätet att det finns och från uppfödaren..tuggpinnar och flytande. Provat muta, hon kommer som ett skott i säng på kvällen eller i soffan om jag är där…som du säger…3 minuter 😏 Nej, så tråkigt!

Skulle säga att vänta ut och bara ge kärlek på kattens villkor som du verkar göra :) Hon vill kanske gosa mer när hon blivit lite äldre. Eller så vill hon inte det och då är det bara att acceptera det.

Sparky blev inte en gosekatt förrän när hon var kanske 2, och då successivt och lite försiktigt. Hon ville inte gosa, klappas eller annat. Hon ville leka och vara med hela tiden dock. Jag lät henne hållas lite tills jag insåg att det kunde bli problem fram i tiden, och framförallt med kloklippning osv så jag tränade på att hantera henne. Jag ville gärna ha en katt som ville gosa, men katten innan var lika o-gosig så jag accepterade ganska snabbt att vill hon inte så vill hon inte. Däremot behövde jag att hon lät sig hanteras i alla fall😅

Nu är hon 8 och tjatar om att vi ska gå och lägga oss kl 21:00, och så snart jag lägger mig i sängen kommer hon som ett spjut och ska ligga tätt intill. Sen sover vi så till morgonen, inte superofta hon lämnar mig och sängen. Knäkatt är hon dock fortfarande inte och gillar inte att bli buren eller så.

Tyvärr är det ju så att om man vill ha en gospropp så antingen köper man en ras man vet är gosig, a la burma, korat och liknande. Eller så en vuxen katt. Både Nikita och Megara var vuxna omplaceringar från samma katteri och jag visste att de uppfyllde min 'kravprofil'

Men min systers katt som kom till henne från Kattstallet från ett missbrukarhem som slängde ut katterna när de vräktes. Han var ganska avmätt de första året. Numera är han det gosigaste som finns och vandrar från knä till knä och sover i min systers säng - lite sur när hon får besök som också ska trängas i samma säng.
Tyvärr uppfattat att denna blandning av raser skulle vara gospropp, från vad jag sett, hört och läst. Haft 2 Perser tidigare..första helt underbar katt, för då familjen, i 18 år. Jag blev ensam, barnen vuxna. Skaffade Perser som var klistrad, som bebis, men ändrade sig helt som vuxen helt. Trodde det berodde på att jag var borta för mycket tyvärr.

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Snälla ge solskenshistorier på främmande föremål i magen!!
  • Katten deppar
  • Katt som bråkar med den andra katten

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka