anciplanki
Trådstartare
Jo det har jag! Och visst jag förstår..lät väl fel när jag själv gick igång på det och skrev tillbaka. Läs igenom kommentarerna.Du har väl inte fått en enda påhopp?
Du har beskrivit en situation du önskar vara annorlunda. Folk har svarat att det inte finns så mycket att göra pga katt är katt och om man har viktiga önskemål är en äldre katt oftare säkrare val eftersom man vet personligheten bättre - och att man faktiskt kan byta katt om det skulle göra alla iblandade gladare.
Ingen har varit otrevlig mot dig utan sakligt uttryckt åsikter och tankar kring situationen så som du beskrivit den. Att det inte finns ett facit på hur man gör eller om det ens är möjligt att få vad du önskar av just denna individ är ju liksom vad det är, inget vet.
”Man blir SÅ ledsen för katten” ”Och inte kattens fel att jag betalat dyrt och har veterinär räkningar” ”Och man ska inte förvänta sig någonting och inte vara needy”
Man ska bara ha katten och inte ha några önskningar eller förväntningar överhuvudtaget ungefär.
Och visst det är väl sant och det jag skrev lät väl fel för jag blev triggad.
Hon är jättego och gullig som det är nu och jag älskar henne..hon kommer, följer efter och gosar på sitt sätt.
Men man har rätt att önska då det bara är vi två här..och undra om någonting kan locka eller uppmuntra närkontakt mer. Då hon helst går och lägger sig någon helt annanstans hela tiden. Om det inte är lek, eller jag gör något intressant.
Vilket hon ju naturligtvis får.
Förutom dom tips då som jag läst, med filt, kudde, godis hon gillar, lukt ex.
Har också läst på Reddit om ett par som hade en väldigt gosig katt på 9 månader som brukade komma ligga och kela och sova i sängen.
Nu efter sterilisering skrev dom att hon var helt som förbytt , hysterisk på nätterna och jagade runt. Dom fick inte sova alls. Och dom funderade på omplacering i värsta fall och ville ha tips.
Fick såklart genast påhopp i inläggen.
Jag hade efter min underbara Perser på 18 år gick bort en Helig Birma som hoppade på mig, och högg och bet hela tiden i flera år. Ibland blir saker ohållbara.
Så är det inte nu, hon jag har är snäll..som det är nu i alla fall. Liten än..
Nej, vill inte lämna bort..så gör man ju inte heller. Då får det som sagt vara andra orsaker. Men ja, hade en preferens och önskemål som typ och utseende, när jag sökte på Blocket och var där flera gånger. Tingade systern men bestämde mig sedan för henne jag nu har. Så gjort är gjort och går inte byta, då skulle jag behöva sälja. Och inte aktuellt för sådana här orsaker heller. Och kärlek får hon hela tiden.
Byta hem nu vore enbart stressande.
Men ja, tycker fortfarande att det är ett långvarigt åtagande, med allt vad det kan innebära. Min förra hade cystor i njurarna vid 7 månader ålder, när vi åkte in till veterinär.
Och han var som sagt väldigt tillgiven som bebis..men som vuxen gick han typ och lade sig i köket och jag var i vardagsrummet. Bor ändå i en 1:a. Trodde det berodde på att jag då var borta en del tyvärr.
Hade hoppats på att så inte blir fallet nu..vara på olika ställen typ, fast man är i samma lilla lägenhet känns självförklarligt ganska tråkigt..och onödigt tänker jag.
Men inte där än..kände bara redan av tecken på det, när hon nästan inte kommer på eller ens bredvid i soffa eller säng. Vilket väl brukar vara vanligt att dom ändå vill som små..vad jag upplevt.
Fick också tips om att ha värmefilt/flaska, för katter gillar värme..men det kan ju inte heller vara aktuellt om hon ändå föredrar kallt handfat.
Har som sagt haft häst i många år, hon var mitt allt och kunde inte behålla henne p.g.a ekonomin nu och sjukdom.
Men alla i stallet hade ju häst för att dom har roligt med just sin häst.