Färgtråd III

Flax är recessivt och syns bara i dubbel upplaga, så en häst kan bära på genen utan att själv vara flaxfux. Vad gäller fuxfärgen kommer det en gen från båda föräldrarna, annars blir inte hästen fux. :)
Jajamän, men på mödernet vet jag inte vart fuxgenen kommer från, en bit längre bak är det.
 
Jajamän, men på mödernet vet jag inte vart fuxgenen kommer från, en bit längre bak är det.
Det måste inte ens finnas någon fux bakåt, fuxgenen kommer från mamman. En svart häst (även brun och med diverse andra tilläggsfärger) har grunduppsättningen EE eller Ee. E innebär svart färg, e innebär avsaknad av svart färg (det som kan ge fux). E är dominant över e, vilket innebär att om ett E finns syns det inte att hästen har ett e, utan hästen blir svart i grunden. Båda föräldrarna till ditt föl har alltså Ee, och fölet fick e från vardera förälder och blev därmed fux. Det har ingenting att göra med huruvida det finns fuxar längre bak eller inte, det behöver inte vara därifrån ditt föl fått sina e. :)
 
Det måste inte ens finnas någon fux bakåt, fuxgenen kommer från mamman. En svart häst (även brun och med diverse andra tilläggsfärger) har grunduppsättningen EE eller Ee. E innebär svart färg, e innebär avsaknad av svart färg (det som kan ge fux). E är dominant över e, vilket innebär att om ett E finns syns det inte att hästen har ett e, utan hästen blir svart i grunden. Båda föräldrarna till ditt föl har alltså Ee, och fölet fick e från vardera förälder och blev därmed fux. Det har ingenting att göra med huruvida det finns fuxar längre bak eller inte, det behöver inte vara därifrån ditt föl fått sina e. :)
Aha, tack för förtydligande!
Jag trodde ju fuxgenen kom någonstans ifrån (från en fux alltså), även om den kan ha hängt med i ett antal generationer utan att ha synts.
 
Det måste inte ens finnas någon fux bakåt, fuxgenen kommer från mamman. En svart häst (även brun och med diverse andra tilläggsfärger) har grunduppsättningen EE eller Ee. E innebär svart färg, e innebär avsaknad av svart färg (det som kan ge fux). E är dominant över e, vilket innebär att om ett E finns syns det inte att hästen har ett e, utan hästen blir svart i grunden. Båda föräldrarna till ditt föl har alltså Ee, och fölet fick e från vardera förälder och blev därmed fux. Det har ingenting att göra med huruvida det finns fuxar längre bak eller inte, det behöver inte vara därifrån ditt föl fått sina e. :)

Att det ska kunna bli fuxföl utan att öht finnas nån fux bakom båda föräldrarna måste vara väldigt ovanligt? Menar du att fuxgenen skulle muterats fram någonstans eller?
 
Fux syns ju bara i dubbel upplaga så det måste ju inte finnas en fux även om fuxanlag finns bakåt.

Som sagt, måste vara rätt ovanligt att fuxanlaget följt med utan att synas sen miljoner år tillbaka i tiden. Men visst kan det hända.

Har du nått exempel där man vet att det inte finns fux bakom?
 
Att det ska kunna bli fuxföl utan att öht finnas nån fux bakom båda föräldrarna måste vara väldigt ovanligt? Menar du att fuxgenen skulle muterats fram någonstans eller?
Fux är ju bara avsaknad av E (alltså fuxar är ee), det är alltså ingen ”egen” gen. E styr som nämnts svart färg och är dominant. Det ger alltså både i enkel och dubbel upplaga svarta eller bruna hästar. Svart blir hästen om den är aa, alltså saknar A (agouti). Är hästen Aa ellerAA i kombination med ett eller två E så blir den brun. Agoutigenen är helt oviktig om det inte finns minst ett E. Alltså kan både svarta och bruna hästar som är Ee ge fuxföl. Tex två bruna hästar som båda är Ee har bara 25% chans att få ett fuxföl (de har också 25% chans för ett föl med EE, men 50% för att få ett föl som är Ee). Alltså kan fuxfärg så att säga ligga ”gömd” länge och poppa upp då och då.

Alltså så här: (ber om ursäkt om jag glömt nån kombination)
EE aa = hästen är svart
Ee aa = svart
EE AA = brun
EE Aa = brun
Ee Aa = brun
ee AA = fux
ee Aa = fux
ee aa = fux
 
Senast ändrad:
Kan ju lägga till (hoppas det blev rätt):

EE aa = svart (kan få svarta eller bruna föl, beroende på genkombinationen på ”partnern”)
Ee aa = svart (kan få svarta, bruna eller fuxfärgade föl)
EE AA = brun (får alltid bruna föl)
EE Aa = brun (kan få svarta eller bruna föl)
Ee Aa = brun (kan få svarta, bruna eller fuxfärgade föl)
ee AA = fux (bruna eller fuxfärgade föl)
ee Aa = fux (svarta, bruna eller fuxfärgade föl)
ee aa = fux (svarta, bruna eller fuxfärgade föl)

(Detta gäller alltså grundfärgen...)
 
Att det ska kunna bli fuxföl utan att öht finnas nån fux bakom båda föräldrarna måste vara väldigt ovanligt? Menar du att fuxgenen skulle muterats fram någonstans eller?
Som sagt, måste vara rätt ovanligt att fuxanlaget följt med utan att synas sen miljoner år tillbaka i tiden. Men visst kan det hända.

Har du nått exempel där man vet att det inte finns fux bakom?
Nej, det muteras inte fram. Men om du slutar att kalla det just ”fuxanlag” kanske det blir tydligare. Det är avsaknad av svart färg. Som du säkert vet finns det inte register över hästar och deras färger sen miljoner år tillbaka, så den nivån tänker jag inte diskutera på, men jag förutsätter att du är seriöst intresserad ändå.

Min poäng är att det behöver inte finnas en synlig fux bakåt för att möjligheten ska finnas till fux på ett föl. En synlig fux en bit bak behöver inte ens vara den som ärvt ned e till det fuxfärgade fölet flera generationer senare.

Jag bifogar ett exempel, observera att det bara är ena sidan av fölets (ee längst till vänster) stam jag visar här,vi säger att det är stoets. I fjärde led finns det en fux (ee, fjärde uppifrån), men följer vi det leder nedåt så är e borta redan i andra generationen. På mammans sida kommer alltså e från de svarta och bruna hästarna, på den sidan av stammen utan fux. Om vi för enkelhetens skull säger att hingstens stam ser likadan ut färg- och genmässigt, så finns det alltså i fölets stam två fuxar i fjärde led. Men ingen av dessa fuxar har ärvt ned e-genen till fölet, utan de har kommit från annat håll. Så de fuxarna har ingenting att göra med fölets fuxfärg.

Färg.png


Det är vad jag menar med att det inte behöver finnas någon fux bakom för att fölet ska kunna bli fux. För även om det finns fux en bit bak i stammen kan den vara helt oskyldig till fölets färg.
 
[…]

Har du nått exempel där man vet att det inte finns fux bakom?

Fuxfärgade friesrar bör vara ett exempel. Man har väl undvikit att avla på dem länge, men de har ändå poppat upp. Nu DNA-testar man så de fuxfärgade lär snart vara helt borta.

Jag har stött på rödblacka fjordhästar där det inte funnits någon rödblack på ett antal generationer.

En parallell från hundvärlden är att det av och till dyker upp gula flatcoated retrievers. Färgen är inte godkänd och jag tror inte man får registrera valpar efter gula föräldrar. De som föds har alltså inga gula bakåt i stammen, men anlaget finns där.

Sen... jag minns en artikel om przewalskihästar för kanske tjugo år sedan. Där fanns bild på en RÖDBLACK! Dessa var dock inte önskvärda, för färgen ansågs vara ett arv från en inkorsning med tamhäst som skedde många generationer tillbaka, när przewalskin höll på att dö ut i fångenskap. Nu har jag letat som en idiot efter mer information om detta, men inte hittat någon. På Wikipedia nämns dock att inkorsningen tydligen har ägt rum. Om någon vet mer om dessa sällsynta rödblacka przewalski får ni gärna säga till. Det verkar inte enbart vara mitt dåliga minne eller en skröna.
 
Fuxfärgade friesrar bör vara ett exempel. Man har väl undvikit att avla på dem länge, men de har ändå poppat upp. Nu DNA-testar man så de fuxfärgade lär snart vara helt borta.

Jag har stött på rödblacka fjordhästar där det inte funnits någon rödblack på ett antal generationer.

En parallell från hundvärlden är att det av och till dyker upp gula flatcoated retrievers. Färgen är inte godkänd och jag tror inte man får registrera valpar efter gula föräldrar. De som föds har alltså inga gula bakåt i stammen, men anlaget finns där.

Sen... jag minns en artikel om przewalskihästar för kanske tjugo år sedan. Där fanns bild på en RÖDBLACK! Dessa var dock inte önskvärda, för färgen ansågs vara ett arv från en inkorsning med tamhäst som skedde många generationer tillbaka, när przewalskin höll på att dö ut i fångenskap. Nu har jag letat som en idiot efter mer information om detta, men inte hittat någon. På Wikipedia nämns dock att inkorsningen tydligen har ägt rum. Om någon vet mer om dessa sällsynta rödblacka przewalski får ni gärna säga till. Det verkar inte enbart vara mitt dåliga minne eller en skröna.
Läste nyligen en artikel om där man undersökt mitokondrie-DNA hos en mängd olika hästraser. Alltså DNA som ärvs via moderslinjen. Hos finnhästen hittade man mitokondrie-dna från przewalski, väldigt intressant. Nu förekommer inte blacka färger hos finnhästen i dagens läge, men den kan ju ha försvunnit. Fanns betydligt mer spridning i färgerna i rasen tidigare. Det hade varit intressant att veta om przewalskin bidragit med något i färgväg.
 
Senast ändrad:
Läste nyligen en artikel om där man undersökt mitokondrie-DNA hos en mängd olika hästraser. Alltså DNA som ärvs via moderslinjen. Hos finnhästen hittade man mitokondrie-dna från przewalski, väldigt intressant.

Det är jättteintressant, men om det inte har med färg att göra passar det inte i en färgtråd🙂 Kanske en egen tråd?

/moderator
 
Läste nyligen en artikel om där man undersökt mitokondrie-DNA hos en mängd olika hästraser. Alltså DNA som ärvs via moderslinjen. Hos finnhästen hittade man mitokondrie-dna från przewalski, väldigt intressant. Nu förekommer inte blacka färger hos finnhästen i dagens läge, men den kan ju ha försvunnit. Fanns betydligt mer spridning i färgerna i rasen tidigare. Det hade varit intressant att veta om przewalskin bidragit med något i färgväg.
Mycket intressant! Har du länk? Jag funderar på om det är fastslaget att det mitrokondie-DNA som delas mellan finnhäst och przewalski verkligen kommer från det senare och inte den tidigare nämnda inkorsningen. Och om släktskapet går att datera.

Jag tror i stort sett många gamla raser och lantraser i synnerhet hade större färgvariation förr. ”Uniformerna” tycks främst vara ett 1800-talsdrag och min uppfattning är att det härstammar från en tid då lantraserna ansågs vara korsningar och enhetlig färg sågs som ett tecken på att det verkligen var en ras. Sen finns det naturligtvis andra anledningar (t ex mode).

Det fanns en tid när inte alla fjordhästar var blacka.
”Spanska hästar” har varit flerfärgade.

Och så vidare.
 
Mycket intressant! Har du länk? Jag funderar på om det är fastslaget att det mitrokondie-DNA som delas mellan finnhäst och przewalski verkligen kommer från det senare och inte den tidigare nämnda inkorsningen. Och om släktskapet går att datera.

Jag tror i stort sett många gamla raser och lantraser i synnerhet hade större färgvariation förr. ”Uniformerna” tycks främst vara ett 1800-talsdrag och min uppfattning är att det härstammar från en tid då lantraserna ansågs vara korsningar och enhetlig färg sågs som ett tecken på att det verkligen var en ras. Sen finns det naturligtvis andra anledningar (t ex mode).

Det fanns en tid när inte alla fjordhästar var blacka.
”Spanska hästar” har varit flerfärgade.

Och så vidare.
Den länk jag hittat var på finska, så jag vet inte om det hjälper? Men den borde ju länka vidare till själva forskningen. Ska ta reda på mera, återkommer.
 
Hur vet man om en svart häst han ge fux ? Är de då om man vet att där finns fux i stamtavlan? Eller kan en svart häst med fux i stamtavlan bara ge bruna/svarta ? Även om hingsten man betäcker med är fux ? Hoppas någon förstår hur jag menar 😁
 
Hur vet man om en svart häst han ge fux ? Är de då om man vet att där finns fux i stamtavlan? Eller kan en svart häst med fux i stamtavlan bara ge bruna/svarta ? Även om hingsten man betäcker med är fux ? Hoppas någon förstår hur jag menar 😁
Om den svarta hästen har en förälder som är fux vet du garanterat att den kan ge fux (med hingst som kan ge fux då, såklart). I övrigt är det väldigt öppet, det är egentligen bara DNA-test som kan svara på det.
 
Om den svarta hästen har en förälder som är fux vet du garanterat att den kan ge fux (med hingst som kan ge fux då, såklart). I övrigt är det väldigt öppet, det är egentligen bara DNA-test som kan svara på det.
Om den svarta hästen har en förälder som är fux vet du garanterat att den kan ge fux (med hingst som kan ge fux då, såklart). I övrigt är det väldigt öppet, det är egentligen bara DNA-test som kan svara på det.
ingen fux förälder . Fuxarna kommer i 3dje led
 
ingen fux förälder . Fuxarna kommer i 3dje led
Då vet man inte säkert utan DNA-test (eller fuxfärgad avkomma, såklart). Du vet att möjligheten finns då de (svarta/bruna) hästar efter fuxar har Ee, så du vet att det finns en möjlighet att e är nedärvt även till din häst. Men det är ingen garanti då det lika gärna kan ha blivit E som ärvts ned. :)
 
Då vet man inte säkert utan DNA-test (eller fuxfärgad avkomma, såklart). Du vet att möjligheten finns då de (svarta/bruna) hästar efter fuxar har Ee, så du vet att det finns en möjlighet att e är nedärvt även till din häst. Men det är ingen garanti då det lika gärna kan ha blivit E som ärvts ned. :)
tack 😁
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 229
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 545
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 218
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 003
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp