Få katten att vilja sova i sängen

Bukefalos 30 år!

Ajdå, 😆 ha det är aldrig bra 🙄
Ja, önskan skulle det nog alltid finnas. 2 blir kostsamt då så mycket pengar gick nu, och har nog inte nog med plats för det i min 1:a.
Förutsätter också att man hittar katt hon kommer överens med, så man inte får riktiga problem.
Eller för bra..för då lär dom bara prioritera varandra.

Det skulle innebära att ni aldrig kommer att klicka. Att gå runt och önska att ens kompis egentligen skulle vara något hon inte är känns inte helt shysst mot endera parten.
Pengar kan jag inte säga något om, det är ju en oändligt varierande fråga... men man får absolut plats med två katter i en etta och många, många katthushåll är flerkatthushåll. Vid omplacering kan du dessutom försäkra dig om att katten du skaffar är en som går väl ihop med andra katter.
Mja, hela idén vore väl i så fall att skaffa en kontaksökande och kelen katt?

Men det är en katt, det betyder inte att alla ragdolls är sådana. Plus att det bara är en ögonblicksbild av en katt som sover på en människa. Betyder inte att den alltid eller ofta vill göra det. Jag la ju upp bilder på mina två, Nikita som verkligen var en äkta klisterkatt och Megara som är otroligt gosig och vill sova på mig men är en helt annan katt. Nikita kunde jag göra vad jag ville med. Megara måste allt alltid ske på hennes villkor. Jag kan klappa, hon går sin väg med förnärmad svans för att sedan komma direkt tillbaka, stånga och kurra och trampa. Eftertryck, det är jag som bestämmer 😼

Varken du eller katten kommer bli lyckliga och ni ska bo ihop i förhoppningsvis 15-18 år. Det är inget nederlag att omplacera, tvärtom, det är att visa hänsyn och att man älskar sin katt att man ser till att den hamnar på rätt plats i livet. Jag vet att du vill ha en unge, men jag förespråkar fortfarande en vuxen med 'färdig' personlighet. Även om jag inte är kunnig som @Sassy så vet jag om flera omplaceringar som alla varit lyckade. Megara tex kom från en omplacering som uppfödaren gjort men där hen kände att det inte var rätt och mycket riktigt uppfödaren ringde mig ca en månad efter och frågade om jag ville ta över Megara eftersom det inte fungerat hos den första ägaren. Inge konstigt iom att hon var en äldre dam som ville ha en mer stillsam och gosig katt, lite som du. Megara kräver mycket och hon är mycket katt och inte för alla. Men jag älskade henne från första stund.

Det tog ett tag innan vi klickade och liksom du var jag lite besviken först att hon inte var superklistrig. Men vi tog det i hennes tempo och mycket snart var hon den lilla gosiga bitchen till katt som jag älskar. Trots att hon tuggar på kablar, möbler och ffa mig. Måste drogas med bonqat för att klippa klor och det krävs krage och två personer för att vaccinera henne. Jag får aldrig hålla henne, då blir hon vansinnig, men hon sover hos mig, under täcket varje natt, rullar ihop sig i knävecket när jag läser på soffan. Hoppar upp i knät ibland.
Tack! Den här uppfödaren har haft två kullar med sina samna honor/hane, privat. Ingen uppfödare i den bemärkelsen. Så tror inte han känner någon eller har kontakter så..
Eftersom jag haft otur med Birman och för många, många år sedan hade 3 katter då jag träffade min dåvarande man, tyvärr 😏 starkt ogillande av katter, skulle omplacera en Skogskatt som blev skräckslagen hos nya ägaren.
Så nu känns det verkligen inte bra att omplacera och så familjs tyckande på det också då..

Det är min känsla av de där lurviga, rätt beskedliga och lugna raserna generellt. Det går bra att lyfta upp och kånka runt på dem en stund men annars chillar de mest i fönstret eller på bordet eller något.
Orientalerna, abyssarna och liknande går typ inte kånka runt på alls men man får inte vara ifred heller. :D
Mitt misstag då..gillar bara långhåriga lurviga. Systern till min blev drömmen.
Men..ex.https://www.facebook.com/share/r/1BCt7vwEwf/?mibextid=wwXIfr

Mitt misstag då..gillar bara långhåriga lurviga. Systern till min blev drömmen.
Men..ex.https://www.facebook.com/share/r/1BCt7vwEwf/?mibextid=wwXIfr
Jag förstår inte vitsen med att du delar en massa länkar till reels och bilder? Dels är det ju ögonblick i livet och vi har ingen aning om hur de här katterna och människorna lever tillsammans resten av tiden, sedan är det ju inte någon av de där katterna du har. Du har en annan katt. En egen individ som kanske kommer att lugna sig och bli mer taktil när hon blir äldre, kanske inte.

Jag förstår inte hur du hakat upp dig på drömscenariot. Det är rätt verkligetsfrånvänt att sitta och googla en massa bilder och filmer från sociala media och tro att det är verkliga livet oavsett om det gäller djur, barn, bilar eller semestrar. Du har ju haft katt förut och vet att de inte kommer skräddarsydda, så varför kan du inte acceptera att den här också har en egen personlighet?

Om du inte litar på din egen förmåga att omplacera katten i rätt hem så låt uppfödaren hjälpa dig att omplacera den då den uppenbarligen har har erfarenhet av sälja i och med att den har haft flera kullar.

En omplacering är inget dåligt i en sån här sits utan något bra både för dig och katten och du kan ge en katt som behöver ett nytt hem i stället. En katt som vill vara nära och har ett stort behov av det.

Man ska inte tro på ögonblicksbilder alls. Jag har några jättefina ögonblicksbilder på min gamla katt, hon som inte är så fysiskt social utan social på avstånd mer. Ser man dom kan man tro att hon är en riktigt plåsterkatt men det är hon verkligen inte. Du hade trott att hon var jättesocial med tanke på bilderna men det är inget annat än ögonblicksbilder. Dvs dom visar ingenting om hur hon egentligen är som katt och hennes personlighet.
För att kontra så är min andra katt som verkligen är en plåsterkatt knappt med på en enda bild med mig utan bara ensam på bilder för hon ligger alltid på mig i en dålig vinkel och jag får aldrig till några bra foton. Där kan man på bild tro att hon är den som inte är fysiskt social men det är raka motsatsen. Förstår du hur jag menar?

Det som gör är att man blir frustrerad och defensiv här är att det mest hela tiden, om och om igen skrivs att jag ska omplacera, att det är mitt fel, att jag orsakar, jag är konstig och ”needy”. ”Och vad förväntar jag mig” ungefär. Jättekonstigt. Ja, vad tänker man och önskar sig när man köper kattunge liksom.

Då svarar jag ju på det..och det hela fortsätter bara. För jag försöker förklara.

Jag har ju haft katt tidigare, och jag fick inte alls dom tankarna eller känslan då. Båda Perserkatterna var tillgivna direkt. Och snälla mot barnen.Hona/hane.
Hanens förändring trodde jag som sagt berodde på att jag var borta mycket. Och han var ju dessutom sjuk redan 7 månader.
Birman som bet och flög på kan jag ärligt säga att jag hade i 2 år. Omplacerade och dagen efter var hon på annons, för hon fräste och bet mot dom.

Jag bad om tips och råd om något kan uppmuntra, inget annat. Jag har och sagt upprepade gånger att jag tycker mycket om henne. Omplacera 5 månaders skulle ge mig dåligt samvete och det skulle jag få av min omgivning och familj också.

Och vad skulle man ange för orsak..går ju inte.
Jag tror med 90% säkerhet att folk önskar en tillgiven kattunge när man köper en.
Även dom som letar omplaceringar vill ha det, annars blir det svårt. Det är en självklarhet.

Har hört och läst om katter som blir omplacerade, gömmer sig och blir otrygga, får stressbeteenden. Och blir omplacerade igen. Det är en ny miljö på nytt och lär knappast främja henne. Ingen säkerhet att det blir bra alls.

Jag VET att här blir hon väl omhändertagen hela tiden, har varit ute med henne också. Sköter päls, mat-hygien av skålar och kattlåda. Leker, aktiverar. Borstar, även tänder.
Ger smek på hennes villkor där hon verkar tycka om.
Hon får komma och gå som hon vill. Vad mer kan jag göra.
Men naturligtvis blir det ju en effekt på mig också utefter hennes beteende, när jag märker..jag tränger mig självklart inte på. Det blir en naturlig respons. Det vore väldigt konstigt snarare om det inte blev det. Det är inte så att bara jag orsakar, det är hennes personlighet som är så, enligt mig. Som har varit här med henne hela tiden.
Sedan..javisst, då är det så.

Vi är olika. Skulle jag skaffa katt igen vill jag ha en självständig sådan. Jag gillar inte klängiga individer, men skulle i teorin gilla att ha en katt som har sina egna hobbys. Min hund är världens raraste, han ligger gärna bredvid mig i soffan i timtal, börjar man klappa för mycket går han rätt snabbt. Älskar att vara med men inte på.

Jag förstår inte vitsen med att du delar en massa länkar till reels och bilder? Dels är det ju ögonblick i livet och vi har ingen aning om hur de här katterna och människorna lever tillsammans resten av tiden, sedan är det ju inte någon av de där katterna du har. Du har en annan katt. En egen individ som kanske kommer att lugna sig och bli mer taktil när hon blir äldre, kanske inte.

Jag förstår inte hur du hakat upp dig på drömscenariot. Det är rätt verkligetsfrånvänt att sitta och googla en massa bilder och filmer från sociala media och tro att det är verkliga livet oavsett om det gäller djur, barn, bilar eller semestrar. Du har ju haft katt förut och vet att de inte kommer skräddarsydda, så varför kan du inte acceptera att den här också har en egen personlighet?
Åh, suck…ja, då är jag världsfrånvänd och sitter och googlar. Följer sidor och det dyker upp i flödet.
Då kan tycka det är kul att se. Dömande igen.
I det här fallet var det för att man säger att lugna långhåriga raser inte är så tillgivna på det sättet.
Och det här är en sådan katt..bara för att visa.

Tänker inte på något drömscenario bara vad jag har tyckt är brukligt hos katter jag haft.
Att katten ska ha NÅGOT intresse av mig i alla fall och närhet på något sätt..även om 5 min.
Det väntade jag nog mig.

Om du inte litar på din egen förmåga att omplacera katten i rätt hem så låt uppfödaren hjälpa dig att omplacera den då den uppenbarligen har har erfarenhet av sälja i och med att den har haft flera kullar.

En omplacering är inget dåligt i en sån här sits utan något bra både för dig och katten och du kan ge en katt som behöver ett nytt hem i stället. En katt som vill vara nära och har ett stort behov av det.

Man ska inte tro på ögonblicksbilder alls. Jag har några jättefina ögonblicksbilder på min gamla katt, hon som inte är så fysiskt social utan social på avstånd mer. Ser man dom kan man tro att hon är en riktigt plåsterkatt men det är hon verkligen inte. Du hade trott att hon var jättesocial med tanke på bilderna men det är inget annat än ögonblicksbilder. Dvs dom visar ingenting om hur hon egentligen är som katt och hennes personlighet.
För att kontra så är min andra katt som verkligen är en plåsterkatt knappt med på en enda bild med mig utan bara ensam på bilder för hon ligger alltid på mig i en dålig vinkel och jag får aldrig till några bra foton. Där kan man på bild tro att hon är den som inte är fysiskt social men det är raka motsatsen. Förstår du hur jag menar?
Sant! Jadå absolut, förstår! Bara lagt upp för att visa..bilder som dykt upp.
Generellt är det videos som dyker upp i flödet mer. Då jag följer vissa sidor. Och dom har jag också lagt upp här för att visa. Att långhåriga visst kan vara tillgivna.

Hur vet du förresten att kullsystern är så olik din?
Därför..och inte helt olik, eftersom dom är syskon. Dom var mer lika som små. Systern hade nu fått mycket längre päls jämfört, mindre öron och den mindre näsan utan att vara för platt.
Och detta är ändå flera veckor sedan. Video egentligen där man ser den långa pälsen bakifrån.
Såg henne igen på återbesök på veterinärklinik då vi var flera som skulle vaccinera. Bara första vaccinationen ingick i köpet. Hade valt om till min bl. annat då enligt uppfödaren var min mer Persisk i typ och hon skulle ”komma” nära mer 😏

Sedan blir det inte så konstruktivt och hjälpsamt att höra hur konstig man är heller.
Många säger i inläggen ”jag skulle aldrig” ”jag tycker inte” ”hur kan du” osv.

Bifogade filer

• IMG_2243.webp
    IMG_2243.webp
    60,5 KB · Visningar: 1 033
Åh, suck…ja, då är jag världsfrånvänd och sitter och googlar. Följer sidor och det dyker upp i flödet.
I det här fallet var det för att man säger att lugna långhåriga raser inte är så tillgivna på det sättet.

Tänker inte på något drömscenario bara vad jag har tyckt är brukligt hos katter jag haft.
Att katten ska ha NÅGOT intresse av mig i alla fall och närhet på något sätt..även om 5 min.
Det väntade jag nog mig.
Men hon visar ju intresse för dig? Hon ignorerar dig ju inte, ni leker ihop och hon är kelen. Problemet är väl mer att det inte är på nivån du väntade dig.

Min. Blivit lite mer åt Ragdoll. Hoppar också på mina ben nu, så fort hon blir understimulerad, vilket mina Perser aldrig gjorde. Men visst, ja dom blir olika.

Bifogade filer

• IMG_2330.webp
    IMG_2330.webp
    298,2 KB · Visningar: 1 056

Det väntade jag nog mig.
Dömande? Jag förstår bara inte syftet. Självklart finns det långhåriga kelgrisar precis som det finns en och annan burma eller oriental som skyr folk som pesten, men vi har ingen aning om hur de här katterna är till vardags bara för att de låter sig hanteras så på film - dessutom är det ju inte Din katt, så varför spelar det roll?

Du beskriver ju att hon kommer och hälsar när du kommer hem, att ni umgås och leker. Jag tycker att det låter som en helt normal kattunge.
Vad du vill med tråden längre förstår jag inte riktigt. Antingen accepterar du din kattunge som hon är och jobbar på att bygga relationen eller också gör du inte det liksom.

Pappan är Chinchilla Perser hade lång päls, men väldigt platt nos. Vet inte om visa foton på mamma och pappa är ok.

Min. Blivit lite mer åt Ragdoll. Hoppar också på mina ben nu, så fort hon blir understimulerad, vilket mina Perser aldrig gjorde. Men visst, ja dom blir olika.
Hoppa på ben är normalt för alla kattungar skulle jag tro. :D Jag undrade mer hur du kan vara så säker på att systern är så otroligt mer kelsjuk än din?
Inte för att det egentligen spelar någon roll i långa loppet, då systern som jag förstår har ett annat hem.

Men det är en katt, det betyder inte att alla ragdolls är sådana. Plus att det bara är en ögonblicksbild av en katt som sover på en människa. Betyder inte att den alltid eller ofta vill göra det. Jag la ju upp bilder på mina två, Nikita som verkligen var en äkta klisterkatt och Megara som är otroligt gosig och vill sova på mig men är en helt annan katt. Nikita kunde jag göra vad jag ville med. Megara måste allt alltid ske på hennes villkor. Jag kan klappa, hon går sin väg med förnärmad svans för att sedan komma direkt tillbaka, stånga och kurra och trampa. Eftertryck, det är jag som bestämmer 😼

Varken du eller katten kommer bli lyckliga och ni ska bo ihop i förhoppningsvis 15-18 år. Det är inget nederlag att omplacera, tvärtom, det är att visa hänsyn och att man älskar sin katt att man ser till att den hamnar på rätt plats i livet. Jag vet att du vill ha en unge, men jag förespråkar fortfarande en vuxen med 'färdig' personlighet. Även om jag inte är kunnig som @Sassy så vet jag om flera omplaceringar som alla varit lyckade. Megara tex kom från en omplacering som uppfödaren gjort men där hen kände att det inte var rätt och mycket riktigt uppfödaren ringde mig ca en månad efter och frågade om jag ville ta över Megara eftersom det inte fungerat hos den första ägaren. Inge konstigt iom att hon var en äldre dam som ville ha en mer stillsam och gosig katt, lite som du. Megara kräver mycket och hon är mycket katt och inte för alla. Men jag älskade henne från första stund.

Det tog ett tag innan vi klickade och liksom du var jag lite besviken först att hon inte var superklistrig. Men vi tog det i hennes tempo och mycket snart var hon den lilla gosiga bitchen till katt som jag älskar. Trots att hon tuggar på kablar, möbler och ffa mig. Måste drogas med bonqat för att klippa klor och det krävs krage och två personer för att vaccinera henne. Jag får aldrig hålla henne, då blir hon vansinnig, men hon sover hos mig, under täcket varje natt, rullar ihop sig i knävecket när jag läser på soffan. Hoppar upp i knät ibland.
Helt OT men i bland när jag hör dig beskriva Megara funderar jag på hur det skulle bli om man skulle sätta ihop Megara och Sparky.
Jag får bilder av att hela världen brinner, det är konstant åskoväder och ett svart hål håller på att bildas i en skog någonstans i norrland och kommer snart bli så stor att den slukar hela universum :D

Så du menar att extremt aktiva katter som helst säljs 2 också samtidigt vill ha väldigt mycket kroppskontakt 🤔 hmm
Hon flyger ibland runt här hemma högt och lågt, då borde ju stämma på henne då.
Ja, jag har också hört olika bud om raserna, men så är det ju med alla.
Och ja, jag behövde ha en lugnare katt.

Att en kattunge är högt och lågt och studsar runt när den vill leka är normalt. Gör den inte det hade jag varit väldigt orolig för hur den egentligen mår. En kattunge ska attackera fötterna då och då om den inte har en kompis att leka med, någonstans behöver den ju få ut det lekbeteendet.

Hade det varit en koratunge du har hade du under tiden som jag hinner skriva det här inlägget fått plocka ner den från gardinstången, taklampan, ur minst ett köksskåp (som den utan problem kan öppna själv om du inte har lås på alla skåp och lådor) och förmodligen har den hunnit pilla loss ett par knappar från ditt tangentbord också.

Jag har lås på alla dörrar, garderober och köksskåp för att få behålla mina saker därinne, och då är det vuxna och för rasen sansade katter jag har nu. Får plocka ner honom från ovansidan av badrumsdörren då och då, om någon glömt stänga. Han kan utan problem hoppa från golvet till axeln på folk, så det gäller att gäster inte har tröjor de är rädda om för alla tröjor får klomärken. Det är inte ovanligt att ensamlevande korater får stressbeteenden trots att man är hemma med dem hela dagarna, de är inte anpassande för att leva utan andra (likasinnade) katter. Det är i regel inte en ras jag brukar rekommendera människor som vill ha en sällskapskatt, framförallt inte en unge. Folk som varit aktiva med hundsport tidigare brukar däremot vara en bra matchning.

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Snälla ge solskenshistorier på främmande föremål i magen!!
  • Katten deppar
  • Katt som bråkar med den andra katten

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar