Fästingtråden 2017

Blueberry

Trådstartare
Hur ser det ut på fästingfronten i år? Vad har din hund för skydd? Var i landet bor du?

Mina hundar har hittills i år haft två fästingar var. Det är inte så mycket, de har alltid väldigt få fästingar per år. Vi bor i Värmland, men hänger ofta på västkusten.

Förra året var första gången de hade något fästingmedel/-skydd (De är 7 och 8 år gamla :angel:) och då fick de en dos Bravecto. Vi märkte inga biverkningar alls av det.

Så... hur gör ni i år?
Halsband och droppar känns uteslutet för vår del. Vad är det för status på bravecto nu? Det var så mycket skriverier i vintras...
 
Hur ser det ut på fästingfronten i år? Vad har din hund för skydd? Var i landet bor du?

Plockar en del, ett par om dagen på varje hund. Har inget fästingskydd på mina pga dåliga erfarenheter med biverkningar av flera olika sorter. Bor längs hjälmarens norra strand.
 
Har inget fästingmedel på Tinja, plockar de fästingar jag hittar. Ofta har de inte ens hunnit sätta sig. Hon fick inte alls många förra året, har fått några hittills.
Bor i Täby och är mycket ute i Norrtälje skärgård.
 
Ger Brihanna Bravecto. Bor i Vänersborg och kommer inte undan fästingar. Ägaren innan gav henne Bravecto och eftersom det hade fungerat fint så fortsätter jag med det. Vill inte riskera någon sjukdom pga fästingar, så ger Bravecto med gott samvete.
 
Bravecto.
Inga biverkningar, inga fästingar. De som sätter sig dör direkt.

Bor på östkusten bredvid skog, mycket fästingrikt.
 
Gissa har inte haft någon fästing än,men det kommer bli Bravecto även här.
Hade det förra året utan biverkningar.
 
Tycker det är svårt med biverkningarna. Jag testade seresto ett år, men upplevde att hundarna fick oerhört dålig återhämtningsförmåga och blev trötta.

Praktikanten har fått Bravecto, och ägarna tycker att han är biverkningsfri - men jag ser ändå att han har långt mycket sämre kondition och återhämtningsförmåga jämfört med vad han borde ha med tanke på hans ålder och allmänkondition.

Trötthet, dålig kondis och återhämtningsförmåga är ju väldigt luddiga symptom. Samtidigt som det är katastrofalt på arbetshundarna!
 
Jag kör ExSpot som vanligt, vilket jag gjort sen det kom ut på marknaden, aldrig haft någon hund som reagerat på det.
 
Kör Bravecto på båda. Än så länge har jag plockat 3-4 st som kryper precis när vi kommit hem från skogen, samt två döda som jag hittat på golvet. Bor i Vallentuna norr om Sthlm och det brukar vara mycket fästigar här.
 
Miljoner fästingar i mitt område. Kör Nexgard på två och just nu utan på en med millimeterkontroll så gott det går (planer på parning, så vill helst inte proppa i fästingmedel då - inväntar löp). Östergötland
 
Bravecto till alla fem, precis som de senaste typ tre åren. Har inte fått minsta lilla biverkning på någon av dem under dessa år.

Bor i Västra Götaland, strax utanför Alingsås
 
Jag bor och jobbar i förorter till Sthlm (norra sidan). Märker helt klart av att det är mer fästingar vid jobbet än hemma, men har än så länge inget fästingskydd på hundarna. De är så ljusa och korthåriga att jag ser i princip alla fästingar och hinner ta dem innan de sätter sig. Det är väldigt ovanligt att jag hittar fästingar som satt sig, även om det såklart händer någon gång.

Bravecto skulle jag aldrig våga ge. Jag vägrar ge något som inte går att tvätta bort från hunden OM det blir biverkningar, hur liten biverkningen än må vara.

Jag kan inte ge fästingmedel som kan ha negativ påverkan på katter, så vissa medel försvinner där.
Jag tror inte ett smack på 99% av de giftfria medel jag hört talas om.
På tidigare hundar har jag haft Frontline med blandade resultat. Någon gång satte sig en hel hög med fästingar runt halsen dagen efter att jag haft på medlet i nacken... En annan gång har hund blivit trött och seg några dagar för att senare märka av sin tidigare muskelskada lite oftare än innan... Sedan har det varit lite allmänt dålig magkänsla hos mig som säger att de inte är riktigt sig själva, utan att jag kunnat sätta fingret på exakt varför.

Aysu hade frontline sin första sommar, när hon var 9 månader. Efter det har hon aldrig haft något på sig och Ebrah har inte haft något hittills i sitt liv.

Hade GÄRNA hittat ett medel som kändes perfekt, något giftfritt som faktiskt fungerade, som var lätt att applicera och som inte behövs sättas på nytt av innan varje promenad. Gissar att det inte finns?
 
Hade GÄRNA hittat ett medel som kändes perfekt, något giftfritt som faktiskt fungerade, som var lätt att applicera och som inte behövs sättas på nytt av innan varje promenad. Gissar att det inte finns?
Testa bärnstenshalsband, det funkar på vissa men på andra inte alls. På min Zvante funkar det superbra, men inte alls på Tage tyvärr.
 
Skriv gärna ras om ni haft biverkningar. :)

Inga medel alls på mina, har plockat ett fåtal fästingar i år på totalt tre katter och tre hundar. Tror inte det är sammanlagt 10 st ens. Plockade senast en idag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 473
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jag gav Bravecto förra och förr förra året och märkte inte av några biverkningar. Jag gav bara en tablett per år och fyllde inte på. Jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 428
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 631
Hundhälsa Det är ofta trådar startas i samband med våren/försommaren om fästingar. Alltifrån vilket fästingmedel/halsband som är bäst, till att...
Svar
16
· Visningar
2 767
Senast: Ciilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp