Få sjukvården att lyssna på ung tjej

Egenremiss till gyn? Eller är det det du menar redan är gjort när du skriver att hon har försökt att få komma till kvinnokliniken? Jag förstår att hon vill ha en ordentlig undersökning innan hon påbörjar någon medicinering, men endometrios kan vara en riktigt lurig diagnos att ställa.

Eftersom endometrios till stor del triggas av ägglossning och mens så är den huvudsakliga behandlingen - oavsett om diagnos finns - att sätta mencykeln ur spel. För det krävs någon form av hormoner. Om man inte vill eller kan ta det alternativet så finns det tyvärr inte så mycket mer för vården att göra. Erbjuda smärtstillande och kanske lära ut lite coping skills, typ.
 
Det är så alltså 🤔
Har ingen egen erfarenhet av sjukdomen så har dålig koll på behandling för det. Men jag tänker att det behöver ju kollas upp så det inte är något annat som är fel

Men kollas upp hur då? Jag antar att man gjort en gynundersökning. Vad ska man göra, stråla (dvs röntgenundersökning) en ung frisk kropp innan man ens testat behandling? Operera?
 
Men kollas upp hur då? Jag antar att man gjort en gynundersökning. Vad ska man göra, stråla (dvs röntgenundersökning) en ung frisk kropp innan man ens testat behandling? Operera?
Jag tolkade det som att man inte gjort gynundersökning på VC. Det gjorde man inte på min syster. Hon sökte för alla magbesvären och mensbesvären på samma gång och har genomgått olika skopier och prover och de var alla ok så då tänkte läkaren på endometrios även pga hennes beskrivning av hur det är och skickade remiss till gyn och skrev ut preventivmedel att ta. En väldigt välskriven remiss enligt gyn, så det var inte så mycket han behövde tillägga mer än en fysisk undersökning och sedan förklara behandling.
 
Pratar just nu med ledsen och besviken bonusdotter som återigen blivit nekad hjälp av sjukvården. Hon är 17 år och har mest troligt endometerios. Enda "hjälpen" hon får är att bli påtvingad preventivmedel som hon inte vill ha. Inte ens när hon svimmade av smärta och hennes bror ringde ambulans reagerade sjukvården. Hon har försökt få tid till kvinnokliniken om och om igen men ingenting händer. Hon får bara en ny läkare som tjatar om p medel, men ingen ordentligt undersökning om varför hon har så ont. Även när hon inte har mens så har hon ändå ont. Hennes mamma har följt med henne och krävt hjälp, samma resultat ändå. Vad tusan krävs för att hon ska få hjälp?
Vad är det ni vill att sjukvården ska göra? Enda behandlingen som finns är ju hormoner. Eller så kan man operera om det är för illa men det tror jag man väntar så länge det går med.
 
Det verkar så fall vara olika rutiner var man bor i för region?
Det är möjligt! Det vore såklart bra för tjejen som det berör att få reda på hur rutinerna ser ut, och hur man vanligtvis gör. Det är såklart möjligt att det redan har sagts, men kan också tänka mig att det är svårt att ta in information om man åkt in akut med ambulans för smärta tex.
 
Vad är det ni vill att sjukvården ska göra? Enda behandlingen som finns är ju hormoner. Eller så kan man operera om det är för illa men det tror jag man väntar så länge det går med.
För mig som inte kan/bör ta hormoner av andra hälsoskäl, tog det stopp vad gäller endoutredning. Kan man inte ta p-piller/minipiller så rycker de på axlarna och skickar hem en.
 
För mig som inte kan/bör ta hormoner av andra hälsoskäl, tog det stopp vad gäller endoutredning. Kan man inte ta p-piller/minipiller så rycker de på axlarna och skickar hem en.
Så var det för mig också, tills att jag gick till en ny gynekolog som visade sig vara fd cancerläkare. Fick operation direkt och blev helt besvärsfri efter att ha lidit alla helveteskval i 20 år.
 
För mig som inte kan/bör ta hormoner av andra hälsoskäl, tog det stopp vad gäller endoutredning. Kan man inte ta p-piller/minipiller så rycker de på axlarna och skickar hem en.

Precis så. Jag har sökt för problem flera gånger men eftersom jag inte kan ta hormoner av flera anledningar så har vården inget att komma med. Har funderat på att få rubbet urplockat men då blir det ju samma sak, måste ta hormoner för att inte gå direkt in i klimakteriet. Dessutom är jag rädd för operationer. Så det är värktabletter och bita ihop som gäller, mer än så kan vetenskapen inte uppbringa i dagsläget.
 
Precis så. Jag har sökt för problem flera gånger men eftersom jag inte kan ta hormoner av flera anledningar så har vården inget att komma med. Har funderat på att få rubbet urplockat men då blir det ju samma sak, måste ta hormoner för att inte gå direkt in i klimakteriet. Dessutom är jag rädd för operationer. Så det är värktabletter och bita ihop som gäller, mer än så kan vetenskapen inte uppbringa i dagsläget.
Mig vägrade de operation med kommentar "Du har flera år av kvinnlighet kvar att bevara!" (Jag är transmaskulin...).
 
Jag vet ju inte om det var det de menade i ditt fall, men jag har hört så många berätta att vården hela tiden säger att man ska skaffa barn. Ska väl de skita i.

Ja, har du en livmoder så är det bäst att du använder den annars blir folk så himla kränkta. :yuck: Jag vill inte ha barn och med tanke på hur strulig min kropp är så är det inte säkert att jag skulle kunna få ens om jag ville. Fy på mig, eller hur?
 
Jag vet ju inte om det var det de menade i ditt fall, men jag har hört så många berätta att vården hela tiden säger att man ska skaffa barn. Ska väl de skita i.
Det är ju dock ytterligare en nivå av att vara respektlös om man dessutom säger så till någon som är transmaskulin. Men visst, det är vanligt annars också. Tycker fertilitet behandlas lite för mycket som något som är heligt.
 
Fast på internetmedicin står det: "Vid misstanke om endometrios bör hormonbehandling påbörjas." Så det är alltså rätt av vården att föreslå det redan nu.
Ja, jag är sterilserad och vill egentligen inte ta hormoner men för ett par år sedan så satte jag in en hormonspiral för att slippa ha ont. Det är lätt värt det och jag verkar inte märka av dom här hormonerna.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 402
Senast: alazzi
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 184
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 131
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 860
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp