Färgtråd III

En av mina är svart på vintern och rödsvart som en mörk mörk fux på sommaren.

Hon är även beige på sidan av nosen men det syns typ bara vid pälsbyte, speciellt på våren. Finns inget gult vid armbågar eller flanker.

En annan jag har är mörkt brun till svart med distinkt orangegul på huvudet vid armbågarna, flankerna och mellan bakbenen. Den ungen kallar jag själv svartbrun.

Den första är reggad som schwartzbraun i Tyskland. Schwartzbraun blir ju svartbrun på svenska.

Hennes pappa har samma färg men med synbart gult i flankerna på huvudet och vid armbågarna. Även den är reggad som schwartzbraun. Mamman var soklart rappe, en unge är rappe = svart

Den andra med allt det orangegula är reggad som donkerbruin i annat land. Donkerbruim blir mörkbrun på svenska.

Pappan till den mörkbruna har exakt samma färg som ungen men är precis som min första reggad i Tyskland och står där som schwartzbraun..

Därför tror jag personligen att en del förvirring - kanske framförallt för oss som vill lära oss - kan bestå i översättningar och direkta översättningar av dessa plus åldern på hästarna.

Uppenbarligen har ju en hel del framsteg gällande färger kommit de senaste åren. Halkar då id-kontrollanterna efter i utbildning blir det ju en jädra soppa.
 
Gränsen mellan mörkbrun och svartbrun kan vara ganska flytande och det är väl kanske något som skulle tala för att den svartbruna är en extremt mörk mörkbrun
Sen är det förmodligen så att det skiljer mellan länderna hur man benämner färgerna. Här i Sverige har man beslutat att, med några få vedertagna undantag, benämna färgerna efter hur genetiken ser ut, med eventuellt tillägg av ljus- eller mörk-.
Isabell har fått behålla sitt namn istället för att kallas gulröd.
Det är dock olyckligt att vi använder skimmel för både avblekbara och konstanta skimlar (två helt olika anlag med olika utseende och det finns individer som har båda) och även att fläckiga hästar benämns skäck oavsett vilket anlag som orsakat fläckigheten (ryggskäck, bukskäck och i viss mån sabino)
 
Gränsen mellan mörkbrun och svartbrun kan vara ganska flytande och det är väl kanske något som skulle tala för att den svartbruna är en extremt mörk mörkbrun
Sen är det förmodligen så att det skiljer mellan länderna hur man benämner färgerna. Här i Sverige har man beslutat att, med några få vedertagna undantag, benämna färgerna efter hur genetiken ser ut, med eventuellt tillägg av ljus- eller mörk-.
Isabell har fått behålla sitt namn istället för att kallas gulröd.
Det är dock olyckligt att vi använder skimmel för både avblekbara och konstanta skimlar (två helt olika anlag med olika utseende och det finns individer som har båda) och även att fläckiga hästar benämns skäck oavsett vilket anlag som orsakat fläckigheten (ryggskäck, bukskäck och i viss mån sabino)
Jag scannade precis igenom en tysk hingstkatalog från i år. Där har hästar med synbart samma färg varierande benämningar av schwartzbraun, rappe och donkerbraun 😆 Förvirringen är total 🙉 Själv ska jag DNA-testa min rödsvarta dam och en fuxa bara på kul 😁
 
Gå till England så blir förvirringen total, för där benämner man färgerna på ett ungefär efter hur de ser ut, utan någon som helst hänsyn tagen till eventuella färganlag. Jag har t.ex sett både brunskimmel och rödskimmel benämnas strawberry roan. Och red dun kan vara både en rödblack till en ljus fux. Osv...
(för att inte tala om det totalt ologiska i att isabellhingstar är förbjudna i new forest, men inte ston. Och inte gulbruna. Enligt hörsägen är det för att isabeller är ljusa och röjer var flocken finns, men skimlar är ju tillåtna så det argumentet faller ju också platt...)
 
Vart kom förresten Pompes färg ifrån?
Från morfar Regulator 211 (en eloge åt den på Flyinge som gav honom ett namn med ordet gul i) som idag skulle fått heta gulbrun, men han står som gulblack i stamboken. Regulator i sin tur fick det från sin skimmelpappa Likör 149. Han måste ha varit född gul, hans mamma står som skimmel i stamboken men fick gula föl med icke gula hingstar, så hon var själv född gul.

Pompes mamma står som fux i stamboken men måste ha varit mörkt isabell, typ Dragon.
 
@Rosett gult skrivs Cr/cr, tror jag det var, betyder att hästen har en gulgen, Cr/Cr betyder att hästen är dubbelgul ^^ Man kan väl säga att enda gången agouti statusen inte syns alls är när hästen är röd, då har agouti inget svart pigment att påverka. Hmmm, kanske tänka att aa släpper ut det svarta, medans A håller det undan, stor bokstav stark :D E är förmågan att producera både svart och rött pigment.

Kan göra det lite enklare med baserna: brun E_ A_, svart E_ aa, röd ee __
På en stamtavlesida där jag brukar kika står det färganlag på hästarna, uträknat efter deras föräldrar och avkommor tror jag.
En av de gulbruna står det såhär på: (eE)/(A)/gg/(CCᶜʳ)
Det var det jag menade med C(cr)

Modern har ingen angiven färg på sidan men hon har gett gul avkomma med ickegul hingst så hon måste varit gulbrun. Har fått berättat av en som sett henne på bild att hon var brun men det kan ju inte stämma.
 
På en stamtavlesida där jag brukar kika står det färganlag på hästarna, uträknat efter deras föräldrar och avkommor tror jag.
En av de gulbruna står det såhär på: (eE)/(A)/gg/(CCᶜʳ)
Det var det jag menade med C(cr)

Modern har ingen angiven färg på sidan men hon har gett gul avkomma med ickegul hingst så hon måste varit gulbrun. Har fått berättat av en som sett henne på bild att hon var brun men det kan ju inte stämma.

Vissa gulbruna hästar bleks så lite att de endast ser ljusbruna ut. Finns också instanser av fux där det är otroligt svårt att se om det är isabell eller en väldigt ljus fux med ljus man och svans (sådant som kallades svettfux tidigare, och i dagsläget ofta (felaktigt) kallas flaxfux).

Därför att fenotypen och genotypen inte alltid stämmer.

(detta har orsakat lite roliga problem med hingstar vars första årskull plötsligt blir gula trots att de 'inte' är det).
 
Vissa gulbruna hästar bleks så lite att de endast ser ljusbruna ut. Finns också instanser av fux där det är otroligt svårt att se om det är isabell eller en väldigt ljus fux med ljus man och svans (sådant som kallades svettfux tidigare, och i dagsläget ofta (felaktigt) kallas flaxfux).
Svettfux och fux med flax är inte samma sak?
En svettfux är ju en mörk fux och en fux med flax är en fux med ljus man och svans.
 
Svettfux och fux med flax är inte samma sak?
En svettfux är ju en mörk fux och en fux med flax är en fux med ljus man och svans.

Inte när jag lärde mig. Den mörka fuxen hette leverfux

Men det kan ju också vara lokala (?) variationer och en av anledningarna till att de ändrade och att allt nu heter fux,

Men jag kan sakna ett ord för fux med ljus man och svans.
 
Inte när jag lärde mig. Den mörka fuxen hette leverfux

Men det kan ju också vara lokala (?) variationer och en av anledningarna till att de ändrade och att allt nu heter fux,

Men jag kan sakna ett ord för fux med ljus man och svans.

Fux med ljus man och svans heter just fux med ljus man och svans. Förr hette det flaxfux, då flax = lin och man och svans ansågs vara linfärgade.
 
Fux med ljus man och svans heter just fux med ljus man och svans. Förr hette det flaxfux, då flax = lin och man och svans ansågs vara linfärgade.

Jag har egentligen bara hört flax(en) som en engelsk färg, och sett flaxfux som en försvenskning, då jag inte sett det namnet på färgen förrän 'nyligen' (typ de senaste 20 åren).
 
Fux med ljus man och svans heter just fux med ljus man och svans. Förr hette det flaxfux, då flax = lin och man och svans ansågs vara linfärgade.
jag har bara hört flaxfux de senaste åren. ursprungligen (70-80-tal) fick jag lära mig att fux med ljus man och svans hette ljusfux, men det är idag en sanning med modifikation bl.a eftersom man kan vara mörk fux med ljusare man och svans
 
jag har bara hört flaxfux de senaste åren. ursprungligen (70-80-tal) fick jag lära mig att fux med ljus man och svans hette ljusfux, men det är idag en sanning med modifikation bl.a eftersom man kan vara mörk fux med ljusare man och svans

Jag lärde mig flaxfux på ridskola i början av 90-talet. Men vi lärde oss även bork och rapp, så det var flera fel där.
 
Jag lärde mig flaxfux på ridskola i början av 90-talet. Men vi lärde oss även bork och rapp, så det var flera fel där.
Jag hade aldrig hört flaxfux förens nått år sen bara 🤣
Ljusfux med vit man o svans lärde jag mig.

Min veterinär (som är id-kontrollant) skrev isabell i nått papper 😄

FBC636D7-7C5B-4A7B-843A-8364214A5F4C.jpeg
 
För att återknyta till diskussionen om brun/mörkbrun/svartbrun/svart, så undrar jag vad min häst egentligen har för färg... Kroppsfärgen varierar mellan kolsvart (riktigt, riktigt svart alltså) och svart med nästan röda toppar där vissa delar drar åt brunt. När han är sitt ljusaste (som fortfarande är mörkt) så har han en svag ål (inte riktig black-ål utan suddigare). Man och svans är svarta med lite röda slingor i manen (solblekt?). Och inuti öronen är han ljust beige. Han är reggad som mörkbrun, men jag lutar åt svart med nd1 eller nd2, skulle det kunna stämma? Hans mamma är fux med ljus man och svans, pappa är svartskäck (vet dock inte om det svarta på pappan varierar på samma sätt som på min häst). När vi köpte honom var han helt kolsvart med undantag för öronen, den ljusare varianten har kommit medan vi haft honom. Tror det kan bero på att han har betydligt mera utevistelse hos oss än han hade tidigare och därför blir mer solblekt?
 
Hoppas det går bra att hoppa in här med en färgfråga. Jag vet att en bra häst har ingen färg, men har som plan att inom några år köpa en gulbrun unghäst.
Håller koll på mycket irländska hästannonser då jag gärna köper därifrån, men det finns en tendens att kalla ungefär allt dun, inklusive massor med hästar som uppenbart kommer skimla av i framtiden.
Ibland kommer dock annonser med hästar på 1-2 år där jag inte riktigt kan bedöma om det är en gulbrun häst eller en framtida vit häst. Finns det några smarta knep för vad man ska titta på för att bedöma färgen? Ibland har de t.ex. vitt i svansen eller manen, kan en gulbrun häst ha det, eller är det då en skimmel?
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 239
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 548
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 222
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 012
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp