Jag har en katt som nu är fem år, har haft henne sen hon var 12 veckor. En smart och aktiv individ som är väldigt mycket "sin egen". Har aldrig legat i knät på någon, är ingen älskare av kroppskontakt överhuvudtaget. Men hon är social på sitt vis - älskar att leka "tittut"/kurragömma, svarar när man ropar på henne och hon ropar på mig om hon vill något. Hon har bland annat tränat mig till att katterna (jag har ytterligare en) ska ha Dreamies innan vi går och lägger oss
Den här katten sover numera i min säng - men absolut helt utan kroppskontakt! Hon har en plats bredvid min huvudkudde som är hennes och där ligger hon någon stund varje natt, men sällan hela natten. Börjar jag klappa för mycket eller blir påträngande på annat sätt så går hon. Jag har helt fått anpassa mig efter hur HON vill vara social - inte tvinga henne till något baserat på mina behov - och jag har lärt mig att uppskatta hennes sätt att visa sig social och hennes sätt att visa att hon tycker om mig. Hon väljer ju att vara med mig även utan att vara fysiskt "på" eller särskilt gosig. Hon kan sitta och titta på mig på avstånd och långsamt blinka med ögonen - det är så långt hon går i att visa kärlek! (om jag inte har räkor, förstås, då är hon extremt PÅ

)
Så mitt tips till dig
@anciplanki är att lära dig hur din katt fungerar och anpassa dig efter det!