Vilket färskfoder skulle ni välja?

DeadSerious

Trådstartare
Jag och sambon kommer (som ni kanske förstått efter alla mina startade trådar :angel:) inom kort att få hem en valp, och försöker förbereda oss så gott vi kan. Denna gången gäller min fråga foder.

Vi var först inställda på att färskfoder var en omöjlighet eftersom våran frys är såpass liten, jag har därför läst på och forskat in mig på torrfoder och hade väl i stort sett bestämt att vi till att börja med skulle prova Standardt original normal (som valp får hunden dock äta det foder som uppfödaren gett oavsett vad det är, så jag pratar i "vuxen ålder"). Nu har vi dock hittat en lösning som gör att vi eventuellt skulle kunna ge färskfoder ändå.
Jag har läst lite redan, och av de sorterna jag tycker verkar bra så kan vi få tag på VOH, Bravo och Nordic. När det gäller VOH har vi framförallt tittat på 25 (original med lax) och när det kommer till Nordic gillar jag den spannmålsfria bäst. När det kommer till Bravo däremot har jag ingen aning alls om vilken variant som bäst skulle passa.

Hunden det gäller blir en staffordshire bullterrier, normalaktiv och vi får väl börja med att utgå ifrån att den får en normal ämnesomsättning för rasen och inte har några allergier eller liknande.

Fråga 1: Om ni skulle ge Bravo, vilken av deras sorter skulle ni välja i vårat fall?
Fråga 2: Vad hade ni valt i valet mellan VOH, Bravo och Nordic? VOH kommer vi att få beställa från hemfoder.se, medans Bravo och Nordic finns att köpa i butiker här i stan.
Fråga 3: Hade ni gett endast färskfoder eller blandat med torrfoder?

Motiveringar är väldigt välkomna eftersom jag är väldigt intresserad i ämnet :)
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag hade gett enbart färskfoder.

VoH är min favorit, tyvärr äter inte mina hundar den så det får Nordic bas som vi är väldigt nöjda med.
Nackdelen med spannmålsfri är att vissa hundar blir väldigt hårda i magen.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag är också väldigt intresserad och vill lära mig mera inom detta område. Har inga svar att ge dig ang bravo och VOH, men jag har efter mycket läsande hit och dit och bla trådar här på buke beställt Nordic spannmålsfritt till min dam som jag kan hämta på djuraffären på fredag eller måndag! :)
Foder med för mycket spannmål i får hennes avföring fluffig som mousse så vill undvika spannmål i den mån det går.
Hon går på dagis där hon äter lunch iom att hon spyr galla på förmiddgen när magen är tom för hon är svår att få i full frukost på morgonen. Så hon kommer fortfarande få torrfoder 1,5dl till lunch till en början. Börjar hon dock äta ordentligt med frukost nu när jag byter så kommer hon att få frukost och middag utav färskfoder och så slutar jag med lunchen på dagis om det går bra.

Ang valpar så har jag sett när jag läst om färskfoder att det fungerar utmärkt att börja med det direkt. Fast då jag själv inte har valp så är jag inte insatt i det och har således ingen garanti för att det stämmer, men det finns många kunniga här som nog vet vad som stämmer eller ej ! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag ger Sund Hundmat ( googla) som är ett helfoder, dom har också små medaljonger ( 30gr) så man kan ge små hundar útan att det blir dåligt
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Varför inte blanda? :) Jag gillar VoH, men jag gillar inte att de inte har något rött kött i sitt foder, så jag tror det är en utmärkt ide att blanda med Nordic spannmålsfri (som jag också hört mycket gott om).
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Blanda skulle vi absolut kunna göra! Då har man ju dessutom fördelen att hunden är van vid två olika foder om det någon gång skulle krångla och man inte får tag i det ena (slut i lager eller krångel med leveranser osv.).

Så det är definitivt ett alternativ!

Det här om att Nordic spannmålsfri har gjort många hårda i magen kanske man dessutom kan slippa undan eller minska risken för när man blandar med ett annat foder och inte ger enbart det? Eller tänker jag fel?
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Det är bara att testa :) Min hund blir inte hård i magen och han äter 100% animaliskt :)
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Blanda skulle vi absolut kunna göra! Då har man ju dessutom fördelen att hunden är van vid två olika foder om det någon gång skulle krångla och man inte får tag i det ena (slut i lager eller krångel med leveranser osv.).

Oavsett om hunden är van eller inte vid en eller flera sorter så kommer du kunna byta hejvilt hur som helst om du bara ger färskfoder ;) Det är det fina med att ge sådant, du behöver INTE hålla på och fasa över något när du byter.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Fråga 1: Om ni skulle ge Bravo, vilken av deras sorter skulle ni välja i vårat fall?
Fråga 2: Vad hade ni valt i valet mellan VOH, Bravo och Nordic? VOH kommer vi att få beställa från hemfoder.se, medans Bravo och Nordic finns att köpa i butiker här i stan.
Fråga 3: Hade ni gett endast färskfoder eller blandat med torrfoder?

1: Jag skulle blanda, eventuellt ge enbart någon av de sorter som innehåller mest kött.

2: Jag hade utan tvekan valt Nordic och då deras spannmålsfria. Annars hade jag gett VoH och tillsatt rött kött av olika slag.

3: Enbart färskfoder, inget som helst snack om saken. Finns ingen anledning till att ge torrfoder.

Värt att tänka på är att många valpar behöver mer kalcium än vad som finns i vuxenfodren för att benen ska växa rätt osv. Därför kan det vara klokt att ge lite extra i form av benmjöl (Standardt har bra sådant). Så länge det är naturligt benmjöl (ej mjölksyrad kalk) så behöver ni inte heller vara rädda att överdosera.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag har klass till mina, superbra=)
I korvar, ett paket med 20 halvkilos korvar kostar runt 150.

Får plats i ett fack i frysen:)

Hade det billigaste färskfodret förut ,fodax.
Men det var skitsnuskigt, stank helvete:)
Och så var det i block utan någon plast runt.

Funkar nog bäst att ge utomhus=D
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Ja just det, det tänkte jag ju också på! VoH har ju ett valpfoder, eventuellt skulle man ju kunna börja med det om vi ska ge färskfoder direkt. Så behöver man inte pilla med att tillsätta grejer? Jag känner mig väldigt lost när det kommer till sådant, det blir första hunden och jag kan ingenting :p Känns enklast att börja med att ge enbart ett (eller två) helfoder utan att mixtra till att börja med.

*till alla*
I övrigt så känner jag nog att jag fått svar på allt jag undrar över. Tack så mycket! :)
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Ja just det, det tänkte jag ju också på! VoH har ju ett valpfoder, eventuellt skulle man ju kunna börja med det om vi ska ge färskfoder direkt. Så behöver man inte pilla med att tillsätta grejer? Jag känner mig väldigt lost när det kommer till sådant, det blir första hunden och jag kan ingenting :p Känns enklast att börja med att ge enbart ett (eller två) helfoder utan att mixtra till att börja med.

Jag skulle inte ge någon sorts VoH utan att tillsätta rött kött. Att en fodertillverkare kallar sitt foder för "helfoder" behöver inte heller betyda att fodret passar bra till alla hundar, det betyder faktiskt bara att hunden borde kunna må bra på det under tiden det är tänkt att hunden ska äta fodret. Ett valpfoder behöver alltså inte vara det bästa till en valp, utan bara vara ok att ge under valptiden. (källa: Jordbruksverket som jag varit i mailkontakt när det gäller foder, innehåll och märkning av foder.)
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag har tidigare gett VoH m lax och det är mitt förstahandsval om jag skulle gå tillbaka till färskfoder igen. I andra hand skulle jag välja Nordics spannmålsfria.

Jag skulle inte ens komma på tanken att ge ett färskfoder som innehåller spannmål, tycker man tappar halva grejen då..

Ang torrfoder eller inte så finns det en fördel om man blandar och det är att man inte behöver oroa sig om man av någon anledning inte kommer kunna ge färskfodret vid något tillfälle. Det kan tex vara knökigt att ha med när man reser och om hunden då är van vid att få lite torrisar ibland kan man utan större konsekvenser ta med sånt på resan.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag skulle inte ens komma på tanken att ge ett färskfoder som innehåller spannmål, tycker man tappar halva grejen då..

Nu blev jag nyfiken :D Varför tänker du så?
Jag undviker visserligen också spannmål i hundmaten, men jag upplever också att hundarna reagerar väldigt olika på spannmål beroende på om det är i färskfoderform eller i torrfoder.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Nu blev jag nyfiken :D Varför tänker du så?
Jag undviker visserligen också spannmål i hundmaten, men jag upplever också att hundarna reagerar väldigt olika på spannmål beroende på om det är i färskfoderform eller i torrfoder.

Ja alltså det är ju inte samma sak som att ge torrfoder, därför jag skrev "halva grejen" ;)

Men för mig är det helt enkelt hög kötthalt och frånvaro av spannmål som är själva grejen med färskfoder. Det är det som jag vill komma åt, och därför jag i så fall utsätter mig för det extra arbete och bök som färskfoder innebär.
Sen finns det väl andra fördelar med färskfoder också, men de väger inte lika tungt.

Nu tycker jag ju att det är lite för bökigt och därför ger jag det näst bästa, ett riktigt bra torrfoder istället :)
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Vad ger du för torrfoder? :)
Vi är som sagt inte helt hundra än på att det rent praktiskt kommer fungera med färskfoder, lite saker som behöver kollas upp först (behöver ny frys i det fallet och kommer då behöva ha den i det "gemensamma" förrådet, måste kolla med hyresvärd om det är ok osv.). Men jag vill kolla upp möjligheter, så att jag har en lite klarare bild om det faktiskt blir så att det fungerar :)
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Hade nog valt bort VoH då det är fetare än andra tror jag, ryktesvägen har en del hundar fått hälsoproblem av Vom og hundemat. Sedan så blir det mycket konstant kyckling för hunden i deras sorter.
Bravo verkar okej, men Emmzo har högre köttandel.
Jag hade velat ha ett torrfoder som belöningsgodis vid sidan av.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Då utesluter vi VoH, dels pga. det du skriver och dels det jag fått veta om att man bör lägga till rött kött. Möjligheten skulle ju i så fall vara att blanda, men när jag nu fått veta att man kan byta som man vill mellan olika färskfoder så känns det inte riktigt som att det finns någon mening med att blanda - enklast att köra på en sort då så länge den är bra och tillgodoser alla hundens behov.

För tillfället lutar det alltså mest åt Nordic spannmålsfri om det blir färskfoder och Standardt original normal om det blir torrfoder, har ni några tankar ang. torrfodret är dom också välkomna :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 447
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 893
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp