Fågelobservationer

Idag såg jag den märkligast färgade kajan jag någonsin sett! Den hade fuxfärgade vingar!
InCollage_20230314_220555487.jpg

Jag önskar jag hade lyckats ta bättre bilder. Hoppas jag får se den igen. 😍
 
Såg nyss en stor fågel glida runt över träden. Väldigt mörka vingar med ett distinkt, ljust V-format mönster under vingarna. Har googlat ett gäng fåglar, där möjligtvis kungsörnen kan ligga närmast men ändå inte spot on… idéer?

Platsen är norrlandskusten.
 
Den senaste veckan har jag stött på en äldre (6+ år) kungsörn flera gånger. Det går att se ålder på fjäderdräkten, den är liksom ganska ljus på kroppen när det är så pass gammal.

Två gånger har jag stött på den på samma ställe där det fanns "något dött" vid två timmertravar precis bredvid vägen.

Första gången åkte jag bil på "vår" grusväg (någon km hemifrån), och örnen satt kvar säkert 30 sekunder och var upptagen med att äta, trots att jag stannade med bilen för att "glo". Jag var i det läget endast 2-3 meter från örnen. Tyvärr fick jag inte upp mobilen för att fota, jag satt och stirrade med öppen mun istället.

Det var mäktigt när den vecklade ut vingarna och lyfte!

Andra gången (ca 24 timmar senare) satt den ovanpå ena timmertraven, men den lyfte när jag kom med bilen.

Sedan har jag sett samma individ (antar jag) på mycket nära håll i närheten varje dag den gångna helgen.

Jag ser tämligen ofta örn här. Men så nära har jag aldrig varit.

Oftast så flyger de över mig, och är på lite håll men ofta tillräckligt nära för att jag ska kunna se om det är Havsörn eller Kungsörn.

Så här års brukar jag kunna få se kungsörnarnas parningsflykt. De kör "luftakrobatik" av den högre skolan.
 
Det har tydligen flyttat in en gröngöling på vår trädgård. Andra gången vi ser den gå omkring och picka i gräsmattan.

Ja, de brukar leva i familjer en stund efter ungarna flugit ut verkar det som. Kanske jämt, har faktiskt ingen aning men i vanliga fall ser jag en i taget.
De annonserar ju gärna när de kommer också.

Förra året hade vi sex stycken i grupp på gräsmattan och det är en härlig syn måste jag säga. De är fina tycker jag.

Skulle vilja se en spillkråka någon gång också.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 336
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Senast: orkide
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
10 445
Senast: Lilla
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp