Färgmatchning!

Poxz

Trådstartare
Ägnade en stund åt att leta efter en sån här tråd, men hittade ingen - ber om ursäkt om jag har missat det. :)

Men färgmatchning! Har ni några favoritfärger på era hästar? Försöker ni matcha till vardags, eller bara på tävling, eller inte alls? Jag och låneponnyn kör stenhårt på turkos. Stor lycka när jag hittade ett par turkosa ponnytyglar på mässan i Göteborg nu under GHS! :D

29414
 
Mina favoritfärger är rött, mörkblå, svart, grå och grön :) har en fjording så jag tycker att de flesta färger passar honom rätt bra. Vit, beige och brun kanske sämst för det försvinner lite mot hans ljusa päls.
 
Vi kombinerar vitt och blågult på travhästarna på tävling.
Vitt selunderlag och vit förbygel, sedan mörkblå sulky med gula inslag samt pannband med stenar i Sveriges färger. "Skrytband" i manen i vitt och guld.
Inte ett dugg nationalistiska av oss, tycker bara det är snyggt. :)

Hemma ser vi ut som hej-kom-och-hjälp-oss.
Hästarna kan gå i något slitet urtvättat blått selunderlag, ha en grön förbygel, röd vagn, och så någon av oss i köroverall i random färg. Eller bara T-shirt och shorts.
Ännu värre är det när jag rider.
Fina begagnade Henri de Rivels och Albions... med vilket schabrak av vilken modell som än fanns tillgänglig. Så ibland dressyrschabrak på hoppsadel. Repgrimma eller travhuvudlag utan nosgrimma. Och så jag på, oftast i mjukisbyxor, någon tröja/jacka som passar vädret, vit travhjälm och gympadojor med shortchaps. :D
Det är tur att vi har en bit till närmaste granne. :D
 
Brukar också ta det som finns till hands, men har ett snyggt (matchande) träningsset i dressyr och ett i hoppning (det i hoppning används också på tävling). Dock hade den bruna hoppsadeln tidigare svarta stigläder, de unga tjejerna i stallet höll på att få dåndimpen på mig.

En konversation med dessa utspelade sig som följer:
- Men Elo… du matchar ju aldrig!
- Eh… idag gör jag faktiskt det, gul reflexväst, gula reflexboots och gult reflexländtäcke! Ha!
- Det räknas inte.
 
Jag är ofta matchad. Men det beror nog mest på att den absoluta majoriteten av utrustningen (och ridkläderna) alltid på något vis har någon form av matchningspotential med varandra.
Jag har inte utnyttjat hela färgskalan :p , utan det är färger som funkar med varandra oavsett vilket schabrak jag rycker i högen liksom.
 
Jag använder inte heller lindor eller skydd, men brukar se till att matcha mig själv till schabraket. Älskar lila, grönt och rött så har hästen schabrak i den färgen har jag jacka och nagellack i samma färg:D
 
Jag brukar matcha mina egna kläder men eftersom jag inte har egen häst utan är medryttare och rider lite olika hästar så blir det ganska sällan att jag och hästen matchar varandra ;)
Orkar sällan linda ben nuförtiden, förr när jag hade egen häst lindade jag typ jämt.. Det är fint att matcha lindor och schabrak!
 
Synes det er fint med litt matching, men ikke når absolutt alt av klesplagg, hjelm, sjabrak, skydd og luva er i samme farge (bortsett fra svart). Men sjabrak og topp til rytter feks kan være snygt.
 
Självklart matchar jag. Dock inte färgade tyglar eller benskydd utan träns, sadel och benskydd brukar jag hålla i samma färg och sen då tex matcha schabraket med ev luva eller färg på tröjan.
Skulle vilja orka matcha med nagellack som ngn skrev ovan på tex tävling 😁
 
Jag fattar inte riktigt varför matcha är synonymt med att allting ska vara i samma färg. Tycker bara det blir fult. Finns ju färger som är fina ihop, även om man har typ fyra eller fem olika färger.
Jag matchar inte att färgerna är dem samma. Jag vill ha färger som harmonierar ihop. Schabrakets färg mot ridbyxorna och jackan, det är vad jag utgår ifrån. Jag har alltid en plan, men det är inget överdrivet. Marinblå schabrak, beige färgade ridbyxor och marinblå jacka. Svart hjälm, sadel och träns.
I körningen däremot går jag all in, en klarblå vagn, svart sele och chockrosa selunderlägg.
 
Jag matchar inte att färgerna är dem samma. Jag vill ha färger som harmonierar ihop. Schabrakets färg mot ridbyxorna och jackan, det är vad jag utgår ifrån. Jag har alltid en plan, men det är inget överdrivet. Marinblå schabrak, beige färgade ridbyxor och marinblå jacka. Svart hjälm, sadel och träns.
I körningen däremot går jag all in, en klarblå vagn, svart sele och chockrosa selunderlägg.
Det ser mycket finare ut när man gör så :) det var det jag menade, att man har harmoni i färgerna liksom.
 
Jag försöker hålla oss hyfsat vardagssnygga och håller mig i den marinblå färgskalan med lite grått och brunt inblandat. Inte supermatchy, men inte reflexrosa jacka med rött schabrak heller :D.
44040609_10215397661926657_2494674738190745600_n.jpg


57233991_10216612753343183_6096740612504027136_n.jpg

42167279_10215219065061847_2876319690957783040_n.jpg


29790477_10214033738429422_5214206245295302999_n.jpg
 
När jag hade häst matchade vi väldigt sällan. Hade ett brunt träns (pga enda hackamoret som passade fanns bara i brunt) och svart sadel. Sedan schabrak tog jag det som var smidigast, t ex rent eller högst upp i högen m.m.
Mina egna kläder likadant, den som låg framme eller va nytvättat.
 
Jag gör det enkelt för mig. Allt läder är svart. Allt annat är blått eller andra kulörer som passar till blått, både mina och hästens saker :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: Grazing
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 523
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 877
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp