Fästingtråden 2017

Bor i mitten av Skåne, ute på landet med mycket vilt i krokarna. Zvante har sitt bärnstenshalsband som sagt, funkar superbra. Han har inte haft en enda fästing i år hittills. Tage har fått frontline men han har ändå haft fästingar nästan dagligen de senaste veckorna och ibland flera stycken på en dag. Så himla trist för förra året funkade det bra. Vågar inte ge tabletter för jag är rädd för tanken att inte kunna få bort det om han reagerar. Zvantes kvalsterallergi utlöstes av ett Scalibor-halsband för 10 år sen, så har redan varit med om att en osannolik biverkning inträffar av ett fästingskydd. Kollar såklart fästingar dagligen men det är väldigt svårt att hitta dem i Tages håriga huvud. Så jag känner mig smått uppgiven och vet inte vad jag ska göra... :(
 
Jag bor utanför Malmö, aldrig gett något medel till varken rottisen eller whipparna!
Förra året plockade jag max två på rottisen och typ en på äldsta whippen. Iår tycker jag där är fler, tagit ett gäng som kryper på dom efter promenaderna. De har alla tre haft varsin som satt sig fast.

Vill inte ge typ bravecto, men hört gott om typ "tags" som man fäster på halsband.
 
Vi bor utanför Örebro och det blev en liten fästingsexplosion här när det första regnet kom efter värmen. Har plockat en som satt och tagit tre stycken krypandes. Nu har han fått Bravecto, inga biverkningar och inga fästingar alls, inte ens krypande trots att vi är i skogen varje dag så det verkar ha en viss repellerande effekt.
 
Svansson är en fästingmagnet deluxe och det här med fästingmedel är en ångestkälla varenda år.

Vi bor i norra Halland och har mycket fästingar (lite olika i olika områden dock), så tidigare har vi haft scalibor och exspot i olika omgångar. Tycker tabletter är asläskigt och är egentligen inte särskilt glad i någon av lösningarna vi använder men exspot är nog det som känns rimligast iom att det går att få bor en del av det iaf. Så det blir väl något sådant i år igen.
 
Håller till i Stockholm och de södra förorterna längs kusten och skärgården. Dvs väldigt fästingtätt.
Provade Nexgard för första gången för en månad sedan. Gjorde ett test och två av tre hundar fick en tablett. Den hunden utan skydd har haft 3 fästingar (som jag sett och plockat bort) under denna månad. En hund har inte haft någon och den andra en liten, intorkad död fästing precis nu när tabletten slutat verka.
Är jättenöjd hittills och ska fortsätta hela sommaren med Nexgard och sedan utvärdera.
 
Min får Bravecto. Det är helt omöjligt att hitta fästingarna i hennes päls men nu slipper jag iaf "blåbärs-fästingar". :yuck:
 
Billy hade en tredje fästing i går.
Jag borde ha kvar andra dosen bravecto att ta ut från förra årets recept, annars fixar jag ett nytt.
 
Bor i Västra Götaland med mycket fästingar.
Varje fästing i sig är en risk så vi ger Bravecto till alla fem. Inks valpen. Inga biverkningar mer än att en av ungtikarna var lite mjuk i magen i två dagar.
Det är andra året vi ger det och kommer att fortsätta. Totalt har vi gett 8 individer medlet på två år.
 
Floyd går med helt Seresto-halsband, Otis med den delen som blev över och ett resårband. Ladda är utan medel i år, men plockar fortfarande döda fästingar på henne efter förra årets Bravecto-giva (ca 1 år sedan). Senaste veckan är första veckan som jag tagit fler som levt än som varit döda (4 levande, 2 döda).
Tycker att Floyd har blivit lite flåsig sedan han fick på halsbandet, så jag tänkte testa att ta av det några dagar.
 
Helt plötsligt har det exploderat med fästingar. Det är tur att jag kollar igenom henne ordentligt, de hinner nästan aldrig sitta speciellt länge.
 
Jag ska hämta ut bravecto i morgon. Pratade med Vettris och la en receptbeställning i onsdags. Lulla hunden väger 4,4 kilo, vilket jag tror är precis på ett av gränsvärdena så det ska bli intressant att de vilken storlek han får.
 
Jag ska hämta ut bravecto i morgon. Pratade med Vettris och la en receptbeställning i onsdags. Lulla hunden väger 4,4 kilo, vilket jag tror är precis på ett av gränsvärdena så det ska bli intressant att de vilken storlek han får.
Tabletterna går att dela ,förra året beställde jag en till 20kg och så delade jag den i 3,10kg o 5kgx2
 
Scalibor, haft i varje år i åtta år. Det är omöjligt att hitta fästingar på Ruben så jag vill ha något effektivt. Inga biverkningar alls.
Skulle inte våga ge något de äter.
Bor i Östergötland
 
Förut scalibor, koftan får frontline. Vi har bebis och då vill jag inte ha halsbandet. Bor i Stockholm, vistas i skärgård och lite överallt, mycket fästingar... men peppar peppar funkar frontline bra tycker jag och det är ju beprövat sedan länge.
 
Förut scalibor, koftan får frontline. Vi har bebis och då vill jag inte ha halsbandet. Bor i Stockholm, vistas i skärgård och lite överallt, mycket fästingar... men peppar peppar funkar frontline bra tycker jag och det är ju beprövat sedan länge.
Jag testade Frontline ett par gånger, men upplevde att det gav sämre skydd än ExSpot.
 
Fortfarande inga fästingar på hundarna, de fick andra dosen Nexgard i början av veckan.
Valpen har ni också fått Nexgard och inte haft mer fästingar sedan dess.
Vi rör oss mycket i gräsmarker och skog. Fästingtäta områden.
 
Den ena har haft en fästing och sedan fått Bravecto, därefter inga fästingar och inga biverkningar.

Den andra hade också en fästing, har sedan fått Frontline och inga nya fästingar. Han är enligt veterinären för liten för Bravecto (2,7 kg) annars hade han nog också fått det.

Bor i söderförort till Stockholm. Mycket fästingar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 473
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jag gav Bravecto förra och förr förra året och märkte inte av några biverkningar. Jag gav bara en tablett per år och fyllde inte på. Jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 428
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 631
Hundhälsa Det är ofta trådar startas i samband med våren/försommaren om fästingar. Alltifrån vilket fästingmedel/halsband som är bäst, till att...
Svar
16
· Visningar
2 767
Senast: Ciilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp