Bukefalos 28 år!

Fågel som sitter på hästarna!

Russin8

Trådstartare
I min sommar hage har jag fåglar som sitter på hästarna. Jag tror att dom jagar insekter där. Hästarna bryr sig inte ett dugg om att dom knatar runt på ryggen på dom:). Det jag undrar är vad det kan vara för fågel. Har inte lyckats ta kort på dom. Har tittat i fågel böcker men kan inte hitta en fågel som jag tycker stämmer. Det närmaste jag kom var näktergal... men det kan det väl inte vara.

Fågeln är grå, med en ganska lång svart näbb, svarta ben som jag uppfattade va ganska långa. Den är ungefär 15 cm lång (lite svårt att uppskatta på håll, då den sticker så fort man kommer till hagen). Dom har varit här i flera sommrar i rad. Tycker det är så gulligt. En gång satt fågeln mellan öronen på en av hästarna:laugh:.

Är det någon som har en ide om vad det kan vara för fågel:confused:

MVH Russin8
 
Sv: Fågel som sitter på hästarna!

Har också en fågel sittandes på hästarna lite då och då. Vet dock inte heller riktigt vad det var för art ;)

Anyway, om din beskrivning av fågeln stämmer så bör det inte ha varit en näktergal, nej. Men det kan ju hända att deras utseende avviker lite från hur de egentligen ska se ut (exempelvis har jag sett en korp vars huvud var kritvitt och resten av kroppen var svart).

Jag har suttit och försökt hitta, men inte lyckats så jättebra. Kan du ge lite mer detalj om hur fågeln såg ut? Är fågeln helt grå, eller har den vitt bröst? Någon annan färg som sticker in?

Hittade några fåglar du kan titta på sålänge: Svart rödstjärt, stenskvätta, svarthätta och grå flugsnappare.
 
Sv: Fågel som sitter på hästarna!

Den av dom du nämde är det svarthätta som är mest lik. Men jag uppfattade fågeln som helt grå. Den har även längre näbb och är lite större.

Jag kunde inte urskilja några andra färger, utan fick uppfattningen att den var helt grå. Och lite rund i formen, om man kan säga så.

Ska fortsätta titta på fågel bilder. Sen ska jag försöka få den på bild. För det ser ju så roligt ut när dom spatserar runt på ryggen på hästarna. Hästarna har nästan alltid fågelbajs på ryggen;)

MVH Russin8
 
Sv: Fågel som sitter på hästarna!

jag har haft en sädesärla som knatat runt på min häst under våren/början på sommaren :D. Det konstiga är att den inte gjort det på de andra hästarna! Vet inte om det har med färgen att göra? Min är mörkbrun och går med en fux och en skäck! Roligt ser det ut iallafall :D
 
Sv: Fågel som sitter på hästarna!

jag har haft en sädesärla som knatat runt på min häst under våren/början på sommaren :D. Det konstiga är att den inte gjort det på de andra hästarna! Vet inte om det har med färgen att göra? Min är mörkbrun och går med en fux och en skäck! Roligt ser det ut iallafall :D

Ja, det ser hel kul ut:D Och hästarna verkar inte bry sig. Roligast såg det ut när den satt mellan öronen på den ena hästen. Båda mina hästar är mörkbruna och dom verkar va på båda. Kanska smart faktiskt, dom kan bara sitta där och snappa åt sig insekterna när dom landar på hästarna:)

MVH Russin8
 
Sv: Fågel som sitter på hästarna!

Vi får hoppas att någon duktig fågel människa kommer in här och löser mysterieumet :laugh:

MVH Russin8
 
Sv: Fågel som sitter på hästarna!

Du skulle inte kunna ta en ordentlig bild på fågeln? så hade det kankse blivit lättare :)
Fast det blir väl svårt om de är skygga förståss... :/
 
Sv: Fågel som sitter på hästarna!

Synd att du inte hade en större bild. Känner igen den fågeln, kan dock inte komma på vilken art det är.. Du vet inte vem som undrade vad för fågel det var? Man kanske kan få en större bild..
 
Sv: Fågel som sitter på hästarna!

Du skulle inte kunna ta en ordentlig bild på fågeln? så hade det kankse blivit lättare :)
Fast det blir väl svårt om de är skygga förståss... :/

Det var inte jag som la in den bilden;) Jag har nämligen inte lyckats få dom med på bild:o När dom varit där har jag inte haft kameran med mig. Och nu har jag inte sett dom på ett tag. Kan ju vara så att det är en flytt fågel och att den flygit iväg nu.
Man blir bara så nyfiken.

MVH russin8
 
Sv: Fågel som sitter på hästarna!

Nej jag vet :) menade att du kankse skulle kunna ta en bättre bild än den copernica tagit, på fåglarna som sitter på dina hästar ;).
Haha! jo jag hade också blivit väldans nyfiken vem som satt å tjuvred på mina hästar :D
 
Sv: Fågel som sitter på hästarna!

jaha:) Var det så du menade... Kan ju försöka. Men dom sticker så fort vi kommer nära hagen. Men får väl smyga i buskarna:D

MVH Russin8
 
Sv: Fågel som sitter på hästarna!

Vi har också haft fåglar på våra islandshästar. Fast i vårat fall så var det stora korpar som i våras plockade den päls som hästarna fällde. Kan säga att vissa utav hästarna inte var riktigt nöjda med det då korpar är stoooora fåglar som säkerligen är läbbiga att ha på ryggen! :D
 
Sv: Fågel som sitter på hästarna!

Dina på bilden tycker jag ser lite ut som björktrastar? Svårt att se på en så liten bild dock...
 
Sv: Fågel som sitter på hästarna!

Jag tycker oxå att det ser ut som björktrastar....

Vi brukar ha kajor som plockar päls på våra på våren, räknade till sju stycken på travaren i våras!
Sädesärlor brukar hoppa runt benen och plocka flugfän!

Björktrast:
images
 
Sv: Fågel som sitter på hästarna!

Eller så kanske det kan vara en morkulla :) Googla för bild.
 
Sv: Fågel som sitter på hästarna!

Jag tänkte på dom oxå.
Men jag har svårt att se dom på hästar, brukar hålla till på fuktiga åkrar och kärr...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 647
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 215
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 668
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 383
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp