Få sjukvården att lyssna på ung tjej

Ja, har du en livmoder så är det bäst att du använder den annars blir folk så himla kränkta. :yuck: Jag vill inte ha barn och med tanke på hur strulig min kropp är så är det inte säkert att jag skulle kunna få ens om jag ville. Fy på mig, eller hur?
Ja så är det verkligen! Folk anser att alla borde vilja ha barn, men färre borde skaffa barn med tanke på ”föräldrarmaterialet” med ungar som driver vind för våg.
 
Man hör ofta skräckhistorier från kvinnor som fått svåra biverkningar av hormonella preventivmedel men faktum är att de funkar väldigt bra för de allra flesta. Dessutom finns det faktiskt långsiktiga hälsomässiga fördelar med att ta bort sin mens helt med t ex ppiller. Ni kanske kan börja med att läsa på om de positiva delarna som motvikt till allt läskigt som hon säkert har hört och läst. Det är klart att man ska vara medveten om biverkningarna som kan uppstå men det är onödigt att vara så rädd att man nekar behandlingen. Dagens preventivmedel är väldigt väl beprövade. Dessutom kan man behöva påminna sig själv om att det inte är särskilt naturligt att ha mens varje månad, det naturliga är att kvinnor är gravida en övervägande del av sin fertila ålder men så vill vi ju helst inte ha det.

https://www.dn.se/insidan/bye-bye-bindor-och-tamponger-allt-fler-valjer-att-sluta-ha-mens/
 
Men är det en tävling? Bättre och respektera användarens kommentar än skriva att något annat är värre.
Nä, det är såklart inte en tävling. Notera gärna att jag tycker att det är illa oavsett, att jag sa att det var respektlöst på ytterligare en nivå att dessutom skita i någons könsidentitet, gör inte att det andra blir mindre illa.
 
Det är så alltså 🤔
Har ingen egen erfarenhet av sjukdomen så har dålig koll på behandling för det. Men jag tänker att det behöver ju kollas upp så det inte är något annat som är fel
Vad tänker du annars kan vara fel?

Jag har djupinfiltrerande endometrios och råder din bonusdotter till att börja med preventivmedel pronto, och bli mensfri. Hela min nedre bukhåla är sammanväxt, min tarm sitter ihop med min livmoder, mina äggstockar har sammanväxtningar, jag har endometrios i livmodermuskulatur (adenomyos) vilket ger värkliknande (värk som i förlossning) sammandragningar vid mens, jag har endometrios på min urinblåsa. Det finns inga preventivmedel som håller mig mensfri, inte ens dubbla p-piller. Min fertilitet är troligtvis 0. Det är detta som kan hända när man ej hålls mensfri om man har endometrios. Hade någon reagerat när jag som tonåring hade mensvärk så att jag spydde så hade jag kanske inte behövt ha det såhär.
 
Vad tänker du annars kan vara fel?

Jag har djupinfiltrerande endometrios och råder din bonusdotter till att börja med preventivmedel pronto, och bli mensfri. Hela min nedre bukhåla är sammanväxt, min tarm sitter ihop med min livmoder, mina äggstockar har sammanväxtningar, jag har endometrios i livmodermuskulatur (adenomyos) vilket ger värkliknande (värk som i förlossning) sammandragningar vid mens, jag har endometrios på min urinblåsa. Det finns inga preventivmedel som håller mig mensfri, inte ens dubbla p-piller. Min fertilitet är troligtvis 0. Det är detta som kan hända när man ej hålls mensfri om man har endometrios. Hade någon reagerat när jag som tonåring hade mensvärk så att jag spydde så hade jag kanske inte behövt ha det såhär.
Får du inte operation?
 
Vad för operation menar du? Jag har gjort titthåls-OP, där sammanväxtningarna ställde till det för titthålskameran så tror inte man har kunnat se hela buken (har för mig att det står det i journalen).
Det låter så som jag hade det. De "svetsade" bort allt. Det tog 7 timmar... (Det smakade bränt i munnen i två dagar efteråt.)

Det är för jäkligt att man ska behöva ha det så. Undrar om det skulle vara så om män hade endometrios.
 
Jag tycker det här är så ledsamt. Jag har också endometrios och hade förmodligen inte haft samma smärta och ärrvävnad i vuxen ålder om någon tagit mig på allvar i tonåren. Jag har precis - för två veckor sedan - genomgått en endometrial ablation (vet ej vad det heter på svenska) för att en gång för alla bli av med dem förfärliga blödningarna. Läkaren var tydlig med att ärrvävnaden på insidan av livmodern (t.o.m. jag kunde se det på ultraljudet) inte hade sett så illa ut om jag hade behandlats med hormoner tidigt i livet. Men som tonåring fick jag höra "nej det är normalt med lite mensvärk och du har ju bröstcancer i familjen så du skall inte ta p-piller om du inte är sexuellt aktiv."
 
Vad tänker du annars kan vara fel?

Jag har djupinfiltrerande endometrios och råder din bonusdotter till att börja med preventivmedel pronto, och bli mensfri. Hela min nedre bukhåla är sammanväxt, min tarm sitter ihop med min livmoder, mina äggstockar har sammanväxtningar, jag har endometrios i livmodermuskulatur (adenomyos) vilket ger värkliknande (värk som i förlossning) sammandragningar vid mens, jag har endometrios på min urinblåsa. Det finns inga preventivmedel som håller mig mensfri, inte ens dubbla p-piller. Min fertilitet är troligtvis 0. Det är detta som kan hända när man ej hålls mensfri om man har endometrios. Hade någon reagerat när jag som tonåring hade mensvärk så att jag spydde så hade jag kanske inte behövt ha det såhär.
Ingen aning, jag är bara orolig för henne. 😔 Jag får försöka prata med henne igen om att prova hormoner alla fall. Hon är så ung och behöver redan kämpa så, det är fasen inte ok
 
@Mirre jag förstår er frustration, jag förstår att vårdens bemötande varit dåligt, men diagnos eller ej, kvinnoklinik eller ej, så är det hormonbehandling hon kommer erbjudas. Endometrios syns normalt sett inte på ultraljud. Enda sättet att få en säker diagnos är operation, och det gör man inte endast för att ställa diagnos. Man provar de enklaste behandlingarna först och funkar det så är man nöjd. Det finns ingen bot för endometrios, man försöker hålla patienten smärtfri, vilket går för en del men inte alla.
Jag tycker alltså att hon ska prova den behandling hon erbjuds. Observera att hon inte ska göra uppehåll/ta sockerpillerna, målet är blödningsfri. Blir hon inte blödningsfri, prova annat ämne. Kräv uppföljning, det är inte ok att hon skickas hem med ett recept utan uppföljning. Enligt min erfarenhet spelar det ingen roll om hon har en allmänläkare eller en gynekolog, kunskapen om endometrios är förvånansvärt låg hos många gynekologer.
 
Ska försöka få till ett svar på det ni alla har skrivit här.
Jag får känslan av att vården inte gett klara besked angående de alternativ som finns, vilket ju då är hormonbehandling. Det behövs ju en läkare som kan lägga fram exakt vad hormonbehandlingen gör och vad som händer om det inte behandlas. På ett bra sätt då. Det är en skör tjej som har haft en del problem med psykisk ohälsa, så jag förstår att hon inte vill ha hormoner som kan ställa till det ytterligare.
 
Tycker det är bra att hon inte vill ta hormoner. Det är att behandla symptomen istället för att lösa problemet.
Läs tex på Vulverine för att få tips som kan minska besvären.

Håller med att man måste ju kunna undersöka det och få en ordentlig diagnos utan att behöva ta hormoner.

Vulverine (Jenny Koos) är dock ej läkare :)
Tänkte precis skriva att jag aldrig skulle lita på någon som henne, med 0hp i sjukvård och som tipsar om att sova med tänd lampa och dricka kaffe för att framkalla "naturlig abort"O_o
 
Ska försöka få till ett svar på det ni alla har skrivit här.
Jag får känslan av att vården inte gett klara besked angående de alternativ som finns, vilket ju då är hormonbehandling. Det behövs ju en läkare som kan lägga fram exakt vad hormonbehandlingen gör och vad som händer om det inte behandlas. På ett bra sätt då. Det är en skör tjej som har haft en del problem med psykisk ohälsa, så jag förstår att hon inte vill ha hormoner som kan ställa till det ytterligare.

Det var faktiskt min tanke också, att hon behöver träffa en läkare som kan förklara på ett bra sätt varför hormoner är aktuellt som behandling :heart
 
Det kanske kan vara en idé att försöka få prata med en barnmorska. De brukar vara väldigt duktiga på preventivmedel och på bemötande. Jag tror inte de får skriva ut preventivmedel för annat än just prevention (fast det gjordes åt mig för annan anledning utan problem) men att få prata och ställa frågor om medicinen kan vara värdefullt. Om det är svårt att få en sån tid så får hon ringa till sin ungdomsmottagning/barnmorskemottagning och ljuga om att hon vill ha preventivmedelsrådgivning.
 
Och det är ju kanske inte heller det alternativmedicinare sysslar med.. 🙄
Jag förstår inte vad alternativmedicinare har med mitt svar att göra? :)

Jag tolkade det som att man inte gjort gynundersökning på VC. Det gjorde man inte på min syster. Hon sökte för alla magbesvären och mensbesvären på samma gång och har genomgått olika skopier och prover och de var alla ok så då tänkte läkaren på endometrios även pga hennes beskrivning av hur det är och skickade remiss till gyn och skrev ut preventivmedel att ta. En väldigt välskriven remiss enligt gyn, så det var inte så mycket han behövde tillägga mer än en fysisk undersökning och sedan förklara behandling.
Självklart behövs gynundersökning göras i så fall.
 
Tänkte precis skriva att jag aldrig skulle lita på någon som henne, med 0hp i sjukvård och som tipsar om att sova med tänd lampa och dricka kaffe för att framkalla "naturlig abort"O_o
Tänkte precis skriva just det men nu slapp jag...
Vulverine har dessutom så jävla vidrig approach till kvinnor med problem. "Mår du dåligt? Nä men du drack kaffe för 576 år sen så det är ditt fel. Köp mina grejer och följ min metod till punkt och pricka så mår du nog bra om 74476 år och om inte så har du misskött dig eller behöver mer tid med min metod".

Victimblaming, utnyttjande och rent humbug.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 404
Senast: alazzi
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 230
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 131
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 860
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp