Fågelobservationer

Den här fågeln har jag fått identifierad som en ung stepphök - häftigt tycker jag! Jag har sett den förr på åkrarna utanför vårt hus.
IMG_3838.jpeg
 
Gud, jag är egentligen inte bra på sånt här, men satt lustigt nog och bläddrade i en fågelguide när jag såg tråden. Kan det vara en tornfalk?
Tornfalk är min huvudgissning (de är dessutom rätt vanliga här) Men jag funderar på om vingarna är lite för breda? Men det mest sannolika är ändå det.
 
Tornfalk är min huvudgissning (de är dessutom rätt vanliga här) Men jag funderar på om vingarna är lite för breda? Men det mest sannolika är ändå det.
Nu har jag fått svar - det är en sparvhök. Det förklarar de bredare och randiga vingarna :-) Den susade bara snabbt förbi, ett under att jag hann knäppa av en bild (och att jag hade kameran med rätt objektiv i handen!) så jag fick för mig att det var en falk.
 
Har tyvärr ingen bild men på väg hem med ett lass hösilage så såg jag en ung havsörn sitta på en åker ca 30 m från vägen! Inga korpar eller kråkor i närheten så troligen inget trafikdödat.
Tror jag såg en annan ungfågel häromdagen när jag körde hem från jobbet. Mycket större än kråkorna som försökte hinna vara med när de släpade något på snön en bit från vägen. Nu var det garanterat något dödat den försökte dra undan.
 
Tror jag såg en annan ungfågel häromdagen när jag körde hem från jobbet. Mycket större än kråkorna som försökte hinna vara med när de släpade något på snön en bit från vägen. Nu var det garanterat något dödat den försökte dra undan.

De är många nu för tiden, havsörnarna. Vi har väl gäng på mellan 3-10 stycken åt gången på fälten här ute.
Gården nära oss har fasanuppfödning så mat finns det.
När vi flyttade ut på gården var det sällsynt förekommande men nu hör det till vardagen att se dem.

Det är fantastiskt mäktigt!
 
De är många nu för tiden, havsörnarna. Vi har väl gäng på mellan 3-10 stycken åt gången på fälten här ute.
Gården nära oss har fasanuppfödning så mat finns det.
När vi flyttade ut på gården var det sällsynt förekommande men nu hör det till vardagen att se dem.

Det är fantastiskt mäktigt!
Det brukar gå några år mellan gångerna jag ser dem men det är lika roligt varje gång.
 
Här hör inte domherrar till vanligheterna men denna säsong har vi flera veckor i sträck haft ett gäng på 8 st vilket såklart är jätteroligt. Men så i helgen flög det plötsligt in en stor flock av domherrar, säkert över 30 stycken! Aldrig sett så många samtidigt ❤️
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 345
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 599
Senast: orkide
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
10 698
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 151
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp