falsk marknadföring?

Sv: falsk marknadföring?

Nej vi vet inte vad som sägs till intresserade men som sagt, det är slöseri med bådas tid att inte skriva i annonsen att det krävs rutinerad ryttare.
 
Sv: falsk marknadföring?

Hur orkar du bara förutsätta att säljaren inte säger ett jota om hästen vid första kontakten via telefon eller mail? Jag tycker du målar fan på väggen, och förutsätter att det är lurendrejeri och att säljaren i detta hypotetiska fall döljer förutsättningar för en intet ont anande, blåögd spekulant.
 
Sv: falsk marknadföring?

Jag tror att många köpare avstår från att ringa på en häst som i annonsen beskrivs som en problemhäst. Kanske helt i onödan då hästen kanske kan funka utmärkt med miljö/ryttarbyte.

Tycker fortfarande att försäljningstallet för sin egen skull borde ha påtalat att det inte är en nybörjarhäst. Eftersom köparen senare kan hänvisa till annonsen och att hästen där beskrivs som problemfri.
 
Sv: falsk marknadföring?

Jag tror att många köpare avstår från att ringa på en häst som i annonsen beskrivs som en problemhäst. Kanske helt i onödan då hästen kanske kan funka utmärkt med miljö/ryttarbyte.

Tycker fortfarande att försäljningstallet för sin egen skull borde ha påtalat att det inte är en nybörjarhäst. Eftersom köparen senare kan hänvisa till annonsen och att hästen där beskrivs som problemfri.

....men hästen beskrivs inte som problemfri och vi vet ju inte ett dugg om villkoren, vad som sägs vid kontakt eller skrivs i kontraktet.

För att säljaren ska vara oseriös så krävs det dels att denne känner till problemen och att problemen mörkas. Inget som sagts här varken bekräftar eller dementerar detta.

Om man vill ha en problemfri häst och det är viktigt så bör man för sjutton fråga redan vid första kontakten samt fråga efter referenser. Får man de inte korrekta upplysningar så är det oseriöst.
 
Sv: falsk marknadföring?

Skrev aldrig att jag förutsätter det.

Jag frågade vad en köpare har för undersökningsplikt.
Jag skrev att det i annonsen skulle stått "erfaren ryttare".
Och jag skrev att det är slöseri med köparens tid att inte skriva ut det. Oavsett om säljaren vid telefonkontakt berättar om hästens olater med tidigare ägare.
 
Sv: falsk marknadföring?

Men varför ska köparen ens behöva ringa på en annons där det första den måste fråga är "är hästen problemfri"?
 
Sv: falsk marknadföring?

....men hästen beskrivs inte som problemfri och vi vet ju inte ett dugg om villkoren, vad som sägs vid kontakt eller skrivs i kontraktet.

För att säljaren ska vara oseriös så krävs det dels att denne känner till problemen och att problemen mörkas. Inget som sagts här varken bekräftar eller dementerar detta.

Om man vill ha en problemfri häst och det är viktigt så bör man för sjutton fråga redan vid första kontakten samt fråga efter referenser. Får man de inte korrekta upplysningar så är det oseriöst.


Men snälla nån "Om man vill ha en problemfri häst och det är viktigt, så bör man fråga" :eek:

Ja jag tror ju att dom flesta inte är så sugna på en problem häst och jag har ALDRIG ställt en direkt fråga till säljaren om hästen är "spänngalen" då jag förutsätter att allt utöver vad som kan räknas som normalt bör säljaren upplysa om :cool:

" En bestämd tjej med många kvalitéer, positiv till arbete, snäll att rida - även ut. "

Detta är vad som nämns i annonsen, INGET utav det som står där tyder på att det skulle vara en problemhäst.

Nej, vi vet inte vad som säjs vid kontakt ngt SOM JAG OCKSÅ SKRIVER I INLÄGGET!!

Varför jag skriver att köparen borde ha nämnt ngt i sin annons om att det inte är en nybörjarhäst är pga att jag vet ett aktuellt fall där en handlare annonserade en häst på ett sätt som inte helt stämmde överens med verkligheten och fått problem pga detta. Därför skriver jag att :handlaren för SIN EGEN SKULL borde ha nämnt ngt i annonsen, men behöver naturligtvis inte vara övertydlig.
 
Sv: falsk marknadföring?

Varför är det slöseri med köparens tid?

Vanligen är hästannonser ganska kortfattade och man kan inte skriva allt. För den ene personen är det viktigt att hästen aldrig varit sjuk, en annan vill att den ska vara helt problemfri att hantera en tredje att den ska helt korrekt exteriör, en fjärde tänker avla och vill ha full stam och meriter, en femte tycker det är viktigt att den har haft få hem, en sjätte vill ha en billig problemhäst en sjunde vill ha en tävlingsmeriterad häst, en åttonde är ute efter en svenskfödd, en nionde vill ha en lämplig verksamhetshäst, en 10:de en genomsnäll nybörjarhäst och en 11 en oslipad diamant att utbilda för tävling.

Ska man skriva en annons som tillfredsställer alla dessa krav så har man troligen skrivit en A4 som ingen orkar läsa ändå.

Det är liksom att gilla läget, en säljare försöker attrahera rätt typ av köpare och inte skrämma bort någon potentiellt lovande köpare. Annonsen ska vara säljande och de flesta är skeptiska och läser mellan raderna. En bestämd häst är en häst som kräver en van ryttare och nämner man problemhäst i annonsen är den troligen i stort sett oridbar för de flesta.
 
Sv: falsk marknadföring?

Ja, det är ju inte så konstigt att det verkar svämma över utav reklamationer just nu, om alla resonerar som du. "En bestämd dam" beskriver väl i stort sett vilket sto som helst :angel: Dom egenskaper du räknar upp är ju inga FEL utan bara önskvärda egenskaper. En häst som beter sig som TS beskriver ligger ju utanför vad som kan räknas som normalt och är väl ngt som i allra högsta grad bör upplysas om, sedan behöver man ju inte räkna upp ALLA problem i annonsen, men att hästen inte är en nybörjar häst talar om att den inte är helt lätt utan att skrämma bort lämpliga köpare.

Jag har just nu hemma en häst som är riktigt aggresiv. Han blir bättre dag för dag och om han blir helt normal och det blir aktuellt med försäljning så måste jag ju givetvis vara MKT tydlig med att hästen behöver ett tydligt ledarskap annars kommer ju hästen att vara tillbaka som ett brev på posten. Det spelar ingen roll om hästen just nu är supersnäll och funkar toppen att rida, det är min skyldighet att upplysa om detta eftersom det kan komma tillbaka vid miljöbyte.
 
Sv: falsk marknadföring?

Kan du möjligen förtydliga sambandet mellan mitt sätt att resonera och den ökade mängden reklamationer?

Det känns ordentligt långsökt att reklamations mängden över huvudtaget skulle påverkas nämnvärt av annonseringen, då tar folk otroligt lätt på undersökningsplikten om man inte en försöker fråga säljaren om hästen. Vem sjutton köper häst enbart utifrån en annons.
 
Sv: falsk marknadföring?

Ja jag vet inte hur folk läser annonser, men om jag läste att hästen var en bestämd dam så skulle jag inte titta på en sådan häst OM ja inte hade erfarenheter sedan tidigare av liknande hästar. Dvs man måste ha rutin sedan tidigare, både vad gäller hantering men även ridning.

Det är här jag menar att köparen själv måste ha ett eget ansvar, man måste helt enkelt veta sina egna fördelar och gränser. Utifrån det får man helt enkelt ställa frågor om hästen, i de fall man anser att säljaren missat något som kan komma att anses viktigt för just DEN köparen.
 
Sv: falsk marknadföring?

Givetvis är det slöseri med köparens tid!
Det är som att skriva en annons och annonsera ut en häst som ej lämpas för tävling, men det visar sig att hästen är blockhalt.

Alla de saker du skrev upp är inte hurdan ryttaren skall vara. Utan vad ryttaren söker i en annons. Inte vad den "inte söker".

Nej självklart ska det inte skrivas i annonsen "problemhäst", då kommer få.
Men som sagt, hur många rader kräver "kräver rutinerad ryttare".?

En bestämd dam är Inte det hästen TS skriver om. Det TS beskriver är en "problemhäst", som i rätta händer kan bli bra. Men ändock en problemhäst.
Allt annat är att sticka under stolen.
 
Sv: falsk marknadföring?

Ja då skiljer sig våra uppfattningar, marknadsföring i mina ögon är just marknadsföring, reklam för något där man framhäver de goda egenskaperna och undviker problemen. När det gäller vanliga kapitalvaror hittar du nackdelarna i det finstilta, inte i annonser i dagspressen.

Slöseri med köparens tid blir det i mina ögon först när man far med osanning, man kan helt enkelt inte räkna med att allt står i annonsen utan man får ägan att par minuter för att undersöka om det är rätt häst. Troligen går det snabbare än att läsa A4 sida/sidors annonser som skulle krävas för att beskriva en häst noggrant nog för att ingen skulle behöva ringa i onödan. Vill man ha en garanterat tvärsäkert snäll och lugn får man väl annonsera själv eller leta efter annonser där det uttryckligen står nybörjarhäst (inte för att det blir någon garanti ändå).
 
Senast ändrad:
Sv: falsk marknadföring?

Nej vi vet inte vad som sägs till intresserade men som sagt, det är slöseri med bådas tid att inte skriva i annonsen att det krävs rutinerad ryttare.

"Rutinerad ryttare" är ju också väldigt luddigt. Det finns de som anser sig rutinerade efter ett par år på ridskola. Samma sak med "ej nybörjarhäst". Eller "bestämd dam", för mig signalerar det, som någon skrev tidigare, en "bitch" som är snäppet svårare än ett genomsnittligt sto.

TS:
Vid 4e besöket så smackade jag lite för att flytta undan rumpan på hästen när jag tagit in den och hästen svänger runt sänker bakkärran och backar vilt sparkandes mot mig. Tursamt nog hade jag fortfarande ett grimmskaft i handen så jag kunde dra till henne över rumpan och driva undan henne. Efter det så dröjde det till efter sommarbetet innan hon testade mig med annat än subtila signaler igen.

Det låter inte som något monster, utan en häst som man förmodligen inte haft några problem med på FS, där man är vana vid hästar av alla typer.

FS beskriver hästen som de ser henne - lite förskönat kanske. Vi vet inte vad de säger till spekulanterna. Vi vet ju inte heller vad hästens ägare sagt till FS.
 
Sv: falsk marknadföring?

Givetvis är det slöseri med köparens tid!
Det är som att skriva en annons och annonsera ut en häst som ej lämpas för tävling, men det visar sig att hästen är blockhalt.

Alla de saker du skrev upp är inte hurdan ryttaren skall vara. Utan vad ryttaren söker i en annons. Inte vad den "inte söker".

Nej självklart ska det inte skrivas i annonsen "problemhäst", då kommer få.
Men som sagt, hur många rader kräver "kräver rutinerad ryttare".?

En bestämd dam är Inte det hästen TS skriver om. Det TS beskriver är en "problemhäst", som i rätta händer kan bli bra. Men ändock en problemhäst.
Allt annat är att sticka under stolen.

Skälet till försäljning är ju att ägaren ger upp då hon inte fått fason på hästen 5-6 år (lite osäker på om hon haft hästen sedan den var 2 eller 3. Det stod mellan detta och slakt sa ägaren då hon berättade för mig att hästen skulle åka.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 927
Senast: Dopy
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 132
Senast: Jealle
·
O
Hästvård Skriver under anonymt nick nu för att undvika skadeglada typer... Hästar är inte elaka djur men ibland blir det bara helt helt fel...
2
Svar
24
· Visningar
3 278
Senast: Ellyne
·
T
Träning Jag har en varmblodsvalack som är 8 år. Köpte honom i höstas och han togs av banan för ganska exakt ett år sedan. Han är tävlad i både...
2
Svar
21
· Visningar
2 408
Senast: TantStrul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp