Fågelobservationer

Hur ser utbredningen av ägretthäger ut i landet nu? Jag såg den första för ungefär tre eller fyra år sedan. Nu ser jag dem rätt ofta här i södra Skåne, på flera olika ställen. Har de börjat söka sig längre norrut också?
Jag ser i princip enbart gråhäger här i Lund. De har vi många av istället..
Men ska hålla ögonen öppna efter ägretthäger med.
 
Såg en massa svanar vid Näset igår.

Även en trut som kalasade på kvarlevorna efter en annan fågel. Den flög iväg när jag sa: ”Kannibal!”, även fast jag inte menade det dömande utan bara konstaterade fakta.

Sen hörde jag en tjattrig kör som lät som om små studsbollar börjat prata, ungefär. Undrar om det är strandskator. Vet hur deras flyktläte låter men inte deras…ja, vad nu deras tjatterläte heter.
 
Idag landade det två stjärtmesar vid fågelmataren, de har jag aldrig sett här förut så det var kul!
Sen så har vi även haft sju domherrar här relativt regelbundet sedan jul, roligt med en hel grupp då det annars bara brukar synas till någon enstaka då och då. I övrigt så är det mest blåmes, talgoxe och entita här just nu.
 
Såg en massa svanar vid Näset igår.

Även en trut som kalasade på kvarlevorna efter en annan fågel. Den flög iväg när jag sa: ”Kannibal!”, även fast jag inte menade det dömande utan bara konstaterade fakta.

Sen hörde jag en tjattrig kör som lät som om små studsbollar börjat prata, ungefär. Undrar om det är strandskator. Vet hur deras flyktläte låter men inte deras…ja, vad nu deras tjatterläte heter.
Fast strandskatan är väl en flyttfågel om jag minns rätt och finns inte i Sverige på vintern..
 
Fast strandskatan är väl en flyttfågel om jag minns rätt och finns inte i Sverige på vintern..
Nej, du har nog rätt i det. Försökte efterforska lite igår och även använda den där fågelappen någon tipsade om i en annan tråd. Den föreslog Enkelbeckasin (Gallinago gallinago). Var där ute igen idag och försökte titta lite extra men hade ingen kikare med så såg i princip inte så mycket mer än att de var fåglar 😆
 
Utöver talgoxar, blåmesar, nötskrikor och skogsduvor som ofta hänger runt fågelbordet har vi sparvhök (som jag fick bevittna ta en skata utanför fönstret för nåt år sen) och orrar som lullar runt i trädgården emellanåt. Främst hönor dock men häromdagen fick jag för första gången se en orrtupp i skogen utanför!
 
Fick besök av en spillkråka idag. Första gången både jag och mannen ser en sån så vi fick googla fram vad det var. Den gick loss på en död gammal björk. Blev ett stort hål. Den var väldigt stor! Har tidigare sett större hackspett här flera gånger genom åren men den är ju liten i jämförelse 😅 Bor i mitten av Skåne.
 
Är detta en tjäder?
Fick den nästan i nacken på långrundan med vovvekompisen idag 😅 Landade väldigt nära också. Klåveröd i Skåne.

Beroende på vilken bild jag använder när jag bildgooglar så säger google både tjäder, orre och gråjärpe (sistnämnda finns tydligen inte ens i Sverige..) någon som vet vad det är för pippi?

PXL_20230228_145420649.jpg
 
Är detta en tjäder?
Fick den nästan i nacken på långrundan med vovvekompisen idag 😅 Landade väldigt nära också. Klåveröd i Skåne.

Beroende på vilken bild jag använder när jag bildgooglar så säger google både tjäder, orre och gråjärpe (sistnämnda finns tydligen inte ens i Sverige..) någon som vet vad det är för pippi?

Visa bifogad fil 113557

Vid Tranerödsmosse har det observerats en Rackelhane en hybrid mellan orrtupp och tjäderhöna. Den ska vara rätt oblyg har jag hört. Så det borde vara den du har sett!
 
Vid Tranerödsmosse har det observerats en Rackelhane en hybrid mellan orrtupp och tjäderhöna. Den ska vara rätt oblyg har jag hört. Så det borde vara den du har sett!
Coolt! Det var vid mossen jag började och där den dök upp och efter att ha sett ett inslag som svt gjort i början på februari så är det den jag såg! Kul! 😃 Och tack!
 
Kul tråd!

Jag ser mest kråkfåglar nu under vintern men har hört en del fågelsång på sistone. Skulle vilja bli bättre på att identifiera fåglarna efter deras läte ☺️
Jag med! :heart Lyssnade på en "Falconer" (kommer inte ihåg vad de heter på svenska?) som berättade att de lär sig att inte bara höra skillnad på fåglarnas läten utan också lär sig vad de olika lätena betyder. De kunde t.ex veta om det var en större rovfågel än deras egen i närheten bara genom att lyssna på vad de andra fågelarterna sa.

Jag tyckte det lät så fantastiskt, att gå i naturen och inte bara lyssna på utan att både kunna identifiera och förstå fåglarnas språk.
 
Jag med! :heart Lyssnade på en "Falconer" (kommer inte ihåg vad de heter på svenska?) som berättade att de lär sig att inte bara höra skillnad på fåglarnas läten utan också lär sig vad de olika lätena betyder. De kunde t.ex veta om det var en större rovfågel än deras egen i närheten bara genom att lyssna på vad de andra fågelarterna sa.

Jag tyckte det lät så fantastiskt, att gå i naturen och inte bara lyssna på utan att både kunna identifiera och förstå fåglarnas språk.
Jaa, tänk att kunna det! 🤩
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 336
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Senast: orkide
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
10 450
Senast: Lilla
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp