Fågelobservationer

Bukefalos 30 år!

Tyvärr invasiv i nere på kontinenten också. Men väldigt vackra fåglar!! Jag såg dem i Schweiz för nåt år sen. Jag har heller aldrig sett dem här i Sverige.

Amsterdam är fint! Ät poffertjes! Såå gott!

Jag har typ levt på pommes 😅
Är kräsen och har överlag väldigt svårt med mat.
Men det är verkligen väldigt fint och trevligt 😄

1769957734579.webp

När jag gick mellan stallet och huset fick jag syn på två havsörnar. Jag hann in och hämta kameran.

Var ute och fodrade nyss och bar en plåthink som klinkade och då svarade en tjäder med sitt kluckande ljud. Den kom springande och jag gjorde detsamma - men åt motsatt håll, hann in och nu står den någonstans i mörkret och kluckar argt (tror jag). Inte sjutton börjar de spela såhär tidigt på året?! Hoppas den försvunnit till imorgon bitti...

Jag har en rödhake som kommer väldigt nära. Det har hänt i en veckas tid ungefär. Den flyger närmare och närmare och sätter sig på en gren och stirrar. Först trodde jag att den ville ha mat och jag lade ut lite av varje, men den rör inte maten utan fortsatte att stirra på nära håll.

Sedan kom jag på att jag har en röd filt svept om mig och den torde ju reagera på rött: En jätterödhake som inkräktar på dess revir!

Så nu ska jag byta filt och se om det blir någon skillnad :up:

Jag har en rödhake som kommer väldigt nära. Det har hänt i en veckas tid ungefär. Den flyger närmare och närmare och sätter sig på en gren och stirrar. Först trodde jag att den ville ha mat och jag lade ut lite av varje, men den rör inte maten utan fortsatte att stirra på nära håll.

Sedan kom jag på att jag har en röd filt svept om mig och den torde ju reagera på rött: En jätterödhake som inkräktar på dess revir!

Så nu ska jag byta filt och se om det blir någon skillnad :up:
Men alltså... rödhaken har ett bo med ungar på marken! Precis bredvid där jag brukar sitta och dricka kaffe. Nu har ungarna kläckts och jag hör deras pip när mamman kommer med mat.
20260605_180533.webp

Här någonstans finns de, fågelungarna.

Lite sädesärle-porr på stallbacken idag. Det är ju bra att dom jobbar på reproduktion givet att dom blev rödlistade nyligen.

Såg även ett par vadare inatt, på E4:an. En vuxen, mindre art, och en liten unge. Jag kunde väja för dem men jag hoppas att bilarna som kom efter mig gjorde detsamma, gjorde ont i hjärtat att se dem. Den lilla satt helt stilla och lite ihopkrupen, trodde säkert att det var det tryggaste alternativet när faran kom rullande mot dem. :(

Lite senare på kvällen blev mitt stativ komplett - jag köpte det på Tradera, men när det kom saknades snabbplattan. Jag var ju tvungen att gå ut och prova det, men alla rovfåglarna var borta (och lika bra det, för det är lite träning att följa fågel med stativ och titta i LCD-skärmen när jag är van vid handhållet och sökare). Men när jag kollade igenom bilderna upptäckte jag att jag faktiskt fotat en rovfågel - en tornfalk på en bal på långt avstånd.
1786686285907.webp

Liknande trådar

• Vilket djur?
  • Köpenhamn med barn?
  • Lämplig kattras?
  • Tips och råd vid ofrivillig ensamhet!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur