Facebook nere?

Fasta nätet håller på att monteras ned i snabb takt. Och det finns många områden i landet som saknar redundans i mobiltäckningen. Det är inte alls ovanligt att vara beroende av en enda mobilmast. Räcker med strömavbrott på enstaka timmar, en komponent som fallerar eller annat enklare teknik/IT-strul för att 112 ska vara helt utslaget på många platser.
"Nätet"? Vad menar du med "nätet"? - är det ett vanligt problem att nödsamtal inte fungerar?
 
Fast det gör vi ju med telefonsystemet på jobbet tex. Eller vår egen privata mobilleverantör. Ligger Tele2 nere är jag helt utan mobil och jag har inget bredband hemma så jag är helt utan att kunna kommunicera då. Händer någonting får jag väl med avhugget ben krypa ner till grannen 800 meter bort för att ringa en ambulans.

På jobbet har vi larmtelefoner. Där strular systemet ibland trots att det ska vara fool proof. Det får ju liksom inte hända att våra jobbtelefoner slutar fungera, ändå slutar de fungera ibland.
Tänkte nog mer på att WhatsApp, Instagram och Facebook är samma leverantör, men annars har du ju självfallet rätt :)
Tänker mer att det blir mer osäkert när dessa typer av kommunikationsplattformer ägs/drivs av samma företag, ligger den nere ligger stora delar av världens plattformar nere.
 
"Nätet"? Vad menar du med "nätet"? - är det ett vanligt problem att nödsamtal inte fungerar?
Fasta telenätet, det som tidigare var den kommunikationskanal som hade ansvaret för att vara tillgängligt för hela befolkningen och gängse metod att ringa larmsamtal innan mobiltelefonerna tog över. Menar du något annat med fasta nätet, jag antog det var det som du syftade på i ditt inlägg?

Ja, det är ett känt problem att 112 periodvis blir otillgängligt på olika platser när mobilnätet går ner. Beror på var du drar gränsen för vanligt, det är ju inte superofta som masterna ligger nere, men det händer ändå då och då. Men det behövs inte att jättemånga personer om året ska vara i fara att dö av det för att det ska räknas som allvarligt ur ett samhällsperspektiv.
 
När de kör på 450 MHz tänker åtminstone jag i banorna kring NMT-infrastrukturen. Har där funnits amerikanskt ägande? Eller är det ett nybyggt 450-nät?

Ja, det är nybyggt och kör numer 4G-teknik (så jag antar att NMT bara är gemensam faktor när det gäller frekvensområdet).

(amerikanskt-ryskt-oligarkiskt verkar det vara på senaste, så jag ser nog bara fördelar med att Teracom tog över)

https://www.helahalsingland.se/arti...en-for-att-sakra-samhallsviktig-kommunikation
 
Ja, det är nybyggt och kör numer 4G-teknik (så jag antar att NMT bara är gemensam faktor när det gäller frekvensområdet).

(amerikanskt-ryskt-oligarkiskt verkar det vara på senaste, så jag ser nog bara fördelar med att Teracom tog över)

https://www.helahalsingland.se/arti...en-for-att-sakra-samhallsviktig-kommunikation
Jag har provat med mobilt bredband via Net1 och det var fruktansvärt värdelöst och jag bor ändå inte direkt jättelångt ut i skogen. Så den lösningen duger kanske för nödsamtal men inte så mycket mer.
 
Ja, det är nybyggt och kör numer 4G-teknik (så jag antar att NMT bara är gemensam faktor när det gäller frekvensområdet).

(amerikanskt-ryskt-oligarkiskt verkar det vara på senaste, så jag ser nog bara fördelar med att Teracom tog över)

https://www.helahalsingland.se/arti...en-for-att-sakra-samhallsviktig-kommunikation
Är det som företag du är kund där, eller privatperson? Det framgår ju av artikeln att de inte kommer vara en aktör på privatmarknaden själva. Sen verkar möjligheten ändå finnas via samarbetspartners om jag förstår det rätt.
Skulle gärna byta till ett statligt ägt svenskt nät, så länge det har den täckning i glesbygd jag behöver.
 
Jag har provat med mobilt bredband via Net1 och det var fruktansvärt värdelöst och jag bor ändå inte direkt jättelångt ut i skogen. Så den lösningen duger kanske för nödsamtal men inte så mycket mer.
10-15 Mbit/sek, alltid stabilt (inga nedtider), fri datatrafik så hushållets 800 Gb i månaden är inga problem.

Alltså för mig har det funkat ganska klockrent sedan blixten rev kopparnätet och ADSL på 0.25Mbit/s försvann för gott. Telias 4G börjar tangera (men då blir fri datatrafik mycket dyrare), men alla andra nät fungerar sämre.

Den duger alltså för ett 6-personers-hushåll som delar anslutning i brist på att fiberanslutning inte finns i närheten utan skulle kosta multum. Men det beror ju helt på vilka förutsättningar för bra signalförhållanden man har eller kan skapa på platsen man vill använda.
 
Är det som företag du är kund där, eller privatperson? Det framgår ju av artikeln att de inte kommer vara en aktör på privatmarknaden själva. Sen verkar möjligheten ändå finnas via samarbetspartners om jag förstår det rätt.
Skulle gärna byta till ett statligt ägt svenskt nät, så länge det har den täckning i glesbygd jag behöver.
Privatpersonskund sedan runt 2005. Men de är inte inriktade på mobiltelefoni utan på att servera anslutning till obygden på mer fasta punkter. För att få hastighet och stabilitet krävs ofta fast installation av antenner.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Är det någon mer vars Facebook strular nu? Jag blev plötsligt utloggad och kan inte logga in igen. Står att en kod har skickats till...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 081
Senast: Tora
·
  • Låst
IT & mobiler Nån mer som har problem med inlogg på facebook.
Svar
4
· Visningar
254
Senast: Tora
·
Tjatter Då jag tänkte kolla på facebook så kom det direkt upp info från Meta. "Välj om du accepterar att vi använder din info till annonser...
Svar
2
· Visningar
194
Senast: Shaggy
·
IT & mobiler Fick igår en förfrågan om Marketplace på Facebook. Det var nåt med anpassade inställningar för rätt annonser. Är inte ett dugg...
Svar
3
· Visningar
384
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp