Fästingtråden 2017

Min Beauceron får tabletterna! Inte Bravecto utan de andra, somjagaldrigminnsnamnetpå..... Fästingarna biter men dör i stort sett omedelbart och trillar loss. Han sover i vår säng om nätterna, och på morgonen ligger där döda fästingar strösslade som konfetti på lakanen..... Ja, vi har EXTREMT mycket fästingar här (NÖ Skåne).
 
Mina fick bravecto i dag.
Hittills i år har Billy haft sex fästingar, Ivan har haft två. Nu hoppas vi att det inte blir fler...

(Tänker att de får andra tabletten nästa år.)
 
Min valp har fram tills förra veckan inte haft nått skydd, jag har kollat honom så mycket jag kan istället. Måste haft bra tur, eller en hund som inte är så attraktiv för de små asen, eller bägge. Haft en fästing som precis satt sig, och en som kröp i pälsen hittills. Då jag skulle till ett väldigt fästingrikt område nyligen satte jag på ett fästinghalsband (scali), fick ingen som satt sig där heller, två krypare jag tog bara under loppet av 2 dar.. Som sagt, har nog haft lite tur, och har väl inte rört oss så extremt mycket i värsta bushen heller. Hör även till saken att det fram till en månad sen eller så var ganska kalla nätter här ändå.
 
Helt plötsligt har det exploderat med fästingar. Det är tur att jag kollar igenom henne ordentligt, de hinner nästan aldrig sitta speciellt länge.

Ja fy så mycket det är nu! Det känns som att jag hittar en miljard fästingar krypandes på Ebrah varje dag nu... måste verkligen försöka hitta något skydd till henne som känns bra att använda.
 
Använder Exspot. Gjort det de senaste 12 åren på i alla fall tre hundar (dalmatiner).
Men det verkar som om det strular hos tillverkaren för det är slut överallt. Efter en hel del jagande så fick jag tag på två stora paket så det borde räcka i tre månader nu.

Finns mycket fästingar här men jag har bara tagit en fästing på varje hund. Bor söder om Göteborg.
 
Fortfarande sjukt nöjd med Nexgard. Trots att flera som bor i och omkring Stockholm pratar om en fästingboom så har jag inte märkt något alls. Fortfarande inga fästingar på någon av dom tre hundarna. Normalt sett hade de haft några stycken vid det här laget i alla fall.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 474
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jag gav Bravecto förra och förr förra året och märkte inte av några biverkningar. Jag gav bara en tablett per år och fyllde inte på. Jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 428
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 631
Hundhälsa Det är ofta trådar startas i samband med våren/försommaren om fästingar. Alltifrån vilket fästingmedel/halsband som är bäst, till att...
Svar
16
· Visningar
2 767
Senast: Ciilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp