Färgtråd III

Det är förmodligen så att det inte kommer gå att avgöra hans färg med säkerhet ens när han har sommarpäls. För att veta säkert vilka färganlag han har behöver man nog DNA-testa honom. Där är ju frågan mest om kostnaden är rimlig i förhållande till hur nyfiken man är. Jag antar att han är valack så att inga avkommor är aktuella.
Gulanlag kan påverka ögonfärgen. Men jag vet inte hur det påverkar redan ljusa ögon.
Varför tror du att han har någon splashgen?
Ja, vi tänker färgtesta honom men det är inget som prioriteras nu. Stämmer att han är valack så är ju enbart för skojs skull.

Han har ju ljusa ögon och en typisk splashbläs, kan det vara något annat är splash? Bara enkelt gult ger väl inte ljusa ögon och dubbel kan han väl inte vara?
 
Ja, vi tänker färgtesta honom men det är inget som prioriteras nu. Stämmer att han är valack så är ju enbart för skojs skull.

Han har ju ljusa ögon och en typisk splashbläs, kan det vara något annat är splash? Bara enkelt gult ger väl inte ljusa ögon och dubbel kan han väl inte vara?
I min erfarenhet får många gula hästar lite bärnstensfärgade ögon. Men blå blir de bara om de är dubbelgula och det är den uppenbarligen inte.
 
Jag vet att svarta hästar inte nödvändigtvis är riktigt svarta, tycker bara att han har lite märklig teckning+ att han inte är så mycket ljusare på sommaren. Lite, men då främst bogen.

Jag tror nog att han är svartbrun/gulsvartbrun då han har den teckningen fast mörkbrun på kroppen. Han har inte heller blå ögon (de är tydligen blå genetiskt, men ser mer grågula ut), kan de påverkas av en gulgen?

Många hästar med gulanlag har ljusare ögon än de annars skulle ha haft, åt det brungula hållet oftast. Jag har även sett en isabell med riktigt ljusa ögon, nästan "cremello-ögon" (trots att han bevisligen är isabell i den hästens fall). Så ja, gulgenen påverkar ögonfärgen och verkar påverka olika individer i olika omfattning.

Finns det någon splashgen som bleker kroppen? För någon splashgen har han rimligtvis, kan det spela in?

Inte vad jag vet. Men gulgenen, om han har den, bleker oftast i viss utsträckning även svarta hästar.
 
Det stämmer ju inte, då hade man inte sagt blåögd gräddvit numera.
Det finns några undantag. Blåögd gräddvit är en försvenskning av blueyed cream.
Det vi vet med de blåögda gräddvita är att de bär gulanlaget i dubbel uppsättning. Och att det faktiskt i de flesta fall inte är möjligt att se med blotta ögat vilken grundfärg hästen har.
Inte vad jag vet. Men gulgenen, om han har den, bleker oftast i viss utsträckning även svarta hästar.
Inte "oftast" utan snarast "ibland. Det är sällsynt att man kan avgöra genom att titta på hästen ifall den är svart eller gulsvart.
 
Inte "oftast" utan snarast "ibland. Det är sällsynt att man kan avgöra genom att titta på hästen ifall den är svart eller gulsvart.
Kan sträcka mig till "ofta". Visst är det som du säger att man inte rakt av kan avgöra om en häst är svart eller gulsvart. Dock har jag aldrig sett en gulsvart häst som är sådär riktigt kolsvart, så min slutsats är ändå att de i någon mån bleks för det allra mesta. Ofta(st) ser den lite solblekt ut och ofta har den också aningens ljusare ögon än en genetiskt svart. Men mina observationer begränsas till en enda ras, så vet inte om det ser annorlunda ut på annat håll.
 
Inte vad jag vet. Men gulgenen, om han har den, bleker oftast i viss utsträckning även svarta hästar.
Och @ameo
Min gulsvarta växlar i färg över året och blir mycket blekare på sommaren, ser mer ut som en mörk fux då. Gissar att det har med gulgenen att göra?
Helt svart vintertid, så ser man honom över året känns det rätt uppenbart att något är konstigt (färgmässigt alltså :D)

Angående ögonen är det inget jag tänkt på, men kanske ska gå ut och jämföra med min svarta.
 
Kan sträcka mig till "ofta". Visst är det som du säger att man inte rakt av kan avgöra om en häst är svart eller gulsvart. Dock har jag aldrig sett en gulsvart häst som är sådär riktigt kolsvart, så min slutsats är ändå att de i någon mån bleks för det allra mesta. Ofta(st) ser den lite solblekt ut och ofta har den också aningens ljusare ögon än en genetiskt svart. Men mina observationer begränsas till en enda ras, så vet inte om det ser annorlunda ut på annat håll.
Även om man kanske ibland kan tycka att den gulsvarta är "ljus-svart" i nyansen så måste man vara medveten om att det finns en hel del hästar som är bleksvarta utan att ha något gulanlag. Dvs den behöver inte vara gulsvart bara för att den är "ljus-svart". (och ljusa tofsar i öronen, som många tycker är ett säkert tecken, är inte alls ett säkert tecken...)
 
Och @ameo
Min gulsvarta växlar i färg över året och blir mycket blekare på sommaren, ser mer ut som en mörk fux då. Gissar att det har med gulgenen att göra?
Även min helsvarta häst är blekare på sommaren - det har med solen att göra! Så ganska svårt att veta vad som är vad. Min uppfattning är dock att gulsvarta hästar är något "blekare" än de skulle varit utan gulgenen, allt annat lika. Just fenomenet "mycket mörk fux" har jag sett på flera gulsvarta.
Helt svart vintertid, så ser man honom över året känns det rätt uppenbart att något är konstigt (färgmässigt alltså :D)

Angående ögonen är det inget jag tänkt på, men kanske ska gå ut och jämföra med min svarta.
Ja, kolla och rapportera gärna! Men även där är det ju såklart svårt att veta hur ögonen skulle sett ut utan gulgenen - det finns ju en viss individuell färgvariation ändå, tänker jag.
 
Även om man kanske ibland kan tycka att den gulsvarta är "ljus-svart" i nyansen så måste man vara medveten om att det finns en hel del hästar som är bleksvarta utan att ha något gulanlag. Dvs den behöver inte vara gulsvart bara för att den är "ljus-svart". (och ljusa tofsar i öronen, som många tycker är ett säkert tecken, är inte alls ett säkert tecken...)
Jag vet. Har två hästar i stallet som är svarta med helt ljusa öron, utan att någon av dem har gulanlag.
 
Även om man kanske ibland kan tycka att den gulsvarta är "ljus-svart" i nyansen så måste man vara medveten om att det finns en hel del hästar som är bleksvarta utan att ha något gulanlag. Dvs den behöver inte vara gulsvart bara för att den är "ljus-svart". (och ljusa tofsar i öronen, som många tycker är ett säkert tecken, är inte alls ett säkert tecken...)
Min poäng var inte att försöka säga "alla bleka hästar är gula", utan snarare "de flesta gula hästar är i någon mån blekta".
 
Citat från Hippson-artikel om uppfödaren till Unique Ice T som blev godkänd på årets bruksprov :banghead:

"Hingstvalen har fallit på Colorit Z samt en "favorit i repris" med Crusader Ice. Med två skimmelhingstar är förhoppningen att fler skäckföl ska födas till nästa sommar.
– Sedan får vi så klart se vad det är som trillar ut. Men störst chans är det att få en skäck om vi betäcker med en skimmel, gärna i två led bakåt, säger Camilla och tillägger:
– I framtiden ska det även bli spännande att se vad Unique Ice T nedärver, men jag gissar att det är samma där. Att det är störst chans för skäck om han betäcker en skäck eller skimmel."

Hur kan man ha som mål att föda upp skäckar och inte ha koll på genetiken bakom? Hoppas inte att folk läser artikeln och tror att det stämmer...
 
Citat från Hippson-artikel om uppfödaren till Unique Ice T som blev godkänd på årets bruksprov :banghead:

"Hingstvalen har fallit på Colorit Z samt en "favorit i repris" med Crusader Ice. Med två skimmelhingstar är förhoppningen att fler skäckföl ska födas till nästa sommar.
– Sedan får vi så klart se vad det är som trillar ut. Men störst chans är det att få en skäck om vi betäcker med en skimmel, gärna i två led bakåt, säger Camilla och tillägger:
– I framtiden ska det även bli spännande att se vad Unique Ice T nedärver, men jag gissar att det är samma där. Att det är störst chans för skäck om han betäcker en skäck eller skimmel."

Hur kan man ha som mål att föda upp skäckar och inte ha koll på genetiken bakom? Hoppas inte att folk läser artikeln och tror att det stämmer...
Såg att någon skrivit en kommentar om detta under en artikel iaf. Hippson tror jag.

Blev också förvånad över uttalandet.
 
Citat från Hippson-artikel om uppfödaren till Unique Ice T som blev godkänd på årets bruksprov :banghead:

"Hingstvalen har fallit på Colorit Z samt en "favorit i repris" med Crusader Ice. Med två skimmelhingstar är förhoppningen att fler skäckföl ska födas till nästa sommar.
– Sedan får vi så klart se vad det är som trillar ut. Men störst chans är det att få en skäck om vi betäcker med en skimmel, gärna i två led bakåt, säger Camilla och tillägger:
– I framtiden ska det även bli spännande att se vad Unique Ice T nedärver, men jag gissar att det är samma där. Att det är störst chans för skäck om han betäcker en skäck eller skimmel."

Hur kan man ha som mål att föda upp skäckar och inte ha koll på genetiken bakom? Hoppas inte att folk läser artikeln och tror att det stämmer...
Det misstaget gjorde man ju på 50- och 60-talet med Orlando och de andra icke godkända skäckhingstarna vars avkommor många gånger skimlade bort skäckfärgen. Trodde att kunskapen om att den idén inte stämmer var ordentligt utbredd nu för tiden.

Dessutom vet väl de flesta att skimmel inte kan ligga latent så om det finns skimmel två led längre bak på en icke skimmel påverkar ingenting.
 
På tal om skimmel, så tror jag att har har en skimmel i framtiden. Frågan är hur långt i framtiden?

Ni som har mer erfarenhet, hur lång lär det ta?
20220308_140355.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 281
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 574
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 235
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 042
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp