Facebook-fråga - vänner

Lovisaleonora

Trådstartare
10 000 krs-frågan. Igen.

Jag misstänker att jag och en icke-vän har gemensamma vänner. Jag får upp en av dessa om jag går in på icke-vännens profil. Det står alltså att vi har 1 gemensam vän. Jag misstänker att vi har 2 gemensamma vänner.

Kan den andra misstänkte gemensamma vännen ha lagt en blockering så hon inte dyker upp någonstans i gemensamma vänner?
 
10 000 krs-frågan. Igen.

Jag misstänker att jag och en icke-vän har gemensamma vänner. Jag får upp en av dessa om jag går in på icke-vännens profil. Det står alltså att vi har 1 gemensam vän. Jag misstänker att vi har 2 gemensamma vänner.

Kan den andra misstänkte gemensamma vännen ha lagt en blockering så hon inte dyker upp någonstans i gemensamma vänner?

Ja
 
Ja, jag tänkte också haka på en fråga till vwm som helst om det! Jag ser ofta dolda vänlistor men förstår inte varför, annat än att det kan minska nätstalking. Grundidén med fb är ju att hitta vänner.

(Obs frågar, ifrågasätter inte)
 
Ja, jag tänkte också haka på en fråga till vwm som helst om det! Jag ser ofta dolda vänlistor men förstår inte varför, annat än att det kan minska nätstalking. Grundidén med fb är ju att hitta vänner.

(Obs frågar, ifrågasätter inte)

Jag har dold vänlista för att det hänt att folk försökt få tag i mitt nummer (främst, men även annat) genom att helt enkelt kolla vem jag är vän med och skriva till nån av dem (med påhittad anledning såklart). Går ju ändå att snoka runt och hitta (vänner alltså, inte numret för det är såklart dolt) trots att min vänlista är dold, men det gör det i alla fall svårare. Det blir helt enkelt svårare att "kartlägga" min umgängeskrets.
 
Ja, jag tänkte också haka på en fråga till vwm som helst om det! Jag ser ofta dolda vänlistor men förstår inte varför, annat än att det kan minska nätstalking. Grundidén med fb är ju att hitta vänner.

(Obs frågar, ifrågasätter inte)

Jag har dold vänlista helt enkelt för att jag vill vara i fred. Vill inte få kontakt med ytliga bekanta eller vänners vänner alls. Jag har fb för ett par intressegrupper och för att hänga med någorlunda i vad vänner och familj har för sig. Inte för att hitta mer folk.
 
10 000 krs-frågan. Igen.

Jag misstänker att jag och en icke-vän har gemensamma vänner. Jag får upp en av dessa om jag går in på icke-vännens profil. Det står alltså att vi har 1 gemensam vän. Jag misstänker att vi har 2 gemensamma vänner.

Kan den andra misstänkte gemensamma vännen ha lagt en blockering så hon inte dyker upp någonstans i gemensamma vänner?

Exakt - dold vänlista.
 
Jag har min vänlista dold så jag kommer inte upp bland gemensamma vänner.
Fast det gör man ändå om man har det inställt så, jag har min vänlista dold men ändå inställningen att vänners vänner kan se. Döljer man sin vänlista så är det just bara att den är dold.
 
Man kan välja att ha allt dolt men döljer man bara vännerlistan så döljs inte per automatik det här att vänners vänner inte kan se vissa inlägg.

Väljer man att vänlistan bara kan ses av en själv så syns den inte för andra. Däremot om man kommenterar en väns inlägg så syns det ju av alla som kan se det inlägget, såvida man inte blockat någon.

Om mina vänner delar något inlägg från min sida, så är det bara våra gemensamma vänner som kan se det eftersom jag har just den inställningen, så vänners vänner kan inte se mina inlägg om jag inte ändrar inställningen för inlägget.
 
Jag har dold vänlista för att det hänt att folk försökt få tag i mitt nummer (främst, men även annat) genom att helt enkelt kolla vem jag är vän med och skriva till nån av dem (med påhittad anledning såklart). Går ju ändå att snoka runt och hitta (vänner alltså, inte numret för det är såklart dolt) trots att min vänlista är dold, men det gör det i alla fall svårare. Det blir helt enkelt svårare att "kartlägga" min umgängeskrets.

Precis det jag menade med stalkingen, ja.

Jag har dold vänlista helt enkelt för att jag vill vara i fred. Vill inte få kontakt med ytliga bekanta eller vänners vänner alls. Jag har fb för ett par intressegrupper och för att hänga med någorlunda i vad vänner och familj har för sig. Inte för att hitta mer folk.

Då är det ju bra att fb faktiskt har döljafunktionen, även om den är i strid med deras grundidé.


För att hindra vissa nyfikna att snoka 😅

Japp, stalkingtanken igen.

Tack för era svar! :up:
 
Man kan välja att ha allt dolt men döljer man bara vännerlistan så döljs inte per automatik det här att vänners vänner inte kan se vissa inlägg.

Fast det är ju inte samma sak.
Jag är kompis med Anna och Maria, de är inte kompisar med varandra. Går Anna in på Marias sida kommer inte jag upp som gemensam vän.
 
Fast det gör man ändå om man har det inställt så, jag har min vänlista dold men ändå inställningen att vänners vänner kan se. Döljer man sin vänlista så är det just bara att den är dold.

Nja, inte i det här fallet. Vänlistan är dold, och genom att den är dold får jag inte upp denna vän som gemensam vän hos tredje (ickevän). Ingen annan inställning är gjord mer än dold vänlista.
 
Grundidén med fb är ju att hitta vänner.
Men om man har dold vänlista betyder det ju inte att man inte kan bli hittad? Man är ju fortfarande sökbar. Bara att ingen kan se ens vänlista. Eller missförstår jag nåt?

Jag har min vänlista dold, vilket innebär att andra bara ser vilka gemensamma vänner vi har. Jag tycker att det är skönt :).
 
Nja, inte i det här fallet. Vänlistan är dold, och genom att den är dold får jag inte upp denna vän som gemensam vän hos tredje (ickevän). Ingen annan inställning är gjord mer än dold vänlista.
Precis, man får inte upp den som gemensam hos en tredje person. Men om man går in på personen som har dold vänlista, så ser man gemensamma vänner (märkligt nog).
 
Precis, man får inte upp den som gemensam hos en tredje person. Men om man går in på personen som har dold vänlista, så ser man gemensamma vänner (märkligt nog).

Äsch läste för kasst... Ja det är konstigt?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en fråga angående Facebook. Jag har få vänner där samt få grupper alltså ett litet flöde. Men från vissa vänner ser jag alltid...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 317
Senast: mars
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 004
Senast: LiviaFilippa
·
Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 460
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp