Färskfoderfunderingar (igen)

Lona

Trådstartare
Nikka (jaktlabbe på 3 år) äter sedan en tid tillbaka Bravo färskfoder - och har blivit väldigt orolig i magen.
Tidigare åt hon främst Magnussons M&B och kunde byta foder hipp som happ, äta matrester, ben och annat utan minsta problem men sedan vi började med färskfodret pajjar magen för minsta lilla.
Dock började jag ge Standardt Immun samtidigt så det kan ju lika gärna bero på det?
Faktum är att av de fem hundar vi de senaste åren gett någon form av färskfoder så har INGEN blivit märkbart bättre utan antingen har magen rasat som på Nikka eller så har de varit i samma skick som när de åt torrfoder, dvs fina i päls och tassar, "tåliga" i magen och rent allmänt sett ut att må bra.Nikkas öron som ibland blir geggiga var främsta anledningen till att jag bytte men de är lika geggiga som innan.
Börjar onekligen fundera på om det verkligen är värt mecket med att köra färskfoder när torrfoder faktiskt har funkat BÄTTRE.
Jag tror ju på färskfoder som idé men man blir lite fundersam. De färskfoder vi prövat är främst Bravo av olika slag men även Klass (som jag nu vet är kasst), Nordic, Fodax och VoH.

Eller kan magen ha rasat av Standardt Immun?
 
Sv: Färskfoderfunderingar (igen)

Vore jag er skulle jag börja med att ta bort Immun först och låta det vara borta några veckor, för att utesluta det. Jag skulle även köra en omgång med t ex Forti Flora för att boosta upp med bra magbakterier.

Blir magen bra, så introducera Immun försiktigt och se vad som händer, men blir det ingen skillnad efter att ha uteslutit det några veckor, så är det dax att fundera på vad annat som är fel.

Alla hundar tål inte alla tillskott och inte alltid i den dos som ges.
 
Sv: Färskfoderfunderingar (igen)

Är det inte ganska mycket spannmål i vissa sorters Bravo? Isf hade jag testat en annan sort.
 
Sv: Färskfoderfunderingar (igen)

Mina har blivit risiga i magen nu sedan bravo bytte blandningen, så just nu kör vi torrfoder tills jag hittar någon färskfodervariant som både funkar magmässigt och praktiskt. Har Nikka fått problemen relativt nyligt kanske det har samma förklaring?

-> lady_vip: Bravo har rätt nyligt plockat bort all spannmål i alla utom ett eller två foder (bravo bas med vom har fortfarande, eventuellt något till).
 
Sv: Färskfoderfunderingar (igen)

Är det inte ganska mycket spannmål i vissa sorters Bravo? Isf hade jag testat en annan sort.

Det finns några sorter kvar som pga efterfrågan innehåller korn, men i övrigt så finns alla helt spannmålsfria då dom bytt ut kornet mot grönsaker istället. Det är anledningen till att jag gick tillbaka till Bravo själv. Det är visserligen potatisfibrer i fortfarande, men det tas ju inte upp. Mina hundar fungerar mycket bättre nu på Bravo, än när dom hade korn i maten.
 
Sv: Färskfoderfunderingar (igen)

Svar till alla:
Börjar med att ta bort Immun och ser vad som händer, annars får jag väl börja se över färskfoderalternativen. Tillbaks till ruta ett alltså.
Jag har tillgång till de flesta färskfodermärkena men det är ju en prisfråga också. NATURLIGTVIS betalar jag det som behövs för att min hund skall må bra men funkar hon lika bra på ett lite billigare foder så ger jag såklart hellre det än ett snordyrt...
Helst skall det dessutom vara burgare eller små korvar men det beror förstås mest på min lathet.
Tack för er input!
 
Sv: Färskfoderfunderingar (igen)

Låter smart att börja med det, då det började runt den tiden du startade att ge det. Låt hunden vara utan några veckor, för att se åt vilket håll det går.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nu ger jag verkligen upp. Mina hundar (en whippet på 3 år och en italiensk vinthund på 9 år) får idag enbart färskfoder, men det funkar...
2
Svar
34
· Visningar
6 706
Senast: Amk
·
Övr. Hund Jag och sambon kommer (som ni kanske förstått efter alla mina startade trådar :angel:) inom kort att få hem en valp, och försöker...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
18 972
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej kloka buke!! Jag har en kille på 8 månader som ätit VoH färskfoder sedan 1,5 månad tillbaka. Dock får jag nog inse (erkänna :o )...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Picky
·
Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 035
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp