Vilket färskfoder skulle ni välja?

Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Det enda billiga alternativet jag hittar är Fodax om man köper stor mängd kan man få ner priset till 13,2 kr/kg.
Men så var det ju det där med kyckling.
Har hört att många hundar reagerar på kyckling i torrfoder men inte i färskfoder, jag funderar på om jag skulle våga testa.
Det värsta som kan hända är att han får svamp och geggiga ögon och då får jag väl byta igen.

Funderar så det knakar.......
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag ger Sund Hundmat ( googla) som är ett helfoder, dom har också små medaljonger ( 30gr) så man kan ge små hundar útan att det blir dåligt

Det är väl bara eliten som funkar som ett helfoder? Annars måste man blanda och ha sig. Pratade nämligen med en återförsäljare som varit involverad i många tester osv angående detta foder. Det var i stort sett bara eliten som höll uppe hundarna. Jag har även gett sund hundmat, men kompleterade en hel del.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

I alla fall på oxblandningen och lamm ska man tillägga kalk och vitalblandningen för att få den till ett helfoder? Eller har jag fel
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Nä, de är inte direkt serviceminded. Konstigt att du fått nej, jag fick hem senaste pallen för bara nån vecka sen...

Jag fick svar av honom nu och han sa att de bara sålde till slädhundskennlar?
Konstigt, de har nog gjort något undantag för dig.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Där jag hitta att köpa Bravo så kostar det typ 35 kr/kg, det är inte så billigt.

Köper man påsvis (8 burgare per påse = 1,2 kg) så kostar dom 35 kg påsen här. Inte så billigt nej. Men köper jag 10 påsar (en kartong) så kostar det 340 kr hos mig = 28,30 kg kilot. Det tycker jag är överkomligt.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Ja, garanterat. Calle vill inte alls sälja till storköpare.

Jag har ju varit kund i snart 2 år, de kan ha ändrat policy sen jag började beställa.

Annars får ni väl "skaffa" slädhundskennel *host host* och beställa sen;)
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Ska bara ställa hundarna på rad framför en släde och ta en bild så kan jag skicka in ansökan sedan ;)
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Tack för svar!

Blev voh med kyckling och lax så kan jag blanda lite. Får ge lite rött kött till. Till min lilla skrutt blev det musch vaisto, kör med det ett tag så kan jag ta dom andra sorterna sedan då han vant sig.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Tack för svar!

Ja det verkar väldigt bra och smidigt med färdiga portioner!
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Är det "normalt" att hunden ratar färskfodret i början om dom inte är van? Har testat blanda ut det med olja och smör men han vägrar äta det. Annars får jag väl inse att det tyvärr inte passar alla hundar men synd :/

Min andra hund älskade det iaf!
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Är det "normalt" att hunden ratar färskfodret i början om dom inte är van? Har testat blanda ut det med olja och smör men han vägrar äta det. Annars får jag väl inse att det tyvärr inte passar alla hundar men synd :/

Min andra hund älskade det iaf!

Min hund vägrade äta Bravo, jag var tvungen att steka upp det.
Om det beror på att det var det första färskfodret han fick och inte hade vant sig, eller om det var just den smaken han inte gillade vet jag inte, men han äter alla andra sorter. Har inte provat Bravo sen dess.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

KL

Nu har jag hittat en ny variant.
Nordic färskfoder har erbjudande om man handlar för 10.000 kr får man 25 % rabatt och fraktfritt.
Köper man Bas 2 kgs förpackningarna kostar det då 18,75 kr per kilo.
Deras spannmålsfria alternativ kostar då 23 kr.
Väldigt bra pris tycker jag!

Nu har vi köpt några enstaka korvar bara för att kolla om de äter fodret, sen beställer vi.
Har samlat ihop ett gäng på typ 10 pers :p
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Olika sorter smakar olika gott, men visst finns det hundar som vägrar rå mat! En bekants basenji äter bara rå mat om han fått gräva ner den först, och sedan äter han den efter några dagar. Det funkar inte riktigt nu när de har flyttat in till stan...
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Ja min hund verkar då vara en av dom få som inte tycker om färskfoder utan föredrar sitt torrfoder, verkar ju som att alla andra hundar älskar det.

Har nu provat både musch, voh med kyckling och med lax, blandat i ris och rå köttfärs men han äter det inte! Eller ja han äter den råa köttfärsen tex men petar verkligen bort allt färskfoder och lämnar det i matskålen :p

Då jag kokade hans musch-köttbulle åt han men då är det väl inte så stor mening att ge färskfoder..

Så det är väl bara att ge upp det där med färskfoder då :(
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Ja min hund verkar då vara en av dom få som inte tycker om färskfoder utan föredrar sitt torrfoder, verkar ju som att alla andra hundar älskar det.

Har nu provat både musch, voh med kyckling och med lax, blandat i ris och rå köttfärs men han äter det inte! Eller ja han äter den råa köttfärsen tex men petar verkligen bort allt färskfoder och lämnar det i matskålen :p

Då jag kokade hans musch-köttbulle åt han men då är det väl inte så stor mening att ge färskfoder..

Så det är väl bara att ge upp det där med färskfoder då :(

Har du provat att ge olika sorter som bara är med en sorts kött i? Vår katt tex äter gärna både nötkött och kyckling, men ger man nöt och kyckling blandat så vägrar hon äta.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag har bla gett den med kyckling från voh fast det är väl nötkött i den också har jag för mig. Kanske kan testa den som är enbart kyckling i om han gillar den bättre :)

Men det är som att han inte vill äta för att det är rått (fast rå köttfärs äter han ju tex). Har kanske en knasig hund :p
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Testa att ge tex kycklingvinge? Alltså inget färskfoderförpackat grejs utan "riktig" ej tillfixat käk.
 
Väcker denna tråden istället för att starta en ny.

Vilket färskfoder hade ni gett till en 7-månaders borzoi (vinthund) som växer så det knakar? Han gör inte av med några enorma mängder energi då vi inte direkt tränar, utan han kutar mest i rastgården en gång om dagen och går sköna promenader där emellan. När jag flyttar till egen lägenhet i januari tänkte jag fasa över till färskfoder istället för hans nuvarande torrfoder. Är inneboende hos en annan person för närvarande och iom det kan jag tyvärr inte fylla upp dennes frys med hundmat, det är inte uppskattat, men om några veckor så!

Har kollat på Nordic främst men vet inte riktigt vilken sort som man borde gå på.

Vill ge färskfoder för hundens skull, men som student är plånboken inte så superfet, så jag försöker hitta det som skulle vara bäst bland de billigare varianterna. Tyvärr har jag haft svårt att hitta prisuppgifter för dem olika märkena men förstått att Nordic Bas, 16 kg kostar ca 400 kr.

Synpunkter mottages tacksamt.
 
Väcker denna tråden istället för att starta en ny.

Vilket färskfoder hade ni gett till en 7-månaders borzoi (vinthund) som växer så det knakar? Han gör inte av med några enorma mängder energi då vi inte direkt tränar, utan han kutar mest i rastgården en gång om dagen och går sköna promenader där emellan. När jag flyttar till egen lägenhet i januari tänkte jag fasa över till färskfoder istället för hans nuvarande torrfoder. Är inneboende hos en annan person för närvarande och iom det kan jag tyvärr inte fylla upp dennes frys med hundmat, det är inte uppskattat, men om några veckor så!

Har kollat på Nordic främst men vet inte riktigt vilken sort som man borde gå på.

Vill ge färskfoder för hundens skull, men som student är plånboken inte så superfet, så jag försöker hitta det som skulle vara bäst bland de billigare varianterna. Tyvärr har jag haft svårt att hitta prisuppgifter för dem olika märkena men förstått att Nordic Bas, 16 kg kostar ca 400 kr.

Synpunkter mottages tacksamt.
Jag gillar Nordic och ger special +. Det är bra kvalitet på köttet och närproducerat (bor i Skåne). Vill du komma billigare undan så kan du köpa 2 kg förpackning och såga till med en vanlig fogsvans. Sist jag köpte 2 kg så tror jag att jag betalade 300 kr för 16 kg. Men min leverantör är nog ovanligt billig. Priima har en variant som heter Special NK, de kallar den för halvfoder men det innehåller allt som hunden behöver men inga grönsaker. Priima är lite billigare än Nordic. Bravo och Fodax är två andra sorter som är billiga.

Det finns vissa som hävdar att fodret alltid måste vara 100 % animaliskt eller åtminstone vara helt fritt från spannmål. Men jag har helt ärligt märkt 0 skillnad på mina hundar om det varit spannmål eller inte i fodret. Har de inte allergi eller överkänslighet finns ingen egentlig anledning att sky spannmål eller grönsaker som pesten.
 
Jag gillar Nordic och ger special +. Det är bra kvalitet på köttet och närproducerat (bor i Skåne). Vill du komma billigare undan så kan du köpa 2 kg förpackning och såga till med en vanlig fogsvans. Sist jag köpte 2 kg så tror jag att jag betalade 300 kr för 16 kg. Men min leverantör är nog ovanligt billig. Priima har en variant som heter Special NK, de kallar den för halvfoder men det innehåller allt som hunden behöver men inga grönsaker. Priima är lite billigare än Nordic. Bravo och Fodax är två andra sorter som är billiga.

Det finns vissa som hävdar att fodret alltid måste vara 100 % animaliskt eller åtminstone vara helt fritt från spannmål. Men jag har helt ärligt märkt 0 skillnad på mina hundar om det varit spannmål eller inte i fodret. Har de inte allergi eller överkänslighet finns ingen egentlig anledning att sky spannmål eller grönsaker som pesten.
Tack. Du får gärna PMa din leverantör. Bor också i Skåne, Malmö närmare bestämt.
Mig veteligen är han inte överkänslig eller allergisk mot något i matväg och är frisk och kry.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 474
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
700
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 933
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp