Färgtråd III

Den föddes alltså inte gul?

Om en gul häst får en avkomma som inte är gul har anlaget inte förts vidare. Min egen häst har gulbrune Pompe 401 som farfars farfars far men då hon har hans mörkbrune son Unesco 428 till farfars farfar har hon inte anlaget.
Ah, ok...

Jag vet inte vilken färg hon hade. Det står "grey" i stamtavlan och passet utfärdades när hon var nästan året.

Tack @Gabby_Ossi , nu hänger jag med!
 
En kompis funderar på att betäcka sitt lipizzaner sto. Eftersom hon är skimmel och vad vi vet, är väll alla lipizzaner skimlar. 🤔 (bara vad vi hört, ej säkra)
Om man betäcker med annan ras, med annan färg, kan då fölet få annan färg än skimmel?
Hingsten hon funderar på är isabell.
 
En kompis funderar på att betäcka sitt lipizzaner sto. Eftersom hon är skimmel och vad vi vet, är väll alla lipizzaner skimlar. 🤔 (bara vad vi hört, ej säkra)
Om man betäcker med annan ras, med annan färg, kan då fölet få annan färg än skimmel?
Hingsten hon funderar på är isabell.
De flesta lipizzanare är skimmlar men det förekommer även de som är bruna och svarta.

Fölet kan få en annan färg om stoet ifråga är heterozygot, dvs om hon bara har ett skimmelanlag. Om hon är homozygot kommer alla hennes föl bli skimmlar oavsett hingstens färg.
 
En kompis funderar på att betäcka sitt lipizzaner sto. Eftersom hon är skimmel och vad vi vet, är väll alla lipizzaner skimlar. 🤔 (bara vad vi hört, ej säkra)
Om man betäcker med annan ras, med annan färg, kan då fölet få annan färg än skimmel?
Hingsten hon funderar på är isabell.
Sannolikheten är troligtvis rätt liten, då det är rätt troligt att stoet kan vara homozygot skimmel. Speciellt om det bara finns skimlar bakåt i stammen i de närmsta leden. Skulle hon vara heterozygot är det 50/50 för skimmelföl med icke-skimmelhingst.
 
Sannolikheten är troligtvis rätt liten, då det är rätt troligt att stoet kan vara homozygot skimmel. Speciellt om det bara finns skimlar bakåt i stammen i de närmsta leden. Skulle hon vara heterozygot är det 50/50 för skimmelföl med icke-skimmelhingst.
Alltså, visst kan man tänka att det är ganska troligt att stoet är homozygot skimmel. Men det är ändå långt ifrån säkert.
Eftersom skimmel är dominant så kan det mycket väl vara så att det bara är ett skimmelanlag som nedärvts vidare i varje led, även i flera generationer.
Det är helt jämförbart med att en hel del shetlandsponnyuppfödare försöker avla enbart svarta shetlandsponnyer. Och det är inte alls ovanligt att det efter många generationer med bara svarta föräldrar plötsligt föds en liten fux.
 
Sabino på sabino vad kan man, om något, förvänta sig av en sådan kombo?
Har man tur får man mycket tecken... jag använde en sabinohingst på mitt sto som var en minimal sabino, och fick en med ännu mindre tecken på huvudet. Men hon har stickelhår, pytteliten bukfläck och en uppåtrinnande strumpa, så hon fick anlaget men lite mindre av det än jag önskat.
 
Har kollat bakåt på mitt stos förfäder just när det gäller färg. Har ju hört att det kan påverka även om det ligger längre bak.
Men hur många generationer?
På hennes mammas håll är alla bruna, förutom en svart i 5te led och en fux i 7nde.
På pappans håll är alla skimlar förutom en gulsvart i 5te led.
Mest en fundering hur långt tillbaka det kan påverka!😃
 
Har kollat bakåt på mitt stos förfäder just när det gäller färg. Har ju hört att det kan påverka även om det ligger längre bak.
Men hur många generationer?
På hennes mammas håll är alla bruna, förutom en svart i 5te led och en fux i 7nde.
På pappans håll är alla skimlar förutom en gulsvart i 5te led.
Mest en fundering hur långt tillbaka det kan påverka!😃

Beror på vilken färg det är, eller vilket anlag. En dold färg/resessiv gen kan ligga dolt under mer dominanta anlag rätt länge. Ett dominant anlag ses å andra sidan alltid (på nåt sätt) och kan inte ligga dolt.

Just fux är ju lite så att det kan bli lite "surprise"
 
Har kollat bakåt på mitt stos förfäder just när det gäller färg. Har ju hört att det kan påverka även om det ligger längre bak.
Men hur många generationer?
På hennes mammas håll är alla bruna, förutom en svart i 5te led och en fux i 7nde.
På pappans håll är alla skimlar förutom en gulsvart i 5te led.
Mest en fundering hur långt tillbaka det kan påverka!😃
Vissa anlag är synliga, som gul, skimmel och skäck, har hästen inte färgen så har den inte anlaget.

Skimlar föds alltid med en grundfärg som sedan skimlar av. Det är grundfärgen som är intressant ut nedärvningssynpunkt

Fux behöver finnas på båda sidor men kan slå igenom trots att den finns långt bak. Jag använde en svart hingst med fuxmamma till ett brunt sto som inte hade fux förrän i fjärde led där det fanns två sty, annars bara brunt och svart. När fölet föddes tänkte jag att det hade en ovanlig brun färg innan jag insåg att det var en fux.
 
Vissa anlag är synliga, som gul, skimmel och skäck, har hästen inte färgen så har den inte anlaget.

Skimlar föds alltid med en grundfärg som sedan skimlar av. Det är grundfärgen som är intressant ut nedärvningssynpunkt

Fux behöver finnas på båda sidor men kan slå igenom trots att den finns långt bak. Jag använde en svart hingst med fuxmamma till ett brunt sto som inte hade fux förrän i fjärde led där det fanns två sty, annars bara brunt och svart. När fölet föddes tänkte jag att det hade en ovanlig brun färg innan jag insåg att det var en fux.
Jag är ingen expert på färger men har för mig att en häst kan bära skäl anlag som inte syns i pälsen men huden?Tex hade vi en ponny som var skimmel men när vi tvättade henne såg hon ut som en skäck i huden
 
jag skulle säga att den är svartbaserat så EE eller Ee
Sen har den agouti antingen AA eller Aa

De ljusare partierna och apelkastningen tror jag inte spelar så stor roll på färguppsättningen.
Tack tack, jag är verkligen usel på färger. Det lilla vita hon har verkar för mig höra ihop med Sabino som inte är så utbrett eller är jag ute och cyklar där? 🙈
 
Har man tur får man mycket tecken... jag använde en sabinohingst på mitt sto som var en minimal sabino, och fick en med ännu mindre tecken på huvudet. Men hon har stickelhår, pytteliten bukfläck och en uppåtrinnande strumpa, så hon fick anlaget men lite mindre av det än jag önskat.
Om jag förstått det här med Sabino rätt nu, så är det dominant och två heterozygota sabinos lämnar därmed 75% sabinos och 25% icke sabinos. För en icke sabino med en sabino blir det 50-50.
 


Här en bättre bild på vad jag menar. Vad kan denna häst ha för genuppsättning i det man ser på ytan?

Den skulle jag säga är mörkbrun. Man har inte hittat någon genetisk markör än som skiljer olika bruna nyanser åt, de har alla antingen Ee eller EE och Aa eller AA.

De som är riktigt svarta med endast brun mule och ljumske kallar man svartbrun (seal bay eller brown på engelska), men de går inte heller att genetiskt skilja från andra bruna (ännu i alla fall) så då blir det ju lite svårt att dra någon exakt gräns mellan dem.
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 229
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 545
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 218
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 003
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp