Fågelobservationer

Trevligt sällskap
Screenshot_20221213-094834_Facebook.jpg
 
Vad kul att ni fyller på med fågelobservationer!!

Kryllade av ornitologer på min runda i fredags pga den.
Om man hade oändligt med tid kunde man börjat spana efter ornitologer. Leta upp lokaler där de ofta dyker upp och checka av vilka man har sett liksom.

Jag såg en uggla för första gången för ett par dagar sedan.
Ugglor är ju helt magiska att se!

Glömde en annan art som brukar komma och hälsa på, en av mina favoriter: steglitsen. Den ser ju ut som något tropiskt!
Härligt!
 
Vi har haft -27 grader idag, så det har varit massor av småfåglar vid fågelmaten. Talgoxe, domherrar, trädkrypare, skata, nötskrika, kråka.... Och en ekorre också.

På tal om ugglor... För 15-17 år sedan föll det in en uggla genom skorstenen en kall natt.
De blev lite lätt kaos i köket där den stackarn flög omkring.
En ornitolog jag känner gissade på att det var en jorduggla, dom värmer sig gärna på skorstenar.
Jag har ingen aning, vi hade bara väldigt bråttom med att släppa ut den ;)

* Jenny *
 
Frekventa besök av nötväckor vid fågelmaten, likaså gråsparvar, pilfinkar, blåmesar och talgoxar. Igår var även hackspetten på besök där. Den är dock alltid så himla blyg (varit här flera år) så den är svår fånga på bild.

Kattuggla har jag aldrig sett, men hör varje vår/sommar. Tror det är sån i alla fall.
 
Vi har en åtel bortanför skogen så vi har runt 10-12 havsörnar runt här. Fantastiska att se och STORA som tusan. Som tur är verkar de inte intresserade av våra myskankor, konstigt nog.

Jag hör sidensvansarna men ser dem inte. Vi hade en kull gröngölingar som hade kul på vår gräsmatta i somras också. Det är ett privilegium. De brukar synas som enstaka fåglar men nu var det ca sex stycken.

Vi har många korpar, låter som roliga datorspel ibland och som eskorterar hökar och örnar ur vårat område. Tyvärr är hönsen i riskzonen när det gäller vråkar (tror jag. Jag har så svårt med hökar och vråkar). Där räcker liksom inte korparna till.

Tranor i massor och någon sparvuggla på kameran.
Gick ut en kväll och skulle fodra och det satt en stor uggla på vår trädgårdsbåge. Häftigt som tusan och tyst vingslag iväg.

Jag älskar fåglar!!
 
Idag på hundpromenaden såg jag en stor, mörk fågel lyfta från en korridor av fjädrar i ena beteshagen. Var kanske 70-100 meter ifrån, så såg den inte så tydligt. Den såg inte jättestor ut, men bör väl ha varit 40-50 cm hög och med ”klassiskt rovfågelskonkav” profil. Hade varit intressant att veta vad det var för sort, får googla lite :)

Av färgen, mängden och storleken på fjädrarna från stackarn som pulveriserats, så skulle jag kunna tänka mig att det var en av björktrastarna som fått sätta livet till.
 
Häromdagen såg jag vilda flamingos och papegojor!
(Firade jul i Spanien och där finns det flamingos som håller till i saltsjöarna och tam-papegojor har rymt och bildat kolonier som klarat sig bra och sedan förökat sig i det fria, så nu finns det ganska gott om dem.)
 
Så fin!

Det påminner mig om att jag också såg en massa ormvråk eller liknande rovfåglar under mellandagarna i sydöstra Skåne.
Ja dem är fina, men brukar flyga så fort dem ser en om dem sitter så lågt..
Vi har gott om ormvråk här, bor i nv Skåne 😊
 
Så fin!

Det påminner mig om att jag också såg en massa ormvråk eller liknande rovfåglar under mellandagarna i sydöstra Skåne.
Där såg du antagligen stora mängder glador! Vi ser ett ganska stort antal glador dagligen, och många ormvråkar med. Idag såg jag även en blå kärrhökshona på ganska nära håll, och en fjällvråk. Annars har vi även rätt gott om ljusa ormvråkar, sk börringevråkar. Även tornfalk ser jag nästan dagligen här, vi har verkligen mycket rovfåglar! För någon vecka sedan hade jag en kungsörn ca 15 meter framför mig i bilen, och havsörnar ser jag också nästan varje vecka. Föräldrarna på Gotlands östkust har mer örnar, men där finns det nästan inga andra rovfåglar. Japp, jag spanar rovfåglar hela tiden :D Tycker de är så fina!
 
Vi ser glador varje dag, vråk ibland och örn någon gång per år. Sparvhöken har börjat hålla till hos oss också (det tycker jag inte om då vi har höns). Vid fågelbordet har vi en strid ström av gråsparv och talgoxe. Vi har även fått ett gäng domherrar som hänger i syrenen.
Sen har vi massor av skator, gäss och kråkfåglar såklart. Ankor håller till vid dammen på grannens mark. I vår flyger tranorna rakt över oss på väg mot Hornborgarsjön.
Bor i södra Skåne.
 
Hur ser utbredningen av ägretthäger ut i landet nu? Jag såg den första för ungefär tre eller fyra år sedan. Nu ser jag dem rätt ofta här i södra Skåne, på flera olika ställen. Har de börjat söka sig längre norrut också?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 336
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Senast: orkide
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
13 14 15
Svar
297
· Visningar
10 377
Senast: Lilla
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp